Modelele-simbol ale cursei de 24 de ore din Le Mans

Publicat vineri, 08.02.2013 11:15 de Dragoș Băltățeanu

Cursa de 24 de ore de la Le Mans împlineşte 90 de ani de existenţă în 2013. Un prilej bun pentru organizatori să producă un top al celor mai importante modele care au concurat în celebra cursă de anduranţă.

90 de ani de existenţă pentru cea mai cunoscută cursă de anduranţă din lume. Pare greu de crezut, dar este adevărat.

Prima ediţiei a cursei de 24 de ore de la Le Mans a fost organizată în 1923 pe un circuit format ad-hoc pe drumurile publice din apropiere de Le Mans, în Franţa. Astăzi, 90 de ani mai târziu, cursa de 24 de ore de la Le Mans este locul unde se înfruntă echipe de uzină ce aruncă în luptă cei mai avansaţi tehnologic bolizi şi cei mai buni şi experimentaţi piloţi. Este una dintre cele mai dificile încercări atât pentru pilot cât şi pentru maşină. Dar, pe lângă latura sportivă, cursa de 24 de ore de la Le Mans este un laborator. Unul în care constructorii auto au testat numeroase soluţii tehnice ce astăzi se regăsesc pe automobilele pe care le conducem zi de zi. Faruri, ştergătoare, sisteme de frânare şi de asistare electronică: totul a fost la un moment dat testat în condiţii de cursă în cea mai lungă întrecere de acest gen.

Pentru a începe pregătirile pentru ceea ce se anunţă o cursă memorabilă, organizatorii au ales pentru început cele mai emblematice automobile care au concurat de-a lungul timpului în cursa de 24 de ore de la Le Mans. Un juriu format din experţi plus un sondaj efectuat pe internet i-au ajutat pe organizatori să aleagă 11 automobile reprezentative. Ideea a fost alegerea unui automobil ce reprezintă spiritul acestei curse, câte unul pentru fiecare deceniu. Totuşi, anii '90 au dat scor egal între două modele, iar numărul simbolurile Le Mans a urcat la 11. Automobil Club de l'Ouest (ACO), organizatorul cursei, plănuieşte să aducă toate cele 11 automobile alese pentru o serie de demonstraţii ce vor preceda cursa din 22 şi 23 iunie 2013. 

Între experţii care au făcut parte din juriu s-au numărat şi piloţii Emanuele Pirro şi Yannick Dalmas, dar şi actorul şi pilotul american Patrick Dempsey.

  • Anii '20: Bentley Speed 6

    Anii '20 marchează începutul acestei aventuri. 1923 este anul când se organizează cursa de 24 de ore pe drumurile publice din apriopierea oraşului Le Mans, în departamentul Sarthe din Franţa. În prima decadă a curselor de anduranţă, automobilele folosite erau foarte puţin diferite de cele normale, iar echipajele era formate dintr-un pilot şi un mecanic. Marca Bentley s-a făcut remarcată în această perioadă prin celebrul model Speed 6. Vopsit în British Racing Green, Speed 6 este o apariţie impunătoare astăzi, datorită siluetei impresionante.

  • Anii '30: Alfa Romeo 8C

    În anii '30 a fost rândul italienilor să se facă remarcaţi. Modelul prin care au rămas în istoria cursei de anduranţă este Alfa Romeo 8C, C-ul venind de la Competizione. În Le Mans varianta 8C 2300 a creat senzaţie, câştigând ediţiile din 1931, 1932, 1933 şi 1934. 

  • Anii '40: Ferrari 166MM

    Ferrari nu avea cum să lipsească din acestă galerie a modelelor emblematice de la Le Mans. Modelul de la Maranello care a impresionat juriul este 166M, cel care a făcut legea în singura ediţie Le Mans care a avut loc în anii '40, o perioadă în care Europa a fost măcinată de război. După reconstrucţia circuitului din Le Mans, prima şi singura cursă din acest deceniu a fost câştigată de acest model (1949) pilotat de Luigi Chinetti şi Peter Mitchell-Thompson.

  • Anii '50: Jaguar D-Type

    The Fifties. Perioada de reconstrucţie a Europei. Anii '50 au însemnat revenirea britanicilor la putere în cursa de 24 de ore de la Le Mans. Piloţii şi mărcile britanice au fost mereu fascinate de această cursă din Franţa, iar în anii '50 a venit rândul celor de la Jaguar să se impună aici. Iar modelul emblematic cu care au reuşit să câştige în '55, '56 şi '57 este celebrul Jaguar D-Type. 

