BMW X6 M

Motor / Transmisie

5.0

Sub capota lui BMW X6 M Competition vom descoperi o adevărată capodoperă. Până nu demult, cel mai puternic motor creat vreodată de BMW nu fusese instalat pe un BMW. Era agregatul V12 de care s-a bucurat legendarul McLaren F1. După mai bine de două decenii, cu tot cu avansul tehnologic al zilelor noastre, BMW a reușit să depășească performanța anilor '90. E drept, cu un motor V8. Este acest motor instalat pe BMW X6 M Competition: 625 de cai putere care suflă în ceafa celor 650 ai excentricului Lamborghini Urus.

Nu vă imaginați cine știe ce animal, este clasicul V8 de 4.4 litri, regăsit și pe vechiul BMW X6 M. Doar că, noua generație aduce un salt considerabil de la cei 575 de cai ai vechiului model. Un salt obținut cu ajutorul unor noi circuite pentru ulei și răcire. De altfel, ca să înțelegeți ce capodoperă se află sub capotă, inginerii ar trebui să scrie un roman. Și n-ar fi unul cu puține pagini. Ar fi un nou Shogun.

O să vă dau un exemplu simplu, pe gustul celor care iubesc statisticile. Știm că motoarele pe benzină nu au randament foarte bun și o parte din puterea produsă se pierde sub formă de căldură. Toți cei 625 de cai putere degajă vreo 460 de kW în regim de circuit, așa acum am testat și eu mașina, mulțumită celor de la Motorpark Adâncata. Un apartament din București, în iernile norocoase, adică atunci când are căldură, folosește cam 20 kW. Ceea ce înseamnă că, după câteva ture de circuit, BMW X6 M Competition poate încălzi un bloc. Un RADET pe patru roți.

Ungerea motorului este o altă provocare. Mai ales atunci când mașina merge pe circuit. E clar că, cu atâtea G-uri, uleiul ar putea să semene cu supa adusă de un ospătar cu Parkinson. Exagerez, desigur, însă o astfel de provocare a existat. Așa că inginerii BMW au decis să treacă axa frontală prin baia de ulei, coborând și aducând motorul mult mai în spate. Iar un centru de greutate obținut astfel face ca motorul ăsta să miroasă a boxer.

Însă, cum se simte mașina dincolo de aceste scenarii preluate din erotica inginerească? Incredibil. Sprinturile sunt cavalcade pe care nu le poți stăpâni. E ca atunci când erai mic și jucai „Țară, țară, vrem ostași!”. Știi că băiatul durduliu va smulge orice strânsoare, așa că oricât de tare ți-ai încorda mușchii gâtului, tot te vei simți smucit la fiecare accelerare. Ca să nu forțeze gâtul clienților săi, BMW a înțeles că e nevoie și de o setare pentru pedala de accelerație. Pe lângă setările specifice unui model M, adică cele care ajustează reacțiile transmisiei, răspunsul motorului, direcția și suspensia.

Și fiindcă tot a venit vorba despre transmisie, trebuie să știți că această cutie cu opt trepte este la fel de impresionantă ca motorul. Nu mai spun de faptul că dansează împreună de parcă ar vrea să câștige locul unu în finala „Dansez pentru tine”. Schimbarea treptelor se face pe nesimțite atunci când alegi modul de rulare cuminte, adică „Șosea”. Modul „Sport” alertează simțurile, iar în modul „Circuit” sinapsele tale profane sunt conectate la cele ale inginerului care a calibrat cutia. Așa că trebuie să ții pasul.

Iar urechile tale trebuie să țină pasul cu incantațiile scuipate de evacuarea cu patru țevi și un vocabular obscen. Poate nu știe chiar toate înjurăturile unui Lamborghini Urus cu evacuare Akrapovic, însă, garantat, o să deranjeze toți pudicii, pudibonzii și pudelii.

Ce n-o să deranjeze pe nimeni este cuplul uriaș de 750 Nm, ca o basculantă de plăceri vinovate, răsturnată peste tine de la 1800 de rotații, de sub care ieși abia pe la 5800 de rotații. E o plajă de cuplu aproape la fel de lungă precum Copacabana.

  • dCi, marţi, 17.11.2020 13:40

    Sa înțelegem ca pierde apa pe la legăturile caloriferului?

  • netam-nissan, marţi, 17.11.2020 16:57

    nu dle dCi, pierde doar din valoare 2000 de euro pe luna si daca sta in garaj.

  • Adi Tudor, marţi, 17.11.2020 17:49

    Felicitări pentru un articol bine documentat. Modelul este cu siguranță pentru cunoscători și împătimiți și brand-ului

  • mog, marţi, 17.11.2020 18:04

    parca tot un Cayenne Coupe Turbo mi as lua....

  • LUCCI LUCIANO, marţi, 17.11.2020 20:26

    Am vazut una i-den-ti-ca, dar cu nr rosii, in Ploiesti, acum 5 ore. M-am inselat asupra pretului cu.....34.525. euro.......

  • Bobo, marţi, 17.11.2020 21:26

    Ce masini poti sa iei cu 150.000 de euro? Un a45 amg pt viteza, un suzuki jimny de mers pe hartoape ( sigur unde x6 nu intra) si un Lexus Rx pt familie si lux. Dar poti sa ai prestanta in Dorobanti cu ele? Domnisoarele cu implant te vor refuza invariabil: “n-ai BMW nu ma ..saruti”

  • Tatraurs, joi, 19.11.2020 15:49

    Pana la urma vine sau nu cu maneta de semnalizare in standard?

  • Automarket, vineri, 20.11.2020 10:22

    de ce nu dati calificative si masinilor electrice? Chair as vrea sa va vad cum dati note la : - Tesla Model S - Tesla Model 3 - Hyundai Kona - Kia eNiro - VW ID3 - Peugeot e-2008 - DS 3 Crossback e-Tense Daca coloana din stanga este ocupata de fosile cu calificativ, faceti o coloana in stanga de electrice cu calificativ!!!