Tinuta de drum
La acest capitol nu ne vom referi la modul in care Massif sta pe viraje si la senzatia de siguranta pe care acesta ti-o ofera la peste 100 de km/h. Ar fi eronat si am face din acest test o poveste fara happy-ending, dar cu mult ruliu. Massif poate fi cel mai bine catalogat in off-road, acolo unde se simte in elementullui si unde poate impresiona. Off-road-erul dispune de toate trasaturile unui model destinat pantelor abrupte si sleaurilor. Vorbim asadar de o punte fata si spate cu reductie simpla si arbori planetari, complet descarcati, si de suspensii pe foi de arc, doua pe fata si patru pe spate, completate de amortizoare telescopice hidraulice. Cu alte cuvinte si pe intelesul tuturor, Massif este un model robust, spartan, care nu va menaja pe nimeni, suspensiile sale fiind concepute special pentru o rigiditate excesiva, complet straina de cea a oricarui model de strada. Profilul unui model off-road se contureaza si mai bine atunci cand vorbim de unghiurile de atac si de degajare, foarte generoase, dar si de garda la sol, care masoara 260 de mm in dreptul cutiei de transfer. Pentru fanii cifrelor trebuie sa mentionam ca unghiul de atac masoara 50 de grade, cel de degajare 30 de grade iar inclinarea laterala se opreste la 40 de grade. Modelul testat de noi nu este insa o "forma fara fond", Iveco oferind o cutie de transfer pentru ca soferul sa se poata bucura de trasaturile enumerate mai sus. Massif poate rula asadar in trei moduri diferite, fiecare mulat pe nevoia celui de la volan. Daca abordati un drum asfaltat si va doriti un consum mic, se poate selecta treapta 2H, un raport normal, in care puterea este transmisa puntii spate. Atunci cand va doriti insa tractiune 4x4 puteti selecta modul 4H, care este de asemenea un raport normal, gata de functionare imediat ce ati deblocat piedicile pozitionate la capatul axului fata, ca in cazul batranului Aro. Distractia poate incepe, insa ea trebuie sa fie cumpatata, pentru ca modul acesta are limitele lui. Daca va doriti ceva extrem puteti incerca 4L, in care puteti trece doar din 4H, atunci cand masina se afla pe loc. Raportul de sarcina, caci asa a fost el botezat, va permite rularea pe trasee accidentate cu o dificultate medie spre mare, destinata doar treptelor inferioare ale cutiei de viteze. Daca va aflati in cazul nostru, ingropati in zapada, incercand fara succes sa abordati o panta cu o inclinatie de 20 de grade, ar fi util sa scoateti din joben si ultimul iepuras: diferentialul blocant pe puntea spate. Miscarea diferentiata a rotilor se blocheaza si Massif inainteaza chiar si atunci cand aderenta unei roti este extrem de mica. Bineinteles tehnologia este inutila atunci cand natura chiar vrea sa iti puna bete in roate, asa ca la un moment dat nici ultimul artificiu nu mai da roade. Poate si din cauza ploii care a inceput sa cada peste stratul gros de zapada. Situatia ar fi stat altfel daca masina ar fi fost echipata cu un troliu, extrem de util in astfel de situatii. In ansamblu, Massif este o masina de serie deosebit de capabila in off-road, gata de escapade pe orice fel de teren, dar care poate cunoaste limite atunci cand natura este potrivnica.
Ori o faceti intentionat,ori din necunoastere (sa nu zic prostie),insa este de neconceput sa vb de offroadere si sa nu amintiti de Toyota,oricare din modelele Land Cruiser. PS:Stiati ca traseul Dacar atat in 2009 cat si editia din 2010 s-a facut cu un LandCruiser si cu un Hilux?