Consum

4.0

Întrebarea de aur a tututor electro-scepticilor, dar și a oamenilor interesați cu adevărat de această mașină va fi, cu siguranță: cât consumă? Sau cât merge cu un plin?

Dacă pe un model RS de la Audi lumea pare să treacă cu vederea acest aspect, ascunzându-se inevitabil în spatele scuzei că performanța costă, se pare că mașinile electrice sunt ținute ostatice unor alte standarde.

Astfel, dacă s-ar putea, acestea ar trebui să nu țină cont nici de condițiile atmosferice, nici de cum tratezi pedala de accelerație, și să ofere exact aceeași autonomie în orice zi a săptămânii. Ei bine, nu se poate, și chiar si aceste vehicule fără emisii vor avea o variație în consumul afișat, în funcție de mulți factori.

Conform celor de la Audi, bateria de 83.7 kWh utilizabili ar trebui sa ofere șoferului o autonomie testată în ciclul WLTP de aproximativ 445 kilometri în medie. Cum era de așteptat, rezultatele din testul nostru nu au fost fix în aceeași zonă.

În regim urban, cu o viteză medie de aproximativ 22 km/h, Audi e-tron GT a afișat un consum de 24.5 kWh/100 km, respectiv o autonomie calculată de 341 kilometri. În afara orașului, pe o buclă de test pe DN1 de circa 45 kilometri, rulând cu vitezele legale atât în localitate cât și în afara localității, la o viteză medie de 73 km/h, modelul electric din Ingolstadt a afișat un consum de 16.5 kWh/100 km.

Un scurt calcul ne arată o autonomie potențială de peste 500 kilometri în acest stil de rulare.

În același timp, pe autostradă, la o viteză fixă de 130 km/h, pe un traseu de 65 de kilometri, consumul înregistrat de mașină a fost de 23 kWh/100 km, respectiv o autonomie de circa 370 kilometri.

E important de menționat că testele de consum au fost efectuate la temperaturi mari, de peste 35 de grade, vara, fără a menaja mașina în vreun fel. Nu s-a folosit cel mai economic mod de rulare și nu s-a făcut rabat de la niciun fel de element de confort în interiorul mașinii.

Dacă e să vorbim de rivalii săi, Audi e-tron GT nu prea are așa ceva în acest moment. Singurul care poate fi menționat ar fi fratele de platformă, Porsche Taycan 4S Plus, care are aceleași specificații tehnice și o autonomie estimată la 464 kilometri, în ciclul de testare WLTP. Deci ușor mai mult decât modelul din Ingolstadt. Măcar pe hârtie.

Un alt punct important de menționat aici este puterea de încărcare. Până la urmă, dacă încărcarea mașinii ar fi la fel de rapidă ca în cazul mașinilor termice, problema autonomiei nu ar mai fi atât de stringentă, nu?

Ei bine, Audi e-tron GT preia și avantajele tehnice din această zonă oferite de platforma J1. Astfel, e-tron GT poate fi încărcat la stații de până la 270 kW putere, dacă gasești una funcțională, bineînțeles. În acest caz, ai putea duce bateria de la 5% la 80% în doar 21 de minute.

În România, astfel de stații sunt rare, dar în zona metropolitană a Bucureștiului vei găsi un hypercharger de 300 kW la Porsche București Vest 1. L-am încercat și noi, dar mai mult de 150 kW nu am putut stoarce din el. Chiar și așa, în aproximativ 30 de minute, am încărcat bateria mașinii de la sub 40% la 96%.

Desigur, aceasta nu e singura variantă disponibilă. Mașina vine cu două prize de încărcare, una pe fiecare aripă față. Cea din stânga poate fi folosită împreună cu un încărcător AC de până la 11 kW, în timp ce priza din dreapta e de tip CCS și poate lua din rețea oricât ii oferi, până la 270 kW maximum. În funcție de opțiunea ta, durata de încărcare va alterna, de la cateva zeci de minute, la peste 24 de ore dacă vrei să o încarci acasă, la o priză normala.

  • XXX, marţi, 24.08.2021 07:50

    Un uzat moral A6 allroad 55 TDI quattro de 344cai(o adevarata racheta) are un pret de pornire in Romania de 70 000e si e si mult mai bine echipat din standard decat masina din test,diesel de 344 cai,4x4,automat si cu garda la sol reglabila.La echibari comparate iese o diferenta de min 45000e mai mica decat electrica.Cred ca e logic ce-ar face orice om normal la cap si care are multi bani de spart.

