Interior

4.5

Citan nu vrea să pară sau să fie altceva decât un vehicul comercial ușor. Prin urmare, materialele regăsite la interior sunt tari, gândite pentru a oferi anduranță. Sincer, mă așteptam la o ușoară reinterpretare a planșei de bord de la Kangoo, în schimb am găsit un interior 100% Mercedes-Benz.

Accesul în mașină este bun, fie că vorbim de locurile față, fie de ușile laterale care glisează. Accesul la portbagaj se realizează via hayon sau uși asimetrice; depinde ce vrei să alegi.

Scaunele sunt Mercedes-Benz, îmbrăcate într-o tapițerie a cărei material este plăcut tactil și lasă impresia că este rezistent. În mod surprinzător, poziția la volan este joasă. Spun asta pentru că, de regulă, vehiculele comerciale oferă nativ o poziție ușor elevată pentru a oferi un plus de ergonomie la acces și o vizibilitate bună de la volan.

De asemenea, linia înaltă a planșei de bord și a geamurilor laterale amplifică puțin senzația de ”scufundare” la volan. Este o critică? Personal nu am resimțit un minus. Aici totul depinde de preferințele fiecăruia.

Un tablou de bord „analog”, dacă-l pot descrie astfel. Compus din două ceasuri care încadrează un display color. Pe undeva mi-a reamintit mult de tabloul de bord de la Clasa X, la nivelul ceasurilor.

Cum am spus, la interior Citan nu vrea să se rupă de universul LCV, așa că va lăsa acest privilegiu viitoarei Clase T. Dacă privești modelul ca pe o componentă a unei flote, un model care transportă personalul la locul de muncă, nu vei fi deranjat de calitatea materialelor. Ba chiar vei aprecia robustețea lor.

Dacă te gândești la Citan ca la o soluție pentru familie, atunci vei fi, probabil, deranjat de suprafețele tari. Panoul interior al portierei este realizat din plastic tare. Lipsa unei profilări, faptul că este o suprafață plană, parcă accentuează aerul utilitar. Lucru care este și mai evident la nivelul ușilor spate.

Ești luat prin surprindere de volan. Chiar dacă este realizat din plastic, textura acestuia și priza sunt plăcute, iar la capitolul comenzi poți spune că ești în Clasa A, C sau E. Butoane și cele două mici suprafețe tactile, sensibile la atingere, care îți permit navigarea prin meniul celor două display-uri: cel al tabloului de bord și central.

Din punct de vedere ergonomic, planșa de bord este reușită: nu am întâmpinat dificultăți în a accesa comenzi sau a naviga prin meniuri. Deasupra tabloului de bord se află un spațiu de depozitare acoperit cu un capac. Accesul la el în timpul mersului este ușor incomod. Să nu uit de clasicul spațiu de depozitare de deasupra capului: este acolo și ai acces lejer la el.

Consola centrală nu se continuă cu un tunel median pe care să fie amplasate alte spații de depozitare. La nivelul podelei vei găsi o punte pe care sunt amplasate zone pentru depozitare, sloturi USB-C, o suprafață cu o textură anti-alunecare unde este integrată și încărcarea wireless pentru smartphone, suporturi pentru pahare (care puteau fi mai adânci) și o cotieră care ascunde un spațiu de depozitare.

La prima vedere, este puțin ciudat layout-ul cu podeaua aproape liberă între cele două locuri față, însă este o alegere ergonomică bună din punct de vedere al libertății de mișcare. Spre exemplu, poate vrei să cobori din mașină pe portiera din dreapta. O poți face destul de ușor.

Locurile spate suficient de spațioase, accesul este foarte bun, iar bancheta oferă trei locuri veritabile și bine delimitate. Portbagajul are un volum de 520 litri. Opel este ceva mai darnic cu spațiul pentru portbagaj.

  • ds, luni, 15.11.2021 13:02

    Pragmatismul german în acțiune. Pasăre rară în ziua de azi, ceva clasic din toate punctele de vedere. Începând de la formă, bord (clasic, cu ceasuri analogice și butoane butoane), motorizare, confort. Fară afafiuri, fără brizbizuri, un alt fel de cal de povară dar rafinat.

