Situaţia Saab se agravează

Publicat duminică, 10.04.2011 12:14 de Cornel Șocariciu

Săptămâna aceasta Saab a oprit producţia la uzina din Trollhattan pentru încă trei zile, întrucât nu a reuşit să achite facturile către furnizori. Mai mult decât atât, datoriile către aceştia se cifrează la "câteva milioane de euro".

La finele săptămânii trecute vă informam că producătorul suedez Saab<">Saab nu a putut achita facturile către furnizori. Mai mult decât atât, un oficial aparţinând grupului de furnizori suedezi a declarat că, în prezent, Saab<">

Victor Muller, directorul executiv Spyker şi Jan-Ake Jonsson, şeful Saab, au refuzat să comenteze pe baza acestui lucru, însă un purtător de cuvânt al suedezilor a admis faptul că aceştia se confruntă cu probleme financiare grave, dar speră ca producţia să fie reluată săptămâna viitoare. "Se duce o muncă grea pentru îmbunătăţirea poziţiei financiare a companiei", a declarat acelaşi purtător de cuvânt.

Via | Reuters

  • Muller, duminică, 10.04.2011 14:45
    saab

    Sa-i fie iertate pacatele.....

  • tzenu_bmw, duminică, 10.04.2011 16:39
    cu putina vointa.....sar putea salva marca suedeza

    pacat sa se piarda asa o marca(destul de interesanta) celor de la saab le trebuie cat mai repede un model de clasa hatch si au putea sa imprumute platforma de la Opel/Vauxhall

  • gelu, duminică, 10.04.2011 17:29
    speranta moare ultima

    si cand ma gandesc la toate jarghinile, cojile si puturoseniile trase la indigo aflate la "tz"-shpea generatie cu tehnologia anilor '90 dar intinerite pe ici pe colo cu cate un stop nou si 2 leduri in plus la faruri sau aruncate pe piata ca marci diferite dar avand 99% organe identice, vandute la preturi "corecte" ce satisfac orice taran cu doi poli in buzunar mandru ca si-a tras "masina frate!" mare pacat....saab una dintre putinele marci mai altfel.....

  • LauCalin, luni, 11.04.2011 18:56

    Cred ca SAAB nu va scapa prea usor de blestemul numit GM. Cat timp a apartinut de GM, SAAB nu a venit cu nimic inovativ, diferit, asa cum era marca asta in anii '70-'80. Asocierea cu Opel a fost mereu un punct slab si NIMENI nu a miscat un pai in privinta asta. Apoi GM a vandut SAAB, care avea un 9-5 care a aparut pe piata prin 97-'98, un 9-3 care a aprarut in 2003 si intre timp concurenta era cu un (mare) pas inainte, motoare vechi, si un 9-7 care... nimeni nu stie defapt de ce exista. Ia ganditi-va prin ce a trecut SAAB in ultima jumatate de an: ajunge pe mainile unui constructor destul de mic intr-o lume foarte mare, trebuie sa bage bani multi in ultimul 9-5 (care deja a avut un recall), urmeaza viitoarea generatie 9-3, se zvoneste un 9-1, e nevoie si de motoare performante... de unde bani de proiecte? GMGMGMGMGM!!!!!!

  • SaabCuantic, luni, 11.04.2011 20:54
    asta e!

