Renault Megane RS -

1.8 Benzina Turbo (TCe) 279CP Aut6 RS

Motor / Transmisie

4.5

Noua generație Renault Megane RS vine cu modificări importante în ceea ce privește sistemul de propulsie. Dacă vechiul Hot Hatch de clasă compactă folosea un motor de 2.0 litri, noua generație apelează la un propulsor pe benzină de 1.8 litri turbo.

Unitatea oferită de constructorul francez produce 280 de cai putere la 6.000 rpm și 390 Nm între 2.400 și 4.800 rpm, iar resursele sunt livrate doar către puntea față. Am călătorit până în Spania, mai exact la Jerez, pentru a testa noua generație Megane RS. Și toată lumea știe că Spania oferă drumuri frumoase și virajate, iar traseul ales de organizatorii testului a inclus și astfel de porțiuni.

Pentru testul pe drumurile publice, constructorul francez a oferit doar versiunea Sport, varianta "radicală" cu șasiu Cup fiind rezervată pentru câteva minute de adrenalină pură pe Circuito de Jerez.

Francezii oferă cinci moduri de rulare (Comfort, Neutral, Sport, Race și Perso) pentru noul Megane RS, iar motorul a fost "educat" să reacționeze diferit în funcție de alegerea ta. În modul Comfort vei simți cum unitatea de 1.8 litri a primit o doză bună de anestezic, în timp ce în modurile Sport sau Race propulsorul schimbă complet modul în care răspunde la impulsul trimis prin intermediul accelerației. 

Sunetul oferit de motor este unul aproape angelic, mai ales dacă îți voi spune că poți "să-l duci" până în 7.000 rpm. Cu toate acestea, inginerii francezi au dezvoltat și un software care promite să elimine sunetele neplăcute și, în același timp, să le înlocuiască cu note apropiate de cele rezultate în urma combustiei. Pe scurt, din difuzoare vei mai auzi și sunet fals de motor. Dar nu-i nicio problemă, îl poți dezactiva când și dacă vrei. 

Versiunea testată era cuplată la o cutie de viteze EDC cu șase trepte. Modulul oferit de francezi este unul echilibrat, iar schimbările au loc lin în modul Comfort sau ceva mai brutal în modurile Sport sau Race. Dacă te simți încrezător, poți trece transmisia pe modul manual, acolo unde schimbările de treaptă se realizează cu ajutorul padelelor poziționate în spatele volanului. Ne-am fi dorit ca aceastea să fie ceva mai mari, iar în momentul utilizării să producă un click capabil să mai ridice încă două fire de păr de pe brațe. Poate pe următoarea generație. Un lucru demn de menționat este faptul că transmisia poate "sări" trepte atunci când decelerezi și când mâna stângă strânge ferm clapeta din spatele volanului. Acest lucru te ajută enorm în momentul în care ieși din viraj și vrei să rămâi în treapta potrivită.

Iar ca lucrurile să fie cât mai interesante, Renault a introdus pe această versiune și un sistem Launch Control care te ajută să pleci de pe loc într-un mod cât mai eficient. Și spectaculos în același timp.

  • Kirotractor, vineri, 09.02.2018 12:11

    Convingător testul pentru amatorii de hot-hatches (și bine scris, n.b.) deși părerile-s destul de polarizate mai la vest de noi, unde MRS4 a fost deja puricat în detaliu. Unii se plîng de ex. de puterea prea mică (!), uitînd nu doar de viitoarea versiune de 300 CP mai radicală, ci și de constrîngerile normelor actuale privind emisiile (mai ales în Franța, unde așa-zisul *malus* penalizează drastic motoarele prea mari/puternice.) Divizia Renault Sport și-a făcut deci DIN NOU bine temele (părerea mea), dincolo de veșnicele contrări ale fan-boy-lor (merge și fără *y* :-)) pe tema timpilor realizați pe Ring de MRS3 sau alții, cu diverse modificări, pneuri speciale sau nu. Cele 40 kg ale sistemului 4WS au meritat deci adăugate în beneficiul ținutei de drum superioare (bănuiesc) restului plutonului H-H compact. Personal aș prefera varianta cu cutie manuală - nu doar fiindcă-i cu 33 kg mai ușoară decît EDC-ul testat de Cornel - da-i doar o ipoteză pur teoretică și asta, după mine existînd sportive mai abordabile și (aproape) la fel de incitante în contextul actualelor restricții din trafic. P.S. Un (mic?... mare?) minus îmi pare totuși renunțarea la versiunea de caroserie cu două uși (unică de altfel pt precedentul model = coupe), care ar fi dinamizat probabil designul mașinii, ușurînd-o sigur și de kile multișoare. Nu că MRS4 ar arăta nașparliu zic asta - ba-i chiar mai bine că nu... țipă a tuning ca dușmanca Civic Type R. Se vede însă c-a fost preferat aspectul practic, ca să nu ma vb. de economiile făcut de francezi prin non-proiectarea unei noi *cochilii*.

