TOP 10: Dotări care vor fi eliminate din automobilele viitorului

Publicat vineri, 12.07.2013 16:05 de Dragoș Băltățeanu

Automobilul evoluează. Apar sisteme noi şi dispar altele vechi care au devenit arhaice. Ne place sau nu, în viitor nu vom mai avea anumite elemente cu care ne-am obişnuit.

Automobilul din ziua de azi este conglomerat de sisteme electronice gândite pentru a face viaţa mai uşoară pentru cel de la volan şi pasagerii săi. Constructorii auto inovează constant şi mereu apare ceva nou. Dar asta înseamnă că alte sisteme devin arhaice şi sunt eliminate.

Cu toţii am observat că anumite elemente de pe automobilele noastre s-au învechit şi nu prea le mai folosim. Cine a mai ascultat muzică de pe un CD, în loc sa folosească un stick USB? Sau când aţi văzut ultima dată o antenă radio telescopică? Iar lista poate continua. Pentru a ne face viaţa mai uşoară sau pentru a îmbunătăţii siguranţa, constructorii auto adugă constant elemente noi şi le elimină pe cele care au devenit arhaice. Iată 10 dintre dotările care vor dispărea în viitorul apropiat de pe automobile.

  • Cutia de viteze manuală

    Cutia de viteze automată, clasică sau cu două ambreiaje, câştigă din ce în ce mai mult teren. La fel şi cutiile CVT (transmisie cu varaţie continuă) preferate din ce în ce mai mult de constructorii japonezi. Motivul pentru care cutiile automate şi mai ales cele cu două ambreiaje sunt din ce în ce mai prezente pe automobilele din zilele noastre este eficienţa lor. O astfel de cutie poate schimba treapta mult mai rapid şi mai eficient faţă de orice fiinţă umană. În plus se adaptează în funcţie de stilul de condus, selectând mereu cea mai bună treaptă de rulare pentru optimizarea consumului de carburant şi a emisiilor poluante. iar cele mai multe dintre ele oferă şi posibilitatea schimbării manuale a treptelor, dacă simţim nevoia să preluăm controlul. Un exemplu: credeţi sau nu, pe Porsche 911, diferenţa de consum dintre cutia manuală şi cea automată este de aproape un litru/100 km. În favoarea automatei.

    În acest moment, majoritatea constructorilor oferă clienţilor posibilitatea de a alege între o transmisie manuală şi una automată, dar multe mărci premium deja nu mai oferă acest lux. Mai mult, anumite modele sunt disponibile doar cu trasmisie automată cu două ambreiaje, ca de exemplu noul Renault Clio RS. Va mai dura o vreme până acest lucru se va generaliza, dar viitorul este, se pare, dedicat cutiilor automate.

  • Cheia de contact clasică

    Din ce în ce mai multe automobile folosesc o cheie de contact inteligentă pe care este suficient să o ai asupra ta pentru a descuia un automobil şi apoi pentru a porni motorul. Cheia clasică cu parte metalică, pe care trebuie să o răsuceşti fizic pentru a porni motorul dispare încet, dar sigur. În locul lor vor apărea cheile care stau doar în buzunar, o simplă atingere a mânerului fiind suficientă penru a descuia sau încuia portiera, iar pornirea motorului se face din buton. 

  • Geamuri manuale.

    Clasicele manivele pentru ridicat şi coborât gemurile sunt astăzi o raritate. Le mai întâlnim doar pe modelele de bază ale unor constructori şi eventual pentru portierele din spate. În rest, geamurile electrice sunt la putere. Mult mai comode şi mai eficiente, ne-au obişnuit atât de mult cu ele încât orice maşină fără acest minim element de confort ni se pare mai mult decât ciudată. Este un element care nu va dispărea niciodată, ba chiar se va generaliza.

  • Antena radio.

    Antenele radio telescopice erau un semn distinctiv al automobilelor de acum 10 ani. Astăzi au dispărut în totalitate şi au migrat pe plafon, transformându-se într-un element flexibil ce poate fi deşurubat. Alţi constructori prevâd însă viitorul mutând antena radio în elemente de caroserie, ca de exemplu celebra aripioară de rechin a unor modele BMW. Sau a fost integrată în anumite părţi vitrate ale automobilului. Chiar dacă ne este dor de o antenă radio telescopică automată, care se desfăşura singură atunci când puneam contactul, viitorul va elimina antenele clasice. 

