Senzorii mașinilor autonome bat ochii șoferului: Ford a reușit să testeze o mașină autopilotată pe întuneric beznă, fără faruri
Ford a demonstrat, pe circuitul de casă din Arizona, că o mașină autonomă poate să "se conducă" pe întuneric beznă cu ajutorul radarelor și laserelor fără a avea nevoie de șofer.
După ce în luna ianuarie anunța dezvoltarea unor prototipuri care au capacitatea de a se autopilota pe șosele acoperite de zăpadă, echipa de ingineri Ford care se ocupă de mașinile autonome ale viitorului a anunțat că prototipurile lor au reușit să treacă cu bine peste un alt tip de test considerat vital pentru acest gen de mașini: pilotajul automat pe timp de noapte.
Faptul că mașinile autonome vor scădea în teorie accidentele cu 90% - procentul de accidente cauzate astăzi de erorile șoferului - depinde foarte mult de avansul tehnologic pe care mașinile îl vor putea lua în viitorul foarte apropiat. În cazul mașinilor care au capacitatea de a se conduce singure, tehnologiile de bază care "înlocuiesc" simțurile șoferului sunt camerele care "citesc" ceea ce se întâmplă în fața mașinii, radarele care analizează traficul din jur și sistemele Lidar (detectarea și măsurarea distanțelor cu ajutorul laserului). Conform celor de la Ford, camerelele sunt inutile pe timp de noapte, ceea ce face ca mașinile să se poată orienta exclusiv pe baza sistemelor Lidar și Radar.
Teste reușite în cadru închis
Primele teste care au simulat rularea unei mașini pe timp de noapte cu farurile stinse a implicat un set de exemplare Ford Fusion (versiunea americană a lui Mondeo) dotate cu sistemele descrise anterior. Deși pe circuitele de testare pe care Ford le are dezvoltate în Arizona nu au fost introduse mașini care să circule din sens opus sau pe aceeași bandă și nici pietoni, inginerii mărcii americane consideră că rezultatele testului sunt unele foarte pozitive.
În timpul testului, la volan a stat un șofer care însă nu a atins deloc volanul sau pedalele, iar mașina s-a orientat în spațiu cu ajutorul senzorilor și al hărților pe care le are în memorie și pe care le îmbunătățește pe măsură ce tehnologia Lidar scanează fiecare centimetru al zonei din jurul unei mașini.
"Scopul acestui test a fost de a demonstra că mașina a putut să opereze fără oprire în absența camerei", spune Randy Visintainer, oficialul care se ocupă de dezvoltarea mașiniulor autonome Ford. "Avem imaginea unei potențiale mașini desenate fără volan în momentul în care cerințele legale, infrastructura și tehnologia vor fi disponibile. Atunci vom putea avea o mașină autonomă care operează într-un serviciu de transport de persoane în care nu va exista control manual al mașinii", spune același oficial Ford.
Echipă dedicată situațiilor de avarie
Conform inginerilor americani, dezvoltarea unei mașini complet autonome implică analiza tuturor protocoalelor posibile, implicit a celor care trebuie utilizate în momentul teoretic în care toți senzorii "pică". "Avem o echipă care lucrează pe zona siguranței funcționale și care se ocupă de modul în care mașina va putea să abordeze diferitele erori ale sistemului. Poate vehiculul să oprească pe marginea șoselei în siguranță? va fi nevoie de dublarea unor senzori pentru ca acest lucru să se întâmple efectiv? Analizăm toate aceste scenarii", încheie Randy Visintainer.
Pare un Night vision low-cost de gen. a 2-a, cand deja a exista gen. 4