Mercedes-Benz EQC

400 4Matic

Motor / Transmisie

4.0

Odată cu generalizarea mașinilor electrice, va trebui să ne scoatem din program imaginea modelelor cu diverite versiuni de motorizare. În cel mai bun caz vorbim despre același sistem de propulsie care oferă mai mulți cai putere scoși dintr-un simplu switch software. Asta dacă oferă.

În cazul lui EQC, de exemplu, clienții nu au de ales între mai multe variante de motorizare, ceea ce simplifică masiv lucrurile în comparație cu orice alt model din gama clasică a nemților: EQC 400 4Matic este singura versiune de motorizare disponibilă, diferențele dintre mașini fiind făcute de liniile de echipare și de personalizare.

EQC 400 4 matic oferă două motoare electrice identice ca putere - 150 kW fiecare, unul pe puntea față, celălalt pe puntea spate. Dispunerea lor face ca mașina să ofere practic tracțiune integrală - roțile din față sunt învârtite de un motor, cele din spate de celălalt, chit că scopul lor e ușor diferit: motorul frontal este optimizat pentru rulare la sarcină scăzută, în timp ce motorul posterior este construit pentru a îmbunătăți experiența dinamică a mașinii.

Altfel spus, vei rula în majoritatea timpului ajutându-te de motorul frontal, care la apăsarea mai serioasă a pedalei (sau la comutarea în modul Sport) este ajutat instantaneu de cel posterior.

În total, sistemul dezvoltă 408 CP (sau 300 kW, pentru că vorbim aici de motoare electrice), iar cuplul maxim disponibil imediat este de 760 Nm. 

Pot să pară cifre masive pentru un SUV de gabaritul unui GLC, însă EQC are nevoie de putere pentru senzații tari. Motivul: o masă proprie foarte ridicată, de 2.5 tone, din care aproximativ 700 de kilograme sunt acoperite de pachetul de baterii.

Probabil că inginerii Mercedes-Benz au avut foarte multe întâlniri în care au calculat direcția în care ar trebui să marșeze cu EQC la nivelul propulsiei. În final, au optat pentru un motor care oferă senzații tari la apăsarea bruscă a accelerației, însă fără a duce totul la extrem. E mai degrabă un "stil Mercedes" de a construi senzațiile sportive, stil prin care brandul german a reușit să se impună pe piață în ultimii 120 de ani. Nu vă așteptați deci la explozii care să vă lipească de scaun la nevoie, ci mai degrabă la sentimente sportive nuanțate. Oricum, mult mai acute decât pe un motor pe benzină sau diesel.

EQC oferă cinci moduri de rulare: Comfort, Eco, Max Range, Sport și Individual. Pentru că testele internaționale nu ne oferă de obicei timp limitat și un traseu prestabilit, nu am avut ocazia să testez decât modurile Comfort (adică cel în care vor rula majoritatea clienților în majoritatea timpului) și Sport. Diferențele nu sunt masive între comportamentul motorului, diferența fiind făcută în special de "agresivitatea" în care funcționează sistemul de recuperare a energiei la frânare.

Apropo de asta, poți comuta între diferitele graduri de recuperare cu ajutorul padelelor din spatele volanului. "D-" înseamnă că lucrezi în mod semi-regenerativ, în timp ce "D--" activează implicit stopurile atunci când lucrează, pentru că decelerarea e destul de agresivă și rapidă. Scopul scuză mijloacele, însă: cu cât mai abruptă este frânarea, cu atât mai mare e energia recuperată și stocată ulterior în pachetul de baterii.

  • ACE - Craiova, joi, 06.06.2019 12:19

    Sunt convins ca este o masina EXTRAORDINARA. Singurul aspect unde ar mai fi de lucru: AUTONOMIA.... In circa 3-4-5 ani bateriile vor ajunge mai puternice, mai sigure, mai compacte si - evident - mai usoare...

  • dan_grc, joi, 06.06.2019 13:41

    Fanii electricelor care se plangeau de motoare termice nu se inghesuie sa comenteze, este prea scump, prea greu, nu foarte eficient ? Pai asta inseamna astazi un model electric mare, cu patru persoane la bord si ceva bagaje ajunge la cel putin 2,8 tone, fabulos as spune. @ ACE Esti sigur ca vor ajunge mai usoare ? Chiar este evident ?

  • ACE - Craiova, joi, 06.06.2019 16:53

    @dan_grc Sunt convins 100%. TESLA Model S a fost lansata initial cu o baterie de acumulatoare de de 60 kWh....Dupa cca. 4 ani a primit - pentru ACEEASI CAROSERIE - o baterie de 100 kWh.... Acum se desfasoara cercetari intense pentru bateriile solid-state care sunt: 1) mai stabile decat cele Li-ion utilizate in prezent; 2) cu incarcare mai rapida; 3) cu descarcare mai lenta; 4) au numarul ciclurilor de incarcare estimat la 4.000-5.000 de cicluri (fata de 1.000 cicluri in cazul bateriilor Li-ion).... Pretul bateriilor a scazut din ce in ce mai mult, aidoma panourilor fotovoltaice (care au durata de viata de cca.15-20 ani). Cine locuieste la casa isi poate incarca gratuit masina electrica. Puneti mana si strangeti banutii pentru ca autonomia electricelor va creste spre dublu in doar cativa ani iar aerul din orase se va schimba evident - IN BINE - odata cu acest fenomen....

