Renault ZOE facelift

Electric 92CP Life 400

Calitate / Pret

4.0

Renault a încercat o rețetă ciudată pentru primul Zoe lansat pe piață. Mașina avea un preț accesibil, dar clientul trebuia să plătească lunar o chirie pentru baterie. Nu a funcționat, iar francezii au decis să renunțe la această soluție de comercializare. Așa că acum plătești suma înscrisă în contractul de vânzare și cam atât. Nu te mai simți legat de Renault ca într-o a doua căsnicie pe toată durata utilizării mașinii.

Pe piața de la noi, Renault Zoe pleacă de 33.500 de euro, etichetă valabilă pentru versiunea de 92 de cai putere, cu nivel de echipare Life. Cei care vor mai multe resurse sub capotă, pot plăti 35.300 de euro pentru un Zoe cu 109 cai putere și echipare Intens.

Valorile nu sunt exagerat de mari, pentru că, așa cum spuneam și în introducere, Zoe e una dintre cele mai accesibile electrice. Mai mult, e una dintre cele mai accesibile electrice cu o autonomie confortabilă. Dacă reușești să prinzi și cei 10.000 de euro bonus la achiziția de electrice oferiți de statul român, atunci clar ai făcut o afacere bună.

Totuși, să nu ne entuziasmăm prea tare până nu ne uităm și la rivali. Chair dacă nu e în același segment, o să vedem că un Volkswagen e-Golf nu este cu mult mai scump, la 36.300 de euro. Însă, în cazul acestuia, bateria este ceva mai mică, iar autonomia de asemenea. Mai accesibil ar putea fi micul Volkswagen e-Up, care pleacă de la 25.900 de euro, însă are o autonomie oficială de 160 de kilometri, deci undeva pe la jumătate.

Nissan Leaf, colegul de Alianță al lui Zoe, cea mai vândută electrică mașină din lume și mașina cu care am ajuns de la București la Sibiu cu un singur plin de energie, pleacă de la 34.000 de euro în România. E un preț destul de bun și foarte apropiat de Zoe. Mai ales că Leaf face parte dintr-un segment superior, are mai mult spațiu, mai multă putere și un interior mult mai atent lucrat. Dar un Leaf cu echipare de top poate ajunge chiar și la 38.900 de euro.

Nu l-am uitat nici pe Kia Soul EV, care costă 33.700 de euro, dar nu garantează decât jumătate din autonomia oficială a lui Zoe în regim NEDC. BMW i3, unul dintre rivalii de luat în seamă din zona electrică, e ceva mai scump decât concurenții săi non-premium, chiar dacă diferențele nu sunt mari, iar percpeția la nivel de materiale și atenție la detalii e net superioară.

  • kim_vl, miercuri, 14.11.2018 10:32

    Din pacate Zoe pare un pic in urma vremurilor; faruri cu halogen pe o electrica ....? In curand Niro EV https://www.kia.ro/kia-romania/crossover-practic-zero-emisii-autonomie-de-485-kilometri-noul-kia-e-niro-100-electric De ce oare aproape toate hibridele sau electricele, cu mici exceptii (cum ar fI Ioniq sau e-tron), sunt hidoase ? Revenind la lucruri mai serioase eu nu inteleg de ce, iarasi cu mici exceptii cum ar fi Smart Electric (dar care are o baterie de telefon) sau Zoe (care are un consum electric neoptimizat), producatorii prefera sa faca niste mastodonti de hibrizi sau electrice; Niro, Leaf, Ioniq si altele, toate au peste 4.3 m. De fapt, problema nu e neaparat ca le fac pe cele din urma ci de ce nu se concentreaza mai mult pe masini mai mici, de oras pt. ca tinta actuala principala a electricelor este orasul. Ori, eu n-am ce sa fac cu un mastodont in oras cu 1-2 persoane in masina mergand la servici sau la scoala. Cu atat mai mult cu cat cu o masina full electrica eu n-as avea curaj sa plec la un drum mai lung decat perimetrul unui judet; si nici in Vest situatia nu e cu mult mai roza. Lipsa statiilor de incarcare si, mai ales, timpii mari de incarcare mi se par niste impedimente majore in calea electrificarii auto. Una e sa alimentezi in 5-10 minute si sa-ti vezi de drum, alta e sa stai minim minim 40 min-1 ora (in cazul statiilor de mare putere, daca exista) daca ai timpul necesar si nu te grabesti; as fi vazut mai ok o solutie gen baterii de schimb, compatibile cu toate modelele. Ganditi-va ce ar inseamna ca toata lumea sa aiba electrice. Ce ar fi la statiile de incarcare daca fiecare ar sta minim 1 ora la incarcat. Cate statii de incarcare sa faci ? Apoi se va pune problema infrastructurii distributiei de energie electrica, care cedeaza si acum la cel mai mic peak de consum. Acum 1 kWh costa la noi, in functie de furnizor, intre 0.55 si 1.0 leu, dar cand vor vedea baietii destepti cererea de energie electrica din ce in ce mai mare ce credeti ca vor face ? De aceea, deocamdata, cel putin in Romania, eu vad o masina electrica ca fiind utila celor care au unde s-o incarce (la case, statii de incarcare in apropiere), pe distante scurte si relativ scurte si de dimensiuni mici. Si nu sunt de neglijat nici costurile de achizitie si rata de descarcare a bateriei, chiar daca ne entuziasmăm de consum. Mai e o problema pe care producatorii vor trebui s-o regleze, mai ales la electricele de mare putere: din cauza livrarii cuplului aproape instant accelerarea se face brutal, cu smucituri inspre spate (sunt demonstratii pe youtube cum la pornire capetele pasagerilor sunt proiectate in tetiere)

