"Autostrada demolată" ar trebui reconstruită complet: o asociaţie de ingineri dezvăluie grave probleme de construcţie pe tronsonul Orăştie - Sibiu
Asociaţia Construim România avertizează că autostrada Orăştie - Sibiu are grave probleme de construcţie şi propune realizarea unor viaducte si tunele artificiale pentru a reduce pericolul unor alunecări de teren.
Lotul 3 al autostrăzii Orăştie - Sibiu a fost închis circulaţiei spre finalul anului trecut din cauza surpării terenului, care au determinat autorităţile să demoleze o porţiune de 300 de metri.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat în repetate rânduri că lotul 3 va fi redat în folosinţă începând cu luna septembrie a acestui an, însă Asociaţia Construim România avertizează că autostrada are probleme grave de construcţie din cauza riscului de alunecări de teren.
Potrivit asociaţiei, principala problemă este ca terenul de sub autostradă nu este stabil, ceea ce înseamnă că pericolul de alunecări de teren va continua să existe fără o altă soluţie tehnică. "Problemele terenului de sub autostradă sunt grave, iar soluţiile tehnice aplicate sunt complet inadecvate. Problemele reale şi mult mai grave de la Viaductul Aciliu şi din debleul (n.r - săpătură făcută sub nivelul natural al terenului) din dealul Bucium au rămas nerezolvate. Stratul de suport pur şi simplu nu ţine autostrada", precizează Asociaţia într-un amplu reportaj legat de lotul 3 al autostrăzii.
De asemenea, membrii asociaţiei avertizează că există pericolul producerii unor alunecări majore de teren de pe Dealul Bucium în urma unor ploi sau ninsori abundente, în condiţiile în care autorităţile nu se ocupă în prezent de rezolvarea acestei probleme. "Dealul Bucium va continua să alunece cu fiecare ploaie şi cu fiecare ninsoare până când va înghiţi cu totul autostrada A1. Iar cel mai probabil acest eveniment nu se va produce lent, ci printr-o alunecare finală catastrofală, activată de un episod de precipitaţii abundente. Judecând după evoluţia vizibilă din ultimul an este foarte probabil că acest eveniment să se producă în următorul sezon toamnă-iarnă", precizează autorii în reportaj.
Inginerii au realizat şi un reportaj video care arată stadiul în care se află în prezent lotul 3 al autostrăzii.
În acest context, inginerii propun şi două soluţii tehnice complet diferite pentru că circulaţia pe acest tronson de autostrada să se poată desfăşura în siguranţă. În primul rând, în cazul zonei de 300 de metri care a fost demolată, propunerea vizează construirea unui viaduct. "Soluţia tehnică reală a problemei terasamentului de la Km 276 nu este reconstrucţia lui ca terasament, ci înlocuirea lui cu un viaduct de 300 de metri. Până când autostrada nu va fi aşezată la Km 276 pe coloane de beton armat înfipte în stânca din adâncime, autostrada va continua să se surpe sistematic", explică inginerii.
În plus, în cazul debleului Aciliu, inginerii propun realizarea unor tunele artificiale cu o lungime de cel puţin 600 de metri şi acoperirea acestora cu pământul excavat, pentru a reduce la minim pericolul alunecărilor de teren. "Soluţia tehnică în debleul Aciliu este realizarea unor tunele artificiale de minim 600 de metri pe fiecare fir al autostrăzii, aşezate pe coloane de beton forate pană în stânca din adâncime, urmată de acoperirea tunelelor cu pământul excavat inutil, tocmai pentru a reface cât mai mult din curbă naturală a dealului şi a reduce astfel alunecările induse de excavaţii", mai precizează inginerii.
Pe cand urmatorul tun?