Un salon boem
Zilele acestea, maşinile prind viaţă în Oraşul Luminilor, acolo unde constructorii auto însufleţesc standurile Salonului Auto de la Paris cu creaţii artistice sau pragmatice.
În această perioadă a anului noi, cei pasionaţi de maşini, începem să ne franţuzim, fie că am învăţat să conjugăm corect verbele, fie că aruncăm cuvintele după ureche. Influenţele vin direct de la Paris, acolo unde zilele acestea are loc cel mai important eveniment auto al anului. Sunt acele zile în care traficul o ia razna în zona Porte de Versailles, acolo unde se găseşte centrul expoziţional.
Febra salonului se simte însă cu multe zile înainte, odată cu sosirea jurnaliştilor, delegaţiilor oficiale şi a maşinilor, transportate în mare secret. Am ajuns la Paris cu o seară în urmă, la timp pentru a prinde fierberea de dinaintea deschiderii salonului. Am nimerit în hotel cu francezii de la Peugeot şi cu nemţii de la Audi, ingredientele complete pentru un mix cultural efervescent.
Nu a fost însă vreme de socializare cu participanţii salonului, pentru că am avut parte de o cină pe care am putea-o numi istorică, în cadrul Atelierului Renault de pe Champs Elysees, ajuns la venerabila vârstă de 100 de ani. După o cupă de şampanie, închinată în cinstea primului constructor auto care se gândea la 1910 să îşi deschidă un showroom pe cea mai înfloritoare arteră comercială a Parisului, noaptea a căzut greu, la adăpostul unei ploi mărunte, de care aveam să ne bucurăm şi de dimineaţă.
Jurnalişti şi gură-cască
Ediţia de anul acesta a Salonului Auto de la Paris a debutat în zori de zi, încă de la orele 7.30, atunci când cei de la Opel dădeau startul evenimentului odată cu dezvelirea noului Astra Sports Tourer şi a conceptului GTC Paris. Matinali sau nu, jurnaliştii au început să inunde treptat aleile pavilionului expoziţional, alergând orbeşte după mape de presă, după rucsace oferite gratuit sau după o poză de pus în revistă sau pe site.
Bineînţeles, pe lângă oamenii de presă, veniţi chiar şi de pe alte continente, se strecoară şi o mulţime de gură-cască, majoritatea trecuţi de prima tinereţe şi adeseori însoţiţi de consoarte. Scopul lor este de a vâna un dejun, un suport media sau cine ştie ce alte articole de promovare oferite gratuit.
Dacă ne detaşăm totuşi de grupa de vârstă de peste 60 de ani, observăm că ponderea cea mai mare o au jurnaliştii de specialitate, veniţi fie să transmită live, fie să obţină interviuri, fie să se familiarizeze cu cele mai noi premiere auto. Din când în când, printre marea de oameni se mai zăresc şi prichindei, care se tolănesc pe covoarele moi sau se pierd în universul culorilor. Putem rezuma imaginea ca un babilon adunat în jurul a ceea ce se cheamă mobilitate.
Şi fiindcă tot am ajuns la acest termen, care defineşte societatea contemporană, se cade să spunem că şi anul acesta toţi marii constructori au mizat pe concepte futuriste şi chiar pe modele de serie electrice. Noul trend în domeniu este energia generată de baterii. Fie că a fost vorba de un concept surprinzător de atrăgător, cum a fost Renault Dezir, fie că a fost vorba de soluţii de mobilitate urbană, cum au fost Peugeot iOn, Citroen C Zero sau chiar scuterul Smart, cuvintele sub care a avut loc desfăşurarea de forţe pariziană au fost "emisii zero".
Conferinţele au curs din jumătate în jumătate de oră, iar maşinile speciale puse la dispoziţie de constructori au cărat sute de jurnalişti. Oamenii de presă au avut ocazia de a urca în Renault Espace, Peugeot 5008, Citroen C Zero, Peugeot iOn, noile Citroen C5 facelift şi C4. De la promenada pe aleile complexului expoziţional nu au lipsit nici limuzine, cum ar fi Jaguar XJ sau Rolls Royce Ghost.
