Lexus UX

2.0 Hibrid (UX250h) 184CP 4x4 Aut CVT Luxury Mark Levinson

Motor / Transmisie

4.0

Logica pe care funcționează hibrizii Toyota nu mai e vreun secret pentru nimeni, așa că nu voi insista prea mult asupra explicațiilor tehnice. Pe versiunea hibridă a lui Lexus UX avem un motor pe benzină aspirat de 2.0 litri care funcționează în ciclu Atkinson în trei moduri: independent, în tandem sau în umbra unui motor electric secundar. Cele două motoare dezvoltă în împreună maxim 184 de cai putere și un cuplu a cărui valoare exactă nu a fost comunicată de constructor. Știm că motorul termic dezvoltă 190 Nm, iar cel electric 202 Nm, însă cele două nu vor utiliza niciodată în același timp toate resursele de care dispun, deci totalul nu e o soluție corectă de a calcula momentul motor al hibridului.

Sistemul hibrid folosit de Toyota și de Lexus a ajuns la a patra generație, timp în care a fost rafinat și adaptat la timpurile, nevoile și tehnologiile noi. De exemplu, motorul termic din pachet are o eficiență energetică de 41%, o valoare excepțională pentru un motor pe benzină. Tot la acest capitol merită amintită bateria Nichel-Metal (NiMH), așezată sub bancheta din spate, care acum e mai compactă și mai ușoară, deși își păstrează capacitatea.

Ca de obicei, Lexus specifică clar faptul că nu vorbim despre un sistem de propulsie care se bazează pe o baterie alimentabilă la priză, ci pe ceea ce japonezii numesc "un hibrid auto-încărcabil". Bateria de capacitate modestă care alimentează motorul electric se alimentează în mers și la frânare, iar mașina funcționează electric exact în momentele în care un motor termic ar consuma masiv. Adică la plecarea de pe loc, la viteze reduse în traficul aglomerat și la viteze de croazieră, când șoferul nu are nevoie de putere mare pentru a menține o viteză constantă pe autostradă, de exemplu. Altfel spus, e o soluție ingenioasă care scade consumul natural mizând pe o alternativă electrificată în momentele-cheie în care altfel consumul ar fi mare.

Dar UX nu e un SUV de oraș și atât. Mașina se conduce excelent pe șosele, iar cele două motoare funcționează în tandem și ajută aspectul dinamic al problemei pe viraje. Te simți ca-ntr-un hatch compact, iar UX îți oferă pe alocuri, în special în modurile Sport și Sport+, un feeling pregnant de compactă bine dotată la nivelul resurselor. Vorbim, până la urmă, de 184 de cai putere, o valoare-punte între zona motorizărilor "normale" și zona de peste 200 de cai în care încep să se întindă hit hatch-urile. În plus, vorbim de un SUV compact cu tracțiune integrală electrică (denumită de Lexus în mod oficial E-Four), pentru că UX oferă versiuni în care un al doilea motor electric se ocupă de puntea spate când aderența o cere. Dar despre asta vom discuta mai multe la capitolul Ținută de drum.

Există însă o problemă: cutia de viteze CVT. Se achită bine de scopul pentru care a fost construită - un consum bun care rivalizează cu cel al motoarelor diesel de putere asemănătoare - dar penalizează dinamic mașina "simulând" trepte pe care le calculează aiurea pe retrogradare sau pe accelerație. Partea bună e că dacă vei conduce UX în oraș și la drum lung fără să ai vreodată porniri dinamice, nu te vei lovi de această problemă. Pentru că un CVT îți asigură confortul schimbărilor de treaptă automate și atât.

  • mm, joi, 21.03.2019 06:48

    Pertinent test. Vorbind de partile negative, depinde cum folosesti o masina, pentru oras sau o familie de 2 cred ca este suficient, spiritul ecologist nu se prea pupa cu liniutele, asa ca nu-mi par probleme cvt-ul si performantele mediocre, touch-padul n-am testat, nu stiu, dar nu cred ca este o problema pentru cineva obisnuit cu un laptop. Per total o masina civilizata care face exact ceea ce si-a propus, fara a insista sa bifeze puncte in fisa tehnica.

  • mm, joi, 21.03.2019 07:29

    apropo de masini civilizate, in ultima vreme cred ca asta e buba masinilor germane, au incetat sa mai fie civilizate si le-au umplut cu tot felul de tiganisme, suvuri cocosate, metri patrati de display-uri, tablete pe scaunele din spate, masaje in scaun (in curand cu felatie sau dildau la optionale) si tot felul de rahaturi inutile cu rolul de sclipici la maimute, mi-e dor de ursulet...

  • M, joi, 21.03.2019 08:56

    "E foarte dificil spre imposibil să-i găsești defecte lui UX la nivelul calității percepute în ceea ce privește interiorul. " Si atunci de ce doar 4 stele??????????