    @LauCalin , @gelu si @tzenu-bmw, este limpede ca expuneti adevarul gol-golut, fiecare in stilul lui, dar nu se mai poate face chiar nimic in spriijinul SAAB, oameni buni, trebuie sa acceptam realitatea ca atare! Stiu, stiu, este un cliseu dureros de platitudinal, insa nu se cuvin alte cuvinte si alte idei in momentul de fata, unul de calvar nemaipomenit pentru toti cei care iubesc SAAB cu adevarat. Eu de aceea am tot repetat ca papagalul ca purcica-i moarta in cotet inca din 1990 si, ca sa folosesc un alt cliseu ultra-batatorit, contra vantului nefavorabil n-ai cum logic sa te pui. LIPSESC ACUT LICHIDITATILE in curtea suedeza si acest simptom simplu si maximum distructiv saboteaza din start orice initiativa, oricat de bine-intentionata. @tzenu-bmw, tu avansezi propunerea de a se folosi o platforma de Opel pentru un model mic, foarte la moda acum...Bun, subscriu, nu-i nici o problema, solutia asta merita luata in calcul, mai ales sub aspectul consumului optimizat, dar te intreb si eu intr-un mod extrem de naiv: cu ce bani ?!? Stii foarte bine ca, realizand proportiile dezastrului care bate puternic la usa, Victor Muller s-a vazut nevoit sa instraineze divizia Spyker Cars pentru a face rost de maruntisul de 32 de milioane de euro doar ca sa-i mai adauge inca o perfuzie vitala, dar de scurta durata, pacientului in coma profunda numit SAAB...Probabil ca, gratie aceastei sume mizerabile (comparativ cu prioritatea absoluta de investitii infrastructurale in contul SAAB) , de-abia a reusit sa acopere fondul de salarii al muncitorilor de la Trollhattan pentru cateva luni, maximum un an! Crezi ca o sa se mai implice inca o data autoritatile suedeze, care cu chiu, cu vai, au fost de acord sa garanteze imprumutul BEI catre Spyker de 400 de milioane de euro ?! (intre patru ochi fie spus, eu risc sa cred ca totul a fost o cacealma de mare efect mediatic si ca, de fapt, americanii de la GM au acceptat doar cash-ul de 74 de milioane de euro, atat si nimic mai mult, basmul cu actiunile "preferentiale" de 326 de milioane de euro neputand pacali nici un economist serios! da, exact, te multumesti si cu bacsisul acela de chelner de 74 de milioane de euro, tu, care ai platit in total 600 de milioane de dolari ca sa achizitionezi SAAB de la defuncta Saab-Scania, decat sa pierzi peste 100 de milioane de euro ca sa suporti lichidarea judiciara a subsidiarei tale nerentabile! cine cu capul pe umeri n-ar proceda identic?...se leaga ecuatia cauza-efect, nu?) .Deci sa ne fie clar: statul suedez, spre rusinea lui, nu vrea sa auda de soarta acestui colos istoric si simbol national. Deci cine oare sa-si puna pielea pe bat, financiar vorbind, pentru a se aventura intr-o autentica gaura neagra (caci asta inseamna SAAB acum ,chit ca ma urasc pentru ce spun!) tocmai in aceste vremuri prea tulburi? (sau "pe praful asta", intr-un jargon public larg utilizat) . BEI? De ce ar face-o? Expertii lor prevad cumva vreun boom economic al SAAB-ului astfel incat sa fie tentati sa le ofere anticipat suedezilor, drept infuzie imperioasa, o cisterna de banet? Ete na! Atunci cine sa sara cu loveaua pe masa? Mafiotul Antonov? Exact asta ne mai lipsea !! @LauCalin, OK, hai sa-i ciuruim mereu la stalpul infamiei pe cei de la GM (sa n-ai impresia ca eu i-am proslavit vreodata...deloc, Doamne fereste, dimpotriva! ce-i drept, imi place Camaro de la dansii, dar numai pentru forma de ansamblu, si prototipul de odinioara Oldsmobile Aerotech, doar atat si nimic altceva) , insa proprietarul originar, Saab-Scania AB, oare n-a gresit cu nimic?...De ce au fost de acord sa cedeze divizia SAAB Automobile unei corporatii cu care erau perfect constienti ca n-au nimic de impartit nici ideologic, nici tehnologic? Raspunsul este ingrozitor de usor de intuit: pentru argintii astia nenorociti de care lumea intreaga nu se mai satura odata! Cum sa te gandesti la varianta de avarie GM cand solutia cea mai adecvata si totodata cea mai la indemana astepta sa fie abordata chiar sub nasul lor: rivala (dar nu inamica) Volvo! Daca tot erau considerate stringente ratiunile economico-financiare atat in 1989, cat si actualmente, atunci de ce sa nu se fi constituit alianta SAAB-Volvo, de ce sa fi parut tuturora inoportuna si imposibila? Astazi sigur am fi avut de-a face cu o clasa de sedane sport SAAB de senzatie si o clasa de limuzine Volvo de rafinament, plus o divizie de vehicule grele Scania-Volvo care i-ar fi trimis la culcare pe verii germani MAN si Daimler...Iar atat de invocata stabilitate financiara ar fi insemnat doar o chestiune pur birocratica, nu motiv sa-ti dai cu pumnii in cap ca acum! Dar vezi cum este omul modern defel: parca nu simte ca traieste din plin daca nu se complica mai ales cand nu-i cazul!

