TOP 10: Dotări care vor deveni standard pe mașinile viitorului
Dacă tot am trecut în revistă 10 sisteme care vor dispărea în viitor de pe automobilele pe care le conducem, iată şi 10 sisteme cu care trebuie să ne obişnuim cât mai repede. Pentru că vor intra în echiparea de serie a tuturor modelelor noi în perioada următoare.
Într-un material anterior enumeram 10 sisteme care în curând vor dispărea de pe automobilele pe care le conducem. Dar, pentru că automobilul evoluează constant, în curând va trebui să ne obişnuim cu sisteme noi, unele desprinse parcă dintr-o carte SF. Toate aceste sisteme există în acest moment, dar majoritatea sunt dotări opţionale sau echipează doar modele high-end.
În viitorul apropiat, ele se vor răspândi şi vor intra cel mai probabil pe lista de dotări standard ale automobilelor de orice fel, indiferent de segment. Automarket îți prezintă 10 dintre aceste sisteme.
-
Head-up Display
Head-up display (sau, pe scurt, HUD) este un afişaj digital proiectat direct pe parbriz în raza vizuală. Este o tehnologie împrumutată din lumea aviaţiei militare, piloţii avioanelor de vânătoare fiind obişnuiţi de ceva vreme să primească informaţii direct în raza vizuală. Industria auto a adaptat acest sistem şi la această oră există suficiente automobile care pot afişa un număr de informaţii direct pe parbriz. Avantajul este că cel de la volan poate afla informaţii despre traseu, viteză sau alţi parametii ai automobilului fără a-şi lua ochii de la drum.
-
Start-Stop şi recuperarea energiei cinetice
Sistemul Start-Stop, căruia Automarket i-a făcut recent o prezentare pe larg, aproape că nu mai surprinde pe nimeni. Este suficient de răspândit pe automobilele moderne, iar în curând probabil va deveni o dotare standard pe absolut toate maşinile. Acest sistem opreşte motorul atunci maşina staţionază la un stop, de exemplu, pentru a economisi carburant şi a reduce emisiile poluante. Enervante la început, sistemele au fost rafinate din ce în ce mai mult şi astăzi au ajuns să fie aproape perfect integrate. Sistemele sunt acum completate de acumulatori de capacitate mai mare care pot porni repede şi eficient motorul. În plus, sistemele de astăzi recuperează energia cinetică generată în timpul frânării și o reutilizează fie pentru alimentarea unor consumatori mici, fie pentru a spori puterea motorului la sarcină maximă.
-
Frânare completă de urgenţă automată
Un sistem ce aduce un plus de siguranţă la situaţiile limită din traficul urban. În caz că cel de la volan este distras şi maşina din faţa sa opreşte brusc, automobilul se va opri automat la viteze mai mici de 30-50 km/oră. Sau cel puţin va limita rezultatele impactului. Volvo a dezvoltat pe modelele de serie acest sistem şi l-a transmis apoi pe întreaga gamă de modele, sistemul City Safety fiind acum capabil să detecteze biciclişti, pietoni și - în scurt timp - animale. În viitor, acest sistem se va generaliza, având grijă ca cel de la volan să oprească mereu la timp chiar şi când este distrat.
-
Camera de luat vederi pentru marșarier şi parcarea automată
Un sistem deja clasic, camera de luat vederi pentru mersul cu spatele a devenit o prezenţă obişnuită pe automobilele moderne. Derivată în diverse calităţii ale imaginii, plus indicaţii de parcare marcate prin chenarul locului de parcare, sistemul a fost mai nou împerecheat cu capacitatea unor maşini de a parca automat. E suficient să apeşi un buton, maşina va identifica un loc de parcare lateral şi apoi îşi indică ce să faci. Cel de la volan va acţiona doar cutia de viteze şi pedalele, de volan ocupându-se sistemul electronic. Ford, Volvo, Land Rover oferă deja acest sistem, iar în viitor îl vom vedea din ce în ce mai des.