  • ds, marţi, 24.08.2021 09:30

    Ok, ca muritor de rând, precum ziceți, n-o sa-mi iau în vecii vecilor așa ceva. Pentru ca dacă aș avea minim 101.500 euro, nu mai zic de 140.000, disponibili pentru a-mi face de cap cu ei, aș opta pentru 2 x Tesla, sau 1 Mercedes EQS, care e cu totul altceva. Ori poate 2 bucăți de KIA EV6, care chiar arată peste ca design, sau, cine știe, două bucăți de Mustang Mach E. Fără să mai pun la socoteală că, muritor fiind, aș putea opta pentru două apartamente sau una bucată casă, să stau ca meltenul pe prispă și să-mi beau cafeaua. Bun! Dacă aș fi prinț saudit, manelist, sau fotbalist, de ce aș da minim 101.500 pe o mașină care are tehnologie și interior de 4 stele, vizibilitate de 3.5 stele din 5 sau consum de 4?

  • Kirotractor, marţi, 24.08.2021 10:04

    Poate doar Taycan Cross Turismo ar putea fi comparat cu un break înălțat 4WD (A6 Allroad.) RS7 Sportback (600 CP) se pupă mai bine cu e-tron GT, inclusiv la preț (de la 128.000 €.) În rest, f. deranjant rămâne paradoxul nevoii de-a ”ajuta” cu 9K € pe ”sărakii” ce dispun deja de +100K €. Strict ontopic, culoarea asta f. trendy, dar fadă îi ia mult din farmec (poate-i doar părerea mea, clar.) Îi rămâne însă destul appeal ca să-și joace rolul de ispită / nadă / fascinație, ziceți-i cum vreți, în mega-psy-op-ul ETC (Electrice la Tot Cartieru”). ...Chiar dacă asemenea hiper-e-dihănii vor rămâne rezervate celor cu biciul.

  • Moldovean, marţi, 24.08.2021 10:10

    Deci avem un ”supercar” cu 4 uși, adică care se vrea practic, dar în cazul căruia eu, la 1.82 m înălțime, nu aș încăpea în spate. Asta deși mașina are aproape 5 metri lungime. Văd că asta devine o ”boală” a tot mai multe mașini noi, fie termice, fie electrice, adică înghesuite în spate și cu geamuri micuțe de parcă ești pedepsit la carceră. Cumva, trăim vremuri paradoxale. Oamenii nu mai cumpără mașini cu 2 uși ca înainte, vor cu 4 uși, dar abia încapi în spate și eventual simți că te sufoci acolo.

  • @Moldovean, marţi, 24.08.2021 11:17

    Cat din timpul tau il petreci pe bancheta din spate al unei masini? Cat din timpul tau il vei petrece pe bancheta din spate al acestui model? Si, in general, cati dintre noi stam mai mult pe bancheta din spate in comparatie cu timpul petrecut la volan? Ti-am inteles durerea dar ai si solutii pentru lipsa spatiului. Exista inca monovolume si mai nou, SUV-uri.

  • Vlad, marţi, 24.08.2021 11:31

    Ce teapa e masina asta! Ca orice electrica de altfel.

  • Moldovean, marţi, 24.08.2021 11:34

    @cel de mai sus Dar e vorba doar de mine, adică doar de șofer? Dacă era vorba doar de asta, oamenii își luau mașini cu 2 uși, nu? Dar își iau cu 4 cu gândul că mai merg și alții. Alții care se vor sufoca în spate.

  • @Moldovean, marţi, 24.08.2021 11:57

    Cum spuneam, ai alternative atunci cand e nevoie de ocuparea banchetei din spate. Masinile astea nu sunt pentru cei din spate. Si stii bine ca asa e.