  • Kirotractor, vineri, 09.02.2018 12:31

    P.S.- Erată - masa proprie a lui MRS4 cu cutie manuală e de 1.407 kg - cu doar 23 kg mai puțin decît a versiunii EDC și cu un pic mai mult decît Mégane 3 RS 275 = 1.387 kg (date oficiale.) Plus că varianta *auto* e cu 2.800 euro mai scumpă - în țara de origine, unde diferența de preț e însă aproape anulată de așa-zisul malus, mai mic pt EDC (3.113 euro vs. 4.253 - manuală.) Și să nu uit - k lumea culoarea mașinii probate, da-i cam scumpă opțiunea (1.600 euro-n Franța.) Ce-i drept, nici Ford ori SEAT nu-s mai darnici la capitolul ăsta.

  • cornel.socariciu, vineri, 09.02.2018 12:37

    @Kirotractor Mulțumesc. Da, clar, fanii lui Megane RS și cei care caută un Hot Hatch pur-sânge se vor orienta către varianta cu transmisie manuală. Așa cum am scris și în test, am condus și versiunea Cup cu acest tip de cutie, dar timpul alocat pe circuitul de la Jerez a fost mult prea scurt :(. Versiunea Trophy (300 CP și 400 Nm) este anunțată pentru acest final de an.

  • Liviu, vineri, 09.02.2018 12:55

    Pret de achizitie 3 stele fara sa se stie pretul? Bun sistem de notare.

  • xxx, vineri, 09.02.2018 15:46

    @Kirotractor Îmi cer scuze din prima pentru ca interpelarea mea va fi mizerabila chiar împuțită! Da-mi un singur motiv coerent pentru care ti-ai cumpăra o astfel de mașină! Este valabila pentru toate RS-urile constructorilor generaliști Sa nu-mi spui pentru: plăcerea de a o conduce, pentru ca nu ai unde, nici măcar in Germania

  • Andy, vineri, 09.02.2018 16:01

    Un hot hatch excelent, insa mai merita oare hot hatch-urile care in esenta sunt niste modele subcompacte sau compacte cu motorizari potente? Mai merita la 30-40.000 de euro? Vedeam acum vreo doua saptamani filmul Ford cu modelele lor sport pe circuit, film in care erau evidentiati timpii finali. Surpriza: Mustang-ul V8 de 41.000 era mult mai rapid pe circuitul respectiv (deci nu vorbim de liniute, vorbim de circuit cu sicane, curbe etc.) decat Focus RS de 37.000 de euro. Te gandesti: merita 37.000 de euro un model sport surogat sau dai inca 4.000 in plus si-ti iei the real deal, the legend? Daca ne uitam pe vanzarile Mustang-ului, si repet asta de ceva vreme, observam ca in ultimii ani de la aparitia noii generatii, e cel mai vandut model sport in lume. Si nu doar in lume. Si in Europa, Germania si Romania, iar cel mai vanduta motorizare e V8-ul 5.0, inclusiv in Europa unde realizeaza 70% din vanzari? Deci?

