75 de ani Toyota: cele mai importante momente ale istoriei celui mai mare constructor al lumii

Publicat luni, 12.11.2012 09:50 de Dragoș Băltățeanu

Una din cele mai cunoscute mărci japoneze a împlinit în această toamnă 75 de ani de existenţă. Un moment bun să rememorăm cele mai importante momente din istoria acestei mărci.

Toyota este unul dintre cele mai cunoscut nume din industria auto. Este sinonim cu calitatea şi fiabilitatea tipică produselor din ţara Soarelui Răsare. Japonezii de la Toyota produc automobile pentru toate gusturile şi sunt prezenţi pe tate pieţele de pe această planetă. Totuşi, istoria lor nu este atât de întinsă ca cea a producătorilor europeni. Toyota a luat fiinţă abia în 1937. Fondatorul mărcii este Kiichiro Toyoda. Toyoda se desprindea astfel din afacerea pornită de tatăl său, Toyota Industries pentru a crea automobile. Astăzi sediul central Toyota este situat în oraşul Aichi şi poartă numele de Toyota City.

  • 1930 - Începuturile

    Deşi pare ciudat, povestea auto Toyota a început din cauza unei maşini de ţesut. Toyota Industries crease o maşină de ţesut automată iar o firmă din Marea Britanie a achiziţionat patentul pentru aceasta. În urma veniturilor obţinute, familia Toyota a decis să investească în cercetarea auto. Kiichiro Toyoda era inspirat de avântul automobilului în America, unde văzuse cum industria lua amploare. Astfel a apărut primul model creat vreodată de Toyota.
  • 1936 - Toyota AA

    Acest prim model a fost Toyota AA. O berlină clasică ce a fost lansată în 1936, fiind propulsată de un motor cu şase cilindri în linie. Pentru a crea acest prim automobil, Kiichiro Toyoda a studiat maşinile americane ce dominau piaţa japoneză din anii '30. A studiat şi demontat piesă cu piese mai multe modele americane Ford şi Chevrolet, iar pentru partea aerodinamică a studiat revoluţionarul Chrysler DeSoto din 1934. Apoi a recrutat oameni care lucraseră în incipienta industire auto japoneză. Motorul cu şase cilindri a fost inspirat de un motor Chevrolet din 1933. Cel proiectat de japonezi avea o capacitate cilindrică de 3.4 litri şi reuşea să dezvolte 65 CP la 3.000 rpm.
  • 1935 - Camionul G1

    Cu un an înainte de lansarea modelul AA, Toyota lansase şi primul autovehicul utiltar. Camionul G1 a fost prima încercare Toyota în lumea utilitarelor. În primul an de producţie, Toyota a reuşit să vândă 14 exemplare. Primele modele au avut probleme tehnice la puntea spate, ceea ce l-a forţat pe Kiichiro Toyoda să îşi ceară scuze faţă de primii clienţi. Camionul Toyota G1 avea să fie ulterior îmbunătăţit şi transformat în modelul GA
  • 1938 - Apariţia sistemului Just In Time

    Toyota introduce producţia de serie în 1938 şi inaugurează uzina de la Koroma. Odată cu ea, Kiichiro Toyoda inventează şi sistemul de producţie Just in Time, eficientizând fluxul de producţie: acest sistem ce permite livrarea pieselor la timp şi anularea timpilor morţi din procesul de producţie. Astăzi, uzinele Toyota din întreaga lume folosesc o versiune modenă a acestui sistem şi sunt recunoscute în industia auto pentru eficienţa de care dau dovadă. Principiile Toyota pentru producţia de automobile au fost preluate chiar şi de concurenţă tocmai pentru că şi-au dovedit eficienţa în timp.
  • 1940 - Toyota AE

    În 1940, Toyota lansează modelul AE şi promovează acestă maşină drept automobilul naţional al Japoniei. În 1940, Japonia aniversa 2.600 de ani de existenţă ca ţară.
  • 1947 - Toyota SA

    După al doilea Război Mondial, Toyota revine şi lansează modelul SA, primul automobil cu un design total nou după deja învechitul AA. Ca design, model SA se depărta de influenţa americană a primelor modele Toyota. SA introducea elemente noi şi la nivel tehnic. Era primul model Toyota cu motor cu patru cilindri, suspensie independentă pentru toate cele patru roţi şi o caroserie aerodinamică. Au fost construite doar variante cu două portiere, acestea deschizându-se în sens invers, stil suicide. Toyota SA a fost disponibilă doar cu volan pe partea dreaptă, iar în caz de ploaie cel de la volan se putea baza pe un singur ştergător de parbriz.
  • 1951 - Toyota BJ, legenda offroad

