TOP 10 butoane auto amplasate prost

Publicat luni, 29.10.2012 18:20 de Dragoș Băltățeanu

Industria auto a încercat să standardizeze anumite comenzi şi butoane din interiorul automobilelor pe care le conducem. Există însă excepţii care-ţi vor da bătăi de cap.

Suntem obişnuiţi să ne urcăm într-o maşină şi să găsim anumite comenzi în acelaşi loc indiferent de model. Sau măcar într-o zonă comună. A existat însă o eră când fiecare constructor punea comenzile cum îşi dorea. La începutul erei auto, chiar şi comenzile importante erau amplasate diferit. Ford-ul T avea acceleraţia la nivelul mâinii, iar multe din primele automobile aveau acceleraţia în mijloc, în locul frânei actuale. Apoi, comenzile importante s-au standardizat. Chiar şi amplasarea vitezelor la cutiile manuale, doar treapta de mers fiind încă "rebelă" şi ieşind în evidenţă prin diferite moduri de amplasare. 

Nu acelaşi lucru se poate spune despre comenzile mai mici. Diversele butoane de la care acţionăm pilotul automat, limitatorul de viteză, dezaburirea, luminiile de avarie, farurile de ceaţă, semnalizări, ştergătoare şi multe altele. Chiar şi cheia de contact nu este mereu unde te-ai aştepta să fie. Cele mai celebre exemple sunt Porsche, care păstrează din totdeauna cheia de contact amplasată în stânga volanului şi Saab, maşinile suedeze având cheia de contact pe consola dintre cele două locuri din faţă. Din păcate, Saab nu mai există, iar cheie de contact între scaune mai găsim acum doar la maşinile Smart. Şi la ultima generaţie Fiat Croma. 

Când treci prin câteva zeci de maşini pe an şi poate câteva sute în ultimii ani, mereu remarci când un buton este amplasat într-un loc ciudat. Am făcut o listă a "ciudăţeniilor" ultimilor ani şi v-o prezentăm. 

  • Butonul de claxon: Dacia

    Dacia a evoluat enorm în ultimii ani, dar insistă să păstreze câteva comezi amplasate specific. Cel mai cunoscut este butonul de claxon păstrat pe maneta semnalizatorului. În (aproape) întreaga industrie auto, claxonul este amplasat pe volan. La Dacia, tradiţia s-a păstrat. Claxonul pe maneta semnalizatorului îşi are originea pe modelele Renault. Dacia a păstrat acest tip de comenzi în perioada de dinainte de 89 şi chiar şi după ce Renault a revenit şi a preluat constructorul de la Mioveni. Ce-i drept, mai există şi un model Renault ce păstrează acest amplasament: Twingo. Pentru majoritatea dintre noi, claxonul de Dacie nu este o problemă. Dar pentru cine nu este obişnuit cu acest tip de claxon, volanul va suferi abuzuri dureroase.
  • Butonul acţionării geamurilor electrice: Dacia, Fiat

    Un alt set de butoane cu amplasare specifică pentru constructorul naţional sunt cele pentru acţionarea electrică a geamurilor laterale. Dacia a ales să le păstreze pe consola centrală, un loc mai puţin întâlnit pentru butoanele de geamuri. Mai regăsim această amplasare ala anumite modele Fiat, ca de exemplu Fiat 500 sau Panda, dar în rest toată lumea le pune pe portiere. Dacia pune şi butoane pentru acţionarea electrică a geamurilor din spate între cele două scaune din faţă. Economie la butoane: astfel, toată lumea le poate acţiona dintr-un singur loc.
  • Butonul de pilot automat: Renault

    Tempomatul - sau pilotul automat - este o dotare de obicei opţională. Pentru automobilele care au această dotare, comenzile sunt de obicei amplasate pe volan pentru o acţionare simplă şi fără a lua privirea de la drum. Renault a decis să amplaseze butonul care activeză pilotul automat sau limitatorul de viteză pe consola centrală dintre cele două locuri în faţă. Astfel, dacă vrei să foloseşti pilotul automat pe autostradă, trebuie întâi să activezi acest buton. În mod normal l-ai căuta pe volan, acolo unde sunt amplasate restul de comezi pentru pilotul automat, dar nu, Renault a preferat să îl pună în cu totul altă parte.
  • Butonul de avarie: Citroen C5

