Honda Jazz Crosstar

Motor / Transmisie

4.5

Deși sistemele hibrid de propulsie și-au făcut apariția în urmă cu mulți ani, Honda a decis să condimenteze rețeta, s-o reinterpreteze și să ofere o tehnologie și mai eficientă. La fel ca în cazul lui CR-V hibrid, noul Jazz Crosstar folosește un motor pe benzină, două motoare electrice (unul dintre acestea cu rol de generator) și un acumulator Li-ion de mici dimensiuni.

Pentru a exploata resursele sistemului hibrid, Honda propune un algoritm cu trei moduri de funcționare: Electric Drive, Hybrid Drive și Engine Drive.

Motorul electric care acționează roțile dezvoltă 109 cai putere și 253 Nm. Acesta funcționează cu energia stocată într-o baterie Li-ion de mici dimensiuni care poate asigura o rulare electrică de circa 2 kilometri. Deși pare puțin, abia acum începem să vorbim despre "magia" care se întâmplă sub capotă.

Honda spune că în oraș, Jazz Crosstar în versiunea 1.5 e:HEV (denumirea comercială a motorizării hibrid) poate rula până la 80% din timp doar cu motorul electric. Cum face acest lucru? În modul Hybrid Drive, motorul pe benzină angrenează generatorul, iar acesta din urmă transmite energia către motorul electric și către baterie. Și în acest caz, roțile modelului nipon vor fi acționate de motorul electric. Surplusul de energie produs cu ajutorul propulsorului pe benzină va fi înmagazinat în bateria Li-Ion. Totodată, acumulatorul se va încărca și atunci când vei frâna sau vei încetini, Jazz Crosstar fiind echipat cu un sistem de recuperare a energiei a cărui intensitate poate fi aleasă prin mutarea selectorului transmisiei e-CVT din poziția D în poziția B (decelerare mai puternică și recuperarea unei cantități mai mari de energie).

În modul Engine Drive, motorul cu ardere internă de 1.5 litri care dezvoltă 97 de cai putere și 131 Nm va acționa roțile modelului nipon. Acest mod va fi selectat atunci când sistemul inteligent al mașinii consideră că poate rula eficient într-un nivel de turație și sarcină optime. De obicei, modul Engine Drive intervine la viteze medii de croazieră, iar dacă apare un surplus de energie, acesta va fi direcționat către acumulator.

Da, este un sistem hibrid complicat, dar din spatele volanului nu vei simți cum mașina comută între cele trei moduri de rulare amintite anterior. Totul se întâmplă cu rafinament, fără să existe vibrații neplăcute sau orice alte fenomene deranjante. Pentru a vedea ce mod de exploatare folosești, Honda a pregătit o ilustrație pe display-ul instrumentarului de bord care te anunță când mergi electric, când roțile sunt puse în mișcare de motorul termic și când energia propulsorului pe benzină este transformată în energie electrică și transmisă către motorul electric și baterie.

În oraș, cei 109 cai putere ai motorului electric sunt suficienți ca Jazz Crosstar să "croșeteze" cu ușurință prin trafic. Modelul japonez este agil și răspunde cu promptitudine ori de câte ori apeși mai tare pe accelerație. Există și un buton ECON amplasat pe tunelul median care mai taie din agilitatea niponului. Până la 80 km/h peisajul se desfășoară într-un ritm bun, însă odată ce treci de această valoare și crești viteza către limita maximă permisă pe autostrăzi, vei avea nevoie de un plus de răbdare. Totodată, la peste 110 km/h, sunetul motorului pe benzină va acapara habitaclul, același lucru fiind ușor de sesizat și în momentul accelerărilor puternice la viteze mai mici. 

În mediul urban, acest sistem hibrid reușește să livreze rapid resursele și să se apropie de modul în care un diesel pune pe tavă rapid cuplul motor. În afara orașului, accelerațiile au loc mai greu, o trăsătură unde un diesel ar fi fost ceva mai agil. Totuși, consider că e un compromis pe care clienții îl vor putea face, mai ales că era motoarelor diesel în clasa mică a apus.

  • Tatraurs, vineri, 18.12.2020 12:14

    27500euroi trotineta asta de oras? Acum putini ani,cu banii astia iti luai o Honda Accord full care o rupea pe genunchi pe asta mica in materie de tinuta de drum,confort,spatiu,performante si fara misto,consum!Asta e viitorul,progresul,mai putin si mai prost dar vandut mai scump.

  • Catalin, vineri, 18.12.2020 13:31

    Bai nene Tatraurs tu mai stii altceva decat sa fii hater? N-am vazut si eu de la tine ceva de bine, pozitiv ,mereu doar de rau, de nasoale, nu stiu de ce esti asa incrancenat mereu, ce viata ai tu acolo la tine, dar ne deprimi, adevarat iti zic. Nici nu ma mir ca ai pe-acia atatia "prieteni" la ce atitudini ai

  • Tatraurs, vineri, 18.12.2020 13:43

    Calingura,da-i drumul si scrie tu in comentarii cam ce ai fi vrut sa citesti de la mine,arata-mi,invata-ma,baga si tu ceva aici sa ne inveselesti si sa scapam de depresie sau stii doar sa ma ataci pe mine,haterule? Haide,huntere,haide,apuca-te si scrie ceva civilizat,la obiect,arata-ne tu cum se face,redusule! Baga mare!

