Ce este AdBlue şi la ce foloseşte?
Ce este soluţia AdBlue, de care are nevoie orice viitor proprietar de automobil cu motor diesel de ultimă generaţie pentru a putea porni maşina?
Totul a pornit de la o imagine. O fotografie cu buşonul rezervorului de Passat generaţia a opta. Lângă el, un alt buşon mai mic, cu capac albastru pe care scrie AdBlue. Imaginea a fost publicată în testul scris de Mircea cu noul Volkswagen Passat 2.0 BiTDI BlueMotion de 240 CP şi a provocat o întreagă discuţie. Aşa că ne-am propus să clarificăm problema.
Ce este AdBlue?
AdBlue este denumirea comercială a unei soluţii numite Diesel Exhaust Fluid (DEF). Este o soluţie apoasă ce conţine uree în proporţie de 32.5% şi apă deionizată (67.5%). Lichidul este folosit pentru a reduce emisiile de monoxid de azot (NO) şi dioxid de azot (NO2) ce apar ca noxe în urma arderii combustibilului de motoare diesel ce folosesc sistemul reducerii catalitice selective. Lichidul AdBlue este injectat direct în evacuare şi, în urma reacţiei chimice, noxele sunt descompuse în azot pur şi vapori de apă. Pe scurt, motoarele diesel moderne folosesc AdBlue pentru a reduce emisiile poluante. Soluţia AdBlue este incoloră, nu are miros şi nu este inflamabilă. Principala substanţă din AdBlue, ureea CO(NH2)2, se obţine prin procedee industriale în care se combină bioxidul de carbon (CO2) cu amoniacul (NH3) la temperaturi şi presiuni înalte. Substanţa rezultată este ureea solidă, sub formă de cristale incolore solubile în apă.
AdBlue are o temperatură de îngheţ de -11 grade, dar sistemele montate pe maşini au o rezistenţă electrică care încălzesc lichidul dacă este necesar.
AdBlue este folosit de ani buni pentru autocamioanele de mare tonaj, iar de ceva mai puţin timp a migrat şi pe automobilele dotate cu motoare diesel de ultimă generaţie. Astăzi, aproape orice automobil diesel de ultimă generaţie are şi un rezervor de AdBlue. Constructorii auto folosesc această soluţie pentru a satisface normele de poluare Euro 6.
Ce se întâmplă dacă rezervorul de AdBlue se goleşte?
AdBlue nu este aditiv şi nu se adaugă peste carburant. Este o soluţie separată, stocată într-un rezervor suplimentar. La livrare, maşina are rezervorul de AdBlue plin şi, de obicei, are o rezervă suficientă pentru a ajunge până la următoarea revizie. Dacă este nevoie ca rezervorul de AdBlue să fie umplut, computerul de bord va emite o avertizare cu 1.000 km înainte de golirea completă a rezervorului. Motorul va funcţiona până la golirea completă a rezervorului de AdBlue, dar dacă acesta nu va fi umplut, motorul nu va mai putea fi pornit.
În mod normal, pentru a reseta sistemul şi a permite motorului să pornească din nou, trebuie completat un minim de patru litri de AdBlue. Completarea cu AdBlue se face simplu, prin intermediul buşonului pentru rezervorul dedicat. Acesta este amplasat în portbagaj sau lângă cel de motorină. Pentru detalii, trebuie consultat manualul automobilului. Unii constructori recomandă şi utilizarea întregului recipient folosit pentru a completa nivelul de AdBlue. Dacă mai rămâne lichid în recipientul desigilat, acesta îşi pierde puritatea.
Unde găsim şi cât costă AdBlue?
În mod normal, putem completa nivelul de AdBlue la revizia periodică a maşinii. În funcţie de numărul de kilometri, în cadrul reviziei va fi verificat nivelul lichidului, şi dacă clientul doreşte, rezervorul va fi umplut contra cost. Este posibil ca rezervorul de AdBlue să se golească înainte de revizie, iar atunci putem achiziţiona un flacon sau o canistră de AdBlue de la orice benzinărie. La OMV, de exemplu, o canistră de AdBlue de 10 litri costă 80 de lei. Alternativ, se poate achiziţiona AdBlue şi online. Am găsit bidoane de 10 litri şi la 35 lei, dar de cele mai multe ori online se vând cantităţi mari dedicate transportatorilor cu parcuri de camioane. La realimentarea cu AdBlue aveţi grijă ca lichidul să nu se scurgă pe părţile vopsite ale maşinii, existând pericolul coroziunii.
Cât AdBlue consumă maşina mea?
Consumul de AdBlue variază în funcţie de consumul de motorină şi de distanţa parcursă. În lumea transportatorilor, un camion care foloseşte AdBlue consumă în medie cam 1-1.5 litri de AdBlue pentru fiecare 100 km parcurşi. Camioanele au rezervoare de AdBlue de 60 litri, deci un plin cu soluţia incoloră este suficient pentru 6.000 kilometri. În cazul unui BMW X5 cu motor diesel de 3.0 litri, un rezervor plin de AdBlue este suficient pentru 15.000 kilometri parcurşi. Mercedes-Benz spune că un litru de AdBlue este suficient pentru 1.000 kilometri parcurşi.
Era interesanta si o lista a masinilor diesel ce folosesc adblue deoarece exista si modele (euro 6) care nu folosesc aditivul. Consider ca modelele care nu folosesc adblue si reusesc sa respecte normele euro 6 au un avantaj clar dpdv economic, tehnologic si nu in ultimul rand de confort.