    În timpul războiului, japonezii au capturat în Filipine un Bantam Mk II, unul din modele de "jeep" folosite de armata americană, iar armata japoneză le-a comandat celor de la Toyota un model similar. Prototipul creat de Toyota a purtat numele AK 10 şi folosea un motor cu patru cilindri de 2.2 litri, dar nu a fost folosit niciodată de către armata japoneză. Acesta a fost începutul aventurii Toyota în domeniul automobilelor 4x4. Primul model adevărat 4x4 de serie a fost legendarul BJ, creat în 1951. Creat tot pentru necesităţi militare, modelul BJ este primul din linia de modele care ulterior a fost botezată Land Cruiser, un nume familiar pentru generaţia noastră.
  • 1955 - Toyopet Crown

    Primul automobil modern pentru pasageri creat de Toyota şi vândut sub marca Toyopet a fost modelul Crown, lansat în 1955. Crown a fost modelul gândit să pună din nou Japonia în mişcare. Era un automobil pentru uz personal, dar şi pentru transport public, urmând să fie folosit ca taxi. Crown este cel mai longeviv model din gama Toyota. Denumirea Crown este folosită şi astăzi pentru o berlină de clasă mare disponibilă pentru piaţa japonză. Este a 13-a generaţie a modelului Crown.
  • 1965 - Toyota Sports 800, primul model sport

    Acest mic model coupe denumit Sports 800 este prima încercare a japonezilor de la Toyota de a crea un automobil cu veleităţi sportive. Prezentat la Salonul Auto de la Tokyo din 1962, modelul a intrat în producţia de serie abia în 1965. A fost poreclit "Yota-Hachi". Sau, mai simplu, Toyota 8. Motorul folosit avea 800 cmc şi două carburatoare, puterea furnizată fiind de 45 CP.
  • 1966 - Toyota Corolla

    În 1966, Toyota lansează un model ce avea să intre în istoria mărcii. Corolla este cea mai cunoscută denumire din nomenclatorul de modele Toyota. Prima generaţie a intrat în producţia de serie în 1966 şi folosea un motor de 1.100 cmc. Astăzi Corolla este cel mai bine vândut model Toyota din toate timpurile şi a ajuns la 11-a generaţie. În 1997, Corolla a devenit cel mai bine vândut model din lume, depăşind celebrul Volkswagen Beetle.
  • 1967 - Toyota 2000GT şi James Bond

    Revenind în lumea modelelor sport, maşina care a atras atenţia Europei a fost Toyota 2000GT. Pentru prima dată un model din Japonia demonstra că poate concura de la egal la egal cu automobilele sport produse pe Bătrânul Continent. Presa auto din acea vreme a considerat 2000GT un automobil excelent şi îl compara cu un Porsche 911. Astăzi a devenit un model de colecţie. Toyota 2000GT a intrat în istoria şi ca Bond car. James Bond, celebrul spion de pe marele ecran, a folosit un exemplar 2000GT în filmul You Only Live Twice. Partea mai interesantă este că Bond foloseşte o versiune decapotabilă a modelului 2000GT, iar aceasta nu a existat niciodată ca model de serie.
  • 1968 - Toyota Hilux

    În 1968 se naşte un alt model legendar din istoria mărcii: Hilux. Pick-up-ul Toyota a debutat cu un motor de 1.5 litri ce dezvolta doar 77 CP. Toyota a dezvoltat acest model de la an la an, devenind astăzi un nume extrem de important pe piaţa camionetelor. Toyota Hilux se află în 2012 la a şaptea generaţie.
  • 1984 - Toyota MR2

    Toyota reinventează segmentul automobilelor sport în 1984 prin lansarea primei generaţii a modelului MR2. Acest proiect debutase însă mult mai devreme, în 1976, când Toyota a început să cerceteze producţia unui model care să fie foarte plăcut la condus, dar totuşi economic. Studiul designului acestui model a debutat în 1979. După numeroase încercări şi testări, s-a luat decizia ca motorul să fie amplasat transversal în centrul caroseriei. MR2 avea să devină prima maşină japoneză cu motor amplasat central produsă în serie.
  • 1989 - Lexus LS400

    În 1983, preşedintele Toyota - Eiji Toyoda - a iniţiat proiectul F1. Acesta avea ca scop crearea unui model luxos de dimensiuni mari cu care toyota să intre pe pieţele americane şi europene. După trei ani, în 1986, se năştea marca Lexus, divizia de lux a celor de la Toyota. În 1989, modelul Lexus LS400 era lansat pe piaţa nord-americană. Acestă limuzină de lux folosea un motor V8 de 4.0 litri capabil să livreze 250 CP.
  • 1997 - Toyota Prius