    Citroen a inventat mereu butoane noi şi amplasări originale pentru ele. Butucul fix al volanului pe care erau grupate foarte multe butoane rămâne poate cea mai originală invenţie modernă în ceea ce priveşte volanul, dar până şi Citroen a decis să renunţe la ea. Dar nu despre butucul fix vrem să vorbim acum, ci despre butonul de avarii. Este foarte important, pentru că avem nevoie de el în caz de avarie sau de oprire bruscă pe autostradă. În România, ne mai trebuie şi când mulţumim sau staţionam parcaţi aiurea, dar asta este altă poveste. Ideal este ca butonul de avarie să fie cât mai aproape de cel de la volan şi cât mai vizibil. Ei bine, Citroen C5 vine cu un butonul de avarie de abia accesibil, aşezat undeva în faţa pasagerului din dreapta.
  • Butonul de avarie: Renault Espace

    Pentru că suntem la capitolul buton de avarie, ne-am adus aminte de un model mai rar în România, care are comezile amplasate într-un mod original. Este vorba de monovolumul Renault Espace. Avariile sunt puse pe plafon, în zona oglinzii retrovizore centrale. În cazul lui Espace, designerii interiorului au avut şi o justificare: Au vrut să elimine cât mai multe din comanezile de pe consola centrală pentru a face loc unui spaţiu de depozitare. De altfel, Espace mai are un set de comenzi amplasate ciudat...
  • Comenzi climatizare: Renault Espace

    ...sistemul de climatizare automat. Pentru a face loc pe consola centrală a lui Espace, comenzile au fost mutate pe portieră. Astfel climatizarea este contolată de pe portiera celui de la volan, dar pasagerul din dreapta are şi el la dispoziţie un modul mai mic de comandă amplasat tot pe portieră din care îşi poate regla temperatura şi intensitatea ventilatorului.
  • Butonul de volum audio: Renault

    Renault ne mai uimeşte odată cu butonul de volum de la anumite sisteme audio. Butonul rotund central care îţi atrage atenţia nu acţionează volumul, aşa cum ar fi logic, ci frecvenţa postului de radio. Volumul este controlat de un buton rotativ mai mic amplasat mai aproape de cel de la volan. După ce schimbi de câteva ori involuntar postul de radio pe care îl asculţi, înveţi şi ordinea bună a celor două butoane.
  • Butonul de volum audio: Citroen

    Şi pentru că suntem în zona sistemelor audio, să amintim şi de sistemul audio mai vechi care se găseşte pe anumite modele Citroen, precum C3 Picasso sau pe vechiul C4. Şi acesta avea un buton rotativ central care părea că acţionează volumul, dar care foloseşte de fapt la navigarea prin meniuri. În tacest timp, volumul era acţionat din două butoane mici marcate cu plus şi minus.
  • Butonul computerului de bord: Infiniti

    La modelele Infiniti G, butoanele pentru computerul de bord au o amplasare destul de originală. Ele sunt puse pe partea din dreapta a instrumentelor de bord, dar trebuie acţionate din lateral. Un sistem ciudat şi care necesită un pic de obişnuinţă. După ce te obişnuieşti cu aceste butoane "după colţ" nu mai este nici o problemă. Dar, la primul contact, stai un pic pe gânduri până înţelegi cum funcţionează.
  • Butonul de pornire a motorului: Ford Kuga

    Când m-am urcat prima dată într-un Ford Kuga, am stat câteva minute bune să înţeleg de unde se porneşte maşina. Deşi am scanat cu privirea bordul, nu am reuşit să identific decât într-un final unde este butonul start-stop. Nu era nici lângă levierul schimbătorului de viteze, aşa cum era la generaţia anterioară Ford Focus, nici lângă volan. Designerii interiorului de Ford Kuga au ales să îl pună fix în mijlocul consolei centrale şi să îi dea aceeaşi formă pătrată cu cea a butonului de avarii. Foarte frumos şi simetric, dar foarte greu de identificat.
Mai departe...
  • MRC, luni, 29.10.2012 19:13

