Motor / Transmisie
Deși m-am concentrat pe cea mai puternică versiune din gamă, testul nostru din Franța m-a pus în fața mai multor motoare disponibile pe noua generație Focus. Unele dintre ele complet noi și, dacă îmi permiteți, revoluționare pentru segmentul compact. Însăși unitatea Ecoboost cu trei cilindri, de 1.5 litri și 182 de cai putere este un exemplu în acest sens. Dar ajungem noi și acolo.
Haideți să o luăm treptat, cu o alegere ceva mai pământească, adică motorul 1.0 Ecoboost de 125 de cai putere, cu transmisie manuală în șase trepte. L-am testat vreme de vreo 80 de kilometri. Are resurse bune, suficiente pentru masa destul de redusă, însă păstrează vibrații deranjante, iar consumul nu este deloc mic.
Tot în Franța am testat și noul diesel 1.5 TDCi Ecoblue de 120 de cai putere, asociat noii transmisii automate cu 8 rapoarte. Și acesta are resurse generoase și este chiar bine antifonat, devenind prezent în habitaclu abia peste 3000 de rotații. Puterea este livrată ceva mai bine și mai puțin lacom către puntea față, spre deosebire de versiunea pe benzină de 182 de cai putere. Asta cred că se datorează cutiei automate cu opt rapoarte, care o înlocuiește pe cea cu șapte trepte și dublu ambreiaj. Are o liniaritate bună, însă nu poate fi catalogată drept sportivă. Retrogradările sunt lente, chiar și atunci când lucrezi cu padelele din spatele volanului.
Să trecem acum și la versiunea asupra căreia m-am concentrat pe parcursul testului meu de la Nisa. Unitatea de 182 de cai putere vine la pachet cu un cuplu motor de 240 Nm, resimțit de pe la 1600 de rotații. Motorul dă dovadă de o elasticitate fantastică, fiind capabil să ruleze fără bâlbâieli și comentarii, în treapta a treia, pe la 1000 de rotații, în mijlocul unui sens giratoriu. Este admirabil cât de versatil este.
Spuneam mai sus că transmiterea resurselor către puntea față este ușor lacomă, ceea ce duce la ruperi de aderență, mai ales pe asfalt umed. Depinde mult și cum gestionezi schimbarea treptelor de viteză ale cutiei manuale cu șase rapoarte. O cutie a cărei timonerie mi-aș fi dorit-o puțin mai scurtă și mai precisă. Antifonarea motorului pe benzină este bună, iar rafinarea sa pare ușor superioară unității de un litru.
În plus, agregatul vine cu un sistem de dezactivare al cilindrilor, care nu își face simțită deloc prezența în timpul mersului. Adică o să treci pe nesimțite de la trei la numai doi cilindri. Pare hilar, dar o să ai un fel de hot-hatch cu motor de motocicletă atunci când rulezi prin oraș.
Așa cum se întâmplă tot mai des în segmentul compact, Focus poate oferi mai multe fețe clienților săi. Are trei moduri de rulare, complet diferite: Normal, Eco și Sport. Acesta din urmă sensibilizează foarte bine pedala de accelerație și exploatează resursele de sub capotă. În modul Eco, Focus-ul meu a părut ca unul de numai 100 de cai, complet anesteziat.
Aș vrea să închei acest capitol cu o observație legată de amplasarea ciudată și ușor nepotrivită a pedalelor. Acestea sunt cam mici și apropiate.
nimic nou sub soare