Treaz la volan timp de 48 de ore: pilotul Andrei Mitrașcă va încerca să conducă timp de două zile fără se se odihnească
Pentru a trage un semnal de alarmă în privința efectelor pe care oboseala la volan le are asupra stării fizice a șoferilor, Academia Titi Aur organizează un test-experiment de 48 de ore pe autostradă în care "cobai" este pilotul și instructorul Andrei Mitrașcă.
Oboseala care afectează fizic șoferii reprezintă una dintre principalele cauze ale erorilor care duc la accidente pe șoselele din România. Pentru a trage un semnal de alarmă și pentru a contribui la conștientizarea acestui fenomen, pilotul și instructorul de conducere defensivă Andrei Mitrașcă va fi "cobaiul" unui studiu unicat în România: acesta va conduce fără să se odihnească timp de 48 de ore pe autostrada București-Constanța, o echipă de specialiști monitorizându-i acestuia permanent starea fizică.
Ineditul studiu este organizat de Academia Titi Aur și de Skoda România în perioada 26-28 martie, starea lui Andrei Mitrașcă urmând să fie analizată constant de o echipă de specialiști ai Clinicii Somnolog din București, ai centrului de cercetare CeMark din cadrul Universității ASE București, ai centrului Superfit și de medici ai Serviciului de Ambulanțe București - Ilfov.
Norme de siguranță
Bineînțeles, testul de anduranță transformat în studiu de caz se va desfășura în condiții de siguranță absolută: Andrei va fi asistat de un copilot care va putea prelua oricând controlul asupra mașinii și să oprească la nevoie în condiții de siguranță. De asemenea, o mașină de siguranță va rula pe toată durata experimentului la o distanță de 200-400 de metri în fața mașinii conduse de Mitrașcă. Atât piloții acestei mașini, cât și copilotul lui Andrei Mitrașcă se vor schimba la fiecare 4-5 ore.
În cazul testului „Cursa de 48h”, Andrei va opri într-una dintre aceste patru situații: 1. Când va considera că nu mai poate continua fizic; 2. Când instructorul însoțitor din dreapta va considera că șoferul nu mai poate continua în condiții de siguranță; 3. Când rezultatele la testele de reacție și percepție, pe care șofeul cobai le va face din două în două ore, vor arăta o capacitate insuficientă pentru a continua; 4. Când medicul specialist va considera că acesta nu mai poate continua ”cursa”.
Monitorizat în permanență
Specialiștii din domeniul medical vor monitoriza mișcările oculare, numărul de clipiri, direcția în care se îndreaptă privirea (indicatori măsurați cu dispozitivul de eye-tracking) tensiunea arterială, bătăile inimii, precum și capacitățile de reacție și de percepție sau modificări psihologice.
"Studiul pe care îl vom face nu este un test de anduranță, este un studiu de caz prin care ne propunem să culegem cât mai multe date care să ne arate ritmul în care scad capacitățile noastre pe măsură ce continuăm să conducem obosiți. Chiar dacă majoritatea instructorilor implicați sunt sportivi, nu încercăm să doborâm vreun record, ci dimpotrivă, dorim să arătăm că oboseala nu iartă pe nimeni. Nici chiar pe cei antrenați, pe cei care conduc din plăcere”, spune Andrei Mitrașcă.
48 de ore în care intri în "comă alcoolică"
Potrivit statisticilor, oboseala la volan stă în spatele multora dintre accidentele rutiere, iar studiile arată că, după doar două ore de condus, capacitatea de reacție și de atenție a conducătorului auto este diminuată semnificativ. Cu toate acestea, conducătorii auto se avântă adesea la drumuri lungi, fie că sunt în interes de serviciu sau în interes personal, nu rare fiind situațiile în care parcurg drumuri mai lungi de 16-18 ore de mers fără odihnă corespunzătoare.
Conform studiilor, vigilența conducătorilor auto scade vertiginos după doar 8 ore de condus și ajunge ca după 24 de ore de nesomn să scadă până la a fi similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate. După 48 de ore, aceasta ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică.
Spoiler: au facut la Myth Busters (parca) un test similar. Au condus beti si au condus nedormiti. Pe modelul au condus si zile, au condus si nopti. Rezultatul: este considerabil mai rau sa conduci prea obosit decat beat. Asta tinand cond de faptul ca e deja foarte grav sa conduci beat. De la mine personal: am adormit odata pe la Buzau. M-am trezit dupa 1 secunda probabil. Dar asa sperietura nu am mai tras nici inainte, nici dupa. Am tras pe dreapta, am dormit o ora pana s-a facut lumina si de atunci nu mai plec daca nu am dormit destul. Regula si gata!