  • PMC, marţi, 24.08.2021 12:42

    Imi place cum ati pus pe pagina de FB: "Urasti masinile electrice?" :) Acuma nu pot sa nu ma duc cu gandul ca stiti si voi cam care e opinia generala legat de EVs... :) Si in mare parte vi se datoreaza, stimati ziaristi. Inversunarea cu care le bagati pe gatul consumatorului nu poate decat sa creeze o reactie exact pe dos de cea la care v-ati astepta. E exact ca la vaccinuri: cu cat se imping mai tovaraseste vaccinurile, cu atat lumea e mai sceptica. E perfect normal. In fond si la urma urmei, autoritatile au minitit de un an si jumatate incoace legat de virusul ala. Acum cine sa-i mai creada ca vaccinurile sunt bune si sigure?, cand logica elementara si producatorii insisi ne spun ca sunt experimentale, nefinalizate, in teste. In fine, alt subiect. :) On topic: masina e impresionanta, nu pot sa spun nimic rau de ea. Fiind un hypercar, consuma mai mult, e normal. Dar cred ca la o utilizare "blanda", scoti peste 600 de km autonomie. Poate chiar 700, daca e vreme buna. Ramane problema incarcarii foarte lente la asa o baterie si problema degradarii bateriei in timp... O asemenea baterie schimbata probabil costa peste 20.000 de eur... Cine stie?...

  • Kirotractor, marţi, 24.08.2021 13:46

    @PMC: Nici împinsă n-o duci la 6-700 km autonomie, fie și doar din cauza pneurilor f. late, pe 315 -- și oricum, nu cred că-ți tragi așa ceva ca s-o arzi cu 80-90 la oră. Deși aerodinamică, e f. grea (2,35 tone), de unde și consumul surprinzător mai mare în oraș vs. autostradă, de parcă n-ar avea regen-braking. De acord însă că nu-i poți găsi mari defecte... dar numai dacă poți găsi prin conturi și mormanul de bănet cerut.:-) Altfel, sărmanii jurnaliști fac și ei ce se poartă -- programare neuro-lingvistică, conștientă sau nu. Încă mai aștept deci articole-n care să se spună că electro-mobilitatea nu-i vreun trend cerut de ”piață”, ci e impusă forțat prin interdicții, amenzi și bonusuri.

  • PMC, marţi, 24.08.2021 14:00

    @Kiro: depinde f mult de stilul de condus. Poate nu merge 600, desi, la bateria aia, ar trebui sa mearga. Legat de jurnalisti si ziarismul lor, chiar inainte sa citesc ce ai raspuns tu ma gandeam ca daca as fi in bransa, as demisiona si as face un site cu stiri si opinii pe bune. De ex as face un site in domeniul auto. Cred ca oamenii sunt in continuare (sau poate mai mult decat oricand) insetati de adevar. Cred ca un site/o revista care sa spuna adevarul ar face bani inclusiv din donatii si reclame pentru trafic la greu, chiar daca ar fi atacata/ignorata de presa stabilimentului politic. E ceea ce face un site ca DailyWire in America. A inceput ca o initiativa marunta a unui comentator politic care spune adevarul. Acum e ditamai trustul de presa. E presa alternativa, traieste din reclama si contributiile cititorilor. E de dreapta, dar e obiectiva si spune adevarul. Cred ca si la noi e nevoie tot mai mare de asemenea presa verticala si corecta, chiar daca cel putin initial o sa fie un soi de presa anti-sistem, avangarda. Ma astept sa apara oricum. Cand destul de multi oameni o sa inchida televizoarele si o sa renunte la site-uri gen hotnews si digi24, inevitabil o sa apara si alternative. Inca nu suntem acolo.

  • Kap, marţi, 24.08.2021 14:19

    Orice enumerare a televiziunilor ar trebui să înceapă cu cele mai grosier manipulatoare: antenele, rrromania Tv și iRealitatea, care se ocupă printre altele și de promovarea antivaccinismului pe care l-am detectat mai sus. Altfel, subscriu la părerea că n-are cum să scadă consumul la asemenea monstru de peste 2,3 tone și pneuri late de 305 mm.

