Porsche România cere sistarea programului Rabla începând cu anul 2015: "Şi-a consumat puterea!"
Programul de înnoire a parcului auto naţional este încă util în 2014, însă nu mai are logică în 2015, pentru că "şi-a cam consumat puterea", spune Brent Valmar, directorul general Porsche România, care anunţă o prognoză optimistă pentru piaţa auto din 2014: "România va creşte cu 6.8%!"
Programul Rabla are încă resurse pentru anul 2014 în anumite condiţii, însă el trebuie să dispară din peisajul auto al anului 2015 în România pentru că şi-a consumat toate resursele. Aceasta este opinia lui Brent Valmar, directorul general Porsche România, care susţine că renunţarea la programul de înnoire a parcului auto este o necesitate pentru ca evoluţia pieţei să fie una pozitivă şi naturală.
"Fără discuţie avem nevoie de programul Rabla în 2014, pentru că vorbim de condiţii generale de piaţă care permit lansarea acestuia. Pe de altă parte, am convingerea că sunt necesare anumite condiţii importante: să debuteze la începutul lunii februarie, să fie transparent şi să fim anunţaţi din timp care sunt termenii şi să nu sufere modificări majore", a spus Brent Valmar într-o conferinţă de presă organizată astăzi de Porsche Finance Group România, aripa financiară a importatorului mărcilor Grupului Volkswagen în ţara noastră. "Dar, pentru că programul Rabla şi-a consumat din putere, trebuie să renunţăm la acesta începând cu anul 2015", a conchis Valmar, unul dintre cei mai influenţi oameni din industria auto românească.
Ce măsuri fiscale înlocuiesc programul Rabla? "Avem conturată o strategie elaborată împreună cu autorităţile, dar este prea devreme să ştim cum va fi ea implementată. Trebuie ca măsurile care vizează creşterea vânzărilor auto şi menţinerea unui climat pozitiv în ceea ce priveşte locurile de muncă din acest sector să fie discutate public cu toţi cei implicaţi. Oricum, nu ne stă în putere să decidem noi ce se va întâmpla", explică acelaşi Valmar.
RABLA ŞI MĂRCILE VW GROUP
Mărcile reprezentate de Porsche România au scăzut în general ca pondere în totalul de maşini vândute în România prin programul Rabla în 2013. Astfel, Skoda a adunat o cotă de piaţă de 7.7% (de la 9.5% în 2012), Volkswagen a ajuns la 4.9% (de la 7.0% în 2012), iar Seat a scăzut de la 0.93 la 0.64%. Singura marcă care a înregistrat o creştere este Audi, cu 0.19% de la 0.12% în 2012, dar volumele de vânzări ale brandului premium german prin rabla "sunt nesemnificative", spune şeful Porsche România. În total, mărcile importatorului au vândut în acest an aproximativ 11.000 de maşini prin programul Rabla, o scădere de 24.7% faţă de anul anterior, când vânzările REMAT au totalizat 14.600 de unităţi.
Totuşi, independent de programul Rabla, mărcile din portofoliul Porsche România a reuşit performanţe bune pe o piaţă în scădere accentuată. Volkswagen a reuşit să-şi mărească cota de piaţă faţă de 2012 (11.6 versus 11 procente), Seat a adunat 1.4% din vânzările totale din România (în creştere de la 0.9%), în timp ce Audi şi Skoda au scăzut uşor de la 2.7% la 2.6%, respectiv de la 8.8 la 8.7%.
"ROMÂNIA VA CREŞTE CU 6.8% ÎN 2014"
Vestea bună este că analiza efectuate de Porsche România arată că 2014 va fi primul an de creştere pentru piaţa auto din ţara noastră. Brent Valmar prognozează o urcare cu 6.4% a vânzărilor de autoturisme în România, cele 63.000 de maşini care vor ajunge la clienţi în 2013 urmând să fie depăşite de circa 68.000 de unităţi vândute anul viitor.
Pentru a conduce mai departe vânzările mărcilor importate, Porsche România se va baza în 2014 pe 86 de dealeri, ceva mai puţin decât nivelul maxim atins în 2009-2010 (97) şi aproximativ acelaşi număr cu care compania a reuşit recordul de vânzări obţinut pe cifrele-record ale pieţei din 2007. Există însă o diferenţă: dacă în 2007 un dealer vindea în medie 669 de maşini într-un an, cifra a scăzut în 2013 până la 193 de maşini anual. Totuşi, Porsche România şi-a luat angajamentul de a păstra locurile de muncă create în anii anteriori: "Trebuie să vedem riscurile în ansamblu, pentru că partenerii noştri, dealerii, au investit cu ajutorul unor credite luate în anii de boom economic, iar acum trebuie să-şi plătească ratele. Suntem decişi să menţinem locurile de muncă pe care le-am creat în România, ne luăm obligaţia de a rămâne cel mai mare angajator dintre importatorii auto prezenţi în România", a spus Brent Valmar.