  • Anii '60: Ford GT40

    O decadă mai târziu, a venit rândul americanilor să facă istorie la Le Mans. Cu un model care nu avea cum să lipsească din această galerie: Ford GT40. Un automobil atât de faimos, încât Ford l-a recreat într-o formă modernă. Ford GT40 a fost maşina care a dominat cursa de la Le Mans între 1966 şi 1969, obţinând victoria patru ani la rând. Caroll Shelby a fost implicat în acest proiect, iar numele piloţilor care au concurat cu modelul GT40 fac parte din galeria personalităţilor care au evoluat pe circuitul francez: Bruce McLaren, Chris Amon, Dan Guerney, AJ Foyt şi Jackie Ickx.

  • Anii '70 - Porsche 917K

    Balanţa puterii s-a schimbat din nou începând din anii '70. Urmau două decenii în care marca germană Porsche avea să cucerească cursele de anduranţă şi mai ales cele 24 de ore de la Le Mans. Mai întâi cu modelul Porsche 917K, victorios în 1970 şi 1971, şi apoi cu Porsche 935 şi 936 în 1976, 1977 şi 1979. Însă modelul 917K a fost considerat de juriul de experţi cel mai reprezentativ pentru spiritul Le Mans din anii '70.

  • Anii '80: Porsche 956

    O decadă mai târziu, Porsche aducea modelul 956 la Le Mans. Patru victorii consecutive obţinute între 1982 şi 1985. De altfel, anii '80 aveau să fie deceniul Porsche la Le Mans. Pe lângă cele patru victorii consecutive obţinute cu modelul 956, Porsche şi-a mai trecut în palmares şi victorii din '81, '86 şi '87.

  • Anii '90: Mazda 787B

    O singură victorie pentru modelul Mazda 787B a fost suficientă pentru a duce acest model direct în cărţile de istorie. Ediţia din 1991 a cursei de la Le Mans a avut trei modele Mazda la start, dar echipa din Japonia nu pornea favorită. Maşinile Mazda foloseau motoare rotative Wankel, inedite pentru acest tip de competiţie, dar exemplarul pilotat de echipajul format din Johnny Herbert, Bertrand Gachot şi Volker Weidler avea să obţină o victorie istorică.

  • Anii '90 (2) - Peugeot 905

    Francezii nu puteau lipsi din galeria modelelor importante de la Le Mans. Peugeot a fost marca din Hexagon cu cele mai multe participări în celebra cursă de anduranţă. A folosit mai multe modele, iar implicarea recentă a dus la o încleştare dramatică cu rivalii de la Audi. Dintre toate încercările mărcii Peugeot, modelul care intră în galeria automobilelor emblematice de la Le Mans este Peugeot 905. Modelul german a obţinut două victorii consecutive, în 1992 şi 1993. Victoria din 1993 este una memorabilă pentru echipa Peugeot, toate cele trei locuri ale podiumului fiind ocupate de modelul 905.

  • Anii 2000: Audi R10 TDI

    Începând cu anii 2000, Audi a devenit noul star de la Le Mans. O poveste de iubire între marca cu patru cercuri şi circuitul din Sarthe care durează până în ziua de astăzi. Audi a adus multe inovaţii la Le Mans, dar a intrat în istorie pentru primul model cu motorizare diesel cu adevărat performant. Atât de performant, încât a dominat cursa de la Le Mans trei ani la rând, obţinând victorii în 2006, 2007 şi 2008. Numele său: Audi R10 TDI.

  • Anii 2010: Audi R18 e-tron quattro

    Audi a continuat să se implice serios în cursele de anduranţă dezvoltând propulsia diesel, dar viitorul aparţine modelelor hibrid. Chiar şi în lumea curselor. Astfel, Audi a înscris în ediţia din 2012 modelul Audi R18 e-tron quattro, un automobil de curse cu propulsie hibridă. Care a reuşit să câştige la Le Mans la prima sa participare . A fost prima victorie a unui automobil cu propulsie alternativă în cursa de anduranţă de 24 de ore de la Le Mans. 

Mai departe...
  • Logout, vineri, 08.02.2013 13:31

    Din cauza reclamei la Hyundai aveti erori in pagina si nu se poate vedea corect articolul.