    Daca nu ma insel, si Citroen C4 Picasso are comenzile de la climatizare puse mai in lateral (pe bord, ce-i drept, nu pe portiere). Legat de butonul pentru volum...mai este si Honda Accord: cand m-am urcat in masina si am vrut sa umblu la volum....surpriza! Butonasul mai mic este pentru volum, nu cel mare (amandoua fiind pe mijloc amplasate). De asemenea, si comenzile audio la Renault (cele "pe volan") sunt asezate putin ciudat: in dreapta volanului. Aici e o chestie de obisnuinta: la Ford-ul pe care il conduc sunt in stanga volanului si astfel, pot actiona comenzile atunci cand schimb vitezele.... Mi se pare un pic ciudat ca aceste comenzi sa fie actionate cu mana dreapta....mana care ar putea fi folosita pentru a actiona comenzile radioului direct de pe consola....ma rog....chestie de obisnuinta....

  • ztele, luni, 29.10.2012 20:53

    Controlul climatizarii pe portiere mi se pare o idee chiar buna si te obisnuiesti repede cu asta. Ce-am mai vazut interesant e la Saab 9-5: controalele de la geamuri sunt toate pe consola dintre scaune (pasagerii din spate au comanda proprie pe portiere). Si din ce-am mai discutat, multa lume apreciaza controalele de la geamuri pe consola centrala, aparent e pozitia mai comoda.

  • And, luni, 29.10.2012 21:05

    Inca ceva stupid, dar fara sa aiba neaparat legatura cu butoanele... La Clio 4, aeratoarele centrale ale sistemului de ventilatie nu pot fi indreptate in jos!!! Practic se misca doar 90 de grade, din pozitia inchis pana la mijloc. STUPID!!! http://www.netcarshow.com/renault/2013-clio/800x600/wallpaper_50.htm Se deschid din acele butoane rotative situate in partea mediala, iar din cele centrale situate pe fiecare se misca doar stanga-dreapta. Si inca ceva, dragosb, data viitoare cand mai faci articole, nu te mai grabi chiar asa cu scrisul...

  • codrin, luni, 29.10.2012 21:25

    in concluzie sa ne luam toti masini germane k sunt perfecte!!

  • Lamborghini, luni, 29.10.2012 21:31

    la poza 5 (butonul de avarie la Espace) si in general butonul de avarie, nu este un buton atat de uzitabil...gen taranu care iti da avarie daca il lasi sa te depaseasca, sau o parchezi pe linia continua de ocupi toata banda si o dai pe avarie...pentru mine este un buton care l-as utiliza rar si nu ar conta unde ar fii pozitionat

  • mda, luni, 29.10.2012 21:35

    @Lamborghini La o franare de urgenta pe autostrada sau dupa ce te-ai proptit in ala din fata apuca-te sa cauti butonu' printre scaune.

  • ducu, luni, 29.10.2012 21:40

    E relativa amplasarea asta, depinde si de obisnuinta. Dar parca prea anti frantuzesti e facut articolul asta. De parca restul masinilor sunt perfecte la capitolul asta.

  • dan_grc, luni, 29.10.2012 21:58

    @codrin Nu sunt perfecte, dar acest top este dominat de francezi, ergonomia si comenzile comode sunt apreciate de clienti, sa spunem ca unele din cazurile prezentate aici sunt exagerate, exemplul claxonul in stanga volanului, nu e mare problema, dar comanda pt pilotul automat intre scaune de ex este cat se poate de nefericit.

