Dacia Logan

1.5 dCi 90CP Aut Prestige

Motor / Transmisie

3.5

Transmisia robotizată Easy-R este disponibilă pe motorizările de top ale gamei Logan și Sandero, adică pe 0.9 TCe de 90 CP și pe 1.5 dCi de 90 CP. Dacă versiunea pe benzină beneficiază de 5 trepte, cea diesel vine cu 6 trepte.

Prima modificare pe care o observi imediat după ce intri în mașină este levierul care oferă pozițiile R (Reverse), N (neutral) și D (Drive), plus modul M (Manual) care poate fi accesat oricând în mers la nevoie. Nu și poziția P (Parking), atenție. La fel ca la o manuală, cutia celor de la Dacia poate fi lăsată în poziția de parcare în toate cele trei poziții automatizate, cu frâna de mână trasă pentru asigurare. 

A doua mare schimbare: pedala de ambreiaj dispare. Ea este înlocuită de o piesă atașată cutiei de viteze care va acționa discul de ambreiaj (care rămâne neschimbat în raport cu versiunile manuale) după o hartă a turațiilor perfectată de computer. Noua cutie Easy-R evită astfel problemele patinării ambreiajului care survin la o cutie manuală la care șoferul stă prea mult și inutil cu piciorul pe pedală. Altfel spus, inginerii Dacia susțin că discul de ambreiaj va avea o durată de viață cel puțin egală cu cel a versiunii manuale.

Pornești și ți se pare ciudat, pentru că într-un Logan te simți ca acasă, iar acasă treptele se schimbă de obicei manual, clasic. Primele câteva sute de metri sunt atipice, pentru că adaptarea vine greu.

Apoi începi să observi comportamentul diferit al cutiei Easy-R. Dacă mergi în oraș cu viteză constantă și nu apeși pedala brusc, cutia va schimba lin. Dacă însă apeși pedala de accelerație pentru a urca rapid în viteză, vei simți imediat schimbarea de treaptă prin "golul" lăsat de cuplu între rapoarte. Smuciturile sunt departe de a fi cele pe care le simți atunci când un șofer lasă prea repede pedala de ambreiaj pe o manuală, dar sunt evidente.

Apoi te prinzi că aceste pauze sunt aceleași pe care le ai și când schimbi manual, doar că diferența este făcută de percepție și de control. Dacă atunci când schimbi manual știi foarte bine când urmează "smucitura", pentru că o controlezi tu, în cazul transmisiei Easy-R ești luat pe nepregătite și "golul" e sesizabil mult mai ușor. Și mai clar decât în cazul cutiilor automate clasice. 

Înțelegi foarte bine asta dacă muți pe modul manual: acolo schimbi când vrei, iar golurile rămân aceleași. Doar că sunt mult mai ușor de digerat, pentru că te aștepți la ele. Simplul fapt că ești pregătit te scutește de surprize. Chestiune valabilă în general în viață.

Rezolvi problemele după ce înveți cutia. Dacă dozezi corect presiunea pe pedala de accelerație, vei avea o transmisie care schimbă fluid și fără sincope majore. În acst caz nu-ți va plăcea însă ritmul cu care mergi, pentru că va trebui să te comporți cu pedala ca și cum ar fi din porțelan.

Cert este că Dacia a construit această transmisie pentru confort, nu pentru performanță. Și odată ce înțelegi acest aspect, un Sandero sau un Logan cu transmisie manuală robotizată (sau automatizată, spuneți-i cum vreți) va deveni o mașină mult mai prietenoasă cu creierul șoferului decât versiunile manuale. Dacă ai condus însă automate clasice până acum și ai aceleași pretenții, vei fi dezamăgit.

Senzația pregnantă pe care am avut-o, însă, este că transmisia Easy-R a fost creată și gândită pentru cei care nu au mai avut de-a face niciodată cu o automată.

E un soi de botez pe bani puțini. Un plus de confort pentru cei care au probleme cu manualele. Un argument în plus pentru începători să cumpere un Sandero, de exemplu.

În rest, motorul diesel de 1.5 litri și 90 de cai putere este același pe care-l regăseam și până acum în gama Logan și Sandero. Știm că-și face prezența din punct de vedere dinamic către 2500 de ture, acolo unde începe să se simtă și acustic ceva mai apăsat. Cu transmisia Easy-R, dCi-ul de 1.5 litri va fi turat ceva mai mult, pentru că atunci când vei avea nevoie de putere va căuta asta către 3000-3500 rpm. 

