Tinuta de drum

4.0

Citroen a fost mereu recunoscut pentru că oferă un nivel înalt de confort. Ei bine, chiar și cel mai ieftin model din gama producătorului respectă acest principiu. În primul rând, e-C3 vine cu Citroen Advanced Comfort Suspension, o suspensie interesantă, cu amortizoare hidraulice progresive. Țineți-vă bine, că intrăm puțin în zona tehnică.

Practic, în loc să ai niște amortizoare clasice cu tampoane mecanice, primești doi opritori hidraulici, în combinație cu amortizoare și arcuri. Un opritor este pentru compresie, altul pentru decompresie. Până aici, simplu. Sistemul funcționează în două etape.

Pentru denivelările și gropile mai mici, arcul și amortizorul controlează împreună mișcările verticale, fără să fie necesară asistența din partea opritorilor hidraulici. Pentru șocuri majore, arcul și amortizorul lucrează împreună cu opritorii hidraulici, pentru reducerea treptată a mișcării și atenuarea vibrațiilor. Spre deosebire de un tampon mecanic, ce absoarbe energia și apoi returnează o parte din ea sub formă de șoc, opritorul hidraulic absoarbe și disipă această energie sub formă de căldură.

În cele mai multe cazuri, suspensia va absorbi bine cam orice fel de imperfecțiune de pe drum. Suspensia nu scoate prea multe zgomote. Mașina este izolată fonic cu simț de răspundere, un lucru plăcut pentru o mașină din acest segment de piață.

Mai mult, Citroen s-a dus la nivelul următor, combinând această suspensie cu scaunele Advanced Comfort. Sub tapițerie, aceste scaune conțin o spumă cu o grosime îmbunătățită cu 10 mm, pentru confort sporit. Pot spune că, după 200 de kilometri de mers cu e-C3, nu am avut niciun fel de problemă. Scaunele sunt confortabile, se simt bine, parcă desprinse dintr-un segment mult superior.

Masa suplimentară adăugată de acumulatorul din podea este ținută exemplar sub control. Pentru că centrul de greutate al mașinii este coborât, distribuția maselor este mai bună ca la versiunea termică. Chiar dacă e-C3 nu este o mașină cu pedigree de raliu, ca să ataci curbele cum o făcea Sebastien Leob odinioară, fenomenul de ruliu este decent pentru o mașină din acest segment.

Datorită volanului compact și direcției ușoare, electricul C3 se simte foarte agil prin oraș, mai ales pe străzile înguste. Din păcate, asta înseamnă că precizia în curbele de pe un drum național este slabă. Mai adăugăm și faptul că nu ai niciun fel de feedback și observi cum orice tentativă de „pilotaj” este complet exclusă. Deși nu cred că s-ar fi gândit cineva la asta.

La multe modele electrice, veți avea nevoie de niște timp de obișnuință cu pedala de frână. Asta pentru că, atunci când frânezi, adică în prima parte a cursei pedalei, mașina tinde să regenereze energie electrică. Pe unii îi sperie asta la început, având impresia că mașina nu va frâna destul de repede. Pot spune că pe e-C3 nu am avut această problemă. Totuși, am avut momente când pedala a părut un pic cam sensibilă. Desigur, fiind un model electric, ai și funcția de one pedal drive, unde mașina începe să frâneze imediat ce ai luat piciorul de pe accelerație.

  • PMC, miercuri, 12.06.2024 15:30

    Aualeu, 120 Nm. Pai nu accelerau electrocaZnicele de-ti scranteau gatzii? :)) Acum nici atat nu mai primesc electrosuckerii. Peste 10 secunde pana la suta! :)) Dai 25000 pe un Shpring fara confort care te duce iarna 200 de km cu emotii si in frig. Kakaia tiehnika!! :))))) Acum daca e sa discutam serios, cine totusi se incumeta la un utilaj de genu', mai bine un Pejo 208 sau Resho Zoe. Parerea mea...

  • spaclu lu manole, miercuri, 12.06.2024 19:42

    Citroen face prima incercare spre masinile electrice de masa. Raza e foarte mica, dar pentru oras e suficienta. Daca sunt clienti pentru Dacia Spring, de ce nu ar fi si pentru masina asta? Ramane de vazut cum reactioneaza omul la pret.