  • Frâna de parcare manuală.

    Un element îndrăgit de mulţi dintre noi pentru faptul că pe lângă latura practică de a asigura maşina în parcare, mai putea fi folosit pe suprafeţe aluneacoase pentru un pic de distracţie este pe cale de dispariţie. Frâna de mână cu levier clasic se va evapora din maşinile moderne şi acest lucru este cauzat de spaţiul mare pe care îl ocupă levierul în habitaclu. Un simplu buton care acţionează electric frâna de parcare poate fi amplasat oriunde şi se poate activa sau dezactiva automat. 

  • Bancheta rabatabilă nefracţionabilă.

    Pe vremuri, bancheta din spate era un obiect fix prins în şuruburi. Ulterior, constructorii auto şi-a dat seama că dacă fac spătarul banchetei rabatabil, pot câştiga spaţiu pentru încărcarea unor obiecte de dimensiuni mari. Ulterior, bancheta şi spătarul aferent a fost fracţionat simetric sau asimetric pentru a spori latura practică. Acest element a evoluat constant, fiind amplasate butoane sau leviere la îndemână pentru a face cât mai simplă fracţionarea banchetei. Astfel, bacheta cu spătar fix sau dintr-o bucată a dispărut practic din dotările automobilelor pe care le conducem.

  • Cabrioletele cu plafon dur pliabil.

    Automobilele cabrio cu plafon din tablă pliabil au fost la un moment dat un mare hit. Păreau compromisul ideal: o maşină cabrio care la apăsarea unui buton se transforma în coupe. Aparent perfectă, această soluţie şi-a dovedit neajunsurile în timp. Prea multe elemente mecanice în mişcare care se vor defecta la un moment dat, plus un plafon alcătuit din elemente în mişcare care scârţâie când caroseria torsionează. Peugeot, Mercedes-Benz, Opel, toţi au sau au avut în gamă unul sau mai multe modele de acest fel. Unele sunt la doua generaţie, altele au fost oprite, iar noile modele au revenit la soluţia clasică cu soft-top textil. 

  • Roată de rezervă full-size

    Foarte multe dintre automobilele moderne au renunţat la roata de rezervă clasică în favoarea unei roţi temporare de dimensiuni reduse, sau chiar înlocuirea roţii de rezervă cu un kit de pană. În viitor, cel mai probabil roata de rezervă va dispărea complet, fiind înlocuită de soluţii integrate pentru rezolvarea unei pene. Mai mult, anvelopele runflat vor câştiga teren şi astfel vom scăpa de grija unei eventuale pene de cauciuc şi mai ales de rezolvarea ei noaptea, când plouă. 

  • Faruri cu becuri halogen/Xenon

    Farurile clasice cu becuri cu filament incandescent sunt încă suficient de răspândite, dar viitorul lor este sumbru. Sunt ineficiente din punct de vedere al consumului de energie electrică şi nu luminează perfect pe timp de noapte. Nici râvnitele faruri cu xenon nu mai sunt atât de moderne. Viitorul este LED, atât ca lumini de zi, cât şi ca bloc optic complet. LED-urile sunt mult mai eficiente din punct de vedere energetic, dar şi optic. Aşadar, clasicul bec cu filament are zilele numărate.

  • CD Player

    Îşi mai aduce aminte cineva când a ascultat ultimul CD în maşină? CD audio, nu un cd-rom plin cu mp3-uri. CD-player-ul deja nu mai există în multe dintre maşinile recente, fiind înlocuit cu harddisk integrat, streaming audio via bluetooth sau intrare USB sau jack AUX. În plus, odată cu integrarea internetului 3G sau 4G în automobil, vom putea asculta posturi de radio online sau alte servicii audio de pe internet. Aşă că CD-ul audio îşi trăieşte probabil ultimele momente de glorie, la fal cum s-a întâmplat cu caseta audio acum câţiva ani. 