  • Kirotractor, marţi, 24.08.2021 14:50

    @PMC: Există totuși rare site-uri alternative și prin deal-valea noastră (ex. activenews), dar după mine sunt ”opoziție controlată” și nu le prezic viață lungă-n distopia actuală, chiar dacă șefii lor au trecut pe la mânăstirea Secu. Altfel, colegul @Kap te-a detectat bine cu tendințele tale de Crimăgândire Anti-Înțepare și d-aia cred că n-o să-ți mai răspund p-aici. ...Fiindcă devine pericoloso sporgersi și, chiar dacă am studii de Medicină, nu-i logic să cred părerile extrem-critice ale unui premiat Nobel ca Luc Montagnier sau ale altor savanți ca Robert Malone, creatorul tehnicilor mRNA = terapii genetice riscante, la ani-lumină de noțiunea vax (albina). ..Păi se compară ei cu genialii noștri rafili, cîți ori arafați ? :-) Back ontopic, Audi e-tron GT îmi place mai mult chiar decât Porsche Taycan ca stil și d-aia am de gând să fac pasul, după ce-mi mărit Mazda 2 DE. Așa nu mai trebuie să pun dăcât 139.000 € -- de fapt doar mizilicul de 130.000, că restu-mi cadorisește Statul Degeaba din taxele băbuțelor nevoiașe.

  • ., marţi, 24.08.2021 14:55

    Incorectpolitic.com e singurul site pe bune altfel.

  • @xxx, marţi, 24.08.2021 15:24

    Xxx, cine are bani sa plătească pentru masina asta nu face calcule, ca tine. Când banii nu sunt o problemă ești dispus sa plătești 45k în plus pentru a ieși în evidenta, pentru un moft sau pur și simplu pentru ca ai chef. Dacă ești sărăntoc te apuci sa pui pe hârtie cât te costa motorina și reviziile, și tot îți dă cu virgulă.

  • @@xxx, marţi, 24.08.2021 15:38

    Aberezi.Cand banii nu sunt o problema nu stai cu mana intinsa la ecobonusul de 9000e,nu? Vrei sa-ti arat cati bogatani stau,ce masini si-au luat?

  • Seriff, marţi, 24.08.2021 16:20

    Toti stau cu mana intinsa, toate masinile electrice indiferent de cat de scumpe au fost, s-au achizitionat prin Rabla, ca na nu strica 9000 euro la saltea.

  • nume, marţi, 24.08.2021 16:35

    Supercar, Viva la Revolucion, game-changer? Credeam ca acest test e despre e-tron GT, nu Tesla Model S Plaid. Chiar si Kia EV6 se potriveste mai bine descrierii decat acest Audi.

  • PMC, marţi, 24.08.2021 17:06

    @Kap: ma bucur sa vad ca avem detectivi vigilenti printre noi. Banuiesc ca esti genul care anunta militzianul-sectorist daca un caveman sustinator al lui Trump nu poarta masca, are atitudine deviatzionista si apucaturi de bandit, comportamente dusmanoase la adresa organelor securitatii sanitare de stat. Daca tot m-ai demascat si ai inceput sa te uiti mandru in oglinda, afla despre mine ca nu-s antivaccinist absolut deloc. M-am vaccinat cam cu toate vaccinurile optionale, inclusiv cel impotriva rujeolei si hepatitei B. Sunt cat se poate de pro vaccinuri. Inclusiv pe toate femeile si fetele pe care le cunosc si la care tin le-am indrumat sincer sa-si faca vaccinul impotriva cancerului de col uterin, pe care il consider cu adevarat o revolutie in medicina. Vaccinul ASTA in schimb nu il vreau, si nu il fac. Pentru ca NU E FINALIZAT!!!! E IN TESTE!!! Cand o sa fie finalizat, cand n-o sa dea reactiile cumplite pe care le da in cazul unora (chestie de genetica din nou, cauze necunoscute), atunci o sa-l fac. Nu acum, nu pentru ca nu cred in vaccinuri, sunt flat-earther si neandertal. OK? Motivele pentru care nu mi-l fac sunt mult mai sofisticate decat constinciozitatea ta conformista.

  • PMC, marţi, 24.08.2021 17:07

    *constiinciozitate

  • Un oarecare, marţi, 24.08.2021 19:55

    E incredibil ca au ajuns discutiile despre vaccin aici.Cat despre masina...superba.Cine are 141000 de euro pt asa cv...sigur mai are bani macar de un logan pe GPL.Ca sa nu sufere de fobia "curentului".

