Motor / Transmisie
Fii atent. Fii foarte atent. Dacă mergi într-un showroom BMW şi pui ochii pe un catalog al motorizărilor disponibile pe Seria 1, va trebui să înveţi să faci diferenţa între 116d şi 116d EfficientDynamics Edition. Sau 116d ED, aşa cum este el alintat de toată lumea. Ai putea crede că e vorba de două modele cu acelaşi motor, dar cu câteva tweak-uri electronice care-i oferă un minus de putere şi de consum. Mai ales că au acelaşi preţ.
Nu. Nici pe departe.
Sub capota lui 116d se află un motor de 2.0 litri, în timp ce 116d ED este dotat cu un motor de 1.6 litri. Aceeaşi putere, acelaşi cuplu, dar câteva schimbări în lista cifrelor tehnice. Mai ales la capitolul consum, acolo unde 116d ED afişează 3.8 litri/100 km în locul celor 4.3 litri/100 km ai lui 116d şi atât.
Acum, că am rezolvat problema onomasticii aproape identice, ne ocupăm de motor. Vă spuneam că vorbim de o maşină construită cu un singur scop: acela de a consuma puţin. Altfel spus, impresia pe care ţi-o va lăsa va fi direct proporţională cu aşteptările şi, deci, cu cunoştinţele pe care le ai despre gama BMW. Paradoxul este că motorul poate multe. La 116 cai şi mai ales la 260 Nm disponibili încă de la 1750 rpm, simţi că maşina nu te trădează atunci când ai nevoie de zvâc. Totul până la cutie. E o manuală cu şase trepte lungi ca zilele de vară din Scandinavia. Ne-am fi putut obişnui cu asta dacă timoneria nu ar fi fost mai complicat de înţeles şi mai decât un puzzle şi mai ales dacă levierul n-ar fi tremurat ca lovit de boli acute în orice treaptă. Agaţă şi se mişcă ciudat, astfel că singurele gânduri care-ţi trec prin minte sunt legate de posibilitatea existenţei unei automate sănătoase care să te scoată din letargie.
Salvarea ta se numeşte butonul Sport. După ce funcţionezi pe o maşină care pare submotorizată - deşi nu e - apeşi butonul Sport, echivalentul unei găleţi cu apă rece care te "îmbracă" într-o zi de vară. Te trezeşte din amorţeală, treptele se scurtează, pedala de acceleraţie anterior flască pare erectă. Bineînţeles, cu un preţ: adio, consum!
noua Honda Civic 1,6 diesel cu 120 CP, este sublima pe langa acest '' rechin ciocan ''