Cronica unei tragedii anunțate: cele 5 gesturi de bun simț care puteau să salveze cele 70 de victime din accidentul de pe Autostrada București-Constanța
Astăzi nu căutăm vinovați. Există însă reguli impuse de Codul Rutier și de bunul simț care ar fi putut să evite efectele dureroase ale unui accident "cauzat de ceață" așa cum l-au prezentat televiziunile. Cauzat de șoferi inconștienți, corectăm noi.
Weekend-ul care tocmai a trecut a început tragic pentru câteva zeci de familii din România. Un accident despre care reprezentanții Poliției Rutiere susțin că este cel mai grav înregistrat vreodată în România a paralizat circulația pe Autostrada București-Constanța și s-a soldat cu trei morți și peste 60 de răniți grav sau ușor . Totul s-a întâmplat pe o ceață lăptoasă din cauze care sunt încă anchetate de polițiști, chestiune care mă face să am încă rezerve legate de vinovați și de scenariul care a dus la carambolul în care au fost afectate 29 de mașini.
Există specialiști care aruncă vina dintr-o parte într-alta fără să cunoască încă datele exacte ale dezastrului rutier care a avut loc în weekend, iar fără acestea e ușor cam devreme să arăți cu degetul spre potențiali vinovați în condițiile în care mulți au oricum cunoștințe vagi spre nexistente legate de codul rutier și de modul în care un șofer trebuie să acționeze atunci când circulă pe autostradă în ceață densă.
Ce știm însă exact este faptul că în aceste cazuri vina le aparține șoferilor. Iar dacă disciplina șoferilor români lasă de dorit, modul în care acționează autoritățile pentru a repara asta este și el complet deficitar. Uitați-vă în stânga și-n dreapta în trafic, la semafor, și veți vedea o mulțime de șoferi care nu respectă normele elementare de siguranță, cum ar fi cuplarea centurii, vorbitul la telefon sau poziția corectă la volan care-ți dă ocazia să reacționeze rapid și eficient în caz de accident. E simplul rezultat al multor ani de "relaxare legislativă" în care amenzile pentru lipsa centurii s-au dat ca "soluție mutuală" în cazul în care șoferii au încălcat reguli ceva mai "bănoase", cum ar fi cele de viteză sau de neacordare a priorității.
Nu e cazul să detaliez aici, știți cu toții cel puțin un prieten care a "luat de centură" când de fapt fusese prins cu viteză mult peste limită.
Îndrăznesc să afirm fără absolut niciun risc de a greși că un astfel de accident masiv soldat cu victime și cu familii îndoliate putea fi evitat prin doar câteva simple modificări ale datelor problemei. Sau, dacă nu evitat în totalitate, putea avea efecte mult limitate care să nu ne mai ofere tabloul tragic pe care îl avem astăzi în față.
Știți că statisticile la nivel mondial arată că cel puțin 90% dintre accidente au loc din cauza șoferilor? Ei bine, suntem în fața unui astfel de accident. Care putea fi un simplu incident în trafic dacă cei implicați și-ar fi amintit regulile de bază ale șofatului.
Dar pentru că n-au făcut-o, o să vă fur din timp câteva minute pentru a trece în revistă câteva reguli pe care în general ar trebui să le respectați dacă vreți să ajungeți întregi acasă. Așa cum am văzut sâmbătă, nu e nevoie decât de câteva secunde pentru ca un drum spre mare să se transforme în ultimul drum.
1. Purtați centurile de siguranță și obligați-vă pasagerii s-o facă.
Știu, nu ți s-a întâmplat niciodată nimic rău. Și știu, există ocazii legendare în care un prieten a scăpat cu viață pentru că a sărit prin parbriz când a fost lovit de altă mașină, iar faptul că n-a purtat centură i-a salvat practic viața.