Mai departe...
  • gogu, vineri, 12.07.2013 16:45

    interesant articol si frumos argumentat P.S. Sistemul audio cu intrare USD e special pentru manelisti? :)

  • ScorpyonVAG, vineri, 12.07.2013 18:30

    Sunt impotriva disparitiei cutiei manuale.

  • Scrooge, vineri, 12.07.2013 19:21

    si eu sunt impotriva disparitiei cutiei manuale cu conditia ca cea automata sa fie standard iar cea manuala optionala. Din pacate acum e invers. Stiu ca sunt enorm de mult fani ai mestecatului in oala, in special tineri care cica "nu au deficiente" si vor "sa simta condusul". Acestia odata maturizati si ajunsi prin n motive sa conduca/detina automata nu mai revin niciodata la cea manuala. Din pacate din cauza pretului cutiile automate sunt destul de putin prezente la marcile de volum, si de cele mai multe ori sunt asociate cu motoarele cele mai scumpe din gama.

  • Automotomania, vineri, 12.07.2013 20:34

    Tot ce face o masina - masina dispare :( cheia , schimbatorul manual , frana de mana :'( , cd/cass-u' , antena , bancheta fixa ,becul de far macaraua manuala pt geam & so on . Bine ca am un Mercedes din 1978 ce nu va disparea niciodata si nu are nimik hightech sa ma de'a peste cap in timp ce conduc. "Soft Kitty, Warm Kitty, little ball of fur, Happy Kitty, Sleepy Kitty, purr purr, purr."

  • Norbert, vineri, 12.07.2013 21:37

    Si eu am fost fan cutii automate ..... dar in prezent conduc un Mercedes automat 7 trepte. Da este super confortabila cutia automata ..... dar daca rulez econom in afara orasului si vreau sa fac o depsire rapida mai bine o las balta. Din treapta a șaptea pana retrogradeaza in a treia de exemplu dureaza deoarece trece consecutiv 7-6-5-4-3 la cutia manuala poti trece direct din treapta a șasea in treapta a treia, a doua depinde de situatie. Cand vor face si cutiile automate la fel de rapid asta ma declar iar fan automate. Pana atuni sunt bune doar pentru o exploatare linistita. :)

  • inexorabil, vineri, 12.07.2013 21:41

    În opinia mea, nu unele aspecte inechivoc utile (precum cutia automată, geamul electric sau scaunul pliabil) constituie problema. Totuşi, mă deranjează renunţarea la tradiţională cheie de contact în favoarea funcţiei start/stop. Eu incriminez adevăratele ameninţări la adresa integrităţii noţiunii de automobil: - uniformizarea / standardizarea / globalizarea licenţelor, motoarelor, platformelor, materialelor şi pieselor; - cursa frenetică pentru ultratehnologizare şi profituri colosale; - neglijarea importanţei capitale a impactului calităţii de ansamblu asupra personalităţii produselor, invocându-se necesitatea reducerii costurilor totale; - marginalizarea sau chiar anularea rolului activ-coordonator al şoferului; - viziunea comică-utopică a “imortalităţii” în cadrul conceptului de siguranţă; - involuţia sau lipsa imaginaţiei arhitecturale a celor mai mulţi constructori; - excluderea factorilor fundamentali pasiune & artă din ambele procese: proiectare şi producţie!

  • LEXION, vineri, 12.07.2013 22:18

    Mai dispar: -Bandourile de pe usi si spoilere. Toate modele noi, inclusiv logan-ul, nu mai are un bandou de 4 cm de gros, de plastic, aplicat pe usa, in partea de jos, ele sunt inlocuite cu o usoara buza formata din caroseria masinii. -Railingurile de pe acoperis la combi-uri si SUV, care faceau masinile sa para ca o geanta de femeie. Acum sunt integrate in plafon. -Eleroanele ridicate (pe sub care trecea aerul) din usa portbagajului sau aplicate ulterior sunt eliminate si ele, in favoarea unei iesituri naturale formate din tabla plafonului sau usii portbagajului. -Scrisul marcii (Renault, Mercedes, Audi etc), este inlocuit de sigla marcii si modelul aferent -Semnalizatoarele din aripi sunt in oglinzi la mai toate masinile etc etc.