Există și mod Kickdown, cutia retrogradând maximum două trepte la apăsarea puternică a pedalei pentru a ajunge la o ecuație putere/cuplu care-ți oferă resursele necesare unei depășiri, de exemplu. De asemenea, există o funcție Crawl prin care, în traficul aglomerat, nu ești nevoit să apeși pedala de accelerație pentru a înainta câțiva metri. Dacă levierul e în D, ridici ușor piciorul de pe pedala de frână, iar mașina pleacă încet înainte. La puncte pozitive, cutia Easy-R oferă și asistență la pornirea din rampă, mașina rămânând statică două secunde la ridicarea piciorului de pe frână atunci când staționezi pe o suprafață înclinată.

  • LEE, vineri, 03.06.2016 19:29

    ..... dar airbag cortina, la 200 euro perechea, cand apare ????

  • Sergiu.Andrei, vineri, 03.06.2016 19:39

    Fenomenala masina la pretul ei . Am avut ocazia sa conduc model asemanator. Plasticele de la interior sunt mult mai rezistente decat intr-un VW Golf sau Passat ( niste masini depasite cu norma Euro 3 ) .

  • Stelian, vineri, 03.06.2016 19:47

    Vreau un test cu loganul de 6300 cu programul rabla...1,2 de 73 cp....merita?

  • someone, vineri, 03.06.2016 21:43

    intrebarea mea este urmatoarea: in mod manual, care e timpul de schimbare a treptelor? sub sau peste 1 sec?

  • Scorpionul.negru, vineri, 03.06.2016 22:03

    @Sergiu.Andrei Cum poti spune asa ceva ? In Dacie sunt cele mai proaste materiale posibile. Si pet-urile sunt mai de calitate....Passat si Golf indiferent de an sunt la ani lumina de ea. Nu ai condus niciodata inseamna nici dacie nici VW.

  • [email protected], vineri, 03.06.2016 22:24

    Pe configuratorul Dacia, MCV Prestige 1.5 dci 90 Easy-R, full option, costa 14.495 euro....

  • [email protected], vineri, 03.06.2016 22:31

    Scuze, 14.565, fara piele....

  • Bogdan, vineri, 03.06.2016 23:59

    Am cumparat acum 2 luni un Stepway 0,9 cu Easy-R pentru sotie. Este o masina excelenta, Inainte avea un Citroen C4 cu cutie ESG (manuala pilotata) adica easy-r de la citroen. Exista o diferenta mare intre cele doua cutii. La Citroen exista acel lag dar era mult mai putin sesizabil. Totusi dupa ce inveti cutia si turatiile cand schimba poti usor controla lagul luand usor piciorul de pe acceleratie cand schimba viteza. Este foarte important ca rodajul masinii sa fie facut corect, iar dupa 1500km parca conduci alta masina. Pe scurt,,,,merita! De altfel in franta , de cand au adus Sandero cu Easy-r , dacia a trecut pe locul 1 la vanzari de departe.

  • LauCalin, sâmbătă, 04.06.2016 00:12

    Nu poti sa le ai pe toate de la un low cost. Este defapt si motivul pentru care aceasta cutie e una robotizata. Iar faptul ca nu exista airbaguri cortina, motivul e unul cat se poate de simplu: clientii vor altceva. Vor navigator, vor ac automat, vor o cutie automata. Renault este cat se poate de constient ca nu e usor sa le oferi. De undeva trebuie sa tai. Da, tai de la siguranta. Pentru ca majoritatea asta vrea. In alta ordine de idei, desi sunt fan al cutiilor manuale si al DSG-ulii ca automata, este o incantare sa urmaresti evolutia acestei mărci. Da, mai sunt si slăbiciuni. Dar cine nu are?! Si altii au slăbiciuni la preturi mult mai mari. Tutusi eu vad aceasta cutie intr-un tandem mai bun cu motoarele DCI. La TCe cred ca ar creste consumul mai vizibil. Iar la un low cost e ceva de care se cam tine cont.

  • Bogdan, sâmbătă, 04.06.2016 00:26

    Consumul mediu declarativ este 5,1 L/100. Ciudat, este cu 0,1L/100 mai mic decat la cea cu o cutie manuala. Eu am scos 4,9L/100 in 150 km la o medie de 80Km/h condus special pentru consum. Si motorul nu s-a "lasat"inca - are 1900km la bord. Intre 70 si 90 km/h consumul este excelent. peste 110 devine problematic crescand exponential cu fiecare 10km adaugati.

  • LauCalin, sâmbătă, 04.06.2016 00:53

    Ce motor ai si ce turatii ai la 90, 110 si 130 km/h? Multumesc.

