Să ne facem griji? Experţii în siguranţă cibernetică au demonstrat în SUA abilitatea de a prelua acceleraţia şi frâna unei maşini conectate la internet
Conexiunea la internet, una dintre opţiunile principale disponibile pe o maşină modernă, poate ascunde o mulţime de probleme. Iar hackerii care pot prelua comanda volanului sunt doar una dintre ele.
Doi experţi în securitate cibernetică au demonstrat pentru publicaţia americană Wired că o maşină conectată la internet poate fi foarte uşor atacată de hackeri, aceştia având la dispoziţie ulterior multe dintre funcţiile de bază ale maşinii, implicit acceleraţia, frâna, direcţia sau sistemul multimedia şi cel de climatizare. În cadrul demonstraţiei realizate de Charlie Miller şi Chris Valasek, maşina condusă de reporterul Andy Greenberg a fost atacată cibernetic de pe un laptop, "hackerii" reuşind ca la un moment dat să genereze un mic accident, conducând maşina într-un şanţ.
Ai internet pe maşină? S-ar putea să fii expus
Scopul experimentului celor doi americani a fost de a demonstra că maşinile conectate la internet sunt la fel de expuse ca orice alt computer la atacuri ale hackerilor. Asta pentru că explozia tehnologică a ultimilor ani a introdus conexiunea la internet cu ajutorul telefonului în dotarea standard sau opţională a celor mai multe dintre maşinile care se regăsesc în acest moment în showroom-uri. Conform celor doi experţi, un exemplu ar fi sistemele montate pe maşină care alertează poliţia automat în caz de accident. Acestea reprezintă un factor de vulnerabilitate în cazul unui atac cibernetic, conexiunea constantă la internet având potenţial de risc major cu urmări fizice asupra ocupanţilor maşinii.
În demonstraţia realizată de Miller şi Valasek, maşina condusă de reporterul Wired pe autostradă - Un Jeep Cherokee - a fost atacată de la distanţă, "hackerii" de ocazie preluând controlul asupra climatizării şi radioului maşinii şi stropind cu apă de parbriz fără ca şoferul să fi acţionat maneta dedicată. Ulterior, cei doi au oprit maşina pe autostradă, acţionând asupra acceleraţiei. Experimentul a continuat apoi într-o parcare goală, acolo unde hackerii au dezactivat frânele maşinii, obligându-l pe reporterul american să oprescă maşina într-un şanţ. Din fericire, cu viteză mică.
Constructori, guverne, antiviruşi, hackeri
Conform celor doi specialişti, problema industriei auto este că dezvoltarea sistemelor care conectează maşina la internet trebuie dublată de asigurarea unui nivel de securitate cibernetică foarte înalt. De exemplu, Chrysler a anunţat recent că oferă o actualizare de software prin care sistemele maşinilor care beneficiază de pachetul multimedia Uconnect sunt securizate împotriva atacurilor cibernetice de acest tip.
Problema a devenit una foarte discutată în Statele Unite, acolo unde s-a ajuns la implicarea guvernului. Autorităţile americane lucrează îndeaproape cu producătorii auto pentru ca hackerii să fie împiedicaţi să atace maşinile. Mai mult, producătorii de sisteme antivirus au şi ei un cuvânt de spus în acest sens, Kaspersky Lab anunţând acum un an rezultatele unui studiu care a analizat potenţialele probleme cu care se pot confrunta maşinile conectate la internet.
Ce legatura au functiile actionate mecanic ( directie, frane, acceleratie) cu internetul ? Doar daca masina e 100% autonoma poate da.