Tinuta de drum
În ultimii ani, Seat a încercat să își reafirme poziția de brand sportiv în cadrul Grupului Volkswagen. Prin urmare, Ateca se vrea ceva mai dinamic decât un Tiguan, spre exemplu. În cazul versiunii mele de test, ca și în cazul celorlalte versiuni disponibile, Seat a căutat să ofere un compromis bun între stabilitate și confort. Și a reușit.
Mai ales dacă vă căutați bine în buzunare și bifați pe lista de opționale sistemul de amortizoare adaptive Dynamic Chassis Control (DCC), care este disponibil pe Ateca din aprilie 2017. Acestea încearcă, și reușesc în mare parte, să-ți ofere un răspuns diferit al suspensiei, în funcție de modul de rulare ales. E drept că diferențele dintre modurile de rulare disponibile sunt destul de mici.
Instalarea acestui pachet de amortizoare adaptive reduce garda la sol a SUV-ului. Ea scade de la 19 la 18 centimetri, o valoare care nu-i va mulțumi prea tare pe cei care se gândeau la ceva escapade off-road cu Ateca.
Dar decizia spaniolilor este justificată, întrucât SUV-ul lor compact se simte mai bine pe șosea decât în off-road. Asta deși are două moduri de rulare dedicate, Off-road și Snow, care se folosesc de diferențialul electronic XDS pentru a ieși din situații dificile și pentru a doza corespunzător puterea între cele două axe.
În traficul de zi cu zi, prin Bucureștiul care poate păstra niște gropi sau denivelări ascunse pe orice străduță, Seat Ateca s-a simțit bine, suspensia a rămas bine izolată și omogenă. E drept că este mai rigidă decât cea a unui Nissan Qashqai sau a unui Renault Kadjar, dar nu devine inconfortabilă. O parte din rigiditate este cauzată și de jantele ceva cam mari, de 19 inch.
Pe segmentele de drum cu viraje, Seat Ateca se înclină mai puțin decât majoritatea SUV-urilor compacte și este, fără îndoială, una dintre cele mai sportive opțiuni disponibile. Aderența se păstrează bine chiar și atunci când forțați nota, ajutată bineînțeles de sistemul de tracțiune integrală 4Drive.
Direcția este una dintre cele mai bune din segment, cu o precizie de care te îndrăgostești. În oraș însă, atunci când ai de făcut multe manevre, ea s-ar putea să pară ușor cam greoaie.
Alăturarea termenilor SUV + sportivitate îmi pare-n continuare o contradicție, în ciuda primei litere din acronim. Iar dacă mai adăugăm și *diesel*... OK, dieselul rămîne încă o soluție pentru arhitectura gen dulap + greutatea SUV-urilor, dar la puteri spre 200 CP vedem cum consumul nu prea mai e de diesel (12 l/100 km urban în cazul de față.) În fine, asta cere piața *millenials*-ilor, nu a retrograzilor depășiți ca mine - implicit asta se dă. Ontopic, mașina pare OK, cu excepția bordului identic cu al Leon-ului, dar și a prețului totuși - a nu se uita că mult mai sportivul Ateca Cupra (tot 4x4, 2.0 TSI 300 CP) e așteptat la vreo 39.000...