-
Cruise control + limitator de viteză
Pilotul automat sau cruise control. Sau tempomat. Mai multe denumiri pentru acelaşi sistem. Nu este un sistem recent, cruise control-ul fiind prezent de ani de zile pe automobilele premium. Însă de curând a început să îşi facă loc şi pe automobile entry-level, de multe ori fiind asociat şi cu un sistem de limitare a vitezei maxime. Cruise control-ul este doesebit de util pe autostradă, iar variantele moderne folosesc un radar frontal care permite menţinerea vitezei în timp real faţă de automobilul din faţă. Practic, cel de la volan trebuie să aibă grijă doar de volan. Iar Volvo a anunţat de curând că a dezvoltat un sistem cruise control automat ce va acţiona şi volanul. Maşina autonomă nu este departe. Deocamdată, modelele vor primi în maximum 3 ani cruise control în standard. Indiferent de prețul mașinii.
-
Motor turbo de cilindree mică
Este trendul actual al industriei auto: downsizing-ul. Motoarele de cilindree mare sunt o amintire plăcută, viitorul aparţine propulsoarelor de cilindree mică cu eventual doar trei cilindri, dar supraalimentate prin sistem turbo. Sunt suficinent de puternice şi au avantajul de a oferi cuplu mai mare faţă de un motor aspirat clasic, iar acest cuplu este disponibil de la turaţii joase. Ford, Renault, Dacia, Volkswagen, toţi constructorii de volum, au îmbrăţişat această tehnologie, iar ea se va generaliza în curând. Automarket v-a prezentat o listă cu toate motoarele din noul val într-un material dedicat acum câteva luni.
-
Display tactil
Ecranele de dimensiuni din ce în ce mai mari, obligatoriu color şi eventual cu funcţie tactilă, devin parte din dotările automobilelor moderne. Tehnologia a devenit abordabilă, chiar şi Dacia oferind un astfel de ecran pentru modelele Sandero şi Logan pentru doar 300 euro. Este simplu şi elegant să ai toate sistemele la îndemână, putând selecta diverse comenzi doar prin intermediul aceluiaşi ecran. În curând, display-ul touch va fi o dotare standard în toate automobilele. E adevărat că există și reversul medaliei, cu marii producători premium care preferă ecrane fără touch, dar cu rezoluție ridicată și cu comenzi prin joystick. De cealaltă parte, Tesla a dotat noul Model S cu un display imens, de.. 17 inch.
-
Internet
Internet la bordul automobilului. Acum 10 ani părea pur și simplu SF, astăzi vorbim despre un sistem care apare din ce în ce mai des pe modelele de diferite clase. Datorită conexiunilor de date de mare viteză prin intermediul reţelelor GSM, câţiva constructori premium oferă deja acestă posibilitate. BMW, Audi, Mercedes îşi răsfaţă clienţii cu acces la internet prin intermediul sistemului maşinii, sau chiar prin hotspot în maşină. Ceilalți constructori de volum preferă deocamdată sisteme de navigaţie ce folosesc hărţi google sau alte informaţii online. Putem asculta muzică oferită de servicii onlice ca Deezer, TuneIn sau Internet Radio. Viitorul aparţine automobilelor conectate la World Wide Web.
-
Apel de urgenţă automat
Un element apărut de curând este apelul automat către serviciile de urgenţă în caz de accident. Ford a introdus acest sistem pe modelele recente, dar el se împrăștie rapid în toată industria și va deveni element obligatoriu în SUA și Europa până în 2020. Este necesar ca telefonul celui de la volan să fie conectat via bluetooth la sistemul maşinii În caz de accident, automobilul va suna automat la 112, comunicând poziţia automobilului.
-
Avertizare unghi mort
Un sistem ce îl ajută pe cel de la volan într-un din eternele probleme: vizibilitatea. Oricât de mari şi de bine plasate sunt oglinzile retrovizoare, întotdeauna va exista un unghi mort. Şoferii se asigură când vor să schimbe direcţia atât cu ajutorul oglinzilor cât şi întorcând capul pe direcţia necesară, dar acum un sistem vine în ajutorul lor. Senzori electronici monitorizează unghiurile moarte, iar dacă cel de la volan încearcă să facă o manevră, iar în unghiul mort este ascunsă o maşină, este avertizat prin intermediul unui semnale luminoase amplasate în zona oglinzilor retrovizoare. În curând (chiar) și pe Dacia Logan.
