Declinul diesel: de la 55% la 44% în Europa. Analiștii prevăd continuarea scăderii, unii constructori continuă investițiile în tehnologie
Dacă acum 6 ani reprezenta cele mai vândute motoare din Europa, diesel-ul a coborât în 2017 la sub 45%. Analiștii au opinii amestecate legate de ritmul viitor al scăderii, dar toți converg spre aceeași concluzie: era diesel apune lent, dar sigur.
Vânzările de mașini noi cu motoare diesel au scăzut anul trecut în Europa, continuându-și declinul început încă din 2012. Dacă vârful absolut al diesel-ului în Europa a fost atins în 2011, când 55% dintre mașini au fost rerpezentate de motorizări diesel versus 43% pe benzină, anul 2017 a consemnat o scădere a cotei de piață diesel în Europa până la 44% conform JATO Dynamics. Coborârea a fost resimțită cel mai acut în ultimele 12 luni, când diesel-ul a pierdut 5 procente din cota de piață europeană.
Analiștii: dieselul va coborî sub 40%
Analiștii și producătorii auto converg spre aceeași concluzie: diesel-ul va continua să scadă, însă prognozele pentru anul 2018 diferă în funcție de originea analizelor. James Verrier, CEO al departamentului de motoare din cadrul BorgWarner, este citat de Automotive News: "Am ajuns de la 50% cotă de piață diesel în cazul mașinilor noi vândute în Europa la mijlocul segmentului 40-50%. Unde se va opri coborârea? Nu știe nimeni. Probabil în zona 30-40%", spune acesta.
Opinia specialistului BorgWarner este dublată de cea a analiștilor Continental, unul dintre furnizorii de top din industria auto, care susțin că diesel-ul va pierde în continuare o cotă de piață care va duce tehnologia la sub 40%.
Christoph Sturmer, analist PwC Autofacts, susține că anul 2018 va duce diesel-ul la o cotă de piață europeană de circa 40%. "Dar nu există o stare generală a diesel-ului în Europa", atrage atenția acesta. "Există dubii în creștere legate de puterea pe care o are diesel-ul în Germania, există unele dubii în Franța, însă există și multe alte țări în care vânzările nu sunt deloc afectate de discuțiile despre această tehnologie".
Opinia lui Sturmer este confirmată de faptul că unele piețe europene importante care altădată devorau motorizările diesel au început să găsească alternative în motoarele turbo pe benzină și în micro-hibrizi. Este cazul Franței: diesel-ul deținea 72% din piață în 2012, record absolut european, iar astăzi a ajuns la 48%.
Opinii diferite: "Scăderea diesel va continua, dar într-un ritm lent"
Pe de altă parte, analiștii companiilor Frost&Sullivan și LMC Automotive susțin că scăderea prognozată pe 2018 va fi mai mică, deoarece curba se va aplatiza. "Contructorii sunt nevoiți să împingă vânzările motoarelor diesel până după 2020 pentru a putea să atingă cerințele de emisii", spun aceștia.
Declinul diesel a început să fie resimțit în 2012 în Europa, însă a accelerat acum doi ani și jumătate, odată cu scandalul în care a fost implicat Grupul Volkswagen în anul 2015. În plus, limitele de emisii cerute de Uniunea Europeană și amenințările mai mult sau mai puțin clare privind eliminarea în viitor a mașinilor diesel venite din partea autorităților locale care se ocupă de management-ul unora dintre orașele mari ale Europei au contribuit la imaginea din ce în ce mai precară a diesel-ului la nivelul continentului.
Mercedes: investiție de 3 miliarde de euro în tehnologia diesel
De cealaltă parte a baricadei, constructorii auto investesc în continuare în "curățarea" motorizărilor diesel, utilizând tehnologii noi care au rolul de a filtra emisiile nocive (în special cele de Oxizi de Azot, NOx).
După ce Dieter Zetsche, CEO Daimler, susținea în vara anului trecut că "merită să ne luptăm pentru tehnologia diesel", Mercedes a anunțat două motorizări diesel cu patru cilindri (coduri interne OM654 și OM656) care au fost dezvoltate special printr-o investiție masivă de 3 miliarde de euro pentru a se ridica la nivelul cerințelor viitoarelor teste europene de consum realizate în trafic real (RDE). De altfel, Mercedes-Benz este una dintre puținele mărci care au resimțit o creștere a vânzărilor diesel în cursul anului 2017, +4%, nemții aflându-se pe locul al doilea la vânzările diesel în Europa după marca Volkswagen.
Un alt brand care pregătește noi motorizări diesel este Ford, care a anunțat noile EcoBlue de 1.5 și 2.0 litri în gama pregătită pentru anul 2018. Versiunea de 1.5 litri își va face debutul chiar pe noul EcoSport, model pe care Ford îl construiește la Craiova. Noile motoare utilizează catalizatoare speciale (SCR) care au rolul de a le face foarte competitive în testele stardard RDE.
Renault: "Vom vinde cu 50% mai puțin diesel în 2022"
Există și constructori care se adaptează din mers la trenduri și mizeză pe soluții alternative. Observând că în general clienții care au renunțat la diesel au trecut la benzină turbo de cilindree mică cu același nivel de putere, francezii de la Renault și PSA Peugeot-Citroen încearcă să se reorienteze pe piață.
Renault a anunțat deja că va reduce vânzările diesel cu 50% până în 2022, eliminând două dintre cele 3 familii de motoare diesel din propria gamă. În același timp, PSA va importa din China anual 100.000 de unități ale motorului pe benzină cu trei cilindri PureTech pentru a face față cerințelor în creștere în această zonă a pieței.
Nu în ultimul rând, strategia Toyota nu mai vizează motărizările diesel. Dacă japonezii au fost obligați să introducă motoare diesel în propria gamă la începutul acestui deceniu pentru a ține pasul cu cererea în creștere din Europa, oficialii Toyota încep să elimine complet versiunile diesel din lista de opțiuni ale modelelor pe care le vând pe continent. Cel mai recent exemplu vine din Italia, unde Toyota a renunțat complet la versiunile diesel ale lui Yaris, Auris și RAV4, oferind acum o gamă de autoturisme și SUV-uri "diesel-free". Strategia va fi dublată și ăn România, acolo unde Toyota va renunța complet la diesel pe gama de turisme în acest an, după ieșirea lui Avensis diesel din ofertă.
via Automotive News (înreg)
Este normal ca aceasta scadere la diesel sa difere in functie de producatori, cei care aveau in oferta diesel, dar vindeau modest, gen Toyota, renunta la el, ma referer mai ales la clasa mica si compacta, cei care au multe motorizari si-au investit mai mult, normal ca deocamdata nu renunta, pana cand ? Pana cand vanzarile vor intra la cota de avarie. Producatorii premium vor fi ultimii care vor renunta, mai ales la SUV-uri si limuzine clasa mare/lux, Mercedes n-a lansat noul motor de 3 litri, 6 in linie, ca sa renunte in 2-3 ani. Chiar daca per total, dieselul va scadea, sunt unii care vor avea cresteri, pentru ca va fi lasat locul liber de alti producatori care renunta, ma gandesc mai ales la Volvo care astazi vinde destul de binisor si diesel, cu toate ca au motoare de maxim 2 litri si patru cilindri, dar care a anuntat ca dupa 2020 se va axa doar pe benzina, hibrid, electric.