  • Kap, miercuri, 25.08.2021 11:05

    Am alergie la minciună, așa zisele reacții sunt plăsmuiri răuvoitoare, ”cumplite” sunt însă situațiile cu morți în camioane, săli ATI supraaglomerate sau oameni care suferă din cauza acestui virus. Iar după un an de așteptări în care lumea medicală s-a dat peste cap să testeze și să acrediteze vaccinurile care să ne scoată din case în siguranță, tot se găsesc berbeci inconștienți care să riște să-mprăștie virusul tuturor în jur. Egoiști (nu se gândesc la cei din jur), ipocriți și lași, mulți nu recunosc a se opune vaccinări ci clamează doct că ”ei nu sunt convinși”. Sofisticaților și proaspăt experți în medicină, dac-ați fi priceput o iotă din ce se vorbește și v-ar fi interesat, ați fi citit studii și articole scrise de oameni de știință și n-ați mai fi pus botul la minciuni conspiraționiste și la tot felul de fake news. Despre Montaigner, spun alții: ”To sum up, there is no scientific evidence to support either of the concerns raised by Luc Montagnier. Instead, this seems to be another disturbing theory propagated by him without any credible scientific evidence. His unscientific views were further amplified by media channels that denounced vaccinations and promoted conspiracy theories.”

  • Seriff, miercuri, 25.08.2021 13:23

    @Kap, lasa-ne frate cu vaccinul tau, du-te si te inteapa, stai sub pat cu 10 masti pe figura, poti sa iti pui si cutia de masti in cap din partea mea daca esti asa speriat de gripa chinezeasca. Aici e un articol despre o masina, nu despre un subiect total neinteresant.

  • Gabriel.Nica, miercuri, 25.08.2021 23:58

    Tot vad teoria asta pe internet conform careia noi, jurnalistii, suntem niste instrumente folosite abil de oculta lumii, ca sa va bagam voua, consumatorilor de presa, fortat, pe gat, masinile electrice. Nimic mai departe de adevar. Voi considerati ca faptul ca facem recenzii masinilor electrice sau PHEV mult mai des in ultimul timp face parte dintr-un plan perfid de a va 'converti'. Nu e asa. Pur si simplu, noi testam ce se lanseaza. Si, dragii nostri, ce se lanseaza cu precadere in perioada asta? Masini diesel? Poate cu motoare pe abur? Sau masini PHEV si electrice? Asta e purul adevar. Atat timp cat producatorii lanseaza doar electrice si hibride, noi nu avem cum sa testam altceva. Nu e niciun plan bine ticluit in spatele unei cortine rosii (sau de fier!) ca sa va convingem pe voi sa faceti tranzitia. Fiecare decide in consecinta unde isi cheltuie banii. Mai mult decat atat, incercam sa va prezentam cat mai obiectiv datele despre aceste masini. De aia imi petrec zile intregi la volan sa testez ce consum real au aceste vehicule electrice, pentru a va prezenta date realiste. Altfel as putea prelua datele din cartile masinilor si as publica drept veridice acele rezultate fara ancorare in realitate. Ca sa va dau un exemplu, pentru a face 100 de kilometri prin Bucuresti, in traficul nostru cel de toate zilele, imi trebuie minim 5 ore. Asta doar pentru a obtine date valide. In rest, chiar nu inteleg de ce va certati in comentarii cu privire la masinile electrice. Daca nu s-ar fi cumparat, nu s-ar fi facut. E atat de simplu. Iar din moment ce toti producatorii se grabesc sa dezvolte astfel de solutii, e clar ca exista cerere pentru ele, indiferent daca va place voua sau nu. Iar cat timp cererea nu va scadea, masini electrice se vor tot lansa. Si noi tot vom fi acuzati ca le promovam din interese sinistre.

  • PMC, joi, 26.08.2021 00:04

    Of of... bietii de ei, oamenii de stiinta si somitatile medicale... Expertii! Cum trudesc ei saracutzii, ca albinutzele zi de zi pentru binele nostru, al nerecunoscatorilor si nimicnicilor mizerabili, suflete mici, de suprafatza. Care nu putem pricepe maretzia si eforturile herculesciene.... Am o intrebare: de ce infierezi proletareshte si cu naduf la cei nevaccinati? Presupun ca ti-ai implantat toate acele disponibile, esti imunizat pana-n dinti. Ce-ti pasa daca altii n-o fac? Esti protejat, poti merge in Turcia la plaja chiar daca e in cod rosu zilele astea. Deci? Sa fie oare faptul ca nu accepti alte opinii? Ca te enerveaza ca altii au curaj si sunt liberi sa-si ia propriile decizii? Ai vrea un pic de mana lunga a autoritatii unui stat securistic, asa, ca in vremurile nu demult apuse? :)