  • vianu, miercuri, 14.11.2018 10:36

    @kim_vl pentru ca e nerentabil sa pui o baterie pe o masina mica. Proportional, costul bateriei se apropie de pretul (restului) de masina, ceea ce nu ofera producatorului o marja de profit rezonabila. simplu

  • Kirotractor, miercuri, 14.11.2018 11:39

    Aveți dreptate ambii amîndoi. :-) Din păcate. Zoe încearcă să fie un compromis mic-mare și/sau urban-interurban, dar io zic că nu prea reușește - prea scumpă fără managementul termic al bateriilor. Dar și fiindcă media actuală a ocupării unei mașini e de cca. 1,4 omuleți (incluzînd șoferul). Dar EV-urile mici (cu uz preponderent urban și eventual cu numai două locuri) nu-s încă accesibile majorității pt rolul de a doua mașină, avînd baterii *de telefon* cum bine zice @kim_vl. ...Iar cele pretabile parcurgerii măcar a unor segmente de șosea sînt prea mari / puternice, cu prețuri enorme subvenționate cam injust - încă...

  • kim_vl, miercuri, 14.11.2018 12:24

    Mie imi trebuie un EV mic, dar si cu locuri in spate (n-o sa-mi pun copilul cand il duc la scoala sa stea in fata). Zoe ar fi ideala de oras, dar, din pacate, face compromisuri, cum zicea si Kirotractor, mult mult prea mari la cat de scumpa e. Smart EV - aproape nu as avea curaj nici prin Bucuresti sa ma aventurez, mai ales iarna. BMW i3 e scump si urat. Niro e interesant, face si management-ul termic al bateriilor, dar e o masina de peste 4.3 m si, estimez, in jur de 40000 Euro. Leaf cam la fel.

  • kim_vl, miercuri, 14.11.2018 12:28

    Deci, la ora actuala, oferta de EV a producatorilor nu prea mi se pare a avea ca tinta traficul de oras, unde sunt cele mai mari probleme legate de poluare si aglomeratie.

  • vianu, miercuri, 14.11.2018 12:51

    Ai trecut in revista 3 masini de oras si una de peste 4,3m si tu spui ca producatorii nu au ca tinta orasele ...ok :)

  • pipo, miercuri, 14.11.2018 14:46

    Cat mama dracu poa' sa coste bateria aia daca aratarea asta costa in total 34.000 euro ? Cel mai tare din tot ce am citit mai sus imi pare inceputul care expune clar situatia din prezent in cazul electricelor : in 5 ani modelul va fi o gluma !! Adica arunci 34.000 de euro din casa daca te tine si peste 5 ani diferenta de tehnologie/imbunatatiri o sa fie atat de mare ca probabil "buburuza" ta nu mai valoreaza nimic. Astia chiar cred ca o sa arunce lumea cu banii ca la telefoane ? Ok, iti iei S9 fiind constient ca peste 3-4 ani nu mai valoreaza nimic oricat de bine l-ai intretine , dar de la 3.400 lei la 34.000 euro e o mare diferenta. Nu-mi pare in regula nici faptul ca se acorda cu atata nonsalanta bonusuri la achizitia electricelor , pai cred ca pe asta se si bazeaza constructorii cand fac preturile de lista. Am convingerea ca masinuta asta nu ar costa 34.000 euro daca Renault ar stii ca nu se dau bonusuri pe nicaieri. Ar trebui selectati constructorii care sunt transparenti in privinta costurilor de productie. Oricum, sa revenim la intrebarea mea de la-nceput, stie cineva cat ar putea sa coste o baterie ca asta ? Ca sa stiu si eu cat ar costa restul . O fi vreo 25.000 euro ?

  • hazard, miercuri, 14.11.2018 15:34

    o bicla electrica si o pelerina de ploaie (amandoua made in china) cred ca ofera 90% din ce ofera Renault cu zoe.