    Toyota avea să mai scrie o pagină de istorie în 1997, când a lansat prima generaţie a modelului Prius, un automobil cu propulsie hibridă. Acest model a fost vândut iniţial doar în Japonia, devenind astfel primul automobil hibrid fabricat în producţie de serie mare. Din septembrie 2000, Prius a intrat şi pe piaţa europeană.
  • 1999 - Toyota în Le Mans

    Toyota a fost mereu interesată de sporturile cu motor. A avut o carieră impresionantă în WRC, dar şi în cursele de anduranţă. Toyota GT One a fost prima încercare a japonezilor de a cuceri celebra cursă de 24 de ore de Le Mans. Prezent la startul cursei de 24 de ore de la Le Mans, prototipul nu a avut însă noroc, doar una din cele trei maşini înscrise ajungând la final. Pe locul al nouălea.
  • 2000 - Toyota Yaris

    Toyota Yaris a debutat în 1999, fiind un model de clasă mică ce a fost vândut pe majoritatea pieţelor auto din lume. În 2000, modelul Yaris era ales European Car of The Year, cel mai cunoscut trofeu de acest tip de pe Bătrânul Continent.
  • 2001 - Toyota RAV4 EV

    O primă încercare în domeniul automobilelor cu propulsie electrică a venit în 2001. Toyota a creat o variantă electrică a SUV-ului RAV4, deja popular în întreaga lume. Din 1997 şi până în 2003, varianta electrică a lui RAV4 a putut fi închiriată în sistem leasing, iar un număr mic de exemplare au fost vândute în statul american California.
  • 2002 - Toyota în Formula 1

    Toyota nu a putut sta departe nici de Marele Circ. Având baza la Koln, în Germania, echipa de Formula 1 Toyota a fost prezentă la startul a opt sezoane complete. Primul an a fost 2002, echipa fiind formată din piloţii Allan McNish şi Mika Salo. Toyota nu a înregistrat însă nici o victorie în Formula 1, primul podium fiind un loc 3 adus de pilotul italian Jarno Trulli în Marele Premiu al Spaniei din 2005. Echipa s-a retras din Formula 1 la finalul sezonului 2009 din cauza crizei economice globale, preferând să redirecţioneze bugetul alocat acestui sport.
  • 2012 - Toyota GT86

    Astăzi, Toyota este un constructor auto complet. Are modele pentru orice gust şi a lansat GT86, un automobil special creat în colaborare cu Subaru. Toyota GT86 este un coupe gândit pentru plăcerea de a conduce. Are un motor boxer de 2.0 litri ce produce 200 CP trimişi către puntea spate.
Mai departe...
  • Giga-Motors, luni, 12.11.2012 14:09

    In orice Toyota in care m-am urcat, n-am fost niciodata dezamagit de motoare, de manevrabilitate sau de confort, ba pot sa afirm cu fermitate ca n-am intalnit inca o cutie de viteze mai performanta si mai fiabila decat la Toyota, dar (fiindca exista, volens-nolens, un imens "dar"), totusi, aceasta marca bravarda ma lasa rece in esenta; este ca si cum mi-ar placea o femeie, pe care as socoti-o draguta, inteligenta, marinimoasa, dar nu ma pot indragosti de ea neam - prin analogie, Toyota (implicit, Lexus) nu emite de regula acel "ceva" care m-a frapat intotdeauna la GM: design !!! "Pacatul capital" al Toyotei mi se pare ca este acela ca n-a venit niciodata cu acele inventii sau inovatii ingenioase cu care s-au remarcat Mercedes, Audi, BMW, Lancia, Saab, Volvo si, desigur, triada americana (Ford - centura de siguranta, Chrysler - airbag, GM - turbo si trip computer). Da, este incontestabila realitatea ca Toyota marsaluieste cu fiabilitatea generala drept stindard de lupta - good point - dar (cel putin in optica mea) nu este un criteriu suficient pentru a-mi suscita interesul complet fata de o masina......Daca insa acesta este principalul motiv pentru care produsele sale sunt cele mai vandute din lume (probabil si consumul rezonabil plus priceperea in "hibride"), atunci nu mai incape indoiala ca cei care le cumpara se numesc doar clienti, nu si fani......Imi pare rau, @Mafia / Samba / Pinguin, sper sa nu va dezlantuiti asupra mea :)

  • automobilen.ro, luni, 12.11.2012 14:37

    E impresionanta istoria acestei companii, intotdeauna au evoluat si au avut automobile de o fiabilitate exceptionala.

