INTERVIU: Dacia Bigster nu este numele final al viitorului SUV românesc
În cadrul unei conferințe de presă organizată pentru presa din România, oficialii Dacia au spus că nu au decis dacă Bigster va fi numele folosit de viitorul SUV de clasă C. De asemenea, am aflat că Dacia nu mai este mașina aleasă de cei care migrau de la vehiculele second-hand.
După ce am asistat cu toții la dezvăluirea unei noi pagini de istorie din gama Dacia, conceptul Bigster, oficialii brandului românesc au organizat o conferință restrânsă pentru jurnaliștii auto din România. Am luat și noi parte la eveniment și am aflat lucruri interesante despre cum va evolua brandul românesc în următorii 5 ani.
DACIA ȘI LADA, O NOUĂ PERECHE ÎN GRUPUL RENAULT
În cadrul conferinței Renaulution, Luca de Meo, CEO-ul Grupului Renault, a anunțat că Dacia și Lada vor forma un nou business-unit. Mulți au înțeles că cele două mărci ar putea fuziona.
GREȘIT! Nici vorbă de așa ceva.
Renault a decis să pună în același coș două mărci care se adresează unei clientele similare: pragmatică, în cputarea unui vehicul practic, fără a renunța la designul atrăgător. În 2019, Lada a produs aproximativ 400.000 de mașini, iar Dacia a ajuns la pragul de 700.000 de mașini în uzinele sale din Maroc și România. Pe viitor, scopul celor două branduri va fi acela de a păstra numărul de 1.1 milioane de mașini produse.
Se va căuta însă eficientizarea producției prin folosirea unei platforme comune. Adică și modelele Dacia, și modelele Lada vor fi produse pe aceeași platformă nouă CMF-B, regăsită deja pe noile Dacia Logan și Sandero. Așadar, ținta Dacia și Lada este de a produce tot 1.1 milioane de mașini. Însă toate aceste mașini vor avea o singură platformă. Nu 4, cum se întâmplă în prezent.
Ce beneficii aduce această strategie? Negocierea unui preț mai bun pentru componente. Furnizorii vor oferi un preț mai bun pentru un milion de geamuri, decât pentru 400.000. Eficientizarea proesului de producție și obținerea unui profit mai mare pentru fiecare mașină în parte.
CUM VOM ALEGE ÎNTRE DACIA ȘI LADA?
Nu vom alege. Nu vom fi puși în fața acestei alegeri. Renault știe că cele două branduri se pot canibaliza. prin urmare, alegerea pragmatică a vest europenilor va fi Dacia, iar alegerea pragmatică a rușilor va fi Lada.
Denis Le Vot, noul președinte al mărcilor Dacia și Lada, a declarat în cadrul mesei rotunde că cele două branduri nu vor exista în paralel pe o piață. „Nu o să mergi pe stradă și o să vezi un showroom Dacia pe stânga și vizavi, pe dreapta, un showroom Lada”.
Va exista însă o excepție: Lada Niva. Modelul rusesc ar putea să-i pună probleme lui Duster. Mulțumită imaginii foarte populare pe care o are în toată lumea, din Peru până în Alpi, din Rusia până în nordul Africii, Lada Niva ar urma să fie singurul model rusesc vândut alături de produsele Dacia.
Noul Lada Niva promite să păstreze dimensiunile reduse, ampatamentul scurt, reductorul și unghiurile foarte bune pentru off-road. În concluzie, noua platformă CMF-B se va regăsi în Europa sub brandul Dacia, iar în Rusia sub brandul Lada.
VA FI PĂSTRAT NUMELE DACIA BIGSTER?
Oficialii Dacia au declarat că numele Bigster a fost ales într-o pauză, lângă espressor-ul de cafea. A fost rezultatul unui brainstorming. Însă, când vine vorba de păstrarea acestui nume pentru modelul de serie, există incertitudini. CEO-ul Denis Le Vot a declarat că nu se știe dacă numele Bigster (compus din englezescul „big”, adică mare, și terminația „ster” preluată de la Duster) va fi păstrat.
Lansarea versiunii de serie a lui Bigster va fi încununarea planului de întinerire a mărcii Dacia. Un plan care a început deja cu noile Logan, Sandero și Sandero Stepway. El ar urma să continue cu alte modele noi, printre care electricul Spring, așteptat în toamna acestui an. Lodgy nu va fi uitat; oficialii Dacia nu au infirmat scoaterea lui la vatră. „Dacia va continua să ofere clienților săi mașini accesibile cu cinci sau șapte locuri”.
NE PREGĂTIM DE UN DUSTER FACELIFT
Unul dintre noile modele Dacia pe care le vom vedea în viitorul foarte apropiat este faceliftul lui Duster. SUV-ul de la Mioveni, apreciat deja pentru capacitățile sale off-road, va trece printr-un update. Însă, acest update nu va presupune schimbarea platformei. Adică nu vom vedea platforma lui Logan și Sandero pe Duster. Cel puțin pentru moment. Duster facelift va avea tot platforma veche, însă cu unele îmbunătățiri necesare.
CÂND VOM VEDEA NOUL LOGO?
Odată cu Bigster, Dacia ne-a prezentat o nouă identitate vizuală pentru mașinile sale. Un nou logo, realizat din literele D și C, poziționate în opoziție. De altfel, tot numele brandului beneficiază acum de un font nou, geometric.
Toată lumea s-a întrebat când vom vedea această nouă inscripție pe modelele de la Mioveni. Nu foarte curând. Oficialii Dacia au spus că este dificil să modifice logo-ul pe toate modelele mărcii și pe toate showroom-urile mărcii într-un timp așa de scurt. Totul se va face la modelul potrivit. Denis Le Vot a declarat că nici măcar Duster facelift nu va marca introducerea noii identități. Așa că, mai rămânem câțiva ani cu logo-ul actual.
DACIA NU MAI ESTE ALEGEREA CELOR CARE ÎȘI DOREAU UN SECOND-HAND
În cadrul aceleiași mese rotunde, președintele Dacia a declarat că tipologia clientului s-a modificat radical. În concordanță cu creșterea puterii de cumpărare și în țările emergente. În urmă cu 10 ani, clienții modelelor Dacia erau oameni care veneau după o serie de achiziții second-hand. Aceștia preferau Dacia datorită prețului mic de achiziție. Practic, cu banii unei mașini second-hand, aceștia reușeau să își achiziționeze o mașină nouă.
Astăzi, la 10 ani distanță, profilul s-a schimbat radical: două treimi din clienți, adică 66%, sunt oameni care au mai avut mașini noi înainte. Mai mult, 70% dintre cei care vin să cumpere un Sandero (și au un buget de 9000 de euro) ajung să plece acasă cu un Sandero Stepway (cresc bugetul la 12.000 de euro).
Această îmbunătățire a imaginii a fost validată recent în Marea Britanie, acolo unde Dacia Sandero a primit cel mai prestigios premiu al publicației What Car?. Anul acesta, Dacia Sandero a primit titlul de Mașina Anului 2021 în Marea Britanie. În trecut, vechiul Sandero reușise să obțină titlul pentru „Cea mai bună mașină sub 12.000 de lire” pentru opt ani consecutiv.
Mașina anului pentru Sandero in Marea Britanie, din partea unei publicații de talia What Car, la categoria small si general, nu sună rău. In fond, pentru 9945 lire nu prea are concurent. Va fi interesant de vazut anul viitor pentru că anul acesta va intra în competiție și noul Sandero.