  • xulescu ics, luni, 29.10.2012 23:21

    ar mai fi si altele de spus tot de la Reno de exemplu la megane, ca sa actionezi stergatoarele de o foarte slaba calitate trebuie sa dai de maneta in jos, la orice alta masina se da in sus ca sa pornesti (nu flash) faza lunga care oricum nu ajuta la nimic trebuie sa dai de maneta spre tine, nu in fata ca la orice masina nemteasca. de casetofon numai zic... daca vrei sa schimbi un bec de la far trebuie sa dai bara jos daca vrei sa schimbi un bec de la numar si arzi o siguranta trebuie sa demontezi toata masina ca sa ajungi la siguranta de greierasi si calitatea interiorului numai zic ca stie si un copil de 14 ani (puteti intreba) cei care au avut dacie sau astra g caravan si au trecut la un reno nou or sa spuna ca sunt multumiti, dar o masina nu inseamna numai un motor si o cutie, inseamna ergonomie, confort si zeci de alte calitati, altfel si un logan e reusit daca e sa o luam asa ca rezista cu brio pe drumurile noastre dar unii nu vor doar sa invarta roata, asta e diferenta. am avut pe mana si 2-3 modele peugeot si pot sa spun ca e altceva, chiar daca si la ei mai e de lucrat pana sa ajunga la nivelul masinilor nemtesti dar e mult peste ce ofera reno, nu degeaba reno-urile sunt mai ieftine si psa este al 2-lea producator din europa dupa vag. pana la urma nici o masina nu e perfecta, cat dai atata face.

  • Andy, luni, 29.10.2012 23:25

    Francezii si italienii stau prost cu erogonomia. Nimic nou, insa din pacate la multe modele din hexagon si din cizma lipseste si modularitatea pieselor electrice, electronice si mecanice, astfel incat atunci cand ai de umblat la x piesa trebuie sa le dai la o parte si pe y si z. Americanii, nemtii si asiaticii sunt in general pragmatici si rar gasesti pe modelele lor ergonomie slaba sau lipsa modularitatii. E o realitate oricat i-ar durea pe cei cu masini frantuzesti.

  • klm, luni, 29.10.2012 23:28

    frate ce interioare au astia de la reno....de la ergonomie pana la finisari sunt bine de tot.

  • Cineva, marţi, 30.10.2012 09:26

    Multe din observatiile Automarket sunt niste aberatii. Daca la Espace comenzile climatizarii sunt amplasate original, nu inseamna ca nu sunt ergonomice. Nu-i obligatoriu daca te-ai obisnuit cu comenzile de pe alte masini, ca toti constructorii sa foloseasca aceleasi solutii, atat timp cat gasesc altele la fel sau mult mai ergonomice. Cineva mai sus scria de franarea de urgenta. In primul rand ar trebui sa afle ca la masinile moderne de azi, avariile se aprind automat la o franare de urgenta, iar in al doilea rand, in cazul in care trebuie sa opresti pe dreapta cu avariile aprinse, sta in obligatia ta sa stii unde sunt amplasate comenzile inainte sa pornesti la drum. Daca nu... sa-si reaminteasca cum se ia permisul la scoala de soferi. Legat de amplasarea comenzilor la geamuri pe consola centrala, sunt de acord: a fost si este o idee proasta. Sunt f incomode. E singurul lucru care ma deranjeaza cu adevarat la Logan. Cu claxonul pe maneta te obisnuiesti pana la urma, dar cu geamurile... niciodata. In rest e o masina exceptionala in termeni de fiabilitate si robustete. PS: e cam suspect articolul... cumva e la comanda?

  • ratiu.andrei, marţi, 30.10.2012 10:51

    Si la Vectra mea, tot asa e cu butonul de volum. Am un buton mare in mijlocul playerului (cu care controlez toate meniurile din computerul de bord si player ) si un buton mai mic in partea din stanga care actioneaza volumul.

  • ShelbyV8, marţi, 30.10.2012 11:02

    Daca astea sunt amplasate prost, atunci cum e deschiderea capotei la Ford Focus (poate si alte modele)?

  • McLaren, marţi, 30.10.2012 11:29

    @ShelbyV8. Mare dreptate ai. Am avut un C-max generatia veche inchiriat in Germania acum cativa ani. Si am ramas fara lichid de parbriz (ningea, ploaie si nici nu cred ca fusese completat de ceva timp). Am stat 4 oameni ca prostii in frig si ne minunam cum se deschide. Am stat in benzinarie pana l-am prins pe un polonez cu un C-max si ne-a aratat (manualul masinii nu era in torpedou). Deci confirm emblema tembela data la o parte si sa bagi cheia.

