Tinuta de drum

5.0

Și am ajuns la Symmetrical AWD. Nu aveam cum să nu ajung și la acest capitol pentru că este detaliul care dă identitate acestei mărci. În acest moment, Subaru folosește patru sistem de tracțiune integrală pentru întreaga gamă de modele. Primul sistem este folosit pe modelele cu transmisie manuală și are un raport de distribuție a cuplului motor de 50/50 între punți.

Al doilea sistem, cel prezent și pe Outback, este folosit pe modelele care au transmisie CVT. Este un sistem care include un ambreiaj multidisc central, nu un diferențial, și distribuie cuplul în raport de 60/40 față/spate. Dar sistemul are câte un diferențial deschis față/spate. Sistemul se numește Active Torque Split(ATS) și este suficient pentru un model de familie.

În teorie, când ai în față un model cu o gardă la sol de peste 20 cm, îți ajustezi așteptările vizavi de ținuta de drum. Așa că, nu am plecat la drum cu mari așteptări. Evident, încerc să introduc puțin suspans în text, pentru că tracțiunea integrală permanentă și centrul de masă coborât, grație arhitecturii propulsorului și transmisiei, joacă un rol decisiv în modul în care Outback stă pe drum. Și fiica mea de 10 ani a remarcat că acest Outback ”se mișcă altfel”.

Direcția este precisă, ușor masculină din punct de vedere al gradului de asistare, adică nu îți va juca volanul în mână. Suspensia este unul din punctele forte ale modelului. Pe față vorbim despre o suspensie tip MacPherson, cu arcuri elicoidale, iar pe spate avem suspensie independentă multi-link. Subaru a reușit o calibrare excelentă. Împacă o filtrare bună a denivelărilor, indiferent de calibrul acestora, cu un control bun al ruliului și tangajului. În plus, zgomotul de lucru al suspensiei este bine izolat de interior.

Mașina devorează cu o satisfacție surprinzătoare și clasicele limitatoare de viteză, amplasate pe străduțele dintre blocuri. Și simt nevoia să menționez că modelul testat era echipat cu pneuri Michelin Pilot Sport 5 SUV RunFlat, o anvelopă care vine cu flancurile ranforsate, ceea ce mai diluează puțin din elasticitatea talonului. Sistemul de frânare nu ne-a ridicat vreo suspiciune, fiind bună și intuitivă dozarea pedalei. Nu ai nevoie de timp de acomodare.

Atunci când îl duci la limită, descoperi o tendință slab subviratoare, care se manifestă progresiv și prin care mașina îți comunică elegant că începi să vrei mai mult decât e cazul. Impresionant este, însă, răspunsul suspensiei în off-road sau pe un drum de pământ abordat ceva mai alert. Recunosc, pe un macadam bun, alert a însemnat spre 120 km/h. Foarte bun răspunsul și controlul oferit de suspensie. Simți ereditatea probelor speciale de raliu și în această caroserie de familie.

Nu este un off-roader, dar unghiurile din off-road (unghi de atac – 20 grade, unghi de rampă/ventral – 21 grade, unghi de degajare – 22.6 grade) îți garantează multă liniște, fie că ai de parcat la bordură sau de evadat în natură. Multe SUV-uri vor capitula înaintea acestui break.

Sistemul X Mode controlează 5 parametri pentru a-ți face viața mai ușoară în condiții delicate. Controlează maparea motorului și modul în care acesta livrează puterea, cutia menține un raport redus pentru ca livrarea de putere să fie instantanee, sistemul de control al tracțiunii oferă grade mai mari de libertate (în funcție și de ce treaptă a sistemului este aleasă), sistemul Hill Descent Control se activează automat până la viteze de 20 km/h, iar sistemul de tracțiune integrală are grijă să nu varieze cuplul trimis către punți.

Nu vei fi vedetă la semafor cu un Outback. Dar știi că vei fi vedetă dacă sunt 10 cm de zăpadă pe drum. De asemenea, cum ne-a demonstrat în cadrul testului, nu are nicio reținere nici în a zburda pe dune de nisip. Cred că lucrurile stau la fel și prin ceva nămoluri. Cu alte cuvinte, este mașina care știe când să te facă erou. 

  • eu, luni, 21.03.2022 15:53

    cam barca pentru gustul meu, dar masina e lucratura de calitate, nu bataie de joc, suma ceruta se justifica. pt AM: baieti, am si eu o rugaminte: mai scuturati-va si voi pe picioare, ca nu e prima data cand umpleti interiorul masinii de pamant si noroi. un pic de atentie si bagare de seama, va rog. la fel, cand trageti poze cu compartimentul motor, dati si voi o carpa sau o perie pe acolo ca nu e mare scofala, nu sade bine unei masini noi cu praful de 2 degete pe capacul motor, ala tre sa luceasca in poze, sa mananci de pe el.