Ei bine, permite-mi să-ți spun că logica asta falimentară nu-ți cere de mâncare, dar poate să stea imediat după colț, așteptându-te cu o bâtă cu care-ți crapă țeasta de parbriz fix când nu te aștepți. De exemplu, atunci când mergi cu 90 de kilometri pe oră printr-o ceață cu vizibilitate medie și dai brusc de un perete de ceață densă în care nu vezi nici măcar la doi-trei metri în față. În momentul în care te lovești de mașina din față și n-ai centură, șansele de a plonja prin parbriz și de a rămâne sub formă de poză-ntr-un album sunt masive. Valabil pentru toți pasagerii, indiferent de locul pe care-l au în mașină. Știi, fizica unui impact este complet diferită de logica șoferului de duminică, care în multe cazuri consideră că se poate salva fără probleme dacă se ține de volan, de exemplu. Unii râdeți, știu. Dar alții se miră că spun asta și se pregătesc să combată. Nu tuturor ne-a plăcut fizica la școală.
Uite un exemplu intresant: când era tânăr, pilotul polonez de Formula 1 și de WRC Robert Kubica a scăpat dintr-un accident în care au murit toți ceilalți patru pasageri ai mașinii în care se afla din simplul motiv că era singurul care avea cuplată centura. Se afla pe banchetă și mașina lor a ieșit în decor și s-a răsturnat. Au fost patru secunde care au făcut diferența dintre moarte și viață și nu i-a pregătit nimeni și nimic de asta. Pur și simplu un gest normal care a salvat ziua pentru unul dintre ei.
2. Păstrați distanța regulamentară între mașini
Încerc de câțiva ani să mă adaptez la o situație pe cât de inedită, pe atât de cretină. Made in România. În mod normal, ca să ai șanse de a scăpa fără probleme în cazul unei situații neprevăzute, cum ar fi cea în care mașina din fața ta frânează pentru că pe șosea a apărut un pieton pierdut în spațiu sau un câine, de exemplu, ar trebui să păstrezi o distanță egală cu cea pe care o parcurgi în trei secunde. E oricum foarte puțin în condițiile în care frânarea de la 100 de kilometri pe oră la zero are loc în 30-40 de metri. Fără a ține cont de timpii de reacție, care adaugă între 10 și 30 de metri, în funcție de șofer.
Altfel spus, dacă mașina din fața ta frânează brusc până la zero din diferite motive care pot fi extrem de normale, naturale și logice în special într-o țară cu infrastructură ca a noastră (de asta se numește păstrarea distanței de siguranță, până la urmă), ar fi bine să-ți "pui deoparte" măcar 40-50 de metri pentru a te asigura că decelerația mașinii din față plus timpii tăi de reacție plus decelerația ta adună distanță suficientă pentru ca tu să oprești în siguranță.
Evident, pentru șoferii români acest tip de distanță de siguranță echivalează cu o invitație la "infiltrare", chestiune care de obicei mă face să iau aer în piept și să respir ordonat pentru a nu mă transforma în polițist de ocazie.
Apropo, puteți fără probleme să-i priviți pe toți cei care conduc la doi metri în fundul vostru ca pe potențiali infractori cu dosar penal. Faptul că nu au omorât încă pe nimeni este o simplă chestiune de timp și de noroc împletite în măsuri diferite.
3. Pe ceață, triplează distanța regulamentară. Dacă nu vezi nimic, oprește pe dreapta în loc sigur, în afara carosabilului
E greu de spus cum ar trebui să știi unde-i mașina din fața ta pe o ceață densă și lăptoasă, însă aici intervine simțul comun care-ți spune că dacă-i vezi stopurile celui din față, ești mult prea aproape pentru a evita un impact în caz de urgență. În principiu, momentul în care intri în ceață este precedat de o înșiruire de evenimente care te fac să înțelegi care e poziția mașinilor din fața și din spatele tău, iar adaptarea vitezei la condițiile de drum - o expresie uzată, dar perfect potrivită pentru acest aspect - este vitală în aceste condiții. Este evident că trebuie să încetinești, însă regula de bază pe ceață este s-o faci treptat, fără frâne bruște, tocmai pentru a le da celor din spate ocazia de a înțelege ce vrei să faci.