-
Cristi, miercuri, 24.07.2013 15:44
@ AM de unde avertizorul de unghi mort "in curand pe Logan"? Despre ce vorbiti, despre o optiune la Loganul actual ?
-
dragos.baltateanu, miercuri, 24.07.2013 16:32
Cristi, nu este vorba că Dacia Logan va primi în curând un sistem de avertizare pentru unghiul mort, ci ca sistemul va fi folosit în viitorul apropiat de din ce în ce mai mulți constructori auto. Iar Dacia se va alinia probabil acestui trend cât de curând.
-
Calingura, miercuri, 24.07.2013 18:44
In primul rand un mesaj din partea sponsorilor: cuvantul display a fost folosit in cel mai gratuit mod posibil. Stimati cetateni cand exista alternative curate, uzuale si deloc hulite chiar si de populatia tanara nu vad de ce ne-am englezi. 1. Afisajul la nivelul ochilor (pe romaneste HUD) - pentru cei care nu sunt deranjati de mustele si praful de pe parbriz atat de mult incat obosesc si se enerveaza (cazul meu) cred ca este una din cele mai utile inventii. Este fantastic de important sa nu iei ochii de la geam. - pe de alta parte insa - aici doar fac presupuneri - cred ca un exces de informatie ar focaliza privirea acolo si strada ar ramane la fel de nesupravegheata ca si cand te-ai uita la pedale - poate sunt colegi care au condus astfel de masini si ne pot spune ce senzatii au trait 2. Antonny te inseli teribil. Daca mergi cu masina doar duminica atunci da este o risipa. Daca locuiesti intr-un oras mare si mergi la orele de varf economia este semnificativa (am mai spus ca nevasta-mea scoate 8,5 la ore de varf cu 122 de cai. Si nu e genul care se moscaie). In acelasi timp pe langa consum ai parte de un confort sporit, de liniste. Iar de pornit porneste imediat. Si fara sa bruschez pedala tot pot pleca inaintea majoritatii participantilor calmi. 5. Pilotul automat Oameni buni eu habar nu am cum sa il folosesc. Bine eu am doar o parte din sistem dar chiar si asa nu dau 2 bani pe el. Nu am simtit niciodata in viata nevoia sa merg constant pentru ca as fi obosit sa o fac eu insumi. As schimba oricand aceasta optiune cu oglinzi heliomate sau cu paine gratis pentru 2 ani. 7. Afisaj tactil Smecherie sa iti ia ochii. Si eu m-am bucurat la el si nu as vrea masina fara dar sincer e un moft. Prea multe optiuni care necesita luarea privirii de la drum. 8. Internet Nu il vad cu ochi buni deloc. Din mai multe motive. Dar daca o fi sa fie apai sa fie. Nu ma pun eu de-a curmezisul istoriei. 9. Apel urgenta automat De 10 ori da. Probabil in viitor va putea chiar sa trimita date despre cum s-a intamplat, care era situatia in trafic si la bord si mai in viitor poate chiar starea curenta a pacientului. 11. Cotiera Lipsa ei din unele masini este o crima impotriva comoditatii sau dupa caz impotriva smecheriei. Imi doresc ca in viitor cotiera sa fie la fel de prezenta ca volanul.
-
antonny, miercuri, 24.07.2013 20:37
@Calingura .......ia demonstreaza sa vedem cum??? Am verificat toate masinile care vin cu strat stop nu au baterie amperaj mai mare ,plus celelalte piese sunt la fel .....hai sa facem un test sa vedem tu pornesti de 4 ori /zi si eu de 30 ori zi si vedem rezultatele ....Apoi hai sa vedem consumul iarna la un diesel masina normala /masina cu strat stop si ai sa vezi rezultatele .....