  • quest, luni, 21.03.2022 20:27

    @AM CC. chiar e inconfundabil timbrul unui boxer? dupa ce-l recunosti maestre?

  • DanG, marţi, 22.03.2022 08:33

    Imi plac multe modele de la Subaru, e ceva atragator la aspectul asta de masina serioasa, cu atat mai mult cu cat la acest Outback ofera si un interior pe masura dar performantele motorului pentru 2022 mi se pare mult prea slabe. Stiu ca nu e masina de curse si nu faci liniute cu familie, dar 10 secunde pana la 100 sunt timpi foarte slabi. La fel si consumul. Oricat de hulit ar fi acum, nu pot sa nu ma gandesc ce bine i-ar sta acestui model cu un diesel de 2 litri :(

  • ds, marţi, 22.03.2022 08:40

    Totuși, nu sunt împăcat cu unghiul de atac și unghiul de degajare, mi se par foarte mici și asta în condițiile în care garda la sol este cu doar 12 mm mai mare decât la un Stepway, să zicem, iar consolele, în special consola din spate, sunt destul de lungi. Sincer, ma cam îndoiesc că multe SUV-uri vor capitula înaintea acestui break, precum ziceți. În rest, chiar îmi place cum au integrat disply-ul dar, per general aș prefera noul Noul Subaru Forester 2.5 Boxer Lineartronic 2022 care are un pret de 21.800 euro. E drept, în SUA...

  • M, marţi, 22.03.2022 10:21

    AM ati spus ca: "la consumul am fost undeva între 11 și 13 litri. În condițiile în care am întâlnit propulsoare turbo de un litru care au același consum urban, nu pot spune că sunt deranjat". Asa, din curiozitate - Puteti da si un exemplu de propulsor turbo de un litru care are același consum urban?

  • Gabriel.Nica, marţi, 22.03.2022 10:33

    @M pai sunt multe. Cel mai edificator exemplu ar putea fi motorul de 1 litru de pe Sandero/Logan, mai ales in combinatie cu transmisia automata.

  • M, marţi, 22.03.2022 10:51

    Gabriel.Nica Poti sa-mi dai un link din care sa rezulte ca Sandero consuma urban intre 11 si 13 litri pe suta de km? Merci!

  • Gabriel.Nica, marţi, 22.03.2022 12:18

    Uite aici, testat de mine: https://youtu.be/80YGUd5eG0I?t=1129

  • Je, marţi, 22.03.2022 13:01

    Sunt 3 variante sa ai consumul asa de ridicat la Sandero. 1) In Bucuresti la orele de varf mai mult stai decat mergi. Daca dai reset la consum si faci 3 km in juma' de ora, pe bord iti apare consum mediu de 30l / 100 km. 2) La un trafic normal nu stii sa mergi cu masina, adica acceleratie On/OFF, accelerezi ca bizonul cand vezi clar ca e rosu sau ca e colana de masini apoi rupi franele . 3) combinatie de 1+2 de mai sus.

  • xxx, marţi, 22.03.2022 14:07

    Eu am STEPWAY CVT mașina are 6800km dintre care 4200 in București (Stefan cel Mare-București Noi si încă 10Km înafara Bucureștilor către vest) Consumul mediu este acum de 8,3l. Nu știu cum se obține 12-15l consum! Sau soția nu are abilitățile de conducere pentru un astfel de consum!

  • Kap, marţi, 22.03.2022 16:40

    Subscriu, și mie mi se pare foarte exagerat să pui egal între consumul unui 0,9 TCe și al unui 2,5 aspirat, oricare ar fi el. Persoana care susține că un consum de 12-15 l /100km e normal pentru un motor de 898 cmc eu aș trimite-o la școala de șoferi, poate și pe la cursurile lui Titi Aur. Am impresia că băieții vor să pună în context favorabil gurmandul motor boxer de la Subaru și îl pun alături de-o minciunică de-asta, deși asta numai jurnalism nu e.

  • @Kap, marţi, 22.03.2022 16:47

    motorul actual de la Dacia este de 1.0, nu mai este de 0.9 sigur, asta nu schimba cu nimic valabilitatea punctului tau de vedere.

  • Kap, marţi, 22.03.2022 17:00

    Așa este, scuze de inexactitate, TCe 90 are mai nou 999 cmc.

  • PMC, marţi, 22.03.2022 17:55

    Japonezii se bucura de disparitia Dieselului, un motor pe care n-au stiut niciodata sa-l faca. Pe cat de buni sunt la otto, pe atat de varza sunt la Diesel. Totusi, sa vinzi asa o masina doar cu motor de 2.5 L pe benzina cred eu ca e o greseala. Eu personal nu m-as uita absolut nicio secunda la o asemenea masina pe benzina. Si in cazul in care vor scoate complet Dieselul, da, orice masina mai mare decat clasa compacta ar iesi din calcul pt mine. As lua second-hand pana la adanci batraneti, pana o sa le interzica de tot, ca na, nu ma astept decat la uciderea completa a libertatii tuturor, mai repede sau mai tarziu.

