Vânzări auto mai 2013: România, cea mai mare scădere din UE. Dacia, pe locul al doilea la creşteri

Publicat marţi, 18.06.2013 11:05 de Sebastian Toma

Belgienii de la ACEA au publicat rezultatele la nivel european privind înmatriculările de automobile noi în Europa. România are cea mai mare scădere în luna mai, în timp e mărcile Mazda, Dacia şi Jaguar sunt pe val la înmatriculări noi.

Piaţa auto din Europa este în scădere, anunţă reprezentanţii ACEA, nivelul atins în mai 2013 fiind cel mai scăzut din 1993 încoace pe Bătrânul Continent. Vânzările au scăzut în medie cu 6.8 procente în primele cinci luni ale anului în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

În luna mai, piaţa a căzut cu 5.9 procente, dar aceasta a fost mai pronunţată pe anumite pieţe. Spre exemplu, piaţa auto din România a avut cea mai pronunţată scădere a înmatriculărilor noi în luna mai în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce piaţa din Finlanda a crescut cu aproape 40% în aceeaşi perioadă.

Primele cinci luni ale anului curent au adus scăderi şi pe pieţe importante, precum Germania şi Spania, unde înmatriculările noi au scăzut cu 8.8, respectiv 5.8 procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Între timp, Italia şi Franţa au înregistrat un declin de peste 10 procente, spre deosebire de piaţa din Regatul Unit, care a crescut cu 9.3 procente. În total, 5.070.840 autoturisme noi au fost înmatriculate în Europa în primele cinci luni ale anului.

● OPINIE Mircea Meşter: "Curiozităţile statistice ale maşinilor vândute în Europa"

În ceea ce priveşte evoluţia mărcilor auto în primele cinci luni ale anului, observăm că anumiţi jucători se descurcă foarte bine în ciuda scăderii generale a pieţei europene. Mai precis, Mazda, Jaguar şi Dacia au reuşit să crească atât în luna mai, cât şi în primele cinci luni ale anului. Concerne precum GM, Fiat Group, PSA Peugeot-Citroen şi Volkswagen Group au înregistrat scăderi în primele cinci luni ale anului în raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut, acestea variind de la câteva procente până la 43.6 la sută.

MĂRCI AUTO: Cele mai mai creşteri, cele mai mai scăderi

Marcă Mai 2013 Mai 2012 Diferenţă
Mazda 10.322 7.950 +29.8
Dacia 24.652 21.261 +15.9
Jaguar 2.142 1.890 +13.3
    
Alfa Romeo 6.647 8.792 -24.4
Lexus 1.548 2.288 -32.3
Jeep 1.463 2.380 -38.5

ŢĂRI: Cele mai mai creşteri, cele mai mari scăderi

Ţară Mai 2013 Mai 2012 Diferenţă
Finlanda 10.228 7.316 +39.8
Estonia 1.997 1.689 +18.2
Regatul Unit 180.111 162.288 +11.0
  
Olanda 30.089 47.758 -37.6
Cipru 632 1.078 -41.4
România 4.107 7.745 -47.0

Via ACEA

  • Scrooge, marţi, 18.06.2013 12:13

    Piata auto, atat in Romania cat si in UE se indreapta spre normalitate. Banii se fac mai greu, in special cei facuti din pix, se munceste mai mult pe bani mai putini, in aceste conditii societatea e mult mai atenta pe ce da banii. In momentul in care pierzi cateva mii de euro cand scoti masina noua pe poarta dealerului (lucru pe care il sustin), in noile contexte incerci ca aceasta pierdere sa se intample din ce in ce mai rar in buzunarul tau. Desi masinile din ziua de azi nu mai au durabilitatea celor de acum 20-30 de ani, daca ai grija de ele si le intretii cat decat in grafic poti sa depasesti lejer 10 ani cu o masina luata de noua. Pana una alta sunt multi care iau masini de 4-5 ani la pret destul de bun si le mai tin inca macar inca pe atat.

  • Lucian, marţi, 18.06.2013 13:44

    Da, pentru Romania aceasta scadere este un lucru normal deoarece si veniturile si puterea de cumparare a romanilor sunt in scadere. La toate acestea se adauga si experienta neplacuta a multora care au cumparat, in perioada de boom, masini noi cu credite pe mai multi ani si apoi nu au mai putut sa le sustina. Ma mira in schimb pozitia Olandei, care este o tara cu venituri mari (in primele 5 tari din Europa ca nivel de salarizare). Probabil ca cei care au avut de schimbat masinile vechi, le-au schimbat.