Simulatoare, piste de test, zone de relaxare
Multitudinea lansărilor a făcut ca fiecare stand să ofere ceva original pentru a atrage publicul. Unii au recurs la muzică, cum este cazul BMW, care a instalat o formaţie de muzică jazz în faţa standului său, pentru a invita trecătorii să admire noul Seria 6 Concept. Cu sau fără trupa muzicală, la standul bavarezilor a fost o buluceală continuă, blitz-urile dând naştere unui flux continuu de lumină.
La standul Citroen, fanii motorsportului, dar şi cei care au rămas cu un gust plăcut după Avatar, puteau combina pasiunile într-un simulator 4D, care te zdruncina bine pe asfalt sau macadam iar la final te împroşca cu un jet de apă. Senzaţia, deşi foarte scurtă, merita toată atenţia. Tot la Citroen fanii reţelelelor de socializare îşi puteau uploada poza făcută la salon pe profilul personal. La final, un panou de comandă cu diferite modele de culoare putea schimba acoperişul unui DS3 la o simplă apăsare de buton.
Audi a continuat să îşi promoveze noul A1, drept pentru care a instalat în interiorul complexului un mini circuit care testa abilităţile modelului german pe carosabil umed sau în pantă.
Motivul WRC a fost exploatat cu succes şi de rivalii de la Ford, care au instalat un simulator capabil să zduncine bine pe oricine se încumeta să-l imite pe Hirvonnen. Pentru cei mai cuminţi, la câţiva metri se învârtea noul Fiesta WRC, viitorul rival al lui DS3 WRC şi Mini WRC în Campionatul Mondial de Raliuri. Simulatoare au existat peste tot, fie că a fost vorba de console Play Station sau xBox, iar publicul prezent s-a înghesuit şi chiar a făcut coadă ca la pâine.
La standul Renault lucrurile nu au fost atât de agitate, francezii preferând să invite publicul la relaxare. Mai multe scaune ale noului Latitude au fost instalate într-o zonă închisă, pentru a permite publicului doritor să experimenteze sistemul de masaj instalat pe scaunele modelului francez sau sistemul audio de ultimă generaţie, Bose.
Un BMW X3 atrăgător şi o revoluţie Lotus
Din amalgamul de modele pe care am apucat să le surprindem astăzi prin lentila aparatului de fotografiat sau prin retina obosită de atâtea jocuri de lumini sunt câteva modele despre care merită să menţionăm în mod special. În primul rând ar fi noul BMW X3, care nu arată aşa de urât ca în poze, ba chiar afişează o imagine deosebit de robustă, ajutat de dimensiunile mult mai mari decât ale vechii generaţii.
Rivalii de la Mercedes au lăsat şi ei o impresie bună cu noul CLS, dar în special cu noul CL65 AMG, care respiră forţă prin fiecare linie. Lotus s-a confruntat cu un aflux de vizitatori care nu-i era cunoscut şi la care poate tânjea în anii trecuţi. Esprit este într-adevăr un model care va face să tremure serios rivalii italieni din Maranello şi Sant Agata Bolognese.
Tot dincolo de Canalul Mânecii Range Rover Evoque ameninţă să răstoarne tiparele SUV-urilor coupe un un look senzaţional şi un interior fără îndoială premium. Tot o apariţie care a surprins plăcut este şi Renault Zoe, modelul electric care ne priveşte cu ochii viitoarei generaţii Renault Clio. Citroen C4 rămâne un compact foarte atrăgător, chiar dacă posteriorul adoptă blocuri optice poate prea mari pentru fineţea cu care ne-au obişnuit francezii.
Per total, atmosfera a fost una relaxată, cu fete drăguţe, gata să zâmbească mereu la aparatul foto, cu oameni de întreţinere care au şters de zor maşinile expuse, cu jurnalişti răpuşi de oboseală pe marginea standurilor, cu un decor instabil şi litere care cad (în cazul lui Dezir), cu copii uitându-se cu jind la colecţii de maşinuţe şi cu interviuri relaxate şi discuţiie amicale.
În concluzie, deşi nu este nici pe departe la fel de bine organizat ca cel de la Geneva şi nu la fel de impunător ca cel de la Frankfurt, Salonul Auto de la Paris are farmecul lui, creat de lumea boemă, de ritmul lent în care se mişcă lucrurile şi de lipsa unei rigori germane.
Numele corect este: Range Rover Evoque. Estoque este Lamborghini ... :))