  • Gabriel.Nica, marţi, 22.03.2022 19:19

    Da... Pana la urma cine suntem noi sa ne dam cu parerea de masini... E clar ca habar nu avem despre ce vorbim!

  • ds, marţi, 22.03.2022 19:56

    Un pic cam exagerată comparația cu consumul. Dacă aveți curiozitatea de a intra pe forumuri/grupuri de posesori de mașini cu motoare de 1.0 veți vedea că nu e chiar așa. Un asemenea consum urban nu îl ai nici la gpl. Personal, la mașina de oraș, 0.8 aspirat am 6.8 l/100 km numai urban. Vara, că iarna mai crește un pic. Și vreau să zic că e forjată sărăcuța...

  • M, miercuri, 23.03.2022 10:53

    @Gabriel Nica In opinia mea un drum prin oras nu este relevant pentru consumul unui autoturism si nu se poate numi test - cel putin din vedere al consumului. Un test al consumului presupune testarea masinii pe o perioda de timp mai mare(cateva zile) astfel incat sa intalnesti trafic mai aglomerat, dar si mai lejer, deplasari pe diverse trasee, la diferite ore ale zilei, cu mai multe/putine persoane la bord si bagaje, pentru a se apropia de uzul normal al unei masini. Rezultatul unui astfel de test va fi total diferit de ceea ce fac multi, care zic ca au testat masina in trafic urban facand o singura deplasare de 30-50 de km prin oras (uneori chiar mai scurta). Asta este si ratiunea pentru care unii dintre cei care comenteaza aici (vezi xxx), dar si pe forumuri prezinta un consum mult mai mic. In rest, o zi buna!

  • xxx, miercuri, 23.03.2022 12:52

    Subiectul articolului este despre Subaru. Cine are ceva de spus despre Subaru este invitat sa spună/argumenteze! Pentru mine este un brand „exotic”, nu cunosc multe lucruri despre el. Ca design care un subiect absolut subiectiv, nu este ceva ieșit din comun care m-ar face sa mă „aplec” mai mult si sa „studiez” mașina, mai ales ca îmi trebuie mașina care trebuie sa mă duca din punctul A in punctul B, in mod decent. Eu nu-mi permit o mașină la 40000€ PS @M Stepway CVT nu este o mașină cu un consum mic, este o masina decenta. La ce se anunță ca si consum, utilizând logica WLTP, mai pui minim 2,5l in plus (valabil pentru absolut toți constructorii)

  • Dani, miercuri, 23.03.2022 13:50

    Încercați să vă scoateți din vocabular sintagma "schimb de trepte" când e vorba de CVT. Acest schimb de trepte nu există, ceea ce simțim în exploatare sunt niște simulări. Fizic, nu există schimb de treaptă. Felicitări pentru articol.

  • Constantin Ciobanu, miercuri, 23.03.2022 15:19

    @quest... Am ureche fină!!! La așa întrebare, așa răspuns! Legat de consum, trebuie să clarific lucrurile din punctul meu de vedere. Logan ECO-G, am avut consum de 6 și puțin într-un București carantinat de sâmbătă, dar am avut și un 11,2 într-un București unde consumul este la oră, nu la 100 km. Îmi duc aminte cu ”nostalgie” de EcoBoost de 1 litru când a debutat pe Fiesta - 12,8 într-un București bară la bară, vara pe 800 grade. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI, preluat masina cu un 18,6 consum mediu(chiar m-am gândit cine a ucis mașina aia) Resetat consumul, oricât de eco am rulat în oraș, sub 16 nu am putut coborî.

  • xxx, miercuri, 23.03.2022 16:21

    @Constantin Ciobanu La CVT si robotizate cand stai mult pe loc in trafic este bine sa dai pe neutru astfel reduci consumul pe perioada aceasta de minim 5 ori, motorul este la relanti unde consuma maxim 1l/ora la un motor de 1000cm3, asigurând funcționarea climatizării. Automata folosita corect in marile orașe reduce consumul

  • Andrei, miercuri, 23.03.2022 18:24

    Bine ati venit pe acest site, unde toate masinile au acelasi punctaj. Nu exista masini slabe, sa nu se supere importatorii.

  • Zic si eu, joi, 24.03.2022 08:19

    Clio,1.0tce,100 cp,consum mediu numai în București, cu 1 max 2 persoane, luni-duminca-11,4l/100. De luni pana vineri, 13l/100. Asa ca Subaru nu are de ce sa se rușineze.