Un sfert dintre maşinile din România nu au asigurare RCA şi ITP valabil
Un şofer din patru nu respectă legile în vigoare, întrucât nu deţine o asigurare RCA şi nu are ITP-ul valabil, deşi ambele sunt obligatorii. Pe piaţa RCA activează însă doar şapte companii care au acţionează sub impulsuri oligopoliste.
Consiliul Concurenţei (CC) a publicat în această săptămână un amplu raport cu privire la evoluţia concurenţei pe piaţa auto, care evidenţiază faptul că şoferii români încalcă cu bună ştiinţă legislaţia.
Chiar dacă asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este obligatorie, în anul 2014 doar 71.3% dintre maşinile din parcul auto national aveau o astfel de poliţă, sub nivelul minim de 85% impus în Uniunea Europeană.
Cea mai plauzibilă explicaţie? "Probabil că mulţi dintre proprietarii vehiculelor care nu sunt tehnic funcţionale pe perioade îndelungate de timp nu încheie poliţe de asigurare RCA pentru acestea", precizează CC în comunicat.
În plus, procentul real ar putea fi cu 2-3% mai scăzut, întrucât statistica este realizată pe baza numărului de înmatriculări dezvăluite de DRPCIV, iar aceste date nu includ maşinile cu numere roşii provizorii, ale autorităţilor locale sau ale ministerelor MApN sau MAI.
Consiliul Concurenţei consideră că numărul de poliţe RCA ar creşte dacă acestea ar fi emise într-un mod asemănător cu rovienetele, întrucât "această abordare conduce atât la radierea unui număr însemnat de vehicule care sunt scoase efectiv din uz, dar sunt încă înmatriculate, cât şi la încheierea de poliţe RCA pentru multe vehicule folosite doar ocazional".
O altă problemă este că 90% din piaţa RCA este dominată de numai 7 companii de asigurări, clasamentul fiind condus de Euroins (18.94%), Carpatica (16.81%) şi Astra (16.38%). CC consideră că situaţia capătă accente de oligopol.
Pe de altă parte, romanii nu se înghesuie nici măcar să facă Inspecţia Tehnică Periodică (ITP). Datele Registrului Auto Român arată că, între 2010-2014, doar 74-78% dintre maşini au avut ITP valabil, cauza probabilă fiind similară cu cea de pe piaţa RCA-ului.
si din aia care au itp facut si masini de vreo 15 ani vechime, la jumate nu li se vad stopurile si lampile de semnalizare pe spate, ca n-au mai schimbat becul de cand e masina si plasticul de pe stopuri s-a matuit. CRED CA MERG PE PRINCIPIUL CA "DA-L IN *** PE ALA DIN SPATE, CA DACA INTRA IN MINE, EL E VINOVAT, CONFORM LEGII IDIOATE"