  • dan_grc, luni, 12.11.2012 14:43

    La multi ani Toyota, dar oricine poate observa absenta totala de inovatii si descoperiri inca de la infiintare, singura chestie este acest pariu al hibridelor pe care l-au castigat, dar nu este o inovatie in sine, este un segment pe care s-au axat si-n care au investit. @Giga N-ai fost dezamagit de manevrabilitatea la modele Toyota? N-ai mai intalnit cutii mai performante? E bine c-ai specificat ...inca, pt ca oricine iti poate spune ca exista cutii de la multe marci peste, la fel si la manverabilitate. Comparatia cu femeile este logica, dar zici tu c-ar fi totusi ca o femeie draguta macar?:). Mare parte din gama este ca o femeie japoneza uratica, cu kimono, supusa, care face plecaciuni toata ziua ca un robot si care-si programeaza si cand sa zambeasca.

  • Misa, luni, 12.11.2012 17:03

    Lipseste Supra....

  • Andy, luni, 12.11.2012 17:51

    Sa va spun si eu ceva de fiabilitatea si calitatea mult laudata la Toyota: un amic de-al meu are noua sau noul (desi mi se pare ca suna aiurea) Avensis, cumparat de nou. M-am urcat si eu intr-o zi la el in masina, pe cand avea sub 30k km iar volanul arata absolut jalnic: rupt si decojit de parca ar fi avut 10 ani si 250.000 km "reali"... Masina e inca in garantie, si incerc sa il conving sa mearga sa isi schimbe volanul :) Sincer, cred ca si Toyota si-a cam luat-o in cap de cand sunt nr 1 si au lasat-o cam moale cu calitatea. In rest sunt si eu de acord cu Giga-Motors cu faptul ca mi se pare o marca "rece", fara sentiment. Desi Lexus are un farmec aparte. Dar totusi La Multi Ani Toyota si sa speram ca isi va remedia problemele.

  • AndreiRN, luni, 12.11.2012 18:17

    Pimul contact cu Toyota a fost cand am pus un motor de Corolla intr-o caroserie de Dodge Colt si ........... a fost prima mea masina. Ulterior am avut o Corolla pe care am folosit-o pana a fost lovita pe strada de unul baut si a ajuns la reciclare. Apoi a venit un Lexus LS400 care intradevar ma impresionat prin inginerie si calitate si serviciul acordat. Masini de calitate inginereasca si foarte practice. Pacat ca nu sunt si pe motorina unde sunt ca de benzina nu vreau sa ma mai ating.

  • Khan, luni, 12.11.2012 19:00

    m un Land Cruiser in 650000 km, motor 3000cmc. Are consum de ulei 0 in 15000 km, si are turbocompresorul original cu care a iesit din fabrica. Totodata detin si un Opel Astra in 220000km, despre care toata lumea spune: "asta da masina, asta e usor de intretinut etc". Adevarul este ca Opelul are probleme in fiecare luna, chiuloasa e praf, consuma ulei la greu, si degeaba costa mai putin piesele, tot acolo sunt ca si piesele mai scumpe dar mai rar necesare la Toyota. Unde va fi Opelul la 650000km? Greu de spus. Sincer nu ma mai intereseaza care este cea mai rapida masina, care este cea mai moderna, sunt multumit de aceasta masina superba, si sper ca asa va merge si in continuare. Sper sa apuc 1000000 km, fara probeme deosebite. In Romania mai traieste mitul masinilor germane, dar pentru mine a luat sfarsit de mult (mai inainte am avut si VW Golf si un Transporter...). Pe continentele unde pe o raza de mii de km nu exista niciun service auto (Africa, Asia, Australia....) este o zicala: exista masini, si exista Toyota. :) De aceea este nr. 1 mondial.

  • denon, luni, 12.11.2012 19:04

    Un reportaj frumos, despre o marca banala cu o istorie si mai banala .. In atatia ani de existenta nu are nicio exclusivitate, nu a inventat nimic esential, decat a copiat dupa Chevrolet, s-a inspirat dupa Chrysler, s-a adaptat dupa Jeep, a introdus fabricatia in linie dupa Ford etc . Scuzati-ma, dar o astfel de marca pentru mine prezinta importanta zero. Nu acelasi lucru pot spune despre alte marci muribunde si/sau fara importanta financiara precum Lancia, Saab, Austin s.a. dar care au contribuit intens la dezvoltarea automobilului modern .

