Skoda 10.000.000
La 101 ani de la fabricarea primului autoturism, Skoda sarbatoreste: cehii au produs ieri autoturismul cu numarul 10.000.000.
Skoda a produs exact 10 milioane de autoturisme incepand cu 1905, anul in care prima masina a iesit pe portile uzinei de la Mlada Boleslav a constructorului ceh. Evenimentul a fost sarbatorit ieri, cand exemplarul care are sansa sa poarte acest numar – o Octavia Wagon 2.0 TDI argintie – a fost prezentat cu mare fast presei din Cehia. Masina a fost donata organizatiei “Ceskym Centrum”, care se ocupa cu promovarea la nivel international a imaginii culturii Republicii Cehe.
Desi Skoda a inceput sa fabrice biciclete inca din 1895, productia propriu zisa de autoturisme a inceput sase zece ani mai tarziu, cu modelele Voiturette A (produse sub sigla Lauren and Klement), din care au fost realizate circa 100 de exemplare. Primul model din care au fost produse mai mult de o mie de unitati a fost L&K-Skoda 110, realizata intre 1925 si 1929. Alte modele de succes ale constructorului ceh sunt Popular (1934-1946) – produs chiar si intr-o varianta sportiva, sub numele de Monte Carlo – si Skoda Superb (1934-1949), care a si primit un premiu european pentru eleganta in 1935. Productia caroseriilor din metal incepe in anii ’50, o data cu lansarea modelului Skoda 1200 (1952-1961). Skoda 1100 MB (1964-1969) a primit numeroase premii si distinctii datorita revolutionarului motor din aluminiu, lucru care l-a facut foarte popular in lumea auto: au fost fabricate nu mai putin de 443.141 de exemplare. Imediat urmeaza modelele Skoda Octavia si Skoda Felicia (produse intre 1959 si 1971 respectiv intre 1959 si 1964).
Modelele bestseller din toate timpurile au fost Skoda 105-120 (inludem aici Rapid, Garde si 130), produse intre 1976 si 1990 in nu mai putin de 2.008.740 de unitati, si Favorit (1987-1995), cu 1.077.136 de exemplare vandute. Acesta din urma a fost primul model care avea motorul dispus in fata si ultimul produs inaintea “erei Volkswagen”, constructorul german achizitionandu-l pe cel ceh in 1991.
De fapt, aceasta tranzactie este una dintre paginile fundamentale ale istoriei casei de la Mlada Boleslav. Inceput cu un singur model produs in 170.000 de unitati pe an si exportat in 30 de tari ale Europei Centrale si de Est, proiectul a crescut astfel incat astazi productia anuala este aproape tripla, in conditiile in care sunt oferite pe piata patru modele Skoda.