Test de consum: Toyota Prius vs. traficul aglomerat din Bucuresti
Am traversat Bucurestiul vineri dupa-amiaza de la est la vest si retur la volanul hibridului Toyota Prius. Rezultatul: 3.7 litri/100 km in cel mai aglomerat trafic al saptamanii.
Uneori, pentru a vedea ce inseamna cu adevarat tehnologia, trebuie sa te autoflagelezi. De exemplu, pentru a vedea daca un hibrid reuseste cu adevarat sa faca fata rigorilor traficului nebun din Bucuresti, trebuie sa te dopezi cu rabdare si sa faci ceea ce doar un nebun ar face in mod normal: sa traversezi capitala de la est la vest si retur intr-o dupa-amiaza de vineri.
Bucurestenii nu au nevoie de nicio prezentare a traseului Pantelimon - Universitate - Eroilor - Splai - Cotroceni - Iuliu Maniu - Valea Cascadelor - Bd. Timisoara - Razoare - Eroilor - Splai - Piata Unirii - Bulevardul Unirii - Piata Alba Iulia - Piata Muncii - Pantelimon. Pentru cei care nu au avut pana acum de-a face cu Bucurestiul, aceasta insiruire de artere bucurestene inseamna un chin de 28 de kilometri petrecuti pe alocuri intr-un sir nesfarsit de masini in care consumul unei masini normale - indiferent ca e benzina sau motorina - o ia razna.
Dar intre timp au aparut hibrizii. Iar modelele hibride promit marea cu sarea la capitolul consum. Si pentru ca ne-am saturat de povesti cu dieselul si benzina care isi scuipa plamanii intr-un Bucuresti plin de masini, am hotarat sa testam pe bune Prius. Poate hibridul japonez sa faca fata traficului bucurestean, sau vorbim de o "teapa" tehnica si de vorbe goale?
Pentru a testa masina am pus cap la cap o strategie de la care nu aveam voie sa ne abatem deloc. Traseul a fost fix si fiecare dintre cei trei oameni de baza ai Automarket a avut un plan prestabilit: Mircea urmeaza sa ruleze la consum, cat mai economic posibil in modul Eco (si, cand bateria incarcata ii dadea voie, in modul EV), Sebastian urmeaza sa mearga normal, asa cum o face si cu masina sa, in acelasi mod Eco, in timp ce Bogdan a fost "pedepsit" pentru performantele sale din concursurile de rulat ecologic si i s-a dat o sarcina invers proportionala cu aptitudinile sale economice: rularea in modul Power.
Din pacate, Bogdan nu a mai apucat sa faca traseul vineri din cauza faptului ca 28 de kilometri prin Bucuresti s-au dovedit a fi o cazna din punctul de vedere al timpului, astfel ca i-am schimbat "incadrarea" pe parcurs. Bogdan a rulat in modul Power duminica la pranz, pe un trafic relaxat. Scopul: sa vedem cat consuma Toyota Prius in conditii civilizate de trafic fara a adopta un mod ecologic de rulare.
TESTUL LUI MIRCEA
vineri, 23 aprilie, ora 14:00
28 de kilometri parcursi ultraeconomic in doua ore si 10 minute
3.7 litri/100 km
Marea performanta nu a fost ca am reusit sa cobor consumul lui Prius astfel incat la final am scos un rezultat onorabil, ci faptul ca am reusit sa limitez claxoanele si injuraturile celor din jur la doar doua cazuri. Ideea de rulare a lui Prius e relativ simpla: dupa ce pornesti, trebuie sa apesi pedala ca si cum ai avea propriile degete intre picior si metal. Usor, evitand pe cat posibil intrarea motorului pe benzina. Daca reusesti sa rulezi mult timp in modul electric (EV), consumul va cobori mai mult decat te-ai fi asteptat in conditiile date.
Am reusit sa ajung la final cu un consum de 3.7 litri/100 km. Pare SF in conditiile pe care le cunoastem cu totii, insa o dozare cat mai aproape de perfectiune a pedalei face minuni. Cel mai usor mi-a fost sa imi intru in ritmul lent de rulare (fiind ajutat evident si de traficul foarte aglomerat), iar cel mai greu mi-a fost sa plec de la semafor cu coloana in spate incercand sa nu trec "granita" dinspre rularea electrica in cea termica.
Concluzii:
- Un hibrid se afla in largul sau in trafic aglomerat. Imediat ce dai de o portiune libera, tinzi sa apesi pedala, iar motorul pe benzina isi intra in drepturi. Iar asta inseamna consum mai mare. Nu cu mult, dar se simte la medie.