  • M, joi, 21.03.2019 09:09

    Toate Mazdele, Seaturile si Kia au luat in testele AM 4.2 si 4.3 doar pentru ca au o acceleratie mai nustiu cum sau o viteza maxima de nustiu cat. PERSONAL n-as da masina asta pentru niciuna dintre cele pe care le-am mentionat. EVER. Si nici nu cred ca exista termeni de comparative intre ele. EVER. Si daca e sa ma contraziceti, sa o faceti doar daca ati urcat in vreun Lexus sau l-ati condus.

  • Kirotractor, joi, 21.03.2019 09:11

    Subscriu - test scris f. la obiect de Mircea - pe care eu cel puțin mi-ar plăcea să-l citesc mai des decât în ultima vreme. Deși nici măcar compactele Lexus nu au ca target românul *mediu statistic* (nici pe Je deci), e interesant ca gimnastică mentală studiul psihologiei clienților premium mioritici. Care, fără să intru-n cifre deși le am, greu se vindecă de obsesia lor pentru știți voi care *triadă*. Și dizăl, clar. ;-) Strict ontopic, portbagajul minuscul pare să fie unul din puținele minusuri reale ale mașinii, chiar dacă montarea-n wknd/ concedii a unuia pe plafon rezolvă lejer problema. La fel de fapt și cu plasticele gri de la aripi. Pentru cei cu alte gusturi, vopsirea+lăcuirea lor în culoarea mașinii nu cred să fie o operațiune SF - și de fapt ar fi sigur mai ieftină decât o ipotetică opțiune Lexus. În rest, mai remarc extinderea și la japonezi a epidemiei de marketingo-abureală -- vb. de paralelele lu Miki (non-Șpagă :-)) cu tradiția Engawa. Fiindcă stilul interiorului UX nu are absolut nicio tangență cu cel exterior, mult mai reușit de altfel. ...Și la care s-ar fi potrivit un bord mai SF-avangardist, similar i-cockpitului Peugeot 3008.

  • mircea, joi, 21.03.2019 09:48

    @M Pentru ca interiorul nu înseamnă doar calitatea materialelor, din păcate. Citește textul integral. Notele altor modele din alte segmente sau zone de piață nu sunt relevante aici. Fiecare ia notele relativ cu concurenții direcți și atât. Așa că un Seat, de exemplu, poate lua o notă excelentă în test pentru că în comparație cu modelele cu care se bate direct sta excelent la multe capitole. UX are alți concurenți cu alte caracteristici într-un segment in care prioritățile clienților sunt altele. In plus, cu cat segmentul e mai populat, cu atât e mai dificil că un model să primească o notă foarte mare. Lexus UX 250h e new entry si are 4.1, o notă bună care reflectă poziția sa într-o clasă în care toți concurenții premium arunca ce-i mai bun. P.S. dăm explicația asta de vreo 12 ani, nimic nou sub soare.

  • mircea, joi, 21.03.2019 10:13

    @Kirotractor Promit că vin mai des :) E o lista destul de sănătoasa la coadă deja, trebuie să le publicăm. In ultima perioada am dezvoltat din off ceea ce va deveni Automarket-ul nou in câteva săptămâni/luni. :)

  • M, joi, 21.03.2019 10:26

    @Mircea Am recitit textul integral si din pacate n-am gasit nici o comparative cu concurenta. ai vorbit exclusive despre Lexus. Inteleg rationamentul tau, e corect, dar daca il invoci trebuie sa faci trimitere la concurenta daca vrei sa justifici nota asa. Altfel "E foarte dificil spre imposibil să-i găsești defecte lui UX la nivelul calității percepute în ceea ce privește interiorul. " O zi faina.

  • adi_10, joi, 21.03.2019 10:53

    1. nu laud eu f des masinile,dar masina asta chiar arata foarte bine!!! 2. motorizarea efectiv ma unge pe suflet 3. interiorul e foarte placut 4. NU INTELEG DE CE NU ATI FACUT O POZA PORTBAGAJULUI sa vedem si noi cat de mic este (nu ca altfel nu v-as crede, dar asa, ca fapt divers)

  • mircea, joi, 21.03.2019 11:26

    @M Acum dilema mea e dacă ar trebui să-ți pun părțile din text în care am specificat cât se poate de clar concurența sau te las, totuși, pe tine să le descoperi la o altă lecturare. Aleg a doua variantă, că nu avem servicii personale de orientare în text aici :)

  • mircea, joi, 21.03.2019 11:34

    @adi_10 Ultima fotografie din galerie e acum cu portbagajul. :)

  • adi_10, joi, 21.03.2019 11:38

    @ Mircea - inainte erau 66 de poze iar acum sunt 67, in concluzie ati adaugat acum poza ;)..multumesc oricum!

  • Scrooge, joi, 21.03.2019 11:50

    @mm....numai tie si la vreo 2 le e dor de ursulet. La 99 la suta nu. Fa-ti maine fabrica auto si reprodu ursuletul. Vezi daca vinzi 5 masini in primul an. Si dupa revino cu comentarii. Asta daca mai poti si nu te cauta recuperatorii.