  • Kirotractor, vineri, 09.02.2018 18:01

    @xxx: Interpelarea-i nulă, onorată instanță :-) - fiindcă am scris negru pe alb: *(...)da-i doar o ipoteză pur teoretică și asta, după mine existînd sportive mai abordabile și (aproape) la fel de incitante în contextul actualelor restricții din trafic*... Concluzie: citiți mai atent (și) comentariile, dragi AM-comentatori. Mai clar, eu cel puțin prefer hot hatch-urile SUBcompacte (gen Fiesta ST, 208 GTI etc.), cu 30-40% mai ieftine, dar aproape la fel de performante și - repet - incitant/distractiv de condus. ...În principal pe șosele, fiindcă o să mai curgă se pare destulă apă pe Dîmbovița pînă o s-avem și noi circuite accesibile pasionaților de pilotaj, nu doar de condus.

  • arhitect, vineri, 09.02.2018 19:29

    la pretul veniculat gandul ma duce la un frumos sedan sportiv, Alfa Romeo Giulia , 2.0 l, 280 CP, 400 nm

  • xxx, vineri, 09.02.2018 23:56

    @Kirotractor ok, Da-mi un singur motiv coerent pentru care ți-ai cumpăra un 208 GTI cu 208CP/cuplu 300Nm si roti 18"? Din cele 200 cuvinte de pe aici și alte postări se vede ca îți dorești o mașină sportiva In visele mele îmi doresc pentru sufletul meu un Porsche 911sh din 1968/69 sau/si un Alpine A110 prima generație. Am avut șansa (m-a costat 870 Euro am prins o reducere de 30%)sa conduc 10,8 km de fiecare mașină alături de o persoana calificata:Alpine 110, Alpine 610 Clio RS anul 2000, Subaru Impreza 1993, Lancia Delta Integrale 1988 Porsche 928 din 1971, Porsche 911 din 1968 si Mustang 1978

  • Kirotractor, sâmbătă, 10.02.2018 10:28

    @Andy/@arhitect: Aveți amîndoi dreptate - cu micul detaliu că n-ar trebui comparate mere cu pere (mai clar: coupe-uri V8 cu consum+taxe de camion ori sedanuri sportive ca Giulia... cu hot-hatches în care, la nevoie, se poate căra și cîte ceva de la Ikea.) @xxx: Bravo ție că ai reușit să compari *pe viu* evoluția (sau involuția?) senzațiilor de pilotaj la volanul unor sportive legendare. Î Ontopic (și teoretic), corect ar fi să-mi spui tu mie mai întâi de ce ți-ai dori un 911 ori A110 *vintage* - dar, cum eu nu-s așa curios, o să-ncerc un răspuns, împins poate și de nevoia psihanalitică :-) a unor auto-justificări. Un răspuns subiectiv, clar, dar (sper) cu mai multă logică-n el decît eventuale explicații ale altora, înțepeniți cu 500-600 CP la semafoare. Liberi și ei însă - ca și noi - să-și dorească exact mașina pe care și-o doresc, dar mai ales că și-o permit. Cam simplist deci (vedeți deci, AM, de ce ar fi binevenită reluarea blogurilor): 1. Nu îmi doresc o mașină sportivă - doar am una :-) (unii mi-ar rîde-n nas, fiind vb de un Swift Sport de *numai* 136 CP... care-mi ajung însă, mai importante fiind după mine alte calități decît accelerația ca scop în sine.) 2. Un 208 GTI ori o (nouă) Fiesta ST (cu jante pe 17 însă pt cariile unor asfalturi mioritice) m-ar tenta doar pentru plusul de cuplu-n ture joase, în rest SSS-ul fiind la fel de distractiv și eficace pe drumuri sinuoase - plus că mai practic (5 uși.) 3. Nu-i loc de dezvoltat într-un comentariu definirea noțiunii de *plăcere a conducerii* - la fel de diferită precum sîntem noi-oamenii. Unii o simt deci numai câștigînd *liniuțe*, alții (la fel de vanitoși ca primii) impresionîndu-și pasagera/ii cu orice ocazie și pe orice viroage riscante și pentru ATV-uri, ca să nu mai zic de categoria gamer-ilor inofensivi în virtualul lor. Ca să n-o mai lungesc, eu cred (optimist) că majoritatea amatorilor de hot (sau mildly hot)-hatches vor să-și exerseze ori să-și mențină reflexele/neuronii-n bună stare fără riscuri excesive, dar și să aibă satisfacția *dresării* bestiuței :-) lor. ...Pe care s-o poată utiliza măcar la 80-90% din resurse, într-o epocă-n care mai toate mașinile destinate ego-ului suprasolicită ELE șoferul 110% și cînd sînt conduse la 50-60% din capabilități.