- Bucurestenii au fost relativ calmi in spatele meu, chiar prea calmi uneori. Probabil multi dintre ei credeau ca un hibrid - o aparitie rara in peisajul romanesc - ruleaza atat de incet in mod natural.
- Trebuie sa gasesti echilibrul perfect intre mersul lent electric si mersul alert care iti da ocazia sa incarci bateria. Daca mergi foarte lent si atat, ai surpriza de a consuma mult mai mult decat sperai, pentru ca bateria se goleste si nu ai sansa de a frana pentru a o incarca.
- Niciun alt model testat de mine nu a atras atat de mult oamenii cand a fost parcat. Indiferent de cati cai avea si de cum arata. La spalatorie am facut chiar o demonstratie de pornire/oprire. Lumea s-a mirat ca Prius nu se aude cand apesi butonul Power.
TESTUL LUI SEBASTIAN
vineri, 23 aprilie, ora 16:30
28 de kilometri parcursi in ritm normal intr-o ora si 50 de minute
5.7 litri/100 km
Am vrut sa fac un test de consum atipic, asa ca am mers cu aerul conditionat pornit, am ascultat radioul si am mers in acelasi ritm cu traficul. Nu am plecat ultimul de la semafor, dar nici nu am apasat pedala la podea atunci cand am vazut culoarea verde. Eram tare curios ce rezultat voi avea si cum se va comporta masina in decursul acestui test de consum. Ca totul sa fie complet si sa pretind ca sunt un utilizator obisnuit, am condus Toyota Prius ca si cum ar fi fost o compacta obisnuita cu transmisie automata.
Rezultatul a fost cel putin impresionant. Fara sa ma agit, am reusit sa obtin un consum de doar 5.7 litri la suta pe traseul de 28 kilometri pe care l-au abordat si colegii mei. Ce trebuie sa retinem din acest test este ca Prius poate sa obtina un consum mai mult decat bun chiar daca utilizati instalatia de aer conditionat si va bucurati de sistemul audio. In mod normal, trebuia sa renuntam la aerul conditionat si sa ne straduim din rasputeri sa obtinem un consum redus de carburant. In cazul lui Toyota Prius, nu trebuie sa te obosesti deloc, iar mergand normal vei incarca bateria pe care o vei folosi tot pentru a consuma cat mai putin carburant.
Concluzii:
- Desi este un model ecologic, Prius este suficient de agil pentru orasul agitat in care traim
- Prius este rentabil daca parcurgi multi kilometri in oras si cauti o imagine mai deosebita, total diferita de cea a unei subcompacte cu motor diesel de cilindree mica
- Nu ai nevoie sa renunti la elementele de confort pentru a obtine un consum redus.
TESTUL LUI BOGDAN
duminica, 25 aprilie, ora 13:30
28 de kilometri parcursi in modul Power in 60 de minute
5.2 litri/100 km
Toyota Prius te face sa te simti special. Simti ca esti o vedeta de Hollywood, preocupata de mediul inconjurator, dar care ascunde in garaj un Bentley si un Lamborghini. In cazul tau insa, lipsesc. Masina atrage privirile tuturor dar mai ales lasa in urma o multime de urechi ciulite si remarci de genul: "E electrica. Nu se aude nimic. Isi ia curent de la soare asta. De aia nu vezi niciuna pe ploaie".
Testul meu cu Prius a fost ceva mai diferit. S-a desfasurat in weekend, intr-un trafic saracacios si anemic, cu semafoare verzi, uneori sincronizate. Decorul mi-a permis sa calc acceleratia in modul Power si sa ma bucur poate de cea mai placuta fata a pionierului hibrid.
Am condus fara menajamente, am simtit zvacnirea hibridului, am depasit, am schimbat benzile si de fiecare data am ascultat cu placere sunetul motorului, care creste pana la un punct infinit, asemeni unui cantec fara final. Nu am facut excese, am pastrat viteza in limite aproape legale si la final m-am trezit cu un 5.2 litri la 100/km onorabil, dar mai ales cu experienta unui drum confortabil si relaxant.
Concluzii:
- Prius m-a convins ca si hibrizii pot fi "fun to drive"
- In nici un alt model nu am auzit mai clar sistemul audio
- Esti tentat sa franezi fara motiv, doar ca sa-i oferi "o gura de energie" bateriei
un test interesant, as fii dorit unul cu un Bmw Seria 7 sau Opel Insignia.Totusi consumul este unul destul de mare....da destul de mare..mare