Promisiunile noului Guvern în domeniul auto: voucher de 10.000 de euro la achiziția unei mașini electrice și 100.000 de electrice pe străzi până în 2020
Programul de guvernare pentru perioada 2017-2020 prevede extinderea programului Rabla pentru ca 100.000 de români să-şi cumpere maşini electrice şi investiţii de circa 3 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi şi linii de cale ferată.
Programul de guvernare pentru perioada 2017-2020 include câteva menţiuni importante cu privire la sectorul transporturilor, care vizează atât autostrăzile, cât şi programul Rabla, care s-a bucurat de mare succes în 2016. Astfel, guvernul susţine că va aloca 3 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi şi pentru modernizarea căilor ferate.
"3 miliarde de euro vor viza construcţia de autostrăzi şi căi ferate rapide, având prioritate autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020. Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii va construi autostrăzi în parteneriat public-privat pe care le va deţine pentru o perioadă de 30 ani", se precizează în program.
Guvernul a ales deja 5 autostrăzi care vor fi realizate din aceste fonduri. Prima este Piteşti - Craiova, care ar trebui finalizată în 2021, iar alte două vizează Moldova: Târgu Mureş - Iaşi şi Iaşi - Bucureşti. De asemenea, pe listă apar autostrăzile Bucureşti - Timişoara şi Comarnic - Braşov.
În cadrul programului este menţionată şi autostrada Sibiu - Piteşti, însă în dreptul acesteia nu este trecut niciun termen de finalizare, chiar dacă guvernul precedent anunţase că circulaţia va fi deschisă în 2021 sau cel târziu în 2022.
Documentul prevede şi finalizarea autostrăzii Transilvania în 2022, modernizarea centurii Bucureştiului până în 2018 şi realizarea unei legături directe între autostrada A3 Bucureşti - Ploieşti şi Aeroportul Henri Coandă.
Program Rabla pentru achiziţia de maşini electrice
Programul Rabla ar urma să fie continuat cel puţin până în 2020, însă accentul va fi pus în special pe achiziţionarea de maşini electrice. Astfel, statul ar urma să acorde un voucher de 10.000 de euro pentru cumpărarea de astfel de vehicule, iar scopul final este ca cel puţin 100.000 de români să devină proprietari de maşini electrice.
"Vom extinde Programul Rabla destinat achiziţiei de maşini electrice astfel încât, în perioada 2018-2020, peste 100.000 de români să beneficieze de acest program şi să-şi achiziţioneze o maşină electrică. Valoarea voucherelor pentru o maşină electrică va fi de 10.000 euro. Vom extinde programul pentru finanţarea staţiilor de alimentare pentru maşini electrice astfel încât, la 1 ianuarie 2020, pe teritoriul României să fie funcţionale cel puţin 20.000 de puncte de alimentare instalate în reţea", se precizează în program.
Cele 100.000 de maşini electrice vândute pe parcursul a 4 ani echivalează cu circa 25.000 de unităţi anual. În România s-au vândut în 2016 circa 100.000 de maşini (85.000 până în noiembrie, datele pe decembrie nu au fost încă publicate), ceea ce înseamnă că, în medie, un sfert dintre maşini vândute în următorii 4 ani ar urma să fie electrice.
În acest moment, datele oficiale ACEA (Asociația Producătorilor Auto din Europa) arată că, în perioada ianuarie - iunie 2016, în România s-au vândut doar 16 maşini electrice şi plug-in hybrid, ceea ce ar echivala cu circa 32 pe parcursul întregului an. Conform altor cifre, oferite de această dată de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto din România), numărul mașinilor care se pot alimenta la priză a ajuns în 2016 la circa 150 de unități.
Bonusul de 10.000 de euro la achiziția unei mașini electrice pare utopic în contextul în care principala sursă de finanțare a Programului Rabla - Timbrul de Mediu - dispare din peisaj în acest an. Pe lângă asta, reţeaua de 20.000 de puncte de încărcare construite până în 1 ianuarie 2020 reprezintă un obiectiv suprarealist pentru România în condiţiile în care Germania are în prezent peste 17.000 de puncte de încărcare.
Taxe nefiscale eliminate
Pe de altă parte, programul prevede şi eliminarea a 102 taxe nefiscale, dintre care câteva sunt legate de industria auto. Legea a fost deja aprobată de Parlament, respinsă de Preşedinte şi aprobată din nou fără modificări de Parlament, astfel că preşedintele este acum obligat să o promulge.
Cea mai importantă taxă eliminată este Timbrul de Mediu, care a fost deja declarat parțial ilegal de către Uniunea Europeană.
În plus, vor fi eliminate taxe pentru cartea de identitate a autoturismului, taxa de examinare pentru obţinerea permisului de conducere (6 lei sau 28 lei), taxa pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost anulat permisul de conducere şi a persoanelor care au fost respinse de 3 ori la examenul pentru obţinerea aceleiaşi categorii a permisului de conducere (84 lei), taxa de înmatriculare permanentă sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg inclusiv (60 lei) sau peste 3.500 kg (145 lei), taxa de autorizare provizorie a circulaţiei autovehiculelor şi remorcilor neînmatriculate permanent său temporar (9 lei) şi taxa de autorizare a circulaţiei pentru probe a autovehiculelor şi remorcilor (414 lei).
Amenzi de circulaţie mai mari
Nu în ultimul rând, mărirea salariului minim de la 1.250 lei la 1.450 lei începând din 1 februarie 2017 va conduce la o majorare a amenzilor de circulaţie. Astfel, un punct de amendă va creşte cu 16%, de la 125 la 145 lei, cea mai mică amendă rutieră, echivalentă cu două puncte, ajungând la la 290 de lei.
Astia ori sunt "high" ori au mustrari de constiinta si acum vin cu bani de acasa.