Ceața este fenomenul care ar trebui să confirme faptul că șoferii știu să "comunice" pe șosea prin gesturi și poziții. Că aceștia conștientizează că se află într-o situație în care trebuie să arate evident ce vor să facă pentru a nu-i pune în pericol pe cei din față sau din spate. Dar e greu de făcut asta în condițiile în care "comunicarea nonverbală" a șoferilor români este limitată în general la semnalizare, când există și aia, și la flash-urile care te anunță că urmează un radar. E o dovadă bună de prietenie și "umanizare" a junglei șoselelor, însă ar trebui să înțelegem că suntem responsabili să facem ceva mai mult decât atât.
În fine, ideea e că cel mai potrivit lucru pe care îl poți face după ce te-ai asigurat că ești departe de orice altă mașină de pe șosea este să oprești în loc sigur, în afara benzilor de rulare, și să aștepți până când ceața se risipește astfel încât vizibilitatea revine la un nivel măcar acceptabil. Știu, cu toții ne grăbim, că atfel n-am fi inventat mașinile și avioanele. Dar știu că toți preferăm să ne petrecem seara lângă familie în loc să dăm declarații în fața polițiștilor sau, mai rău, să respirăm prin tuburi.
4. Știu că ITP-ul e în multe cazuri o păcăleală, dar ai grijă de mașina ta
Știi stopul ăla care nu mai funcționează de vreo două săptămâni? Sau farul dreapta care-i mort de trei zile? Dar anvelopele pe care nu le-ai schimbat pentru că-s cozi prea mari la vulcanizare în perioada asta? Sau le-ai cumpărat SH din surse dubioase? Dar plăcuțele față care scârțâie de ceva vreme? Dar ștergătoarele care "merg, dă-le dracu', că doar nu vrei să vezi HD pe ploaie, că nu ești la TV"?
Toate astea pot fi factori care în caz de urgență fac diferența dintre o situație gravă evitată și un accident cu daune și potențiale victime. Anvelopele de unele sigure pot lungi frânarea în oraș, la 50 de kilometri pe oră, de la 10 la 30 de metri. Sau de la 100 km/h la zero de la 40 la 100 de metri.
Uită-te vara la locurile goale de parcare și vei vedea cu ochiul liber cele patru petice pe care stă mașina ta când rulează. Fiecare are dimensiunea a două palme și te va trece un fior când îți vei da seama că acele petice sunt tot ce te ține pe șosea la viteze de autostradă, de exemplu. Și tu o ții în continuare pe-a ta și spui că "producătorii de anvelope vor să facă profit" în loc să înțelegi că o anvelopă de calitate face diferența dintre copac și evitarea lui.
Știu, costă câteva sute de lei, poate chiar mii în cazuri extreme, dar ceva-mi spune că ai da cu drag 1000 sau 2000 de lei a să scapi de probleme atunci când polițistul îți spune că pietonul accidentat pe trecerea de pietoni din cauză că l-ai luat "sanie" se zbate între viață și moarte.
5. Așează-te corect la volan. Când conduci nu ești pe fotoliu și nici pe canapea
Am prieteni care își conduc mașinile cu scaunul într-o poziție în care obișnuiesc să stau vara pe șezlong. Când îi întrebi la ce-s bune tetierele, îți spun că dormi excelent pe ele.
Fii atent: dacă ești lovit din spate de o mașină și capul tău e la mai mult de o lățime de palmă de tetieră, doar norocul sau viteza redusă a celui din spate te salvează de la dureri cervicale pe care în cel mai bun caz le cari după tine ani întregi. Și crede-mă, nu e deloc vreo plăcere să te trezești în fiecare dimineață cu gâtul înțepenit.
Așează-ți spătarul scaunului astfel încât să-ți țină spatele drept. Unghiul făcut de genunchi ar trebui să aibă în jur de 135 grade (vezi mai sus cam ce înseamnă asta dacă ai lipsit de la geometrie), iar încheietura mâinii drepte ar trebui să pice pe coroana volanului. În plus, ține mâinile la pozițiile 9 și 15, adică în extremitățile stânga-dreapta ale volanului.
