Zece concepte ale viitorului. Asa vor arata masinile?
Studentii Universitatii Regale de Arta din Londra ne arata ce poate sa faca imaginatia combinata cu un strop de creatie.
Studentii universitatilor de Design Auto ne incanta ochii, de obicei, cu prototipuri si concepte futuristice al caror singur scop este exercitiul fara limite legate de o eventuala productie de serie si de costurile care deriva din acest lucru. Dupa ce anul trecut am fost partasi la succesul lui Mihai Panaitescu in celebrul concurs de design organizat o data la doi ani de Peugeot, astazi va prezentam o serie de concepte ale viitorului pe care si le-au imaginat studentii Universitatii Regale de Arta din Londra.
Imaginatia este principalul punct de referinta al acestora, un alt numitor comun fiind faptul ca fiecare dintre cele zece concepte prezentate de studentii universitatii londoneze fac parte dintr-o ofensiva ecologica promovata in ultimul timp de designerii mondiali prin creatiile lor. Vom vedea astfel prototipuri care functioneaza pe baza de electricitate sau utilizand energia produsa de... alge.
1. Pierre Sabas - Airflow
Conceptul gandit de studentul francez Pierre Sabas este construit in intregime din sticla, fiecare roata dispunand de un motor propriu. "Am incercat sa lipesc efectiv sticla si sa o modelez de corpul masinii precum se modeleaza un material textil exterior. Acest lucru determina o senzatie speciala pentru cel de la volan si o perceptie noua asupra lumii de afarapentru pasageri", sustine creatorul lucrarii. Airflow a castigat deja un premiu, Best Design Interpretation, in cadrul Pilkington Automotive Vehicle Design Awards.
2. Jon Radbrink - Lexus Nuaero
Un student suedez imagineaza o forma europeana pentru un model american al unei marci japoneze. Asa ar putea fi caracterizat conceptul Lexus Nuaero, unul in constructia caruia sticla este, de asemenea, material de prima importanta. "M-am inspirat din arhitectura si am utilizat sticla in combinatie cu alte materiale pentru a creea un efect de strat care le da celor din masina senzatia transparentei", spune Jon. Lexus Nuaero a castigat premiul "Best use of Glazing" la Pilkington, distinctie care recunoaste inspiratia utilizarii sticlei in compozitia masinii.
3. Arturo Peralta Nogueras - Senses
Daca e sa ne luam dupa conceptul creat de studentul spaniol al Universitatii londoneze, am putea crede ca lumea auto se indreapta spre ecologie in varful sau de performanta. Senses functioneaza pe baza de alge si este acoperit cu ceea ce Arturo Peralta denumeste "tehnologie hologramica solida". In plus, interiorulse adapteaza mereu mediului prin care trece masina si pasagerilor, evoluand in functie de starile celor din habitaclu.
4.Dong Kyu Kim - Chameleon
Daca scopul dumneavoastra in viata era o masina care sa fie inspirata din cateva elemente specific feminine - cum sunt gulerele camasilor, esarfele fluturand in bataia vantului sau sprancenele unei femei - ati gasit-o. Se numeste Chameleon si, asa cum ii spune numele, isi schimba culoarea cu ajutorul tehnologiei paramagnetice. Imaginea asimetrica pe care o dezvolta se datoreaza faptului ca, spune studentul coreean, este asemenea unei rochii bune: niciodata nu va arata perfect.
5. Ilaria Sacco - My Lounge
Aceia dintre dumneavoastra obisnuiti cu stilul Ikea vor primi cu bratele deschise creatia tanarului designer italian. My Lounge este "my" pentru ca permite abordarea foarte personala a interiorului, care poate fi aranjatin functie de starea celor care se afla inauntru. Practic, clientii ar putea sa isi aleaga si sa aranjeze tot ce intra in habitaclu, masina devenind, spune Ilaria Sacco, "o sufragerie in care mobila poate fi aranjata oricum".
6. Joonas Vartola - Iomega
Iomega este creata special pentru cei care cred ca relaxarea este punctul forte al unei masini. Practic, cei care conteaza in viziunea designerului finlandez sunt pasagerii, care sunt asezati separat de sofer in Iomega. Un element interesant este faptul ca forma exterioara a masinii a fost inspirata dinlumea animala, replicand imaginea unei lebede.
7. Paul Howse - Enigma
Britanicul Paul Howse le arata inginerilor auto cum putem scapa de eterna problema a suspensiilor care ne fac atatea probleme in cazul masinilor de strada de astazi: levitatia magnetica. In conceptul Enigma, cabina pasagerilor este separata de restul masinii prin aceasta inovatie care evoca starea de respingere dintre doi magneti cu acelasi pol. Nu stim sigur cum se conduce aceasta masina, avand in vedere ca nu exista un loc al soferului in acceptiune clasica, insa e clar ca ea functioneaza pe baza energiei solare captate de caroseria formata din panouri special concepute pentru asta.
8. Raquel Aparicio Lopez - Soft vehicle
Dorinta unora de a sta pe nori ar putea deveni realitate daca prototipul spaniolului Lopez ar intra vreodata in productia de serie. Practic, masina este formata dintr-o spuma moale care te inconjoara atunci cand te afli la volan. Logica ne este destanuita chiar de designerul masinii: "o masina moale este o masina mai sigura". Soft Vehicle are si portbagaj, la care se poate ajunge prin simpla deschidere a fermoarului posterior.
9. Sergio Loureiro Da Silva - Phoenix
Desi numele sau ar putea sugera acest lucru, Phoenix nu are deloc de-a face cu proprietati de regenerare sau cu elementele constitutive ale unei pasari, oricare ar fi aceasta. Conceptul studentului spaniol reuseste insa sa atraga atentia prin turbina frontala si prin ceea ce Da Silva denumeste "axa kinetica". Mai simplu, ibericul a incercat sa "imperecheze" o masina cu o motocicleta si a iesit Phoenix. Poate ca austriecii de la KTM ar trebui sa ia in considerare munca acestuia pentru urmatoarea generatie a lui X-Bow.
10. Yun Woo Jeong - Transform
Celebrele jucarii Modelino isi fac aparitia in forma de masina futurista. Designerul coreean al lui Tranform sustine ca masina poate fi transformata in orice prin simpla tragere/impingere/ridicare/coborare a fiecarei parti componente ale acesteia. "Am fost interesat de jucariile de tip Transformer inca de cand eram mic. E un lucru comun pentru toti baietii din lume, astfel ca sustin ca face parte din instinctul uman", spune studentul asiatic in incercarea de a-si explica lucrarea.
Da o sa avem parte si de masinile astea....cand o sa avem si strazile perfecte pt ele...dak nu ramanem cu ele "in pom" ;)