  • ruff, luni, 11.04.2011 23:05
    saab

    GM chiar a incercat sa mentina marca asta pe linia de plutire. Au incercat degeaba,marca asta e moarta.....

  • SaabCuantic, luni, 11.04.2011 23:50
    asta e!

    @LauCalin, @gelu si @tzenu_bmw, voi expuneti adevarul gol-golut, fiecare in stilul lui, dar nu mai este chiar nimic de facut in sprijinul SAAB, oameni buni, trebuie sa acceptam realitatea ca atare! Stiu, asistam neputinciosi si stupefiati la o tragedie ireala sau mai degraba la o comedie bufa, una peste alta s-a iscat un calvar nemaipomenit pentru iubitorii adevarati de SAAB de pretutindeni! Parca imi piere toata inspiratia de a mai nascoci vreo idee de renastere a brandului, nu-mi mai gasesc cuvintele, dramatismul si totodata grotescul situatiei imi coplesesc pana si puterea mentala de a ma incuraja pe mine insumi...Si, de obicei, nu-mi place sa am dreptate! Dar toate previziunile mele sumbre despre evolutia SAAB, lansate inca de la trecerea sub tutela Spyker, s-au implinit as zice fara mila! De fapt, am tot repetat de un an incoace, riscand sa par un papagal, ca purcica-i moarta in cotet inca din 1990 si, ca sa folosesc un cliseu ultra-batatorit, contra vantului nefavorabil nu poti logic sa te pui. LIPSESC ACUT LICHIDITATILE in curtea suedeza si acest simptom simplu si maximum distructiv saboteaza din start orice initiativa, oricat de bine-intentionata. @tzenu_bmw, tu avansezi propunerea de a se folosi o platforma de Opel pentru un model mic, foarte la moda acum...Bun, subscriu, nici o problema, ideea ta merita luata in calcul, dar vin si te intreb extrem de naiv: cu ce bani ?!? Stii foarte bine ca, realizand proportiile dezastrului care bate puternic la usa, Victor Muller s-a vazut nevoit sa vanda divizia Spyker Cars pentru a obtine 32 de milioane de euro doar ca sa-i mai adauge inca o perfuzie vitala, dar de scurta durata, pacientului in coma profunda numit SAAB... Probabil ca, gratie acestei sume mizerabile (comparativ cu prioritatea absoluta de a se investi miliarde - fara exagerare! - in infrastructura SAAB-ului) , dl. Muller de-abia a reusit sa acopere fondul de salarii al angajatilor din Trollhattan pentru cateva luni, maximum un an! Crezi tu ca se vor mai implica autoritatile suedeze? Good point! Apropo, eu risc sa cred ca povestea grandioasa despre cele 400 de milioane de euro imprumutate de BEI lui Spyker pe garantia statului suedez a fost in realitate doar o cacealma de mare efect mediatic, menita sa adoarma banuielile istetilor fara frontiere, caci, de fapt, americanii de la GM au acceptat doar cash-ul de 74 de milioane de euro din partea olandezilor, fabulatia mestesugita din culise referitoare la presupusele 326 de milioane de euro convertite in "actiuni preferentiale" neputand pacali nici un economist serios! Da, exact, te multumesti si cu bacsisul de chelner de 74 de milioane de euro, tu, care ai platit 600 de milioane de dolari ca sa achizitionezi SAAB de la defuncta Saab-Scania, decat sa pierzi peste 100 de milioane de euro cu lichidarea judiciara a subsidiarei tale nerentabile! Cine cu capul pe umeri n-ar proceda identic?...Asa ca, ghici ghicitoare ghicitorica, GM a incasat in total 174 de milioane de euro din afacerea SAAB-Spyker si reiese clar ca vaca de unde: cele 100 de milioane de euro din vistieria proprie pe care a izbutit sa le scuteasca a fi cheltuite cu desfiintarea brandului suedez, la care se adauga pretul real de vanzare de 74 de milioane de euro, dar si aceia proveniti pe filiera BEI deoarece Muller, chiar si cu "bestia" Antonov in