Mai puţine ţepe din partea samsarilor? Un proiect prevede închisoare pentru falsificarea actelor maşinilor puse la vânzare

Publicat luni, 07.03.2016 11:51 de Daniel Popescu

Cumpărarea unei maşini second-hand ar putea deveni mai sigură dacă va fi aprobat un proiect de lege care prevede închisoare între 2-5 ani pentru falsificarea actelor maşinii, inclusiv cele referoare la kilometrajul real sau accidentele în care a fost implicat autoturismul.

În prezent, cumpărarea unui autoturism la mâna a doua reprezintă în bună parte o loterie din cauza numeroaselor nereguli ascunse de vânzători.

Lucrurile s-ar putea însă îndrepta în cazul în care Parlamentul va aproba un proiect de lege pentru modificarea Codului Penal, care prevede introducerea cu închisoare de la 2 la 5 ani în cazul în care vânzătorul înşeală cumpărătorul în privinţa datelor sau caracteristicilor tehnice ale maşinii.

Potrivit proiectului, prin date sau caracteristici ale maşinii se înţelege elemente de indentificare, provenienţa, modificările şi intervenţiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparaţiilor şi accidentelor rutiere în care a fost implicat vehiculul. Astfel, în cazul în care vânzătorul dă kilometri înapoi sau nu informează cumpatatorul de existenţa unor accidente suferite de maşină, acesta va putea fi condamnat la închisoare.

Legea a fost propusă ca urmare a faptului că maşinile vândute prin astfel de înşelăciuni reprezintă pericol public la adresă celorlalţi participanţi la trafic. "Unul dintre fenomenele care a luat amploare în ultimii ani este cel al înstrăinării de autovehicule de către anumite persoane (samsari) fără a prezenta situaţia tehnică reală a acestora. Astfel, autovehicule cu diferite probleme tehnice ajung să circule pe drumurile publice, fără ca noul deţinător să cunoască acest fapt-generând un pericol la adresa siguranţei circulaţiei pe drumurile publice", precizează iniţiatorii legII în expunerea de motive.

În prezent, procurorii îndrumă cumpărătorii înşelaţi să intenteze doar procese civile, întrucât speţele acoperă doar interese private. Proiectul de lege va fi discutat luni de senatorii din Comisia pentru drepturile omului.

Via Mediafax

  • xxx, luni, 07.03.2016 12:36

    Cine da pe un sh bine echipat 4000€ in 2016, prețul de început fiind de peste 18000€, știe din prima ca are minim 300 000km si a mai avut si minim un accident.

  • Tembelus Rex, luni, 07.03.2016 15:13

    Intr-o lume ideala , utopica ne-am lua toti masini NOI, eu sunt pentru masini noi........chiar foarte modeste, chele......Dacia, Celerio, 301 etc, etc....problema este ca multi romani nici de astea nu au bani....dar au nevoie sa se deplaseze - cel putin unii din ei nu toti...ca unii isi iau masina doar de dragul de a avea si a-si plimba assusul la cluburi si pe bulevarde e alta discutie........ Chiar credeti ca se vor linisti samsarii? ....hai sa fim seriosi.....practic ei din asta traiesc ....marea majoritate.....unii au legaturi si cu lumea interlopa....va puneti sperante prea mari ....cine are curajul in Romania sa se judece cu un interlop?....ma faceti sa rad...... Piata cere masini pana in 200 000 ....romanii asta primesc pana in 200 000 chit ca se mai adauga cateva sute de mii una , doua......romanii vor masini de 2000 - 3000 - 4000 euro maxim asta primesc.....cica in Vest trec granita dinspre Germania multe platforme cu masini accidentate care sunt reparate in Romania - stim noi cum si cu ce piese - O fi adevarat? Am auzit de masini care sunt facute la randul lor din alte doua se taie in doua si se sudeaza de la una fata de la una spatele ....bine asta nu la masini de 2000 de euro la alea mai scumpe......O fi adevarat? Cum pana masii se face ca sunt asa impecabile la vopsea masini din 2001, 2002, 2003, 2004 zici ca acuma sunt scoase din showroom....Faza ca la ei e mai putin praf nu tine......evident sunt "aranjate" sa ia ochii clientilor........

  • Tembelus Rex, luni, 07.03.2016 15:16

    200 000 Km

  • Bethurbazal, luni, 07.03.2016 17:52

    Confirm cele spuse de TR. Prin Timisoara vad aproape saptamanal platforme cu 2 sau 3 masini din care cel putin una (de multe ori toate) e lovita. Mai mult de jumatete din platforme sunt inscrise in sudul tarii, frecvente sunt si din Ardeal si un judet din Moldova. Oricum, nu mai e cazul masinilor lovite grav ca acum 15 ani cand vedeam eu la unii in curte cum o masina aproape facuta praf revenea la viata "miraculous".

  • top, luni, 07.03.2016 22:49

    asta cu sudatu din 2 masini diferite mi se pare ""geniala"" Cred ca am ras cu lacrimi...!

