STUDIU: Cele mai prietenoase țări pentru mașini electrice. România, în fața Germaniei, Franței și Marii Britanii
Un studiu realizat de compania britanică Uswitch arată care sunt cele mai bune țări din Europa pentru mașinile electrice. Studiul relevă că Olanda este cea mai bună țară europeană pentru vehicule cu zero emisii, în timp ce România stă surprinzător de bine la acest capitol. Țara noastră se află în fața unor state importante, precum Germania, Franța și Marea Britanie.
Nu mai este un secret că industria auto se află în cea mai mare perioadă de tranziție din istorie, de la motoare termice la cele electrice și pe bază de hidrogen. Cei mai mulți constructori s-au angajat să treacă în faza următoare și să lanseze modele electrice în numere mari, pentru ca, mai apoi, să devină companii pur electrice.
Știm deja că, începând din 2035, vânzarea de mașini noi cu motoare termice va fi interzisă în Uniunea Europeană. Însă, până atunci, există țări de pe continentul nostru care au făcut demersuri pentru a facilita tranziția către un viitor electric. Asta înseamnă instalarea stațiilor de încărcare rapidă în orașe și pe autostrăzi, precum și oferirea unor subvenții celor care își doresc să cumpere o mașină electrică.
Acum, un studiu realizat de compania britanică Uswitch arată care sunt cele mai bine pregătite țări pentru a încuraja mașinile electrice. Studiul a fost realizat în mai 2022 și a luat în calcul 33 de țări din Europa, printre care și România.
Pentru realizarea studiului au fost luate în calcul următoarele criterii: numărul de stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați; numărul stațiilor pentru fiecare vehicul electric; procentul de stații de încărcare rapidă și, cel mai important, costurile anuale de încărcare. Rezultatele sunt marcate cu o notă finală de la 1 la 10.
Așadar, studiul relevă faptul că Olanda este cea mai bună țară europeană pentru mașini electrice, cu nota finală 8.23. Aici, numărul de stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați este de 24.15, în timp ce numărul stațiilor pentru fiecare vehicul este de 2.80. Procentul stațiilor de încărcare rapidă este de 0.02%, iar costurile anuale de încărcare sunt de 184.59 de euro.
Pe locul al doilea se află Croația, cu nota finală 7.66. Aici sunt prezente doar 0.31 stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați și 1.47 de stații pentru fiecare vehicul electric. Procentul de stații rapide este de 0.05%, iar costurile anuale sunt de 231.75 de euro.
Podiumul este completat de Letonia și Slovacia, ambele cu nota finală 7.26. Topul 10 este completat de Ungaria (nota finală 6.61), Estonia (6.45), Cehia (6.29), Polonia (5.89), Turcia (5.65), Italia (5.57), Luxemburg și Elveția (ambele pe locul 10, cu nota finală 5.32).
În mod surprinzător, prima țară din afara primilor 10 este chiar România, cu nota finală 5.16. Potrivit studiului, în țara noastră sunt 0.05 stații de încărcare la fiecare 10 kilometri pătrați și 10.33 stații de încărcare pentru fiecare vehicul. Procentul stațiilor de încărcare rapidă este de 0.04%, iar costurile de încărcare anuale sunt printre cele mai mici, de numai 170.25 de euro. Din tot tabelul, doar Turcia are costuri mai mici, de 164.49 de euro.
Țara noastră se situează în fața Portugaliei, Marii Britanii și Sloveniei, care au primit nota 5.08. În spatele lor se află Belgia și Bulgaria cu nota 5.00. Alte țări importante care se situează sub România la acest capitol sunt: Austria (4.76), Franța (4.36) și Germania (4.19).
La polul opus, cea mai nefavorabilă țară europeană pentru mașinile electrice este Irlanda, cu nota finală 1.45. O altă surpriză este Norvegia, una dintre cele mai importante piețe pentru mașinile electrice. Țara scandinavă a primit nota 4.03. Asta din cauza numărului mare de stații pentru fiecare vehicul electric (24.03).
Alături de Irlanda, cele mai nefavorabile țări pentru mașinile electrice sunt: Cipru (2.58), Grecia (2.82), Islanda (3.15) și Danemarca (3.47).
via Uswitch
Cred ca e o greseala in text: "Asta din cauza numărului mare de stații pentru fiecare vehicul electric (24.03)." Probabil ca este mare coeficientul de masini per statie de incarcare si nu invers.