Un grup de cercetători coreeni a dezvoltat bateriile auto care se încarcă într-un minut

Publicat luni, 27.08.2012 17:10 de Mircea Meșter

Dacă autonomia şi preţul rămân o problemă, bateriile maşinilor electrice ar putea scăpa în viitorul apropiat de timpul de încărcare după ce cercetătorii coreeni au inventat o metodă de încărcare ultrarapidă.

Un grup de cercetători coreeni a dezvoltat o metodă ultrarapidă de încărcare a bateriilor Litiu-Ion, încărcarea unui pachet de baterii destinat alimentării unei maşini electrice fiind de 20 până la 120 de ori mai rapidă. Altfel spus, cu ajutorul soluţiei descoperite de oamenii de ştiinţă asiatici, o maşină electrică poate fi încărcată complet în mai puţin de un minut.

Una dintre problemele maşinilor electrice de astăzi, timpul ridicat destinat încărcării complete, are la bază faptul că încărcarea are loc dinspre exterior spre interior, deci cu cât volumul bateriilor este mai mare, cu atât timpul creşte. Chiar dacă una dintre soluţii a fost "spargerea" bateriilor în pachete din ce în ce mai reduse ca dimensiuni, problema persistă din cauza volumului mare de baterii necesare pentru alimentarea unei maşini.

Cercetătorii coreeni care lucrează sub umbrela Institutului de Ştiinţă şi Tehnologie din Ulsan (UNIST) au "rezolvat" această problemă scufundând catodul din Oxid manganos de Litiu (LiMn2O4) într-o soluţie care conţine grafit. Prin carbonizare ulterioară, grafitul se transformă într-o reţea de "vene" extrem de conductoare care care uşurează astfel cu mult încărcarea. Practic, "venele" funcţionează ca o serie de vase de sânge răspândite în toată bateria care permit încărcarea simultană a fiecărei părţi a acesteia. Conform analizei cercetătorilor coreeni, soluţia nu afectează nici densitatea energiei, nici ciclul de viaţă al bateriei.

Deşi are potenţial enorm şi rezolvă una dintre probleme - timpul de încărcare, soluţia dezvoltată de coreeni acutizează o altă problemă a maşinilor electrice: preţul. Astfel, dacă bateriile sunt deja o bătaie de cap pentru producătorii de maşini electrice, reprezentând principalul motiv pentru preţurile astronomice ale acestui tip de autovehicule, noile baterii dezvoltate de cercetătorii UNIST sunt chiar mai scumpe din cauza soluţiilor tehnologice utilizate. În plus, pentru că "reţeaua" de vene conductoare măreşte volumul bateriilor, singurul domeniu de aplicare a noii tehnologii pare să fie cel auto, laptopurile şi telefoanele mobile având de suferit la capitolele dimensiuni.

via Phys.org

  • AndreiRN, luni, 27.08.2012 18:18

    Felicitari. Un pas inainte facut prin persistenta inginerilor. Va veni ziua cand masinile elctrice vor domina piata si sper ca acea zi sa o apuc si eu. Pana atunci ma multumesc cu biodieselul meu de casa.

  • ScorpyonVAG, luni, 27.08.2012 19:00

    Am mult respect fata de Koreea.

  • cmg_george, marţi, 28.08.2012 12:11

    Si instalatia electrica ce zice?

  • unckle, marţi, 28.08.2012 15:25

    @cmg_george - cum adica ce zice? ce, nu poti sa scoti 20kWh din retea intr-un minut? ... nu iti trebuie decat un curent de 1200A la 220V (similar cu ceurge printr-un transformator ce deserveste un cartier). Pasul in fata trebuie totusi salutat cu respect !!

  • Octavian, marţi, 28.08.2012 17:33

    unkle, 20kWh are un tico probabil daca e convertit. Un Tesla are acumulator de 56 kWh. Ai idee cum arata un conector care sa suporte sa zicem doar 500 Amperi? :)) Un cablu filat din aluminiu suporta 2 amperi per mmp, asta inseamna un cablu cu sectiune de 250 mmp. Va fi mult mai usor eventual daca se incarca in 5 minute, este timp suficient si viata acumulatorilor va creste considerabil. Chiar si 10 minute pentru o autonomie de 400km sa zicem e f ok. E chiar o pauza binevenita.

  • unckle, marţi, 28.08.2012 22:21

    @Octavian Trebuie sa inveti sa diferentiezi ironia de ignoranta ;)

  • tudor, miercuri, 29.08.2012 11:11

    interesanta chestie, dar din ce citesc zilnic pe phys.org principalele directii de cercetare atat pe electric si fuel cell este a substitui metalele f scumpe din aceste dispozitive cu compusi f ieftini si cel putin la fel de buni. Asa ca descoperirea koreenilor nu este chiar ceva fiabil. Da bine intr-o revista de cercetare, poate mai primesc un grant cv, dar nu cred sa atraga atentia producatorilor de masini electrice care probabil incearca sa scada pretul.....

  • Ady, luni, 14.01.2013 20:10

    Octavian,20 kWh la un motor cu ardere interna inseamna ceva si 20 kWk pe o retea electrica inseamna 20000 de kWh doar ca e prescurtat.

  • Ady, luni, 14.01.2013 20:11

    acolo am scris gresit 'kWk" era kWh