  • Adrian, vineri, 12.07.2013 23:36

    Asta cu cutia manuala ar trebuii sa nu dispara pt. ca multi vor sa schimbe si sa apese pe ambreaj. Eu sunt fan automata dar ar trebuii sa se gandeasca ca unii sunt fanatici dupa manuale si e bine sa ofere si aceasta optiune pt.ei.

  • Liviu, sâmbătă, 13.07.2013 00:26

    Serios? Si ce or sa puna in schimb? DVD player? Cu timpul va disparea "Placerea de a conduce". O sa mearga masina singura pe pilot automat si navigatie iar soferul doar va sta pe scaun si se va uita pe geam. Cu cat mai multe dotari cu atat mai scumpa masina, scopul este sa platesti mai mult atat la achizitionarea autovehiculului cat si la service. In ceea ce priveste cutia manuala (si anume mestecatul in oala) este mult mai eficienta decat cea automata. Cutiile automate sunt pentru bosorogi si pentru femeia care sta la cratita si atunci cand pleaca doar apasa un singur buton pentru pornire (ca la aragaz-ul cu aprindere electrica) si apasa pe acceleratie.

  • ics, sâmbătă, 13.07.2013 00:43

    Toate au sens mai putin cea cu hard top. La opel au scos din cauza costurilor iar cele mai mici cu hard top nu au avut vanzari prea mari, mai ales ca in perioada asta se cauta masini ieftine mai degraba decat cele fancy...

  • nume, sâmbătă, 13.07.2013 00:50

    Ma indoiesc ca hardtop-ul va disparea prea curand. Ultimul Mercedes SL are hardtop, viitorul BMW Seria 4 Convertible va avea tot hardtop. Ba chiar mai mult de-atat, hardtop-ul a fost introdus recent, in premiera, si pe automobilele cu motor central - vezi 458, respectiv MP4-12C Spider. Nu-i contest avantajele, insa soft top-ul arata pur si simplu ridicol - cu cateva mici exceptii (iar aici ma refer in special la 991 Cabriolet).

  • john_range, sâmbătă, 13.07.2013 00:55

    @Liviu...unde scrie ca,,cutiile automate sunt pt bosorogi sau numai pt femei ???...eu de exemplu sunt fan de cutie automata,asa ca gusturile nu se discuta!!!Probabil daca ai sta mai mult in trafic la semafoare si in cozi te-ai mai gandi putin care cutie este mai ok..cat despre aceste dotari care vor fi eliminate,foarte multe din aceste dotari au fost deja eliminate de ex de pe Mercedes clasele premium,nu vorbesc despre nava amiral de acum 10,,12 ani...nu mai exista multe dintre dotarile enumerate aici!!!

  • nume, sâmbătă, 13.07.2013 00:58

    De asemenea, pot sa pariez ca transmisia manuala nu va disparea din peisaj cat timp automobilele vor utiliza combustibili fosili, iar cheia clasica si frana de parcare manuala mai au si ele multe de spus - mai ales in cadrul segmentului masinilor ieftine. Daca mai aducem in discutie si blocurile optice... sunt sigur ca vor mai trece cel putin cinci ani pana ce toate modelele vor renunta la halogen / xenon si vor adopta integral tehnologia LED. In concluzie, multe enumerari din articol sunt doar simple presupuneri. Presupuneri gresite.

  • gelu, sâmbătă, 13.07.2013 09:10

    eu propun reintroducerea obligatorie a cutiei manuale pe masinile de Formula 1....

  • inexorabil, sâmbătă, 13.07.2013 10:45

    Salutări cordiale, John! Nu prea calci pe aici...Ştiu, mai răruţ e mai drăguţ...Şi totuşi!