  • Zorgan, marţi, 08.03.2016 17:44

    In tote tarile civilizate se noteza si raporteza odometrul/kilometrajul la verificarea tehnica si multe alte interventii cum ar de exemplu schimbarea anvelopelor. Asa ca este aprope imposibil sa dai kilometrajul inapoi si sa nu fi prins in minutul urmator. De asemenea accidentele suferite de o masina sunt introduce de reparator intr-o baza de date care pote fi accesata. Bineinteles accidente majore nu o zgirietura. Aici singurul lucru la care autoritatile sau gandit e sa faca pedepse mari. Este lipsa de imaginative????

  • dan, marţi, 08.03.2016 17:44

    Uitati masina facuta din 2 bucati in romania. Iar asta este desigur unul dintre multele exemple. Nu toate masinile Sh au fost asa. Dar multe au fost dauna totala, cu air bag'uri sarite, stalpi indoiti si lonjeroane strambe. Toate reparate, cosmetizate si vandute ca masini ok. Sunt multe masini SH intretinute, cu km.reali, revizii facute la timp, care chiar merg ok. Dar acelea trebuie gasite si cautate printre munti de tepe. http://www.autolatest.ro/editorial-auto/vand-skoda-octavia-ii-dauna-totala-sudata-din-doua-masini-la-pret-de-model-fara-accident

  • realitatea, miercuri, 09.03.2016 21:52

    Problema este alta.Romanul adica cumparatorul care doreste o masina second hand se minte singur adica este un retard.Cum poate sa gandeasca k a gasit chilipirul vietii cu 4000 euro sa cumpere o masina care valoreaza 5500 in germania.nu gandeste ??? de ce? Cum? Si pe deasupra are numai pretentii:Navigatie,ventilatii nu stiu cum...pentru ca asa e romanul se intinde mai mult de cat are asternut.

  • Octav72, joi, 10.03.2016 15:32

    Sunt necesare masuri care sa vina in sprijinul cumparatorilor de masini la mana a doua. Sa vedem atunci daca samsarii se vor mai incumeta sa insele cumparatorii. Sa insele este putin spus, mai potrivit este alt termen. Cand se dau kilometri inapoi in cazul masinilor, practic se vand masini mai uzate decat pretind cei care le aduc spre vanzare. Masini la care pot apare mult mai repede probleme tehnice din cauza uzurii accentuate, masini cu pierderi de ulei, ce ajung pe carosabil si pot provoca situatii periculoase de trafic, etc. Ca sa nu mai spun de masinile realizate din taierea si sudarea a doua masini identice, una accidentata frontal iar cealalta accidentata in partea din spate, care sunt in acest fel mai putin rezistente. Se practica din pacate de multi ani realizarea unor astfel de masini, care de fapt nu se mai pot denumi ca atare. Multi samsari motiveaza ca asa vor cumparatorii, masini ieftine cu multe dotari si kilometri nu foarte multi. Practic samsarii cauta justificare in faptul ca multi cumparatori vor sa fie mintiti frumos. Insa ceea ce este prea frumos ca sa fie adevarat, se dovedeste ca nu este. In Germania de exemplu exista masini in stare buna, cu kilometri reali si unele dintre ele cu garantie, insa la reprezentante si parcuri auto mari. Pretul acestor masini este insa mai mare, iar unii samsari spun ca daca ar aduce astfel de masini, nu le-ar cumpara nimeni. Cei mai multi aduc masini ieftine, cu kilometri mai multi decat pretind ulterior si cu probleme pentru ca sa se vanda si sa nu fie cumva peste pretul pietei, asta este ''explicatia'' lor. Si le cosmetizeaza ca sa ia ochii cumparatorilor. Asa ca va inchipuiti cam ce fel de masini se aduc si cam cum arata inainte de a fi cumparate din afara tarii... Este asemanator cu constructia unei case, la care se foloseste beton de slaba calitate, fier prea subtire pentru rezistenta, etc. Totul pentru goana dupa profit, in speranta si deseori cu certitudinea ca se vor gasi cumparatori cu buget potrivit pentru acele produse dubioase (masini la mana a doua sau case). In acest fel cumparatorii vor cheltui mai mult ulterior cu reparatiile masinilor la mana a doua sau caselor cu probleme. Mai este necesara insa si schimbare de mentalitate, adica sa realizeze cumparatorii ca pentru aceeasi suma de bani, este mai buna o masina noua, decat o masina la mana a doua cu posibile si viitoare probleme. Depinde de fiecare cum isi stabileste prioritatile. Unii prefera sa cumpere masini la mana a doua ce au costat mult in stare noua, apoi pierd mult timp cu reparatiile prin service, in caz ca nu au cumparat din sursa sigura. Fiecare alege, apoi culege. Mai avem de asteptat pentru intrarea in firesc si normalitate. Schimbarea porneste din interiorul fiecaruia. Daca se vrea.