Viitorul tehnologiilor auto, văzut din 2017: de la asistenţi personali la sisteme de realitate augmentată
Constructorii auto au prezentat la CES 2017 Las Vegas asistenţi personali care să facă drumurile mai confortabile, dar şi sisteme de realitate augmentată care să îmbunătăţească experienţa de cumpărare a unei maşini.
În ultimii ani, maşinile pe care le vedem în fiecare zi pe străzi au început să beneficieze de o serie de îmbunătăţiri majore, cum ar fi conectarea la internet, propulsii electrice sau diverse funcţii autonome.
În acest context, legătura dintre vehicule şi alte tipuri de produse, cum ar fi smartphone-urile sau casele inteligente, a devenit din ce în ce mai puternică, iar producătorii au început să frecventeze târgurile de tehnologie ca o completare sau, în unele cazuri, ca o alternativă la saloanele auto. Este şi cazul târgului de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, acolo unde numeroşi constructori şi-au prezentat viziunea asupra viitorului pentru industria auto.
BMW HoloActive Touch
Constructorul german a prezentat la CES conceptul BMW i Inside Future, care aşa cum sugerează şi numele reprezintă viziunea sa asupra interiorului pentru maşinile viitorului. Ca parte a acestui concept, BMW introduce HoloActive Touch, un sistem care combină modul de operare al unui smartphone cu gesturile disponibile deja pe Seria 7.
Vorbim practic despre un touschreen virtual sub forma unei holograme, pe care şoferul realizează comenzi cu degetul fără să atingă o suprafaţă fizică. Conceptul este vizibil chiar lângă volan la înălţimea corespunzătoare consolei centrale, iar o cameră video detectează mişcările mâinii dintr-o anumită zonă şi înregistrează poziţia degetelor. În momentul în care apeşi cu degetul pe o funcţie, sistemul emite un puls prin care şoferul ştie că acţiunea sa a fost înregistrată şi activată.
Aplicaţie BMW pentru realitate augmentată
Realitatea virtuală este deja depăşită. Faceţi cunoştinţă cu realitatea augmentată, care oferă în plus o interacţiune reală în cadrul unui mediu 3D prin utilizarea unor elemente generate de sunete, imagini sau date de localizare prin GPS.
Astfel, cu ajutorul unei aplicaţii speciale care utilizează tehnologia Tango dezvoltată de Google pentru smartphone-uri, clienţii pot explora modelele BMW i3 şi i8: pot deschide portbagajul sau chiar pot "intra" în maşină pentru a vedea interiorul.
Asistentul personal Toyota Yui
Cu ocazia lansării unui nou concept futurist, Toyota a prezentat şi asistentul personal integrat Yui cu rolul de a personaliza maşina, care devine astfel un partener de drum cu care poţi discuta pe diverse teme şi care te avertizează când eşti obosit. Astfel, interacţiunea cu Yui merge de la o simplă discuţie pe teme actuale până la momentul în care Yui poate prelua complet controlul maşinii pentru a o pilota automat.
Audi va dezvolta sisteme autonome cu Nvidia
Audi a anunţat la CES că va dezvolta maşini autonome până în 2020 împreună cu Nvidia, companie cunoscută în special pentru plăcile video dedicate calculatoarelor şi laptopurilor. Nvidia lucrează la astfel de tehnologii de doi ani, iar cel mai nou calculator pentru maşini autonome este cunoscut sub numele Xavier.
Modelele Audi vor ajunge la un nivel de autonomie 4, ceea ce înseamnă că maşinile se vor putea conduce singure în cele mai multe situaţii. Pentru început, Audi a demonstrat la CES abilităţile autonome ale unui Q7.
Constructorii integrează asistenţi personali de la giganţii IT
Una dintre tendinţele auto este integrarea unor asistenţi personali care răspund la diverse comenzi vocale, după un model asemănător implementat de Apple şi Google pe telefoane. Dacă Toyota mizează pe propria soluţie, alţii apelează la ajutorul companiilor mari de tehnologie.
De exemplu, Ford îţi va permite în curând să vorbeşti cu maşina prin intermediul asistentului personal Alexa dezvoltat de Amazon, Mercedes a anunţat încă de la sfârşitul anului trecut că va folosi Google Assistant, în timp ce General Motors va iniţia un parteneriat asemănător cu asistentul Watson al celor de la IBM. Prin intermediul acestor asistenţi, vei putea afla prognoza meteo sau vei putea comanda de mâncare printr-o simplă comandă vocală.
Hyundai Healthcare Cockpit
Între timp, Hyundai mizează pe o tehnologie care permite maşinii să adapteze condiţiile la starea şoferului.
Astfel, maşina foloseşte senzori biometrici pentru a monitoriza starea fizică şi mentală a şoferului, pentru ca în funcţie de rezultate să realizeze diverse acţiuni precum ajustarea scaunului într-o poziţie mai confortabilă dacă şoferul este obosit, împrăştierea unui miros de levandă în cazul în care şoferului este nervos în trafic şi are un puls mai ridicat sau creşterea luminii din interior pentru ca şoferul să fie mai atent la drum. De asemenea, temperatura interioară poate fi modificată automat în funcţie de starea de spirit a şoferului, la fel ca şi stilul muzical.
Producătorii de procesoare lansează versiuni pentru maşini
Intel şi Qualcomm, doi dintre marii producători de procesoare, au anunţat versiuni pentru industria auto. Reunite sub numele Go, procesoarele Intel vor fi adaptate de la versiunile pentru desktop şi laptopuri, iar modemurile integrate în chipseturi vor permite viteze 5G de conectare la internet. Cei de la Qualcomm au anunţat deja un parteneriat cu Volkswagen pentru a furniza modemuri 4G pentru modele grupului german începând din 2018, dar şi procesoare Snapdragon 820A începând din 2019.
Pe lângă aceste tehnologii, unii constructori au prezentat la CES şi câteva concepte şi modele noi. Start-up-ul american Faraday Future a dezvăluit primul său model FF 91 în stadiu de prototip, în timp ce Fiat-Chrysler a lansat Portal, conceptul unui monovolum electric.