spate, este doar un rapciugos care nu si-ar permite atatia gologani nici macar ca falsuri grosolane trase la imprimanta, daramite bani adevarati, gheata...Asta-i toata tarasenia, deci de unde 400 de milioane de euro de la BEI si care 326 de milioane de euro "actiuni preferentiale" ?! Dar de! noi suntem prea mici, prea multi si prea prosti ca sa stam la aceeasi masa rotunda cu maestrii neincoronati ai "combinatiilor" si "ingineriilor" , de aceea este sigur ca nu vom putea pricepe in veci, din cauza firii noastre "emotionale", cum dracu' functioneaza practic si cum ruleaza pe ecranul nevazut al constiintei umane (care nu mai este de mult esentiala pentru supravietuire, sic!) mecanismele intime ale “imbarligaturilor” care, nu-i asa?, "fac pamantul sa se invarta"... Repet intrebarea de mai sus: crezi tu ca statul suedez se va lasa sensibilizat?...Spre rusinea lui, a dovedit ca este imun la pericolul imens care planeaza asupra acestui colos al istoriei automobilului si totodata simbol national suedez: SAAB. Sau ce alta entitate sau persoana si-ar pune pielea pe bat, financiar vorbind, aventurandu-se sa investeasca in aceasta autentica gaura neagra (asta inseamna SAAB acum, chit ca ma urasc pe mine insumi pentru aceasta comparatie pragmatica!) tocmai in aceste vremuri fara precedent de tulburi (sau “pe praful asta”, cum suna un jargon public larg utilizat) ? BEI? De ce ar (mai) face-o? Cumva expertii sai prevad vreun boom economic al SAAB-ului astfel incat sa fie tentati sa le ofere anticipat suedezilor, drept infuzie imperioasa, capitalul ametitor de sute de milioane de euro? Sau sa semnifice mafiotul Antonov ultima posibilitate terestra de salvare? Brrr, mi se face pielea gaina, asta ne mai lipsea!! @LauCalin, OK, hai sa-i ciuruim mereu la stalpul infamiei pe cei de la GM (sa n-ai impresia ca eu i-am proslavit vreodata…deloc, Doamne fereste, dimpotriva! ce-i drept, de la dansii imi place Camaro, dar numai pentru forma de ansamblu, nu pentru motorizari sau manevrabilitate, si prototipul de odinioara Oldsmobile Aerotech, doar atat si nimic in plus) , insa proprietarul originar, Saab-Scania AB, oare n-a gresit cu nimic?...De ce au fost de acord sa cedeze divizia SAAB Cars unei corporatii cu care erau perfect constienti ca n-au nimic de impartit nici ideologic, nici tehnologic? Raspunsul este ingrozitor de usor de intuit: pentru a pune laba pe argintii astia nenorociti de care lumea intreaga nu se mai satura odata! Nici pana astazi n-am reusit sa ma elucidez: cum sa te gandesti la varianta de avarie GM cand solutia cea mai adecvata si totodata cea mai la indemana astepta cuminte sa fie abordata cu tupeu chiar sub nasul factorilor de decizie de la Saab-Scania: eterna rivala (dar nu si dusmanca) Volvo! Daca tot au fost considerate stringente ratiunile economico-financiare atat in 1989, cat si actualmente, atunci de ce sa nu se fi constituit alianta solida SAAB-Volvo si de ce sa fi parut tuturora inoportuna si imposibila? In mod neindoielnic, astazi am fi avut de-a face cu o clasa de sedane sport SAAB de senzatie si cu o clasa de limuzine Volvo de rafinament, basca si cu o colaborare in domeniul vehiculelor grele Scania-Volvo care i-ar fi trimis la culcare pe verii germani MAN si Daimler…Iar in privinta atat de invocatei de catre toata lumea stabilitati financiare, aceasta ar fi insemnat doar o chestiune pur birocratica, nu un motiv sa-ti dai cu pumnii in cap ca acum! Dar vezi tu, omul modern standardizat parca simte ca nu traieste din plin daca nu se complica mai ales cand nu este cazul!