  • Kirotractor, vineri, 07.06.2019 08:49

    Bag un link doar ca să nu vă pară... SF garda la sol a lui EQC: 97 mm !!! https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/audi-etron-quattro-mercedes-eqc-elektro-suv/ Da, ați auzit bine, un e-SUV cu gardă la sol sub 10 cm !!! (cum o fi ajuns mașina pe coclaurii din poze nu știu - cu macaraua poate. :-)) Pe scurt: o antinomie, o aberație, ziceți-i cum vreți, În rest, e perfect comparabilă cu e-tron incluzând minusurile sist. de stocare a energiei, deși consumă ceva mai puțin fiind o idee mai mică / ușoară (cu 70 kg). Autonomia nu-i totuși mai mare în viața reală. Tot e bine însă că prețul e mai mic. Din numai 7-8 pensii speciale ți-o ie în republica procurorilori. :-P

  • Kirotractor, vineri, 07.06.2019 08:53

    PS-erată: Ți-o iei, evident Ș, fiindcă tot am reintrat, merită menționată garda la sol a lui Audi e-tron -- mult mai adaptată segmentului SUV, chiar dacă nu pt. offroad propriu-zis: E de 172 mm - valoarea maximă,.suspensia fiind hidropneumatică.

  • adi_10, vineri, 07.06.2019 09:49

    raman la parerea ca varianta PLug-in Hybrid este mai ok decat o masina electrica. esti mai relaxat, nu mai ai baterie, sari pe benzina. pt ca e aiurea sa iti faci traseul (la drum lung) in functie de locurile unde gasesti zona de incarcare. ca sa nu mai zic ca trebuie sa astepti ceva timp, deci timp pierdut. in rest mie imi place masina la interior foarte mult, la exterior nu e chiar f reusita.

  • zarnesteanu, vineri, 07.06.2019 18:22

    @Kiro, m-am uitat pe link-ul tau, dar n-am vazut nicaieri specificata garda la sol. In schimb, de partea astalalta a lacului, baietii zic ca are 5.1" adica 129.54mm. Nu mult intr-adevar, dar nici 97 mm :):):) https://www.autoblog.com/2019/05/14/2020-mercedes-benz-eqc-first-drive-review-ev-suv/ Referitor la design, eu cred ca la exterior au reusit un echilibru foarte bun intre traditie si noutate. Nu puteau veni cu ceva prea futuristic pentru ca ar fi deranjat vanzarile de masini cu motoare termice. Si nici prea apropiat de ceea ce exista pentru ca trebuiau cumva sa faca o diferentiere. Design-ul e intotdeauna ceva subiectiv. Initial mi-a placut foarte mult Jaguar I Pace. Dar acum, daca ma uit la liniile curate de pe EQC, parca imi plac mai mult. Despre interior, la fel, discutabil. Pentru unii e nava spatiala, pentru unii doar un ecran de televizor. E bine ca suntem diferiti totusi, pentru ca asta inseamna mai multe puncte de vedere si o acpperire mai buna ale aspectelor oricarei probleme :) @dan_grc, la ora actuala, sincer, n-am nici o informatie despre vreo tehnologie care sa rupa gura targului in domeniul bateriilor. Deci, momentan ai dreptate. Ca si inginer insa, da-mi voie sa-ti spun ca sunt milioane de oameni cu studii tehnice in lumea asta care se ocupa la foc continuu de imbunatatirea calitatii vietii pe pamant. Din toate milioanele astea, vor fi mereu o mana de genii care vor misca lucrurile din loc, uneori cu o sclipire de inspiratie, alte ori dupa ani de zile de munca pe branci. Uita-te doar la cat a progresat omenirea in ultimii 50-100 de ani. In orice domeniu. Uita-te doar la bateriile de telefoane si laptop-uri din ultimii 10-15 ani. Chiar crezi ca nu se va optimiza nimic in 3-5 ani de-acum inainte? Chiar si asa, la ora actuala, pe distante scurte, naveta, transporturi comerciale, etc, mobilitatea electrica are mai mult sens decat cea cu combustie interna. Vin tare din urma transporturile grele si aeriene. Ieri citeam de un nou tip de "coating" (sincer, nu stiu cum sa-i zic pe romaneste) al electrozilor bateriilor care e mult mai eficient, mai ieftin si mai putin poluant decat coating-ul umed care se practica in ziua de azi. Aici e link-ul, si daca ai timp si curiozitate, poti vedea in alte articole niste trend-uri destul de clare ale petrolistilor care incep sa se distantete ei insisi de productia clasica de petrol si gaze :) https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Battery-Breakthrough-Solves-Major-Electric-Car-Problem.html EQC dupa mine e un inceput pentru Mercedes. Spre deosebire de Tesla, care au inceput totul de la zero, si cu finantari solide, Mercedes trebuie sa atace domeniul cu foarte multa grija pentru ca pozitia lor e total deferita de a americanilor. EQC e bazat pe platforma GLC si dupa mine asta nu e un lucru ideal, dar undeva trebuiau sa gaseasca un echiibru in costuri. Ei trebuie sa-si finanteze singuri cercetarile din vanzarile de masini clasice, cu motoare cu ardere interna. Cumva a fost logic sa foloseasca o platforma existenta. Pretul e unul "decent" raportat la concurenta. Mai ieftin decat Tesla si Audi, dar mai scump decat Jaguar. Ca si performante, eu cred ca stau bine, nu exceptionali ca si Tesla. Sa vedem intai proba realitatii si pe urma mai vorbim. Eu zic ca e un prim pas, dar promisiunile pentru viitor sunt uriase :)