  • Kirotractor, luni, 15.11.2021 13:06

    Așa-i, Ediche -- uzat moral, mai ales dizălul ăla de consumă jumate vs. benzinarul. Dac-ar fi BEV, ți-ar consuma însă și nervii la coada de la prizele Kaufland. n.b. Pe de altă parte, și retina multora e cam uzată, dacă nu recunosc în pseudo-merțanul ăsta o Dacie -- Dokker toată ziua deci.

  • ds, luni, 15.11.2021 13:37

    @Kirotractor, nimic nou sub soare. Chiar există o legătură de sânge între Dokker și Citan. Daca ne gândim că la începuturi Citan a fost dezvoltat împreună cu Renault - Nissan și a fost produs în aceeași uzina cu Renault Kangoo din Franța iar, ulterior, Dokker Van a fost produs și comercializat în Argentina sub denumirea de Nueva Kangoo, iacătă gradul de rudenie.

  • joe, luni, 15.11.2021 20:50

    Cand or ajunge motoarele astea la la 400,,500mii km fara reparatii majore,precum un HDI sau SDI..? Nu vorbesc de consum..

  • dCi, luni, 15.11.2021 23:15

    @20:50... întrebarea ta e cam confuza

  • inexorabil, marţi, 16.11.2021 08:13

    Apropo de Merţan, pardon, Dacia :) Ieri m-am întâlnit pe viu, pentru prima dată în viaţa mea, cu…Spring. Fac abstracţie de impactul perfect şocant pentru retina mea prea udată modal. Primul impuls a fost să mă gândesc la nevoia de exorcizare a responsabililor de design…Doamne, poate exista o asemenea monstruozitate?! Păi şi Duster, şi Logan, şi Sandero mi se par capodopere pe lângă această anti-(mai degrabă decât non-)imaginaţie. Ce-ar mai lipsi (ca să fie complet tacâmul grotescului) ? A, da: un “Mercedes” Spring. Deci cred c-o să crăp literalmente de râs. Dar măcar o să crăp fericit.

  • PMC, marţi, 16.11.2021 09:29

    Mercedes for the masses! :)) Bai, pe mine ma bucura chestia asta. Da, o fi preluand niste bucati de dacie-renault, dar... cui ii pasa? E un Mercedes pana la urma si sunt convins ca nici macar pentru o masina mai ieftina, Mercedes nu-si face numele de ras. Dieselul, din nou, imbatabil. Presupun ca nici aici nu exista o automata pentru el, dar na... ce sa-i faci? Prostia umana e infinita, asa cum am mai spus. Bravo Mercedes! Inca o data, ma bucur ca debuteaza in 2021 inca un model notabil cu motor Diesel. Care, va spun un secret, e cel putin la fel de curat ca si unul pe benzina. :) Dar cine sa aiba timp de asemenea detalii neimportante?... :)

  • Kirotractor, marţi, 16.11.2021 09:40

    @inexo (precizare necesară, că mai sus răspundeam unei gogomănii uzuale a lui Elektrikk -- exorcizat acu de AM, culmea.) Inutil să-ți ”traduc” deci taman ție noima criticii badge-snobismului ca manevră jignitoare a inteligenței cumpărătorilor în cursa profitului îngrășat pe bază de prosteală verde-n față. Altfel, Dacia Dokker e(ra) o utilitară OK... însă doar la banii ei, clar. Asamblată-n Maroc și singura cu tablă fosfatat-zincată din vechile generații traco-getice, :-) e(ra) ideală cu 1.5 dCi-ul de 90 CP. Cu benzinarul 1.2 TCe de 115 CP e(ra) f. vioaie (un amic m-a terifiat cândva cu 190 km/h în bord), dar destule au fost prăjite din cauza pompei de ulei nașparlii. În fine, cred că suntem martorii unei evo/involuții cu titlul ”Nu mai pupați mașini ieftine, fraierilor !” ...Nici măcar dubițe, ca prin ricoșeu hipno-logic să pară cumva accesibile electricele viitoare. Care (părerea mea, desigur) cred că-s doar o fază tranzitorie spre ”nexam mașini”. :-P P.S.: Dacia Spring nu-i top-model, dar nici 100% hidoasă -- am mai vb. aici de un mini-hot-hatch/concept Reno cu alt aspect, deci n-ar părea așa debilă dacă franco-chinezii ar fi modificat un pic proporțiile indianului K-ZE, prea îngust (1,62 m) și cu roți/bosaje aripi prea mici. Am mers recent cu una și nu-i prea înghesuită înăuntru, plus porbagaju-i mărișor pt micimea ei (300 l.) OK, dinamica-i fix de Dacie 1100, adică un salt înapoi de 50 ani, însă urban e suportabilă.

