Motor / Transmisie
Lansarea noului Punto Evo a coincis cu prezentarea unei noi generatii de motoare pe benzina in cadrul Grupului Fiat. Montate in acelasi timp pe MiTo si pe fratele de platforma Punto Evo, acestea se concentreaza sub sigla gamei Multiair si reusesc sa se impune in lupta cu vechile unitati T-Jet printr-un consum de carburant coborat in conditiile unor performante cel putin egale. Gama Multiair este prezenta in linia Punto Evo prin doua unitati de 1.4 litri, una aspirata normal de 105 CP si una turbo de 135 de cai. Aceasta din urma devine, de altfel, cea mai puternica versiune Punto Evo afla sub linia trasata de Abarth cu o coada de scorpion. Testul din Italia ne-a prilejuit insa intalnirea cu o mai veche cunostinta, unitatea de 1.4 litri si 77 de cai putere pe care o putem regasi si astazi sub capota lui Grande Punto. Exista insa si cateva diferente notabile fata de ceea ce Fiat prezenta pana acum in oferta. In primul rand, noul motor a promovat intr-o liga noua din punctul de vedere al impactului ecologic, reusind sa urce la nivelul Euro 5. O veste buna in ceea ce priveste viitoarele inmatriculari, in conditiile in care taxa auto nu exista la acest nivel. O alta noutate este implementarea unui sistem care permite scaderea vizibila a emisiilor si consumului. Vorbim de Start&Stop, un pachet care "omoara" motorul atunci cand masina sta la semafor si il reanima atunci cand ridici piciorul de pe frana sau apesi ambreiajul. Oricare dintre acestea se intampla mai repede. La capitolul comportament dinamic, motorul de 1.4 litri de 77 de cai de sub capota lui Punto Evo se comporta identic cu cel vechi. Nu am avut parte de senzatii la volanul modelului testat, chiar daca de la 4000 rpm in sus incepi sa simti ca motorul lucreaza pentru tine. Puterea maxima este atinsa in jurul liniei care anunta atingerea unei turatii de 6000 rpm, moment in care masina atinge performantele dinamice maxime. Pana cand ne-am obisnuit cu abordarea corecta a cutiei si a motorului am avut timp sa admiram jurnalistii norocosi care au pus mana pe un 1.4 Multiair de 105 CP. Care inlocuieste motorul de 95 CP disponibil pana acum in gama si care reuseste vizibil mai mult decat cel de 77 de cai. Desi vorbim de un pret ceva mai ridicat pentru Multiair, diferenta este complet si fara echivoc etalata pe sosea. Un lucru pozitiv este reprezentat insa de cutia de viteze, care a fost rafinata si s-a transformat intr-o transmisie vioaie si gata sa iti sara in ajutor prin trepte scurte si foarte precise. Inginerii Fiat au lucrat la o problema a cutiei anterioare, care agata uneori intre treptele a doua si a treia, reusind sa dezvolte o transmisie care merita laudata. Un alt lucru pozitiv: sunetul motorului a fost simtitor redus in comparatie cu ceea ce prezenta Grande Punto, inginerii Fiat subliniind in conferinta de presa in care a fost prezentat noul model faptul ca izolatia fonica este un capitol la care au lucrat intens in ultimele luni. Dar despre acest lucru vom vorbi pe larg la capitolul "Interior".
acum cu articolul asta ati creat un nou mit, si anume ca fiat punto are euro 5. In realitate doar noua motorizare de 1.4 are euro 5 dar romanul cand va intreba pe automarket baaa ce sa imi cumpar sandero sau punto lumea o sa raspunda, baaaaa am auzit ca are euro 5 si e foarte buna, ca la noi la romani miturile apar peste noapte..