  • legionarul, sâmbătă, 13.07.2013 12:42

    cutiile manuale nu vor disparea prea curand de tot si sunt sigur ca majoritatea vor avea si posibilitatea schimbarii manuale a treptelor.in rest cam toate in 2-4 ani vor disparea in afara de decapotabilele cu sistem hardtop.bineinteles cele cu sistem softop (textil) vor fi mai raspandite dar sunt sigur ca vor mai fi marci care vor mai oferi decapotabile cu sistem hardtop pt ca parerea arata mult mai bn.cred ca se vor raspandi cele de sticla vezi Renault Megane CC.si sunt sigur ca multi le vor indragi mai mult decat pe cele textile care parerea unele arata chiar urat vezi Porsche Boxster.opinia mea e ca multe Porsche-uri ar arata mult mai bine cu sistem hardtop decat cu cele textile....bineinteles cele textile is mai avantajoase.....mai usoare....consum mai mic ....performante mai mari

  • Scrooge, sâmbătă, 13.07.2013 14:14

    Automata nu ia deloc din placerea condusului....parerea mea e ca il accentueaza. Mi se pare ca manuala ia din placere pentru ca te concentrezi la cum sa apesi pe ambreiaj si ce viteza sa folosesti in functie de turatia masinii. In special in oras manuala e dezastru, iti taie tot cheful de condus. Sa nu uitam ca S-klasse, Seria 7 + Ferrari si alte ozeneuri au automata standard. Or fi masini pentru gospodine? Sa nu uitam ca multe cutii automate au si mod manual cu padele pentru "soferul din tine". In State daca le vinzi manuala ramai cu ea pe stoc rade lumea de tine (bine oricum americanii sunt atipici).

  • gelu, sâmbătă, 13.07.2013 16:49

    @scrooge mi-a luat-o inainte si sa-mi tai mana daca fraza asta nu am vrut sa o scriu si eu (intr-o usoara alta forma) "Mi se pare ca manuala ia din placere pentru ca te concentrezi la cum sa apesi pe ambreiaj si ce viteza sa folosesti in functie de turatia masinii. In special in oras manuala e dezastru, iti taie tot cheful de condus." Pentru plangaciosii de mai sus...aveti un reportaj de 18 minute de soferie pura cu masini adevarate, cutii manuale, trenuri de rulare ca al unei carute, cu volan cat roata carului , pilotaj cu pletele in vant si cu mushtele si tantarii printre dinti. Dar la articol nici macar 1 (unu) comentariu Nu e mai simplu sa ne smorcaim aici (vai, mi se ia placerea condusului, mie care nici n-am carnet, frate!) sau e mai usor sa o ardem filosofic (sunt privat, draga, de libertatea de miscare) sau sa o dam pe texte pseudo-religioase (unde este liberu' arbitru, mi-a dat dumnezo cutie manuala si capitalismul asta ma lasa fara melesteu'din cutia de viteze). Numai pomenesc de cretinele lui macho man nemultumit de bosorogii si femeia al carui loc e la cratita. Of, of... Nu, cutiile manuale nu vor disparea prea curand...posibil sa mai dureze inca 10-15-20 ani, pentru ca, inevitabil, motoarele vor deveni din ce in ce mai performante (in materie de putere, de ex) si numai o cutie automatica va putea sau pur si simplu ea va administra optim resursele, cutiile automate vor deveni din ce in ce mai ieftine, cheia de contact va disparea pentru ca este "obsolete" sa mai porti asa ceva agatat de gat sa nu-l pierzi. Pentru ca, pur si simplu asta se numeste evolutie si mi se pare o dovada se ipocrizie crasa sa te tot plangi de ceva doar pentru ca nu esti capabil sa te adaptezi vremurilor si sa consideri aceasta evolutie ca pe un atac la augusta-ti persoana, n'asha domnu' inexorabil? PS. parerea mea

  • nume, sâmbătă, 13.07.2013 17:26

    Deci sa inteleg ca parerile contradictorii, chiar daca bine argumentate, nu sunt acceptate aici? Nu de alta, dar sa stiu sa nu mai imi bat capul cu voi, invatandu-va diverse chestii. De asemenea: Domnule autor, ce inseamna la tine viitorul apropiat? Cinci ani? Iti garantez (si facem si un pariu daca vrei) ca urmatoarele nu vor disparea complet din segmentul auto inainte de 2018: cutie manuala, cheie clasica, frana de parcare manuala, hardtop si blocuri optice cu halogen.

  • inexorabil, sâmbătă, 13.07.2013 17:48

    @Scrooge, te-ai ostenit tu să explici adevărul elementar şi incontestabil despre cutiile automate, într-un mod concis şi persuasiv, iar eu sunt mereu pretenţios în privinţa manierei de exprimare a oamenilor! O mare bilă albă primeşti din partea mea!

