Vânzări de mașini eco în România în primele 3 luni ale anului: electricele au crescut cu 5%, dar piața de mașini plug-in hybrid a scăzut cu 55%
Românii au cumpărat 105 mașini electrice în primele trei luni ale anului, în creștere cu 5%, în timp ce volumul vânzărilor de mașini plug-in hybrid a scăzut cu 55%, la numai 47 de unități.
În așteptarea lansării programului Rabla Plus la jumătatea lunii aprilie, vânzările de mașini electrice au avut o evoluție ușor pozitivă în primele trei luni ale anului, potrivit datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Astfel, în perioada ianuarie - martie au fost vândute 105 mașini electrice, cu 5% mai multe decât în perioada similară a anului trecut.
APIA estimează că Smart a rămas pe primul loc în topul mărcilor cu 34 de unități, în timp ce Volkswagen a raportat 33 de unități și ocupă astfel locul doi. De altfel, cei doi producători acoperă practic două treimi din piața de mașini electrice, în special datorită versiunilor electrice accesibile ale modelelor Smart Fortwo, Smart Forfour și Volkswagen e-Up!
Podiumul este ocupat de Nissan cu cele 12 unități Leaf comercializate, iar japonezii i-au surclasat pentru o singură unitate pe rivalii de la BMW, care au vândut 11 unități i3, în scădere cu aproape 48%.
Vânzările lui Renault Zoe au rămas constante, în timp ce Jaguar își face apariția pe locul șase prin intermediul a 5 unități I-Pace.
Loc | Marcă | Vânzări BEV ian-mar 2019 |
Vânzări BEV ian-mar 2018 |
Evoluție |
1 | Smart | 34 | 43 | -21% |
2 | Volkswagen | 33 | 22 | 50% |
3 | Nissan | 12 | 0 | - |
4 | BMW | 11 | 21 | -48% |
5 | Renault | 9 | 8 | 12.5% |
6 | Jaguar | 5 | 0 | - |
7 | Mercedes-Benz | 1 | 1 | 0% |
Total | 105 | 100 | 5% |
Mașini plug-in hybrid
În schimb, piața de modele plug-in hybrid a înregistrat un declin puternic de aproape 55%: doar 47 unități au fost comercializate în ianuarie - martie, comparativ cu cele 104 din perioada similară a anului trecut. Jumătate dintre unitățile PHEV vândute au purtat sigla Volvo, care domină autoritar în fața lui Land Rover și Mitsubishi.
Una dintre posibilele explicații pentru scăderea puternică a vânzărilor în segment este că Volkswagen nu a comercializat nicio unitate PHEV în primul trimestru, în condițiile în care germanii vânduseră 66 de unități în primul trimestru al anului trecut.
Loc | Marcă | Vânzări PHEV ian-mar 2019 |
Vânzări PHEV ian-mar 2018 |
Evoluție |
1 | Volvo | 23 | 9 | 155% |
2 | Land Rover | 13 | 0 | - |
3 | Mitsubishi | 4 | 0 | - |
4 | Mini | 3 | 3 | 0% |
5 | BMW | 2 | 6 | -67% |
6 | Mitsubishi | 2 | 13 | -85% |
Total | 47 | 104 | -55% |
Mașini hibride
Între timp, piața de modele hibride fără încărcare la priza a înregistrat o creștere puternică de 77%, la 807 de unități.
Ca de obicei, Toyota deține de departe cea mai bună cotă de piață, cu 694 de unități, și este urmată de brandul său premium Lexus cu 42 unități. Podiumul este completat de Ford cu 25 unități, în timp ce Kia, Honda Hyundai și Suzuki au raportat de asemenea câteva unități hibride comercializate.
Loc | Marcă | Vânzări HEV ian-mar 2019 |
Vânzări HEV ian-mar 2018 |
Evoluție |
1 | Toyota | 694 | 395 | 76% |
2 | Lexus | 45 | 25 | 68% |
3 | Ford | 25 | 6 | 317% |
4 | Kia | 20 | 15 | 33% |
5 | Honda | 14 | 0 | - |
6 | Hyundai | 7 | 4 | 75% |
7 | Suzuki | 5 | 2 | 150% |
Total | 807 | 455 | 77% |
Mașinile electrice, plug-in hybrid și hibride au ajuns la o cotă de piață de 3.1%, în condițiile în care 65.8% dintre cumpărători au ales o mașină cu motor pe benzină, în timp ce 31.1% dintre clienți au ales o mașină diesel.
Via APIA
@Automarket, e pus 2019 in loc de 2018 la coloanele respective in cele 3 tabele.