  • xxx, marţi, 18.06.2013 14:16

    Legat de scaderea in Romania: 1. toti asteapta actiunea Rabla 2. creditul se obtine mai greu si pe sume mai mici 3. Inafara de Dacia, OMV si alte cateva societati economia este moarta => bani ioc

  • GsmWorld, marţi, 18.06.2013 14:29

    Unul din motivele scaderii pietei auto romanesti e importul de masini second la care se fraudeaza TVA-ul, fapt ce face sa nu mai fie rentabila achizitionarea unui autoturism nou.

  • dan_grc, marţi, 18.06.2013 14:32

    Cand se va ajunge in Romania se se vanda 10 mii de unitai pe an poate atunci vor scoate si ei timbrul de mediu, pana atunci ...stiati ca exista un judet, Mehedinti, in care din ianuarie pana in aprilie s-a vandut o singura masina noua? Ar trebui premiat acel client.

  • @GsmWorld, marţi, 18.06.2013 14:33

    Pai spune-ne si noua cum putem frauda TVA-ul la importul unei masini second...

  • GsmWorld, marţi, 18.06.2013 14:49

    @.... Se cumpara din afara Romaniei pe firme fantoma fara TVA (TVA care ar trebui platit in Romania). Daca te uiti pe siteurile de vanzari vei observa ca sunt mai ieftine masinile din Romania (aduse din Germania) decat cele care sunt in Germania. Iti dau un exemplu: un prieten si-a cumparat anul trecut un BMW 520 cu 15000 din Cluj adus de 2 zile din Germania si a gasit in bord printat anuntul de vanzare din Germania in care se cerea 16000Euro.Daca mai adaugi transportul si profitul vanzatorului ajungi la un pret de cel putin 17000 in Romania, numai ca din 16000-TVA, poti sa ajungi la un pret de vanzare de 15000 in care sa iti acoperi cheltuielile + profit.

  • Scrooge@Lucian, marţi, 18.06.2013 15:08

    In Olanda daca iti propui poti sa te descurci foarte bine fara masina daca folosesti transportul public. Nu mai zic de pistele de biciclete care sunt tratate la fel ca autostrazile. Din ce stiu sunt orase conectate intre ele cu aceste piste. Cele povestite nu inlocuiesc masina cand chiar ai nevoie de ea, dar probabil ca sunt un factor importat care determina pozitia din clasament. Ca bani au, ca na sunt monarhie :)

  • Misha, marţi, 18.06.2013 15:37

    @Scroog&Lucian In primul rand velicitari pentru comentarii. Asa este! Oamenii au devenit mai chibzuiti. Lucian nu trebuie sa te mire exemplul Olandei. Paradoxal este vorba despre o tara in care oamenii prefera sa-si ia o rulota super confortabila pe care sa o lege de o masina mai vechiuta dar functionala fara sa-i intereseze faptul ca bicicletele pe care le iau cu ei in vacante sunt mai scumpe decat masina. E vorba de un grad de civilizatie pe care noi nu-l vom atinge nicicand pentru a-l putea intelege.

  • @GsmWorld, marţi, 18.06.2013 15:39

    Poate ca profitul e mult mai mare. Daca se cauta mai bine, poate ca era sterse si seria de motor si caroserie. Deci samsarii la o masina de genul BMW sh adus din Germania, au sanse mari sa obtina profit maxim. Putini din cei ce isi cumpara masini sh, mai ales BMW-uri, stiu sa verifice daca masina e in regula si daca nu cumva iau teapa.

  • GsmWorld, marţi, 18.06.2013 15:58

    Maina e in regula, s-a verificat istoricul ei la reprezentanta avea km reali, s-a inmatriculat, a fost totul ok.Are deja 1 an si vreo 30k km fara probleme.Era vorba de TVA, nu de masini manarite.

  • Costi, marţi, 18.06.2013 17:42

    Taxa de timbru a lovit în vânzarea mașinilor noi. Schimbarea mașinilor nu se mai face de către proprietar la 4-5 ani ca înainte de criza ci la 6-7 ani. Exact cei care vor sa își i-a mașini noi acum nu le mai pot vinde pe cele vechi din 2005-2006(luate de noi din reprezentanta) ca urmare a taxei de timbru. Astfel efectul acestei taxe tâmpite de la Tăriceanu încoace este invers fata de așteptări. Ca sa vinzi o mașina din 2006 care in Decembrie 2012 avea valoare de 5000 EURO trebuie sa o dai acum la jumătate ca sa poată plătii cumpărătorul 6500 RON taxa de timbru. Ca urmare eu nu mai vând, cel care vrea second nu mai cumpăra si ia mașina cu număr de BG iar dealerul de mașini noi așteaptă "rabla". Traiască minciunile din campaniile electorale!!!! Toți o apa s- un pământ!

  • @Scrooge, luni, 24.06.2013 16:33

    Scuteste-ma geambasule ! Eu voi cumpara intotdeauna masina NOUA.