  • Octavian, miercuri, 14.11.2018 15:34

    Nu stiu cat pot costa bateriile dar probabil foarte mult avand in vedere ca se elimina din costuri motorul termic si cutia de viteze. Motorul electric este sigur mai ieftin decat cel termic. PS: zilele trecute era coada la priza de la Kaufland Barbu Vacarescu :) LOL

  • @hazard, miercuri, 14.11.2018 16:42

    hai sa-ti cumperi atunci. si bicla si pelerina.

  • kim_vl, miercuri, 14.11.2018 19:28

    @vianu Care este adresabilitatea actuala a electricelor (ma refer la scop, nu la persoane) ? Dupa ce raspunzi la intrebarea asta vezi la producatorii de electrice care e raportul intre măgăoaie si masinile mici, de oras. Iar la cele 3 exemple pe care le-am dat (eu nu prea mai cunosc altele) am explicat care sunt compromisurile facute de producatori, care, fata de măgăoaie, le fac sa fie mai putin frecventabile.

  • Kirotractor, miercuri, 14.11.2018 19:44

    @pipo: Să vezi și să nu crezi - bateriile costă 145 $/kWh pt Chevrolet Bolt, iar nemții cumpără p-alea de Audi e-Tron la... 114 coco/kWh - da, fiindcă-i mai scump, hehe. ...Iar Tesla vizează 100 $/kWh la finele lui 2019. https://electrek.co/2018/06/09/tesla-battery-energy-density-cost-breakthroughs/ Deci chiar plusînd cu TVA-uri sau alte accize / franșize aberante, tipice socialismului fascisto-corporatist UE (da-da, pot argumenta ce scriu) bateriile unei Zoe pot costa 6.000 euro - maxim maximorum. ...Restul mașinii (cu e-motor incomparabil mai ieftinache decît ICE + c.v.) ar face așadar 28.000 € ??!! Holy shit - cît două Clio. binișor echipate și .. fără piese lipsă?!!!! :-)

  • Sam93, miercuri, 14.11.2018 19:47

    N-as exagera chiar sa zic ca masina asta face cat o bicicleta si o pelerina, ca totusi iti ofera un acoperis si caldura iarna. Dar, tot nu pot sa o vad mai mult decat un Matiz extrem de scump. Nu merita 32k sub nici o forma. E socant de grea. Cu 150 de kg mai grea decat Volvo-ul meu care are 4,5 metri lungime. Dar latimea cred ca ati trecut-o in mod gresit la date. Cu siguranta nu are 1,94 latime, ca doar un Touareg are 1,98 latime, nu o fii chiar asa lata. Dupa parerea mea masinile electrice raman doar niste jucarii pentru bogati. O buna a doua masina pentru mici navete in mediul urban, la cumparaturi, pana la birou, etc, si cam atat. Mazda 2 mii se pare o masina mult mai tentanta si e mult mai ieftina. Performante mult mai bune la acelasi nivel de putere datorita faptului ca cantareste cu aproape 500 de kg mai putin.

  • kim_vl, miercuri, 14.11.2018 20:19

    Bine punctat @Kirotractor Singura piesa mai scumpa la EV in comparatie cu o masina conventionala e bateria. Eu zic ca intre o baterie de electrica si un motor termic la acelasi model este cam echivalenta,deci preturile finale ale masinilor (EV si masina conventionale) ar trebui sa fie cam tot pe acolo, nu de aprox. 3 ori mai mare.

  • Bogdan, miercuri, 14.11.2018 20:43

    As recomanda fotografului care va asigura imaginile sa nu mai traga cu obiective fixe cu diagrama foarte deschisa, pentru ca un DOF atat de ingust chiar nu se preteaza pentru acest gen de fotografie (Sau macar nu pentru toate fotografiile). Sa fotografiezi in f1.4 sau 1.8 plansa de bord si sa ai in clar doar butoanele sistemului de climatizare, mise pare hilar.

  • Bogdan, miercuri, 14.11.2018 20:46

    E vorba de diafragma desigur, nu diagrama.