  • inexorabil, marţi, 16.11.2021 10:24

    Kiro, inutil să mai amintesc că opiniile sunt condamnate la subiectivism prin firea lor :) Eu, unul, nu pot digera “electricele” şi punct! Nici măcar d.p.d.v. arhitectural. Eu mă “îndârjesc” să rămân fidel sedanului (cvasi)clasic şi voluminos, van-ului (VW la noi, Dodge Ram peste Ocean) şi SUV-ului “pursânge” (dedicat/adaptat “din fabrică” provocărilor de relief). Accept şi “compactele” (ba chiar şi "subcompactele"), dar tot aşa: aplicând criterii drastice. Iar dacă n-am dezvăluit-o până acum, aberaţia supremă din istoria automobilului o consider a fi Reliant Robin (deşi nu era prima concepţie cu trei roţi). Cel mai probabil: greu egalabilă vreodată. Dar daţi-mi voie ca, astăzi, în condiţiile date, să mă simt consternat de Spring! Ceea ce nu înseamnă însă că-i voi contesta sau, şi mai rău, că-i voi macula pe amatorii/posesorii lui. Ca să nu mă confunde nimeni cu Mafănikkk. La urma urmei, democraţia (cât încă va pâlpâi) presupune şi că fiecare este absolut liber (mai ales de Sus) să-şi administreze banii fix cum crede de cuviinţă (indiferent că spre câştigul propriu sau spre paguba proprie). A, desigur, se va schimba paradigma când vor dispărea (hm, da, “întâmplător”) banii fizici – atunci proprietarii de “credite” vor fi cei administraţi, dar numai după placul (a se citi: cheremul) proprietarilor de proprietari.

  • dCi, marţi, 16.11.2021 10:54

    @09:29... acum dacă te duci la orice agent de vânzări Renault vei observa ca bonusul pt dCi e mai mare decât pt tce... și ma refer la bonusul oferit de stat...concluzia... dCi urile sunt mult mai prietenoase cu mediul

  • Chiuloasa_bengoasa, marţi, 16.11.2021 11:05

    @inexorabil, scurt si la obiect: Dacia Spring arata bine! O spun multi testeri auto, o zic si eu, o zice multa lume. Si se conduce mai bine decat te astepti. Daca nu iti place, nu trebuie sa jignesti.

  • Kirotractor, marţi, 16.11.2021 11:09

    @inexo: Clar că ”de gustibus”, dar: https://www.topgear.com/car-news/concept/renault-has-built-kwid-racer-concept-car ...e demonstrația efectului maxim al unor optimizări estetice minime. Inclusiv în cazul conceptului Kwid Climber de acum aproape 6 ani (aproape o generație-n urmă, deci un motiv în plus pro-aparență demodată a Daciei Spring, întârziată aiurea.) @PMC: Nu prea-i Merțan pentru bobor -- mai degrabă Dacie Dokker pentru profit stelar. :-) Și nu neapărat pt badge-snobs, că pe micii întreprinzători îi lasă reci stelele de pe capotă. Mai clar, rezultatul greu detectabil de plebe e dispariția efectivă a opțiunii mult mai ieftine Dokker (din primăvara anului ăsta.)