  • LauCalin, marţi, 12.04.2011 11:15
    @SaabCuantic

    Repercursiunile alianatei cu GM erau greu de prezis, pentru ca au fost cazuri in care marcile de care au apartinut sau inca mai apartin o duc destul de bine. Ma gandesc ca americanii au vrut sa faca din SAAB o marca pe care sa o placa cel mai mult ei, in State. Si oricum asta le-a cam iesit, SAAB fiind o marca apreciata in America. Insa nu a fost suficient. GM trebuia sa se gandeasca la SAAB ca la un produs global, care sa se adapteze cat mai multor piete. Altfel nu prea vad cum ai putea sa te pui cu "greii" segmentului premium. Dar pe vremea aia GM avea o gramada de bani si criza financiara era un mit. Cat despre o alianta cu Volvo, nici asta nu cred ca ar fi fost o solutie. Nici Volvo si nici SAAB nu au bani sa se intretina singure de mai bine de 20 ani. Si in cazul asta cred ca ar fi disparut amandoua demult daca se aliau. Nu la fel cred ca s-ar fi intamplat cu o alianta Scania-Volvo Truks, dar asta e o alta poveste. VW a inaintat o oferta foarte buna lui Scania si fabricarea de componente comune cu MAN. Greu sa refuzi asa ceva, plus ca VW se pricepe de minune la marketing si speculatul pietei. Dovada? Scania o duce bine.

  • SaabCuantic, marţi, 12.04.2011 18:14
    @LauCalin

    Da, dragut, asa este, si eu am sustinut de multe ori acest adevar pe undeva ciudat: americanii de rand pretuiesc SAAB mult mai pregnant decat europenii si il mentin inca pe linia de plutire prin simplul fapt ca ii cumpara produsele! Yankeii nu se intreaba cine este noul proprietar sau prin ce cazne interne a trecut marca sub stapanirea GM si prin aceasta ne demonstreaza ce inseamna sa fii un automobilist echilibrat; de regula, daca le place un model SAAB anume, il cumpara si gata! La noi treaba sta mai complicat: mai intai vrem sa stim cum se prezinta motorul, adica este de provenienta GM sau apartine familiei H de odinioara, adica 100% SAAB. Daca ne-ar indemna cineva sa alegem un Diesel, parca am auzit noi ca JTD-urile de pe Alfa Romeo nu sunt "cine stie ce" comparativ cu TDI sau Diesel-ul japonez, mai ales cel de Toyota, iar daca umbli cu asa ceva pe strada ("TTiD" la un 9-3 sau un 9-5, chiar si la cele de ultima generatie) , repede vor veni si murmurele: "Mai bine si-ar fi luat respectivul un Opel Astra CDTI, care-i mult mai ieftin si are si consum optimizat" (probabil, dar diesel-urile de pe Opel provin tot de la Fiat...si de la Isuzu) . Ar fi multe de dezbatut de ce modelele noi supraalimentate (deci excludem din vedere Diesel-ul) de la SAAB nu "incoltesc" mai deloc in constiinta noastra populara si nici nu ne tenteaza sa ducem mana la portofele...Argumentele de genul "preturi piperate" sau avansarea unor alternative "mai ieftine" sau "mai performante la acelasi pret" din ograda altor constructori n-ar trebui moralmente sa stea in picioare. Eu, unul, nu-mi permit un SAAB nou, dar cei care ar putea foarte simplu sa-si procure o asemenea masina de calitate palpabila, indiscutabila, prefera cu seninatate "ce cauta toata lumea"...Treaba lor, normal, nu-i poti obliga (in maniera "vrei, nu vrei, bea, Grigore, agheazma") , dar cine afirma sus si raspicat ca romanul se pricepe la masini inseamna automat ca n-a intrat niciodata pe Automarket :))) Referitor la pertinenta apartenentei de VAG a unui constructor sau a altuia, nu obiectez atata vreme cat pana si un monument de originalitate si independenta precum Daimler a inceput de ceva ani sa copieze si dansa formula de "succes fulminant" a VAG-ului, in sensul ca tot mai multi cumparatori se plang de calitatea mai slaba a materialelor si de designul interior (daca nu si exterior) tot mai apropiat de Audi! Pe bune, asa aud lumea prin jurul meu, desi nu mi se pare ca ar exista asemenea similitudini, fiind aproape imposibil sa confunzi Merzan-ul cu orice altceva, dar probabil ca criticii respectivi iau in seama faptul ca multe modele Mercedes se realizeaza in tari asiatice si de aceea se gandesc reflex la situatia urmatoare: mana de lucru ieftina + materialele mai proaste + rapiditatea executiei automatizate in dauna migalei manufacturiale = politica gen VAG! As fi curios cum ar arata de exemplu un S-Klasse scos la Ingolstadt. Cred ca am avea o mare surpriza...

  • B-52, miercuri, 13.04.2011 15:13
    @SaabCuantic

    Tie de la GM iti place doar Camaro??? GM are masini mult mai frumoase si performante decat Saab-urile astea muribunde. Te minti singur.....