  • STRtoy, luni, 12.11.2012 19:52

    O istorie foarte impresionanta.Oricum cat s-ar ambala ''ghertoii'' cu Passate cu BMW-uri SH pe aici,nu vor reusii sa decat sa se afle intr-o postura de penibilitate mai mare decat sunt in general.Ei chiar si cu adevarul in fata incearca sa ''ratoiasca'' spunand ,''eii cum sa fie asa'' ,doar marcile ''jermane-s fiabilele pamantului,ale mai tehnologizate specimene''.Toyota,va ramane nr.1 mereu chiar daca multii incearca sa nu fie asa sau sa ascunda acest aadevar . Le urez bafta in continuare celor de la Toyota in ceea ce priveste inovatiile,cat si cele viitoare si sa nu renunte la fiabilitatea absoluta cum au renuntat europenii sau americanii.

  • Gicu, luni, 12.11.2012 20:23

    Ce stie melteanu de Toyota,cand pt el totul inseamna BMW,si alte pocnitori germane care paraie dupa primii 5 ani motoarele de pe ele.E ca in bancul ala cu melteanul din ''Tecuci'' daca il stiti. Not comment..... Toyota nu este degeaba lider,Toyota este lider pt ca se pricepe in toate domeniile,orice le-ai da sa faca il face fara sa dea gres.Felicitari!!!

  • dan_grc, luni, 12.11.2012 20:48

    Bai Gicule, ai un nume potrivit, dai dovada de proasta crestere, jignesti gratuit, te agiti degeaba, este o realitate ceea ce-am zis, si macar daca ziceam doar eu, dar asa stau treburile, cand pornesti de la masini de tesut e putin diferit fata de unii care incep cu motoare de avion inainte de masini, si chiar am urat la multi ani Toyotei, nefiind ironic. Bmw se bate cu Toyota la vanzari de vorbesti de locul 1? melteanu cu Bmw stie de Toyota, dar nu vrea sa stie de ea, sper ca intelegi ca nu cred ca esti chiar prost, cu toate ca pari.

  • Giga-Motors, luni, 12.11.2012 23:56

    Dane, ai batut pragul de 1000 de comentarii pe AM si berea aia......se lasa asteptata :D Ai scapat ieftin de data asta, dar, la borna 10000, o sa ne dai M5-ul la o promenada, n-o sa te mai eschivezi :) Pana atunci, poate o sa-l si achizitionezi, ceea ce-ti doresc din toata inima !

  • dan_grc, marţi, 13.11.2012 00:11

    Hai ca fac comentariul 1000 ca sa-ti raspund acum, ca aveam 999:). Draga Giga 10 mii nu cred c-o sa am vreodata, am fost in ultimele 6 luni mai activ, dar sa nu exageram:). Multumesc pt urare, si tie iti doresc, un fan GM 150%, ca alta marca strecurata pe acolo nu vad :P, un Buick Riviera 7th generation, si cine stie poate sa dau si berea aia, facem o intrunire de vechituri vreodata:).

  • X_Zone, marţi, 13.11.2012 07:53

    posesor de masina japoneza noua, vreau sa scap de ea, sa numai aud de natia japoneza de masini niciodata. p.s. un mic plus pt. honda, in rest, ascultati-ma bine, feriti-va!

  • Toyota, miercuri, 14.11.2012 14:07

    Asta e Toyota la ora actuala : "Grupul nipon Toyota recheamă aproape 3 milioane de maşini la nivel global din cauza unor defectiuni la sistemul de direcţie" - stire de azi 14.11.2012

  • LauCalin, duminică, 18.11.2012 00:19

    Inca o chestie foarte tare referitoare la Toyota: motorul de 1 litru de pe pe Aygo si Yaris au castigat 9 ani la rand premiul Engine of the Year la cilindreea lui, performanta deadreptul remarcabila pentru toti ceilalti constructori, care nu au reusit sa ia acest premiu cu acelasi motor mai mult de 2-3 ori. Mai mult, este stiut faptul ca acest motor este si pe C1 si 107 datorita colaborarii PSA-Toyota. In acelasi timp un motor exact la fel echipeaza si versiunile de baza ale lui Peugeot 208. Cu toate astea Peugeot sustine ca este acelasi motor de pe 107, dar in acelasi timp se jura ca este unul fabricat de la 0 in Franta. Tare, nu? :)))

  • vasistes, sâmbătă, 30.01.2016 16:49

    Cine nu a avut masina japoneza sa isi cumpere si dupa sa comenteze. pana atunci mucles ciocul mic, masina mea(subaru forester) nu are nici un un soft de pacalit!

  • vasistes, sâmbătă, 30.01.2016 16:57

    Bai toyota dar nemtii cate le_au masluit noxele?