  • Calingura, luni, 15.07.2013 11:48

    Treptat vor disparea multe desi unele dispar doar asa ca ne-am obisnuit sa le luam ca optionale. Ne pacalim singuri. Frana de mana ca sa fie echivalata de cea electrica trebuie sa aiba si auto-stationare (auto-hold cum e la vw de exemplu). Deci 2 butoane separate. Plecarea din rampa nu mai este o placere cum era cu cea clasica. Pe de alta parte insa frana electrica aduce si niste avantaje: se pune automat cand deschizi usa desi esti in viteza (sa zicem marsarier cand parchezi) si in alte cateva situatii, consola dintre pasageri devine mai aerisita ca sa nu mai zic ca arata beton si iti ia ochii :) Farurile halogen si cele clasice domne miluieste sa dispara de maine. Prea multi imbecili le folosesc gresit. Cumva ledurile nu orbesc asa tare iar asta pentru mine este o reala problema. Cheia clasica ar putea sa mai stea niste ani daca ma intrebati pe mine. Cea de tip nou polueaza si consuma bateria in draci. In plus sunt marci unde dispare cheia si apare cartela care surpriza trebuie introdusa in bord -- foarte tare. Cutia manuala este plansa in mare parte doar de cei care nu au automata sau au o automata veche/proasta sau - de ce nu - nu stiu sa o foloseasca. Sa nu uitam ca toate automatele au sub o forma sau alta moduri sport. (Norbert nu te supara pe mine dar pur si simplu nu cred ca avand pedala la podea masina se moscaie prea mult pana sa retrogradeze. Poate e un model vechi. Pe modele noi doar ciupesti mai tare si schimba imediat destule trepte) Acoperisul dur: sa dispara pentru ca oricum nu am bani de astfel de masini. Dar parca ar fi o greseala. Mie personal nu imi plac cele cu panza. Rotile de rezerva: cele mici isi fac treaba dar e cam magarie. In fine...magarie mai mare sunt cele care merg cu pana. Spargi unul de tot cand il schimbi il schimbi si pe celalalt. Daca se sparg la fel de usor ca cele normale e cam costisitoare o pana severa. Antena: si nu e bine? Abia nu mai au ce fura. In plus arata mai bine fara sarma in crestet. Ce asdori eu sa dispara: - oglinzile standard. Sa fie toate heliomate. - parbrizul si geamurile standard. Sa fie toate electro-heliomate; sa pot controla cat de inchis vreau sa fie si intre ce limite sa actioneze si cum (intri vara in tunel si nu vezi nimic 200 m. Daca ar sta mereu mai inchis si s-ar deschide in tunel ochiul ar suferi mai putin si mai ales ai si vedea pe unde mergi) - geamurile standard 2: cele noi sa ofere protectie solara reala. Cred ca aici mai avem de asteptat niste zeci de ani. Si apoi cand noi vom sta la 18 grade in masina fara nicio arsura solara si vom iesi afara dupa vreo 5 ore de condus mama mama ce soc termic vom suferi. - semnalizatoarele spate rosii deci de aceeasi culoare cu stopul - shaormele fara cartofi: nu sunt hranitoare deloc.

  • robotic, luni, 15.07.2013 14:02

    Cel mai sigur o sa dispara soferul mai devreme sau mai tarziu!

  • JP, luni, 15.07.2013 14:09

    Cutiile automate moderne sunt mai rapide decat orice cutie manuala asa ca singurul argument al unei cutii manuale e pretul. Conduc de 2 ani cutie automata si idea de a mai trece inapoi la manula e de neimaginat. Inainte sustineam tare si sus ca placerea codusului e mai mare pe manuala ... greseam.

  • andrei, luni, 15.07.2013 20:00

    Cutia manuala nu va disparea, nu are cum. Nu contest, sunt foarte bune automatele si vor deveni din ce in ce mai bune dar cateodata tot mai buna e manuala, si suntem multi care nu am da manuala pe automata.

  • AndreiRN, luni, 15.07.2013 22:09

    Hahahahaha ..... Se americanizeaza europeni. In US putin sunt cei care stiu sa foloseasca una manuala ca automatele au aparut in ani '60.