  • dany, sâmbătă, 04.06.2016 08:53

    portbagajul o fi mare dar are o deschidere minuscula si nu poti baga in el decat plase cu cumparaturi... o teapa

  • lorinczi.thomas, sâmbătă, 04.06.2016 13:56

    Foarte fain articolul! Felicitari! M-a facut usor confuz paragraful asta: "butoanele de comandă a geamurilor electrice față sunt puse pe uși și dispar de pe consola centrală, acolo unde rămân butoanele care comandă geamurile spate" Varianta mea: "butoanele de comanda a geamurilor electrice se afla acum pe usi. In schimb, butoanele dedicate ramase pe consola centrala nu au fost eliminate, ci acum permit soferului sa actioneze geamurile spate On topic: -noul duster e foarte aproape si probabil o sa se lanseze direct cu el easy-r, dar lodgy si dokker de ce nu au primit cutia? E greu de optimizat cutia pt greutati mari sau doar nu merita investitia?

  • gigel, sâmbătă, 04.06.2016 14:11

    mi se pare mie sau a disparut bandoul de pe usi?

  • LR, sâmbătă, 04.06.2016 15:22

    Cred că e o mașină foarte potrivită pentru neveste care se încăpățânează să nu conducă.

  • Moldovean, sâmbătă, 04.06.2016 15:29

    @ Gigel Da, și stopurile fumurii pe spate. Plus jantele care vin de la celelalte variante. Până acum pe Prestige erau bandourile pe uși, stopurile fumurii și jante cu formă mai sportivă chiar dacă erau doar capace care disimulau o jantă. Cine știe, poate astea rămân pe varianta Prestige cu manuală.

  • razvan, duminică, 05.06.2016 16:14

    personal prefer o cutie manualaLoganul 1,5 dci cu cutia asta noua este mult prea scump,nu cred ca merita.

  • xxx, duminică, 05.06.2016 20:50

    @Bogdan Am condus un Clio 3 acelasi motor si cutie, hm... in oras super Ok, pe autostrada si inafara orasului se comporta mizerabil si nu sunt vreun giga viteza

  • mishazaitev, luni, 06.06.2016 10:09

    @stelian Cu siguranta 6300 de euro pentru o masina noua este un chilipir. Mi se pare ca acum are si AC si proiectoare de ceata. Daca doresti o masina care sa te ajute sa te deplasezi din punctul A in punctul B, in conditii decente, dar nu ai prea mari pretentii in ceea ce priveste performanta, mi se pare alegerea cea mai buna. Te-as sfatui totusi sa incerci echiparea cu GPL de fabrica.

  • zic si eu, luni, 06.06.2016 12:23

    @mariusbutulan Un Logan Prestige dci90C easy r are pret de lista, pe configuratorul Dacia, 12650 euro. Cat scrie si in articol. De aceea te intreb: care-i scopul comentariului tau? Sa ne arati ca stii sa configurezi o masina pe site-ul Dacia? Un break este intotdeauna mai scump, nu numai la Dacia. La fel si optionalele, costa bani. Vrei sa ne spui ca este scump? Asa o fi, dar in comparatie cu ce? Sa luam cel mai accesibil model, o Fabia combi, diesel, 90cp, manuala, clima&navigatie&geamuri. Sare de 17,000 euro, pret de lista. Aproape 25% in plus, ceea ce la categoria asta este enorm.

  • LauCalin, luni, 06.06.2016 14:31

    Lui Bogdan cred ca i-a picat netul. Chiar eram curios sa aflu si eu rpm la 90-110 si 130 km/h. :))))

  • ProfiBV, luni, 06.06.2016 19:15

    In vederea adaptari unui mcv 1.5 vechi , pentru persoane cu handicap , ingineri Dacia s-au gindit si la un kit care sa includa robotizarea asta ?

  • hazard, luni, 06.06.2016 20:23

    @LauCalin si eu :)) Mai ales ca am aceeasi masina cu cutie manuala, puteam face comparatii. Uite https://www.youtube.com/watch?v=AJyhB-kKlzI Mai bine merge cu totii la un drive test.

  • Andy, luni, 06.06.2016 21:10

    @zic si eu Diferenta intre 12650 euro si 17.000 e de 35%, nu de 25%. E o diferenta normala. Dacia e low-cost, Skoda e de volum-buget, la fel ca tatucul Renault sau concurentii Kia si Ford. Fabia incepe unde se termina Logan-ul. Doar 301 si C-Elysee sunt low-cost-uri, insa din clasa compacta, nu din cea mica precum Logan/Sandero. Restrul producatorilor normali au modele fie de volum-buget fie de volum.