  • inexorabil, marţi, 16.11.2021 11:39

    Şi în ce-ar consta “jignirea” pe care cică o profesez eu, dragă “chiuloasa” multiidentitoasa sereioasa? Sau să înţeleg că-mi va fi interzisă opinia sau senzaţia contrară e(co)-curentului “implementat” cu de-a sila (mă rog, “frumos”, “liber” şi “liberal”) maselor de berbeci globali(zaţi) ? Sau te pomeneşti că şi ultima mea sintagmă reprezintă un afront? Nu ştiam că şi adevărul poate fi jignit (a, bine, Cel cu majusculă tot ar fi în vremurile noastre; Acesta coincide, să nu uităm, cu o Persoană!). PS. Din tot noianul de epitete/etichete şi sloganuri tipice Propagandei din subordinea “Societăţii Deschise” (deschisă la orice este “nou” şi “revoluţionar”, numai la dialog tăios, cu cărţile pe faţă, categoric nu!), unul singur prevalează în ultima vreme în limba (invariabil de lemn) lui “mainstream media”, recte “iliberal”. Ai devenit indezirabil pentru stăpânii vremelnici (numai că ei nu realizează asta!!!) ai planetei? Zdrang! – te trezeşti imediat pe frunte cu ştampila-standard de “iliberal” (sau “iliberalism”). Dar nu doar tu ca persoană, ci şi comunităţi, instituţii, ba chiar ţări pe de-a-ntregul. Au pălit şi ca frecvenţă, şi ca vehemenţă, replicile deja clasice: “comunism”, “putinism”, “antioccidentalism”, “extremism”, “talibanism”, “legionarism”, “ortodoxism”, ş.a.m.d. Acum, lumea se clasifică doar în liberală şi iliberală. Nu vă daţi seama însă că sunt eminamente fascinat de “iliberalismul” meu. Şi voi insista să arăt ce înseamnă în termeni practici…

  • curentatu, marţi, 16.11.2021 11:52

    Nu iliberal ar fi antonimul potrivit, ci ILICI_beral. Ori și mai bine XI_beral, dacă tot a fost ales Jin-o-mping împărat pe viață. Și pe viața noastră, deși nu se spune.

  • PMC, marţi, 16.11.2021 11:59

    @Kiro: nu-i nimic. Plebea trebuie sa se trezeasca si sa-si apere stilul de viata dobandit cu greu. Libertatea. Daca sta in continuare cu ochii mari si goi lipiti de televizorul lui Prelipceanu, n-au decat sa si-o ia pe coaja. Si sa isi aminteasca apoi despre vremea cand masinile, confortul si viata buna le erau permise si lor, nu doar un lux pt. nababi. @inexo: Spring e urata cu draci, de acord. Mai ales aia cu urechi portocalii. Pe de alta parte (sub rezerva ca bateriile nu se fac muci in cativa ani), cred ca e o chestie buna pentru oras. Nu stiu cat merge la modul real cu un plin de baterii, dar daca stai la casa si poti plati numai juma de pret, cred ca e o chestie de luat in vedere. In fond si la urma urmei, de ce nu? Generalmente, eu nu sunt 100% invrajmasit impotriva masinutzelor cu baterii. E buna competitia si varietatea. Cine e perfect constient de limitarile ce le ai cu asa un utilaj, sa si-l ia. Dar sa ia omu' decizia corecta, nu sa isi dea seama dupa achizitie ca s-a inselat.

  • inexorabil, marţi, 16.11.2021 19:45

    Perfect adevărat, @PMC. Este loc sub soare pentru iubitorii oricărui tip de propulsie auto. Da, dar vezi că nu-i atât de simplă chestiunea. În cazul disputelor politice, de regulă un partid care caută să se impună în ochii electoratului câştigându-i naivitatea, pardon, încrederea nu mizează atât pe descrierea şi reliefarea propriilor viziuni şi planuri, cât pe sublinierea şi sancţionarea “minciunilor”, “greşelilor” şi “slăbiciunilor” adversarilor. Ei, acelaşi lucru intervine în lumea noastră, a motoarelor. Preocuparea e-fan(atic)ilor se îndreaptă prioritar către stigmatizarea “dinozaurilor” pe motiv “întemeiat” de eco-avarii! Bine, hai, te pretezi o dată, de două, de trei ori, da’ mereu??? Recunoşti, astfel, amprenta…Propagandei, care, prin definiţie, îşi face crez din repetiţia obsesivă… De fapt, eu sunt foarte indulgent de felul meu. Însă până la un punct pe nume IMPOSTURA. Mai ales dacă aceasta atinge proporţii planetare. Caz în care conştiinţa mă îndeamnă să fiu maximum necruţător…Nu vreau (căci prefer tihna pe acest pământ – conştientizez: ce idealist desuet sunt!), dar nu mi se lasă alternativă (si vis pacem, para bellum!). Până şi Cerul pecetluieşte fatalitatea: “N-ai cum să fii liniştit în viaţa trupească” (sine qua non-ul Ortodoxiei).