Par vorbe idioate și reguli cretine inventate de unii care nu înțeleg că nu stai deloc confortabil atunci când ești așezat pe scaunul mașinii ca la armată. Ce trebuie să înțelegi este însă că un drum făcut cu mașina este în primul rând un șir de evenimente potențiale pe care trebuie să fii gata să le eviți înante de a fi o vacanță pe hamac. Dacă despre tetieră am vorbit deja, mâinile pe volan îți vor oferi ocazia de a avea o rază de bracaj maximă în ambele direcții în caz că trebuie să eviți un obstacol apărut de nicăieri pe șosea. Cum ar fi o groapă, de exemplu.
În loc de concluzie
Știi, faptul că te miști într-o cutie din metal cu 100 de kilometri pe oră ar trebui să fie laitmotivul fiecărei școli de șoferi din lumea asta. Știu, cutia a costat mulți bani și-ți oferă impresia că e indestructibilă pe alocuri, iar eu sunt un idiot pentru c-o numesc cutie, deși ea se numește [insert here marcă și model] și arată de-ți vine s-o iei cu tine-n dormitor. Dar dacă elimini povestea din metal și ajungi la esență, vei da de patru roți legate de un șasiu și de o caroserie în care tu ar trebui să fii în siguranță indiferent de situație.
Așa că - cu toată eleganța de care pot să dau dovadă - lasă naibii fițele și învață să conduci într-o poziție în care ești întotdeauna alert și ai șanse maxime de a elimina efectele unui potențial accident.
Sunt absolut sigur că cele aproape 50 de victime ale accidentului de pe A2 nu au plecat de acasă gândindu-se că drumul lor se va termina în mijlocul câmpului pe o autostradă care ar fi trebuit să fie în mod normal pustie în data de 5 noiembrie.
Știu că sună aiurea, dar nici pe tine nu te avertizează absolut nimic atunci când pleci de acasă în fiecare dimineață înainte ca vreun nebun să te lovească fără ca tu să ai vreo vină. Totul e ca în momentul ăla, pe care nu ți-l poate indica nimeni, să fii pregătit și să ieși din mașină pe propriile picioare.
Aș vrea ca cei care-și vor schimba măcar parțial comportamentul după ce au citit acest text să nu fie nevoiți să-mi mulțumească și să mă înjure o viață întreagă pentru că îndrăznesc să atentez la "libertatea" de a face ce vor ei în propria mașină. Însă închin un pahar pentru cei câțiva care vor afla pe pielea lor că modificările astea le-au salvat viața într-un moment-limită. Și plecăciuni celor care deja executau lucrările de mai sus. Țara asta se schimbă prin noi înșine, indiferent de cine-o conduce și de cine dă amenzile.
Aplic tot ce-i sugerat in articol, mai putin partea cu pastratul distantei. Adica nu imi inpun sa o fac si uneori ma apropiu periculos de mult, atunci cand am o intentie de depasire si astept momentul. Dar lucrez in directia asta, sa incerc sa-mi scot obiceiul asta prost si periculos, din agenda. In rest sfaturile sunt foarte utile. Cel mai neglijat element e tetiera, pentru ca nimeni nu se gandeste la asta. A mea e inclinata maxim in fata si imi atinge capul aproape tot timpul. Nu stiu ce vad unii in a sta tolanit in masina. Mie chiar nu mi se pare comod. Din contra. Nu ma simt in siguranta, nu ma simt la fel de alert si nu mai simt masina la fel de bine. Unde mai pui ca riscul sa adormi e mai mare. Oricine a derapat intentionat cu masina, a incercat s-o invarta pe zapada, sau a trecut printr-o situatie limita, stie foarte bine ce inseamna sa iti fuga volanul ca nu il tineai bine, sau sa ti se impleticeasca picioarele intre pedale sau sa iti lovesti genunchiul de orice si sa nu apuci sa mai franezi. Toate astea se datoreaza pozitiei la volan si daca intarzii chiar o jumate de secunda, poti ajunge in directia opusa. Multa lume subestimeaza lucrurile astea, pentru ca nu sunt obisnuiti cu situatii limita si au impresia ca masina e ceva usor controlabil. Este, in circumstante normale, dar cand pleaca de sub tine sau eviti ceva brusc, atunci cele 1,5 tone incep sa-si faca simtita prezenta si vei realiza ca inertia lor lucreaza impotriva ta.