  • mircea, joi, 21.03.2019 12:03

    @adi_10 Nici n-am zis altceva :))

  • ACE - Craiova, joi, 21.03.2019 12:12

    Masina arata superb, are foarte multe elemente moderne, merita nota 8-9 dar ......are un mic MARE "neajuns" Citez din cuprinsul articolului: "motorul termic din pachet are o eficiență energetică de 41%, o valoare excepțională pentru un motor pe benzină".... Ei bine, un motor electric (inventat acum mai bine de 100 de ani) ajunge la o eficienta (randament) de cca. 90-95%...... Din acest motiv motoarele clasice (ICE) nu vor mai avea viata lunga de acum incolo.... Este exact ca si cum ne-am intoarce in timp si am vrea sa mergem cu locomotive cu carbuni si abur (evident mult inferioare locomotivelor electrice de astazi - cele de mare viteza gen TGV din Franta ating chiar si 300-400 km/h) - ar fi practic un adevarat NON SENS...... Iar ce vedem noi acum pe strazi, in toata Romania - apar din ce in ce mai multe FUMEGATOARE ... DE FIRMA vezi Doamne`..... In China, statistic vorbind, in anul 2017 - datorita poluarii - au murit 2 milioane de persoane..... CE FAC EI ACUM ?! Au cea mai mare piata de masini hibride si electrice si precum si autobuze electrice din lume !!!! Mai mare decat SUA, Germania, Olanda, Norvegia, U.K., Franta si toate celelalte la un loc...... In Romania cred ca mor - datorita poluarii - mult mai multe persoane decat in mod direct in accidentele rutiere (cca. 2.500 persoane/an)......

  • adi_10, joi, 21.03.2019 12:47

    @ Mircea - este adevarat, multumesc inca o data!

  • pipo, joi, 21.03.2019 18:10

    @AM : poate pare tampa intrebarea, dar totusi parca nu scrie nicaieri clar : display-ul central e si touch sau e controlat exclusiv de touchpad-ul ala problema ? @ Kiro : de acord cu tine despre ultima fraza cu "stilul Engawa" ,interiorul nu are nimic in comun cu exteriorul, doar ca pt. mine e exact invers ,imi pare mult mai reusit interiorul decat exteriorul. E/pare foarte de calitate, placut, curat ,linistitor , pe cand exteriorul ...eu unul de exemplu nu pot (inca) sa-nghit genul asta de la japonezi cu 'nspe linii si nervuri care-ti obosesc ochii ,unghiuri exagerate peste tot si peste toate ...acele...pasaje ale rotilor dreptunghiulare(!!!) incadrate cu plastic sau ce-o fi ala !!?? Spatele poate ar fi singurul care ar salva ceva pt. mine. Acum pare o aparitie exotica dar peste cativa ani are toate sansele sa para ciudatel...sau chiar penibil acest design. Dar..fiecare cu parerea lui despre asta. In rest , masina chiar ar putea sa faca o figura frumoasa pe zona ei. Motorizarea asta hibrida nu suna rau si poate fi o optiune serioasa acum ce poate atrage privirile spre acest brand care acum e cam inexistent pe la noi . Interiorul poate satisface calitativ zic eu pe majoritatea pretentiosilor chiar daca problema aia cu touch-ul e posibil sa fie o bila neagra mai mare decat se crede daca display-ul nu are si touchscreen. Iar problema identificata la portbagaj mie imi pare mai mult "teoretica" fiindca din poza pare ca este o problema doar pe inaltimea lui ,ceea ce in practica este deranjant doar in putine situatii. Ca si adincime/latime/lungime nu pare sa fie prea mic pt. aceasta clasa.

  • mircea, joi, 21.03.2019 19:40

    @pipo Nu, nu e touchscreen. Singurul mod de utilizare e prin pad-ul de pe consolă. In general, când e touchscreen, specificam asta clar.

  • Corocsenie Adrian, joi, 21.03.2019 20:28

    Cum suna ML 63 AMG 510 cp din 2006 pret 17 - 20 de mii euro cu sub 150 de mii de km ? Parca suna mai bine nu ? Da. Stiu ! E SH. S-a mai basit si altu in el. Diferenta pana la 50 de mii o bagi in intretinere in urmatorii 5 ani de exploatare lejer (adica diferenta pana la aces Lexus si mai faci si un concediu de o luna oriunde in Europa sau USA). Parca e altceva.

  • Eugen BRS, vineri, 22.03.2019 09:02

    O masina corecta, dar fara feeling...din pacate Daca imbratisau tehnlogia 1.5 -1.6 turbo 130-150 cp plus hybrid era mai fun...si cred ca la fel de eco... Pana la urma mai conteaza si ce simti...vezi etc... E cum ai manca ceva fara gust, dar bio...sau am uitat toti gustul laptelui/oului de tara:)

  • mm, vineri, 22.03.2019 10:14

    @scrooge las-o, sau ca sau ma-ntelgi, laso.

  • Japciul, duminică, 24.03.2019 15:30

    Mie-mi pare urâtă. Urâtă ca un japonez constipat