  • Fra, marţi, 30.10.2012 11:56

    Din pacate toata gama Dacia are reglajul pe inaltime al farurilor foarte prost amplasat, in stanga volanului, foarte jos, iar la cum se actioneaza imi pare ca au pastrat vechea actionare prin cablu (care la modelele vechi era si foarte putin fiabila). Daca as avea o Dacia cred ca m-ar deranja mult mai mult acea comanda si mai putin amplasarea claxonului.

  • Fram, marţi, 30.10.2012 13:47

    Daca alea sunt amplasate aiurea ... inseamna ca nu ati vazut nimic ... Ford Escort ... buton de avarii in mijlocu volanului ... Ca sa il apesi tre sa bagi mana prin volan :|

  • Lupica George, marţi, 30.10.2012 14:53

    Infama frână de parcare la picior folosită de Mercedes are sens? Marşarierul ca-n camioane are sens (cel în care trebuie să strângi "nuca")? Comenzile pentru geamuri electrice spate Dacia? Aţi ales câteva lucruri neobişnuite, nu neapărat amplasate prost şi le-aţi inclus în defavoarea asemenea tâmpenii.

  • ratiu.andrei, miercuri, 31.10.2012 10:46

    La Ford am patit si eu faza cu deschderea capotei, la un Transit Connect... 30 minute ne-a luat la 5 oameni sa ne dam seama cum deschidem capota sa umplem lichidul de parbriz ( exact ca si @McLaren ) .... o tampenie de sistem.

  • Kap, miercuri, 31.10.2012 11:14

    Sa te legi a nu stiu cita oara aiurea de claxonul pe maneta de la Dacia este ca si cum as zice eu de autor ca are creierul amplasat prost si nu-l gaseste cind are nevoie.Pentru ca in articol se confunda preferintele subiective ale soferului X cu ergonomia comenzilor.De exemplu pentru un sofer obisnuit cu masini frantuzesti si fara junghi sh nemtesc, comenzile pentru geamuri si claxonul la Dacii sint foarte bune acolo unde sint, spre deosebire de pornirea farurilor la Vectra sau claxonul ala de pe volanul lui Mondeo vechi, care altuia poate i se par aiurea, ca nu e obisnuit. Un jurnalist n-are pretentia ca preferinta personala e regula de ergonomie si nu posteaza (poate ca "postatorul" nici nu e autor) toate prostiile doar daca se gasesc aprobatori de ocazie cu aceeasi parere (probabil si prin redactie, nu?).

  • Unu', joi, 01.11.2012 11:44

    Feriti-va! Fanii Renault-Dacia lovesc din nou. Este o aberatie sa spui ca claxonul si comenzile geamurilor sunt amplasate bine. Claxonul amplasat pe volan, butonul de avarii amplasat intr-un loc "la vedere" si la indemnana, la fel si comenzile climatizarii tin si de siguranta. Amplasarea pe usi iti poate distrage atnetia. In plus e posibil ca pasagerul din dreapta sa nu le poata folosi cand soferul este atent la drum. Dar ce poti sa mai zici, oricum esti un prost iar ei sunt niste destepti?

  • Kap, joi, 01.11.2012 16:40

    Eu merg foarte mult cu masini Dacia si Renault si imi este evident ca: mina stinga, care mentine volanul, actioneaza foarte usor semnalul, luminile, si claxonul (care claxon e la fel de ergonomic amplasat ca si satelitul pentru MP3 player, dupa volan), iar dreapta e libera pentru schimbat vitezele, dat geamul jos sau butonat sistemul audio. Fiecare e liber sa il prefere altfel, insa nu sint de acord sa se trezeasca Unu' sau Altu' ca nu e bine asa.Ba e foarte bine si vreau sa ramina in continuare asa.La fel de bine pot ramine si cele amplasate diferit, la alte marci, nu vreau sa le critic doar pentru ca am alta parere. Zic iar: hai sa nu confundam subiectivismele cu ergonomia, ale carei aspecte le studiaza TOTI producatorii. PS: Nu stiu daca fanii Dacia Renault formeaza un grup, insa sigur se manifesta pasionatii german sh impotriva a tot ce nu e Made In Germany de parca nemtii ar fi referinta fata de care toti trebuie sa cadem in cur.