Skoda a inventat grila inteligentă, care anunță pietonii când pot să traverseze

Publicat marţi, 07.03.2023 12:40 de Alexandru Monenciu

Skoda lucrează la o grilă inteligentă care anunță pietonii când pot să traverseze în siguranță. Prototipul este montat pe un exemplar Enyaq și nu este clar dacă și când grila digitală va intra în producția de serie.

Producătorii de automobile caută încontinuu soluții pentru a face lumea mai sigură. Iar aici nu ne referim doar la sistemele de asistență, ci și la modalități prin care mașinile comunică, nu doar între ele ci și cu pietonii.

BMW și Hyundai lucrează la dezvoltarea unor grile digitale, spre exemplu. Celor doi constructori li se alătură acum și Skoda.

Marca din Cehia colaborează cu o echipă de experți în robotică pentru a dezvolta o grilă inteligentă. Prototipul a fost montat pe un exemplar Enyaq și are rolul de a anunța pietonii când pot traversa în siguranță.

Grila poate afișa pictograme și diverse animații recunoscute la nivel global. De pildă, o figurină verde le indică pietonilor că mașina a oprit și că, astfel, traversarea este sigură. O altă pictogramă îi va atenționa pe pietoni că mașina este pe cale să își continue drumul.

În cazul unei situații de urgență, grila afișează o pictogramă care anunță că mașina nu poate opri.

Skoda nu a precizat când și dacă această grilă inteligentă va intra în producția de serie.

Tot în cadrul aceluiași proiect, Universitățile Tehnice din Praga și Munchen lucrează la dezvoltarea unui robot, cu înălțimea de 2.1 metri, care are același rol. Robotul se deplasează în mijlocul șoselei și de acolo poate "dirija" traficul și pietonii.

Prin afișarea unor simboluri, robotul anunță pietonii că pot traversa în siguranță și, prin intermediul semnalelor 5G, anunță mașinile care se apropie că trebuie să încetinească. Odată ce și-a îndeplinit sarcina, robotul revine pe margine.

Până acum, robotul a fost testat în orașe ca Modena, Milano și Ljubljana. Faza de testare urmează să fie finalizată în 2024, iar producția de serie ar putea începe în 2025.

via Carscoops

  • PLUA, marţi, 07.03.2023 13:55

    Acum am inteles de ce cei de la BMW au facut grilele alea asa mari ;-)

  • Octavian, marţi, 07.03.2023 14:08

    Astia nu mai au loc de televizoare pe dinauntru si vor sa le puna si pe afara. :))

  • Dutz, marţi, 07.03.2023 14:24

    Da sa-si “scoată” capul din telefoane cum se face?… utilitate zero, bani irosiți.

  • Banditos, marţi, 07.03.2023 15:23

    Foarte frumos, numai ca au intarziat nitel, un astfel de concept fiind prezentat acum cativa ani de catre Toyota @Dutz, ca te vad mai moshneag asa....de KITT ai auzit? De proiecte studentesti, proiecte care sa confirme/infirme anumite tehnologii/principii de functionare ai auzit? Personal ideea are ceva neajunsuri dar verificarea ei este o intreprindere interesanta iar concluziile pot fi stocate intr-o baza de date pentru analize viitoare. Si apropos, e plina Europa de bannere cu "nu folositi telefonul la volan"....ce mai vrei? In Romania...am auzit ca versiunile pentru piata romaneasca de la BMW nici numai au manete de semnalizare. S-a constat ca nu sunt utilizate. Ca si oglinzile laterale. Asa cere piata.

    Dutz, marţi, 07.03.2023 18:32

    Ai tu o problema sa pricepi ce spune lumea si te aprinzi fără sens… poi cum sa-ți spună “masina” când sa treci? Pentru tine este este tehnologie? pentru mine este noaptea minții. In rest cum naiba rămâi in viața, îți spune un ecran ce sa faci si când? Știu ca șoferii stau si ei cu capul in telefon… dar nu era despre asta, aveai tu o oftica si ai crezut ca ai găsit momentul… stai jos 4. PS doar las impresia ca am o vârsta… sunt mai actual decât crezi ;)

  • @Dutz, marţi, 07.03.2023 15:42

    Dar ca șoferii sa își scoată capul din telefoane cum facem?

    Dutz, marţi, 07.03.2023 18:27

    Eram la subiect… clar este si mai grav la soferi.

  • civilizatul, marţi, 07.03.2023 18:52

    in uk majoritatea au semafor si buton. desigur lumea mai apasa si aiurea, fara sa se adune sau inainte sa treaca coloana.. la cele fara buton nu au curaj sa puna piciorul jos daca e masina in apropiere. asta e normalul.

  • Banditos, marţi, 07.03.2023 18:52

    Inteleg ca stii tot algoritmul care sta in spatele ideii si ca specialist deja le-ai demontat experimentul. Ai citit "decat" titlul si gata! PS Ai uitat sa-ti bagi parerea de adult la articolul cu Lamborghini Aventador si cei 1000CP inutili. La Giulia electrica erai cocotzat tocmai in varf si cotocadaceai tare cunoscator. PS2 Sa nu-mi zici ca mia aia e inutila indiferent de motorizare. Cauta o alta justificare. PS3 "sa am o oftica"....pe tine? :))))

    Dutz, marţi, 07.03.2023 19:50

    1000 CP nu sunt doar inutili sunt si periculoși indiferent de motorizare, mai ales Electricele ar trebui toate limitate la 150 CP ca de aia au “venit” Electricele ca sunt ECO. La fel si viteza maxima la 130, ori o facem “curată” treaba ori o dam in ipocrizie… sau cum spun unele genii de pe aici “Electricele dau ceață”… asta ca dovada de maturitate, nu? PS oftica ta este pe tine si pe limitele tale, clar nu pe mine ;) la cum te aprinzi îți mai trebuie o viața sa putem sta de vorba.

  • oricine, miercuri, 08.03.2023 09:24

    Și după limitarea mașinilor ce mai urmează ? Să purtăm toți salopete, să mâncăm același terci din insecte și să fim programați genetic ca să fim la fel (de urâți și proști) ? Adică nu vom mai avea nimic și vom fi fericiți ? O fi vreun comunism avansat .

    Dutz, vineri, 10.03.2023 05:42

    Făceam mișto, se pare ca nu am fost “clar”.

  • mda, miercuri, 08.03.2023 11:28

    Inca un lucru inutil pus pe masina, care va costa o gramada de bani in caz de accident usor, frontal (nu era suficient costul unui far led si cel al unui radar montat in bara). Ce sa zic... sa mai cumparam masini "accesorizate"....

  • Mircea Badea, miercuri, 08.03.2023 22:34

    eu mi-as pune niste cornite de taur, iar pe fond pete rosii...

  • Mircea Badea, miercuri, 08.03.2023 22:37

    sunt curios ce note aveau la fizica cei calcati pe treceri...in tara unde faci avere cu meditatiile la fizica ar trebui sa nu avem deloc accidente.