  • PMC, joi, 26.08.2021 08:25

    @Nica: "Tot vad teoria asta pe internet conform careia noi, jurnalistii ... va bagam voua, consumatorilor de presa, fortat, pe gat, masinile electrice." Un singur contraargument, domnule ziarist: uitati-va pe pagina frumosului site automarket, spicuiti printre titluri, si apoi in ofertele producatorilor auto si faceti o comparatie intre numarul de modele cu motoare cu ardere interna vs. titluri pe site despre ele. Mai mult nu are rost sa discutam.

  • Seriff, joi, 26.08.2021 11:09

    @Gabriel Nica, ce cifre de vanzari au in Romania masinile pur electrice? Cat la % din totalul de masini noi vandute sunt 100% electrice? In toate testele voastre apar clar doar dezavantaje, autonomii ridicole, masini extrem de scumpe, timpi de incarcare foarte mari. Si chiar si voi ati spus in nenumarate articole : ''masina este ok daca mai ai si o masina termica pentru drumuri lungi'' Adica practic tot termica e baza.

  • Kap, joi, 26.08.2021 13:41

    Orice ciurli burli care nu pricepe nici ce scrie pe ambalaje își arogă ”libertatea” de a emite opinii medicale despre vaccin și are ”curajul” de a refuza o viață normală pentru comunitatea din care face parte. ”Libertatea” unui individ se termină când ”curajul” lui nesăbuit poate face rău aproapelui prin transmiterea bolii. Această aroganță inconștientă e similară cu a descreieraților de pe șosele care-n prin manevrele lor iresponsabile mai omoară din când în când câte un pieton nevinovat sau câte-un pasager. Libertate și curaj, vajnici dizidenți asupriți de ”ocultă” ce vă mai credeți...

  • Seriff, joi, 26.08.2021 15:46

    @Kap cu ce iti face tie rau unul nevaccinat? Cand chiar aceste autoritati care ne iubesc nespus si ne vor binele au spus ca si vaccinatii pot transmite virusul minute a lui peste prajit, diferenta e ca daca esti vaccinat nu faci o forma grava.

  • PMC, joi, 26.08.2021 19:07

    @Kap: conformismul si obedienta sunt virtuti pentru unii. La fel, si calitatea de oaie. Discernamantul si judecata critica sunt pasari rare din pacate... E de ajuns sa te uiti la o tara cu populatie nu prea numeroasa, ca Israel, cu rata de vacinare cea mai mare din lume si cu 10.000 de cazuri noi ieri, ca sa intelegi ca ai fost mintit si ca nu ai de ce sa ai incredere in autoritati. Daca nu ai inteles asta, du-te si mai citeste o data etichete de ambalaje. S-ar putea sa ai surpriza sa fii tu ala de care ziceai. Libertatea nu se termina cand ai tu chef, sau rafila sau arafat. Libertatea se termina cand incalca cineva legea. Dar nu-mi fac probleme, o sa apara destui de-astia ca tine care o sa dea lege sa fim toti vaccinati, ca vitele. Dupa care o sa fie o alta lege dupa placul altuia care e deranjat de muzica prea tare, si altul care e jenat de culoarea portii de la casa, si tot asa, pana cand o sa ne trezim cu totii intr-o inchisoare frumoasa si incluziva. In sensul ca o sa ii includa pe toti. Cand o sa termini de citit ambalajul si o sa-ti dai seama ce ati facut tu si cei de teapa ta, o sa fie prea tarziu. Bine-ar fi daca ati avea doar voi parte de tratamentul pe care vi-l doriti. Problema e ca o sa aiba toata lumea parte de el, chiar si cei care nu-l merita. In Noua Zeelanda i-a bagat pe aia in case pentru UN CAZ de raceala. In Australia au fost bagati si aia in case si batuti cei care au iesit in strada. Aici nu e nicio "oculta", ci abuz de putere al unor autoritati care ar trebui sa fie date jos de la conducere in strada. Dar cine sa-si apere drepturile? Oile? Focile care aplauda "eroii din linia intai"? Sa fim seriosi. Primele masuri au fost justificate, acum un an. Dar ce se intampla acum e abuz si bataie de joc.