  • Nelu.Pantofaru, vineri, 18.12.2020 13:55

    Ca posesor de Honda Civic X reafirm ca si la Jazz Hybrid, este mult prea scumpa, nu se va vinde. E in gama doar sa mai scada poate emisiile si sa fie acolo. Cred ca ar fi avut mai mult succes cu noul Accord.

  • cos, vineri, 18.12.2020 14:06

    Am acasa o masina la fel de uratica :) dar care mi place...si asta mi place, pt oras e perfecta. Dar, desi toata planeta vorbeste despre asta, nu ma pot abtine sa nu fiu socat de cum cresc preturile la masini zilele astea. Nu stiu cum cresc salariile in tarile care chiar conteaza in materie de vanzari de masini noi dar in ro (desi nu contam in general si mai ales pt Honda) 27k mi se pare un pret de domeniul fantasticului. Am dat 22k pe o masina noua anu trecut si m a cam 'durut' pt ca nu fac parte din categoria celor care castiga extraordinar dar incep sa fiu din ce in ce mai intelegator in ce i priveste pe cei care sustin cumpararea de masini vechi in detrimentul celor noi.

  • someone23, vineri, 18.12.2020 14:18

    la partea cu pretul sant de acord cu Tatra, pentru ca pretul e periculos de aproape de o full-electrica, sau daca iti plac termicele, de o fiesta ST. solutiile tehnice sant de exceptie, si masina e ok pt oras.

  • andrei, vineri, 18.12.2020 14:45

    Am configurat acum o Honda Civic 5d de 182 de cai,cea mai scumpa versiune costa 25000euro,complet full,performante foarte bune,consum cu 2litri mai mare decat Jazz-ul.De ce as da banii pe Jazz?Ca are 3 motoare iar asta poate scadea fiabilitatea generala in timp?Ca asta e trendul acum?PS.Nu va mai certati si jigniti intre voi ca sunteti oameni mari,ce naiba!Idei constructive citesc la toti,pacat c-o dati cu ura in balarii si va mancati de c** aiurea.

  • someone23, vineri, 18.12.2020 15:14

    @ andrei: comment de 10 *

  • nume, vineri, 18.12.2020 15:28

    Atac la diesel? Mai degraba Stangu-n dreptu'.

  • ds, vineri, 18.12.2020 20:12

    Cam pretențios spus "atac la diesel". Nu e decât o durere de cap în plus, atâta tehnologie și complicații tehnice, ca să ce? Să mergi 2 km în mod pur electric și să ai un consum de 4.6 exterior (de ăla mixt nu mă mai leg că este o specificație complet inutilă și aiuristică). Consumul ăsta în exterior îl scoți și cu un diesel de 2.0. Cât privește consumul în oraș, 2.7... Rămâne de văzut. La prețul asta, mulțumesc, zic pas.

  • Dan, sâmbătă, 19.12.2020 17:05

    Vulpea care nu ajunge la struguri, spune că sunt acri!! Honda este o marcă care își alege în continuare clienții. Hibridele astea sunt prea rafinate pentru unii. Mai taie din ele dale draku..tractorașele pe câmpiile patriei să zburde în continuare, particulele de motorina să aibe grije de voi. Ia mai mânați măi haterilor măi..

  • @Dan, duminică, 20.12.2020 10:16

    :)))Da,Dane,nu ma putem de invidie cand vedem o masina urata de oras care prinde suta in 11 secunde si costa 28000euro si ni se pare ca nu merita banii, sa dam atat de mult pe ea mai ales comparata cu altele normale din clasa ei.Mai e un mascarici pe aici care scrie mereu asta,mai ales cand e vorba de VW si cineva s-a gasit sa-l critice,"strugurii acri,struguri acri,sunt acrii strugurii,ba,baet,vulpea aia cu strugurii".Critica NU e hate,poate in capul gol al unora care sunt prea indoctrinati,rai si limitati sa gandeasca cu capul lor.Sau poate esti tu prea rafinat pentru noi,ce zici?

  • M, luni, 21.12.2020 09:06

    Mai bine un Sandero Stepway... si o multime de bani raman in buzunarul cumparatorului.

  • zagado26, luni, 21.12.2020 18:03

    Honda a avut întotdeauna preţuri mari şi asta nu e neapărat un lucru bun. Am avut Accord CU2 AT care a fost în 2008 29.725 euro şi aia era maşină. Motor de 2.400 cmc cu 201 cai! Iar cea cu motor de 2.000 cmc era cam 26.000 de euro. Actualmente diferenţa între un CRV benzină şi varianta hibridă e de circa 5.000 de euro. Iar eu zic că nu se merită pentru că portbagajul este mai mic din cauza bateriei care este în podea, motorul este mai mic iar la viteze de autostradă gâfâie, practic actualmente o maşină hibridă se merită ca a doua maşină folosită exclusiv pentru oraş. Iar Honda România ar trebuie să-şi modifice politica de vânzări dacă într-adevăr vrea să vândă. Dacă vrea doar să existe în peisaj poate să continue aşa. Dar probabil pentru că nu suntem o piaţă care să conteze nici un target de vânzări adevărat nu au şi atunci se complac într-un "dolce far niente"!