  • mircea, vineri, 08.02.2013 14:56

    @Logout Ştim de problemă, e în rezolvare. Ne cerem scuze pentru inconvenent, problemele apar rapid şi se rezolvă mai greu decât am vrea. Dar vine.

  • Alex Seremet (BMW), vineri, 08.02.2013 16:02

    Foarte frumos articolul! Felicitari! Cu siguranta multi ar veadea loc si pentru alte modele, intotdeauna. Si de acea nici eu nu ma pot abtine sa adaug si eu cateva. Ferrari 250 GTO este o masina legendara, deosebit de performanta si care a facut istorie si la LeMans. Obiectiv, cred ca asta merita pe lista. Dintr-o lista personala, McLarren F1 GTR (cred ca cel mai apropiat prototip de un model de serie din perioada moderna), Mercedes CLK GRT, masina care chiar a zburat la LeMans,sau modelele BMW Art Car (trebuia sa zic ceva si de BMW, nu? :) ).

  • Alex Seremet (BMW), sâmbătă, 09.02.2013 00:56

    Și am uitat de tata lor: Porsche 956. Vă dați seama că nebunia asta încă deține recordul de tur pe Nordschleife?! De vreo 30 de ani!!!

  • OMP, sâmbătă, 09.02.2013 10:48

    @ALEX The BMW V12 LMR wins the 24 Hours of Le Mans. /// Der BMW V12 LMR gewinnt die 24 Stunden von Le Mans. — at Circuit des 24 Heures.....Ai utat de asta

  • Alex Seremet (BMW), sâmbătă, 09.02.2013 23:47

    @OMP Stiu, in 1999. Intr-un fel era in categoria Art Cars. Pentru ca in cursa respectiva un alt BMW V12 LMR decorat de artista americana Jenny Holzer a participat la calificari. Si oricum, dupa aia zicea lumea ca ma dau mare cu BMW-ul...

  • OMP, duminică, 10.02.2013 21:10

    Stai linistit noi BMW-isti te intelegem....Daca ai cunostinte in domeniu nu inseamna ca te dai mare.Si eu sunt foarte documentat dar nu mai comentez de mult timp aici...Le-am spus celor ce se cred cunoscatori pe aici sa cumpere cartea asta in cazul in care o ma gasiti.....NEVER STAND STILL....80 YEARS OF INNOVATION LEADERSHIP.....ALEXANDRU DOBAI...

  • OMP, duminică, 10.02.2013 21:19

    Pt mine aceasta carte este ca o biblie:))) lumea o sa spuna ca sunt nebun...

  • Alex Seremet (BMW), luni, 11.02.2013 10:48

    Nu e vorba de epatat cunostinte, BMW-ul din paranteza este pentru ca lucrez la BMW. Si da, cartea respectiva e foarte valoroasa si interesanta, ma bucur mult ca ti-a placut. Suntem in discutii sa o reeditam impreuna cu mai multe completari.

  • Alex Seremet (BMW), luni, 11.02.2013 10:50

    Pentru mine asta e biblia BMW: http://www.amazon.de/BMW-since-1916-Manfred-Grunert/dp/3932169476 A aparut in 2006 si probabil va fi reeditata in 2016. Nu e atat de frumos cosntruita, dar e mama orcarei documentari despre BMW. O gasesti in engleza si germana, in engleza insa este deosebit de rara si a inceput sa ii creasca valoarea.

  • klausnake, luni, 11.02.2013 11:10

    "Modelul german a obţinut două victorii consecutive, în 1992 şi 1993. Victoria din 1993 este una memorabilă pentru echipa Peugeot, toate cele trei locuri ale podiumului fiind ocupate de modelul 905." De cand Peugeot-ul este marca germana? Corectati,va rog!

  • OMP, luni, 11.02.2013 11:35

    @Alex stiu unde lucrezi....Ar fi minunat sa o reeditati,Daca vrei sa ma crezi am venit o data la reprezenta acolo pe DN la Otopeni pe vremea aia o duceam bine financiar,am vrut sa cumpar M5-ul directorului am uitat cum il cheama,vroia 150.000 de euro pe M lui personal si din ce am inteles era o comanda special masina,am vrut sa las 10.000 avans dar dar din pacate a venit si criza.....iar o chestie ce nu mi-a placut nu m-au lasat sa vad masina,mi-au aratato doar in poze am spus ok dar am fust putin nedumerit....asta este aveam cei 10.000 la mine.