  • dan_grc, sâmbătă, 08.06.2019 12:26

    @ zarnesteanu În privința prețului nu este o problemă pentru clienții Mercedes, chiar dacă nu era electric, tot cam atât costa. Deocamdată la modelele mici, electricele pot fi o soluție, la cele mari să sperăm că se va schimba ceva.

  • Kirotractor, duminică, 09.06.2019 21:59

    @zărne: *Zudem lässt sich das Luftfahrwerk des Audi bis auf 172 Millimeter Bodenfreiheit hochschrauben, während das des EQC bei 97 Millimetern das obere Ende erreicht.* Sfatul meu amical: învățați germana -- chiar dacă unii zic că ar fi preferabil chineza. :-) La restul discuției o să am însă timp abia mâine să vin cu oarece precizări în plus (scandaloase, evident...) :-P Coadă de weekend perfect până atunci !

  • Kirotractor, luni, 10.06.2019 09:26

    La fel de scurt revin din păcate (it s a manic monday :-p): Acționarii Daimler cred că le-au cerut tehnicienilor să se descurce cu 300 € investiți în R&D și să le scoată 3 miliarde profit. Nu mai zic că designeri nici n-au avut și l-au pus pe Zetsche să-i deseneze o grilă GLC-ului, că tot se plictisea cică la pensie. :-))) Mai serios: deși garda la sol penibilă (nu doar pt un SUV -- repet disonanța mea cognitivă, fiindcă TUV-ul german pretinde min. 11 cm) ar fi făcut pur și simplu nevandabil orice alt SUV... fără stea în frunte. cererea pt EQC e f. mare, cel puțin la nemți. Viața îmi dovedește deci încă o dată că oamenii au bani invers proporțional cu inteligența. :-) Implicit, clienții de EQC nu se prind că are atașată pe dedesubt un gen de valiză cu baterii, reducerea de costuri prin reciclarea de platforme *tale quale* fiind mai dihai și decât la VAG. Gata cu rant-urile însă - la muncă, tovarăși ! :-)

  • bobo, luni, 10.06.2019 12:17

    de abia astept suv urile astea la sh peste 10 ani sa te intalnesti cu cocalarii mai tuciurii sa te intrebe cu stecherul in mana daca nu pot sa bage si ei curent de 10 ron de la tine.

  • X-zibit, luni, 10.06.2019 15:42

    @dan_grc Comenteaza romanu cu tractor pe diesel din 2004 :)) Astea nu sunt facute pentru bananierii din tarile de mana a treia care au salarii de cateva sute de euro. In occident se vor vinde ca painea calda pe cand voi le veti cumpara gunoaiele ca masini bune de tinut :))

  • ACE - Craiova, duminică, 16.06.2019 17:52

    COMPARATIV GARDA LA SOL: 1) MERCEDES BENZ EQC: 12,8 cm 2) JAGUAR I-Pace standard: 14,2 cm 3) AUDI e-tron: 17,2 cm Alte detalii despre aceste trei modele gasiti in tabelul comparativ de aici: https://piataauto.md/Teste-drive/2019/Jaguar-I-PACE/

  • assur, joi, 04.07.2019 13:16

    Cu 1% din cota de piata in Germania, respectiv 1.43% in Franta, masina electrica mai are mult pana sa se impuna. Avand in vedere lipsurile pe partea de autonomie si relativa inutilitate a hibridelor reincarcabile (diferenta de pret fata de un model "clasic" il face imposibil de rentabilizat fara stimulente fiscale si alte artificii de genul, contrare in fapt unui sistem economic concurential), va puteti cumpara linistiti diesel sau benzina cel putin 5 ani de acum incolo. Ce vedeti sunt doar mici experimente ale marcilor care sunt obligate sa respecte viitoarele norme de CO2, lanseaza un electric pe care nici nu au macar vreo intentie sau posibilitate de a-l vinde in volume mari.

  • Sorin, vineri, 12.07.2019 15:05

    Mie-mi place cum arata. Eu am un GLE 500 E , iar pentru moment e nasol sa te tot rogi la niste frustrati de angajati la Rompetrol , Cora , Kaufland sa vina aia cu cardul sa poti sa o incarci , asa ca... La Dedeman e OK nu trebuie sa ceri acord si nici card nu este...Bravo!