-
Calingura, miercuri, 24.07.2013 21:20
Ce sa demonstrez? Am zis eu ca consuma mai bine decat un diesel? Daca nu crezi ce scriu altii care au acest sistem sau diverse reviste atunci judeca singur: o fi bine ca la un semafor de 2 minute la care stau 5 cicluri pana trec de el motorul nu mai consuma? Ce crezi ca se strica de fapt? Vezi ca ai in articol o legatura catre niste explicatii despre cum functioneaza.
-
andrei, miercuri, 24.07.2013 22:00
nu se strica nimic. e clar ca economisesti. te uiti la consum si cand stai pe loc la semafor creste. cu start-stop nu mai creste, deci e clar ca lumina zilei ca economisesti si cat stai mai mult pe loc in trafic cu atat e mai bine. sigur, dureaza un pic pana te obisnuiesti si pt unii e enervant, dar sa sustii ca nu economisesti e clar ca nu stii ce vorbesti
-
LR, miercuri, 24.07.2013 22:48
@Calingura: Punctul 10 l-ai omis intentionat, nu-i asa :)
-
Calingura, joi, 25.07.2013 08:17
LR: sincer uitasem despre ce era vorba :)). Util si asistentul pentru unghi mort. Nu ma vrajeste in mod special dar na...e bun. Mai ales pe Logan.
-
HaiCuRomana, joi, 01.08.2013 14:39
Calingura : Ce este acest "HUD"de care vorbesti ?! M-am uitat acum in dex si nu dau de el... aahh da stai ca nu m-am uitat in dex-ul englezesc... ia sa vedem HUD vine de la Heads Up Display. Hai sa ne revizium si noi romana ca HUD in nici un caz nu este "pe Romaneste"
-
Calingura, vineri, 29.04.2016 14:59
HCR: eram ironic.
Citeste si
-
FEATURE | marţi, 27 octombrie10 lucruri pe care nu le ştiai despre Nissan Juke, Qashqai şi X-TrailCând faci un Juke de 600 de cai putere, când pui un urs pe plafon ca să-i testezi limitele şi când faci de 60 de ori înconjurul Pământului doar ca să fii sigur că suspensiile sunt ok, e clar că vorbim de o treabă cât se poate de serioasă. Avem 10 motive pentru care Nissan reuşeşte să fie o marcă a crossoverelor. Citeste tot
-
FEATURE | joi, 6 noiembrieFashion Cars: Hainele cele noi ale ÎmpăratuluiAm căutat ţinutele de toamnă perfecte pentru noua generaţie BMW X5. Vă prezentăm câteva idei pe care fiecare dintre dumneavoastră le poate pune în aplicare pentru a se ridica la nivelul celei de-a treia generaţii a unuia dintre cele mai apreciate SUV-uri premium din lume. Citeste tot
-
FEATURE | miercuri, 1 octombrieTOP 10: Cele mai importante modele de serie la Salonul Auto Paris 2014Salonul Auto de la Paris bate la uşă şi deja ştim o mare parte dintre noutăţile ce vor fi prezentate în acestă toamnă. Iată zece dintre cele mai importante modele noi ce vor fi expuse la Paris. Citeste tot
-
FEATURE | miercuri, 1 octombrieTOP 10: Concepte prezentate la Salonul Auto de la Paris 2014Salonul Auto de la Paris va atrage o serie largă de concepte auto. Acestea anunţă viitoare modele de serie sau linia de design pe care constructorii auto o va aborda în viitor. Citeste tot
-
FEATURE | joi, 11 septembrie10 lucruri mai puţin cunoscute despre MiniÎn luna august 1959 se năştea un automobil special. Avea să rămână în istoria auto sub numele de Mini, denumire care este astăzi, 55 de ani mai târziu, sinonimă cu una din marile legende auto, alături de Volkswagen Beetle şi Ford Model T. Citeste tot
daca start stop va fi standard cred ca ar fi si corect sa poti dezactiva ...economie nu faci ...o sa ai decat cheltuieli mai mari ....