Confuzie în jurul lui Model 3: Tesla anunţă că producţia pentru primul an este "sold-out", dar livrează de 4 ori mai puţine maşini decât numărul de comenzi
Tesla a anunţat că producţia lui Model 3 pentru primul an este deja "sold-out", însă compania scoate pe porţile fabricii doar 100.000 de unităţi anual, de 4 ori mai puţine decât numărul de comenzi primite pentru viitorul model.
O simplă schimbare pe pagina lui Tesla Model 3 de pe site-ul oficial al producătorului american de maşini electrice stârneşte numeroase confuzii. Compania menţionează că "producatia lui Model 3 începe la jumătatea anului 2017", dar că "estimarea livrărilor pentru noile comenzi este jumătatea anului 2018 sau mai târziu" .
Practic, Tesla a decis să anunţe că cei care comandă acum un Tesla Model 3 prin plata unei garanţii de 1.000 de dolari îl vor primi, în cel mai bun caz, peste aproape 2 ani.
Inevitabil, informaţia a condus la speculaţii, întrucât Tesla anunţase anterior că primele livrări ale lui Model 3 vor avea loc până la sfârşitul anului 2017. CEO-ul Elon Musk a ieşit la rampă pentru a clarifica situaţia, însă nu a făcut altceva decât să complice şi mai mult datele.
Astfel, omul de afaceri a anunţat pe reţeaua de socializare Twitter că producţia lui Model 3 pentru primul an este deja "sold-out". Ultimul raport financiar al companiei arată că Tesla a ajuns la o producţie de 25.000 de unităţi în intervalul de 3 luni dintre iulie - septembrie 2016, astfel că producţia anuală este de circa 100.000 de unităţi. Totuşi, Tesla Model 3 a primit în primele săptămâni de la anunţarea modelului nu mai puţin de 373.000 de comenzi, adică echivalentul producţiei pe aproape 4 ani.
Discrepanţa dintre aceste cifre este suficient de mare pentru a genera speculaţii: fie Tesla nu va fi capabilă să livreze la timp unităţile pentru clienţi, fie numărul real al clienţilor este în realitate mult mai mic. În plus, producţia nu va fi dedicată doar lui Model 3, întrucât Tesla trebuie să continue şi producţia lui Model S şi Model X.
Musk a susţinut în repetate rânduri că producţia va creşte într-un ritm accelerat, însă este greu de crezut că poate creşte de 4 ori într-un singur an, în condiţiile în care compania deţine în prezent o singură fabrică în Statele Unite şi o uzină de asamblare în Olanda, iar planurile pentru construirea unei noi fabrici nu au fost încă concretizate în niciun fel.
O altă problemă este că Model 3 va ajunge oricum pe piaţă mult mai târziu decât modele electrice cu autonomii mai mari decât cei 350 de kilometri promişi de Tesla: Renault Zoe este deja disponibil cu autonomie oficială de 400 de kilometri, în timp ce Opel Ampera-e va fi lansat în primăvară cu o autonomie de circa 500 de kilometri.
Via Electrek