  • @Andy, marţi, 07.06.2016 09:22

    Deci pentru tine Logan, la 4,3 m lungime, este incadrat la clasa mica. Banuiesc ca si echivalentul sau break - Logan MCV, la 4,5 m lungime, este tot in clasa mica...

  • mishazaitev, marţi, 07.06.2016 09:48

    @Andy Chestia asta cu Dacia care ieftina pentru ca e low cost a devenit un cliseu. Hai sa vedem, daca nu ar fi existat Dacia, ce alte optiuni la pret, dar si la dimensiuni apropiate, ar fi existat pe piata europeana la momentul lansarii Loganului. Renault Symbol? Fiat Abea 1? Peugeot 206 Sedan. Eu stau si inteb, daca ai doi copii, un buget de 15000 de euro si mai esti si printre "fraierii" care-si doresc o masina noua (ca mine), ce-ai alege? Eu asalege un MCV Prestige, fara sa stau pe ganduri? Crede-ma nu m-ar interesa ca niste clasifiicar facute total aiurea o incadreaza in clasa mica. Ma intereseaza ca este mult mai spatioasa decat unele masini din clasa compacta, ca are un nivel de dotari exceptional raportat la pret si ca este fabricata in Romania si nu in vreo tara araba. Nu de alta dar au mai fost unii care au optat pentru Aveo in loc de Logan s s-au trezit ca au luat o masina cu 1,5 stele EuroNCAP

  • hazard, marţi, 07.06.2016 09:58

    La un pic peste 13 mii de euro gasesti pe stoc Toledo Reference 1.2 TSI 110 CP. Eu ACUM m-as duce sa cumpar. (o sa am peste doi ani cand o sa vand Stepway-ul). Dar depinde ce dotari/motorizare/caroserie iti doresti tu la cei 15 mii de euro. S-ar putea sa nu-ti convina... Si eu am copii, motiv pentru care airbag-ul cortina este o prioritate pentru mine. Dacia nu are asa ceva pentru ca Renault, d'aia :) Numai bine.

  • Andy, marţi, 07.06.2016 11:29

    @misha as lua Elantra, eventual noul model care apare anul asta :-) @@Andy Nu lungimea da neaparat clasa ci mai ales ampatamentul. Inclusiv Duster e clasa mica SUV sau CUV compact cum le place lor sa zica.

  • Andy, marţi, 07.06.2016 11:50

    @Misha Vezi ca Aveo-ul nou a avut in 2011 5 stele la EuroNcap si a fost cea mai sigura masina testata din clasa subcompacta in anul respectiv. Aveo-ul vechi de care zici tu a avut testul in 2006.

  • @Andy, marţi, 07.06.2016 12:37

    Aflu deci ca modelele Dacia cam au ampatamentul mic... Probabil si vechiul Logan MCV, cel din 2006, era o masina de clasa mica, scurta in ampatament si cam neincapatoare!

  • mishazaitev, marţi, 07.06.2016 20:16

    @Andy Vorbeam de AVEO contemporan cu primul Logan.

  • Edi T, marţi, 07.06.2016 21:20

    Am ramas dezamagit de cutia robotizata. Parca schimba un incepator in locul meu. Cum sa-mi cumpar o masina la care dau in nas la fiecare schimbare de viteza? Am masina cu cutie automata si nu are nici o legatura de comfort cu cutia robotizata chiar daca a mea are 12 ani vechime si 200000 de km. Poate era prost reglata si la schimbarea treptelor intai inchidea accleratia si pe urma ambreia. La plecare se simtea un usor tremur. Este o masina noua; ar trebui acum sa mearga ceas. De departe prefer o cutie manuala pt Logan decat cea robotizata.

  • cris, luni, 13.06.2016 09:00

    Pretul e de 700 de euro ci nu de 500 de eruo..vezi pe site la dacia...Din pacate acesata cutie e o dezamagire...mergeti pe manuala si veti economisii banii. Nu se compara cu o cutie automata DSG ci doar va veti enerva.

  • cris, luni, 13.06.2016 09:14

    mai e o problema , la noile loganuri lipseste banalul bec din torpedou, in timp ce vechiul il avea...Pacat!!! nu ai lumina acolo..oare cat ii costa un bec acolo?! In rest la banii ceruti dacia e o afacere buna.

  • kontel77, marţi, 22.11.2016 20:20

    ...o robotizata merge pe un papuc mai veki?