  • xxx, sâmbătă, 10.02.2018 10:41

    @Kirotractor S-a întâmplat in 2005 pe circuitul Brno din pachet au mai fost Skoda 130 RS, Renault Super 5 dar s-a dat soția cu ele. Era un pachet și mai tare la 2500Euro: Skoda Popular cabrio Monte Carlo (superba mașină); Caterham 21; Lotus Seven si Lotus Elise; Morgan +4; Morgan Aero 8, Tatra 77 si Alfa Romeo 8C 2900. Am făcut un efort financiar mare pentru pachetul mai ieftin, pe celalalt nu mi-l permit

  • xxx, sâmbătă, 10.02.2018 12:18

    @Kirotractor am scris practic în același timp. Opinia mea este ca dacă nu ai aproape de tine un circuit în care sa exersezi capacitățile mașinii și un club auto puternic/dedicat care sa te ajute, este inutil sa-ți iei o mașină RS chiar GTI.

  • Kirotractor, sâmbătă, 10.02.2018 12:59

    @xxx: OK, e părerea ta demnă de respectat (ba chiar o cam respect și-n viața reală prin mașinuța deloc RS-extremă pe care o posed... repet, ca să pot scoate untul din ea nu doar pe circuit.) Mai clar: cred că cca. 150 CP ar fi limita rezonabilă pentru citadine subcompacte și aprox. 200 pentru compacte. Și, evident, pentru cei care nu-și permit 2-3 mașini simultan dintre care una *de circuit*, inclusiv costurile amețitoare pentru pneuri / frâne / suspensii racing etc.

  • xxx, duminică, 11.02.2018 10:43

    @Kirotractor încearcă sa te înscrii într-un club de afara care utilizează marca ta de mașină, sunt extrem de deschiși (bine înainte îți faci calculele dacă poți sa suporți pe an încă vreo 600-800 E). Eu am ajuns acolo din absoluta întâmplare, normal dacă respectau regulile lor nu ma primeau, m-a salvat Logan-ul meu 1,4 benzina albastru metalizat. Work-shopul a fost organizat de Club Alpine Valencia, Club Skoda Slovacia și nu mai știu numele, un club din Olanda. Eu sunt coleg de munca cu băiatul lui Iliya Chubrinkov care a făcut parte din echipa raliu și inginer șef la intreprinderea Alpine Bulgaria (au montat la Plovdiv vreo 100 mașini) Au avut 2 locuri asigurate tata lui nu a mai putut sa vina nu a mai găsit alt bulgar disponibil și asa am ajuns eu. Am ajuns acolo cu Logan ul meu care era o mare curiozitate la vremea aia, cum nu eram înscris în cluburile lor nu au vrut sa ma primească, noroc ca cehii sunt niște infatuați dar au zis ca dacă le pun Loganul la dispoziție pentru un drive test ne accepta. Ok au făcut cam 500 km într-o zi, bășcălie mare, motor slab, frâna de motor cea mai eficienta este când pornești aerul condiționat, se înclina în curbe, zgomotoasa, dar totul s-a oprit când le-am arata factura 7100 E, au luat mașina au făcut-o boboc și plinul și am fost acceptat fără alte discuții. Ce se întâmpla acolo: 1. îți prezintă toate mașinile, toți fanii aveau caiete și-și notau, problema este ca nu pe rând, toate în același, te gândești la ce marca te oprești, cam 12 ore durează. Eu am trecut cam 10 min pe la mai multe, limba engleza tehnica este o alta limba străina 2. o doua zi te obișnuiești cu circuitul ne-au pus la dispoziție 20 Octavia ai dreptul le 5 ture 4. a treia a patra și a cincea zi, o pilot te i-a în mașina pe care ai plătit face cu tine 3 ture de circuit și-ți explica cum funcționează, ultima tura este la maxim ce poate sa facă mașina si pilotul, după treci tu 3 ture, eu nu am putut atinge mai mult de 120 km pe porțiunile drepte, când te-ai obișnuit un pic cu mașina s-a terminat