  • ., miercuri, 12.06.2024 21:48

    Mai, da' urata mai e. Urasc Dacia, dar Spring e mai fainutza.

  • !!!, joi, 13.06.2024 09:54

    Ce chinezarie sinistra!

  • .i., joi, 13.06.2024 10:00

    Foarte urata masina

  • Lucian, joi, 13.06.2024 10:59

    Un cunoscut vloger auto prezenta medelul in discutie si spunea ca dumnealui ii place cheia. Hai, bre, pe bune, 28600 E pe o masina electrica la care in 2024 sa ma scormonesc prin buzunare dupa cheie pentru ca sa o rasucesc in contact ca la o termica si sa "pornesc" motorul. Da-o-n rahat de treaba. Macar springul e sensibil mai ieftin, una e 20k, alta 29k. Se apropie de mg4, de r5 e-tech.. Hai cu reducerile masive, ca altfel citroen va vinde doar masini de showroom catre reprezentante.

  • Flavius, joi, 13.06.2024 12:11

    @!!! Chinezarie e Dacia Spring. Asta e facuta in Europa , in Slovacia in fabrica in care se facea altadata C1. De luna viitoare se vor introduce taxe vamale in toata Europa pentru masinile import China ( inte 10 si 38% , nu stiu criteriile de departajare , abia a fost votata hotararea asta in Parlamentul E U ). Dacia va fi taxata , asta nu va fi taxata

  • Flavius, joi, 13.06.2024 12:27

    @ spaclu' lu' manole Autonomia de 320km e aia medie si in teste a iesit chiar mai bine ( am mai vazut si altele cu rezultate similare cu asta) . WLTP CITY - doar in oras-e 450km !!! si iti spun din punctul de vedere al unuia care utilizeaza o electrica de aproape sase ani ca este suficient. Nu prea merg la drum lung mai mult de 250-300km fara sa opresc si atunci ce ma opreste sa si incarc? Pe DC asta baga pana la 100kwh-daca statia e capabila ( are 100kw incarcare DC standard spre deosebire de Spring care are doar 30kw optional , daca platesti suplimentar 600euro)

  • Flavius, joi, 13.06.2024 12:38

    @Lucian 28.600euro e pretul maxim si fara subventie. La 23.300euro , pretul de baza , are un nivel de echipare echivalent ( cel putin) cu echiparea medie de la Spring. La 3000 euro in plus fata de pretul actual al Springului cu echipare echivalenta (pretul actual pentru ca de luna viitoare se baga taxe vamale la Spring , nu si la Citroen), Citroenul are in plus: un loc (e de 5 locuri , nu de 4); 113cp in loc de 65cp , 44 kwh baterie in loc de 27kwhhcat are Springu' si prin urmare autonomie medie REALA dec 320 in loc de 220 si strict urbana de 450 in loc de 300. Mai are incarcare DC STANDARD de 100kw in loc de 30kw optional si contra cost ;si incarcare AC standard la fel ca la Spring dar , spre deosebire de Dacia , optional pentru 200euro se poate comanda incarcare AC de 11Kw. Sprigul o sa aiba viata grea , daca o sa mai aiba!

  • spaclu lu manole, joi, 13.06.2024 16:21

    @Flavius, ma refeream la varianta de baza, care or sa o scoata, de 200km. E putin, chiar si pentru oras, dar si pretul va fi de 20k. Daca bateriile au tehnologie LPF, rezista foarte bine in timp, dar isi pierd 40% din capacitate pe timp de iarna. Daca accepti asta de la cumparare, e alegerea fiecaruia. Oricum, per total, mi se pare o masinuta reusita pentru fatzaiala in oras. Literalmente nu ai nevoie de mai mult, iar incarcarea rapida e bineveninta.

  • Ady, vineri, 14.06.2024 07:44

    Urata din fata, anosta din spate. Interior oribil. Performante vai mama ei, dar na, masona de oras. Atumci de ce costa atat?

  • Ion, sâmbătă, 15.06.2024 20:21

    Bravo Citroen, the best ❤️‍

  • Seriff, luni, 17.06.2024 15:55

    Vai ce hidosenie, ce interior are, mai bine mergi cu lastunul

  • Ion, joi, 04.07.2024 19:10

    Ce se oftica românii , care nu cunosc fiabilitatea unei mașini, Citroen a fost și este the best forever , asta să știe panaramele care comentează ca niste nenorociți