  • Sage, joi, 15.11.2018 11:37

    Costul unei masini nu e egal cu valoarea componentelor sale. @Kirotractor si @kim_vl voi uitati un amanunt important. O masina electrica nu se face din piese cumparate din magazinul lego. Nu vine cu instructiuni si tu doar o asamblezi. Costul acesta mare, chiar foarte mare, va dau dreptate, este generat inclusiv de partea de cercetare. Voi credeti ca motorul ala electric mai ieftin de produs era disponibil pe ali express? Nu. A durat ani de zile sa se faca un design, sa se faca testari sa se corecteze deficientele. Si asta doar pentru motor. Dar fiecare componenta noua (trenul de rulare, de exemplu) se dezvolta la fel. Se estimeaza ca dezvoltarea unui motor termic costa 300-500 milioane. Un model nou de masina poate costa de la 1 miliard la 6 miliarde (Sursa: https://www.autoblog.com/2010/07/27/why-does-it-cost-so-much-for-automakers-to-develop-new-models/?guccounter=1). Banii astia sunt repartizati in costurile a 500 mii de masini sau 1 milion de masini sau poate chiar mai multe. In cazul lui Zoe au facut o predictie de vanzari. Au zis poate 200 de mii. Asa ca au adaugat costul de dezvoltare la costul de productie, la costul de marketing si publicitate si le-a dat un pret. Apoi au adaugat marja de profit, care sunt convins ca nu trece de 3% si au generat pretul la cumparator. Daca depasesc tintele initiale le creste profitul. Daca nu, ies pe minus. Toate EV-urile au preturi mari din aceeasi cauza: costurile cu un produs nou, construit de la 0.

  • Tatraurs, joi, 15.11.2018 15:09

    "În anul 1938, Adolf Hitler îi cerea lui Ferdinand Porsche o mașină pentru mase, pentru popor. Se năștea Volkswagen Beetle".... care e o furaciune nerusinata tehnic( 100%) si optic dupa Tatra 97. Deh,inovatia vw...

  • pipo, joi, 15.11.2018 15:41

    @Kiro : multumesc , asa cum banuiam ramane acolo un pret imens si total nejustificat cu toata incercarea lui @sage de mai sus de ne face sa-ntelegem "dedesubturile" preturilor de lista din industria auto. @Sage, zici bine unele lucruri acolo ,dar nu e chiar asa si Renault nu a dezvoltat nimic SF si nici-o tehnologie noua care sa justifice miliardele alea de care spui tu si nici nu cred ca au de gand sa tina tehnologia asta numai pt Zoe .Si de ce le-ar da lor numai 200.000 posibil cumparatori avand in vedere cererea enorma din piata ? Eu zic ca au procedat invers , bai cati ne-ar da noua vreo...sa zicem 35.000 de euro "no matter what " (adica fara sa le pese de altceva decat ca-i electrica ). Ei pur si simplu mizeaza pe o nisa de cumparatori ( cel mai probabil flote pt. companii) pt. care banii nu reprezinta o problema si care-si doresc ACUM o electrica cu orice pret . Si cesa vezi , tot pe astia-i ajuta statul/ele cu diverse bonificatii .Dar asta e total in dezacord cu titlul testului/articolului - cu preturile astea te asigur ca nu o sa se electrifice "masele" . Iar modelul asta e o gluma in interior (nu vreau sa ma leg si de exterior) , chiar nu vad pe ce sa ceri banii aia.

  • Kirotractor, joi, 15.11.2018 17:32

    Pe f. scurt: Da, @sage le zice corect în principiu, dar uită două mici amănunte: 1. Zoe a fost dezvoltat în paralel cu Nissan Leaf (= 1/2 costuri) 2. Ghosn și-a tras mai multe jdemilioane-n fiecare din ultimii ani, dar și restul tartorilor din top-management - miliarde. Tot costuri de dezvoltare...a kapitalizmului *corect*, dar asta-i viața.

  • MRC, duminică, 23.12.2018 14:39

    Cat costa bateriile electrice? ...chiar am urmarit o recenzie la ZOE efectuata in urma cu cativa ani si spunea autorul ca masina costa 13.000 de lire sterline. Printr-o conversie in euro si prin diferenta se poate afla un pret pentru baterie (macar orientativ); Din concluziile trase de redactorii AutoMarket in urma testelor mai multor masini electrice pe perioade indelungate, eu am inteles asa: - sunt mult mai eficiente in oras decat in afara orasului - pentru a acoperii costurile de achizitie, e nevoie de foarte multi kilometri efectuati in oras. Cine ar fi cei care se potrivesc "manusa"? Agentii de vanzari! Ei sunt cei care "fataie" masina zilnic in oras si fac un numar semnificativ de kilometri. Bineinteles ca producatorii nu au avut in minte agentii de vanzari atunci cand le-au produs. In multe cazuri sunt "investitii in viitor". Pana cand nu lansezi un produs pe piata, nu vei stii cum se comporta el cu adevarat. Si chiar daca inregistreaza anumite pierderi din vanzari, cred ca sunt, mai degraba, considerate investitii in dezvoltare. Lumea asta e mare. Nu peste tot oamenii locuiesc in centrul orasului. Unii locuiesc in suburbii. Altii, in mici comune aflate la 20-30 km de oras sau de locul de munca. Traseul pe care acestia il parcurg zilnic seamana cu traseul "ideal" pentru o electrica: viteze mici de deplasare, opriri/incetiniri dese. La final, fiecare isi face calculele. Renteaza sau nu renteaza (inca) o electrica. Daca nu (inca), exista variantele hibrid care constituie o alternativa reala.