PIAŢA AUTO DIN ROMÂNIA - EVOLUŢIE | ||
An | Vânzări maşini noi | Vânzări second-hand |
2000 | 66.200 | 18.500 |
2001 | 72.000 | 46.500 |
2002 | 88.500 | 13.000 |
2003 | 106.000 | 19.000 |
2004 | 144.000 | 24.000 |
2005 | 213.500 | 74.500 |
2006 | 253.000 | 118.500 |
2007 | 311.000 | 124.000 |
2008 | 267.000 | 300.000 |
2009 | 129.000 | 213.000 |
2010 | 105.500 | 214.500 |
2011 | 94.000 | 94.500 |
2012 | 66.500 | 175.000 |
2013 | 63.000 (prev.) | 225.000 (prev.) |
ÎN ROMÂNIA VIN MULTE MAŞINI FOARTE VECHI
România rămâne o piaţă foarte bună pentru maşinile second-hand. Nu mai puţin de 225.000 de astfel de autoturisme au fost înmatriculate în România în cursul acestui an, acesta fiind al doilea record absolut ca volum după cel stabilit în 2008 (300.335 de unităţi). "Problema nu este neapărat că în ţară vin maşini second-hand, ci că acestea sunt foarte vechi", spune Brent Valmar. Conform datelor oferite de Porsche România, 70% dintre modelele SH înmatriculate la noi ]n 2013 au o uzură morală şi fizică accentuată, fiind maşini care au o vechime de peste 9 ani. În plus, spun cei de la Porsche România, mulţi dintre noii posesori preferă să îşi realizeze lucrările de întreţinere şi reparaţii în service-uri cu probleme: "Foarte multe dintre aceste maşini aparţin mărcilor pe care le reprezentăm, ceea ce ar trebui să fie îmbucurător pentru pzonele noastre de after sales şi service. Însă aceste activităţi se desfăşoară în zone necontrolate, neautorizate de noi, uneori chiar nefiscalizate. Pe lângă faptul că acest tip de abordare dăunează locurilor de muncă, el afectează şi siguranţa din trafic, plouarea şi dezvoltarea", conchide directorul Porsche România.
Ce maşini SH s-au vândut în România în 2013? (ianuarie-octombrie) | |||
1 | VOLKSWAGEN | 47.485 | 25.4% |
2 | OPEL | 33.100 | 17.7% |
3 | FORD | 22.141 | 11.8% |
4 | AUDI | 12.928 | 6.9% |
5 | BMW | 11.679 | 6.2% |
6 | RENAULT | 8.015 | 4.3% |
7 | MERCEDES-BENZ | 7.588 | 4.1% |
8 | SKODA | 7.412 | 4.0% |
9 | FIAT | 6.251 | 3.3% |
10 | PEUGEOT | 4.420 | 2.4% |
ALTE MĂRCI | 25.978 | 13.9% | |
TOTAL | 186.997 | 100% |
Mentalitatea cumpararii masinilor SH mai vechi de 8 ani e foarte simpla: De ce sa iei un Logan nou sau un SH de volum de 4 ani cand poti lua o masina premium a tripletei germane (in 90% din cazuri)? Doar suntem in Balcani si conteaza imaginea, de parca nu stim cu totii ca o rabla premium mai veche de 10 e in 99% din cazuri luata la second... Producatorii au si ei vina lor pentru ca in ultimii 5 ani au marit preturile considerabil mai ales la masini din clasele mini, mica si compacta (si mai ales la cele cu echipari bune) care fac grosul vanzarilor in orice tara civilizata. In Romania cel putin doua treimi din masinile noi sunt achizitionate de persoane juridice. Deci iar, din pacate romanul nu beneficiaza de improspatarea parcului auto in mod real (de cele mai multe ori masinile de firma sunt folosite doar ziua, peste noapte ramanand in parcarile corporatiilor). Fara Rabla si tinand cont ca in 2015 criza va continua, cel putin in Romania (noi consumam, nu producem - cu mici exceptii gen Dacia), persoanele fizice nu vor achizitiona mai mult de 10-15000 de autoturisme noi, ceea ce e jenant pentru o tara UE cu 20 mil de locuitori.