SFATURI: Cum sa obtii un pret bun pentru masina ta

Publicat miercuri, 20.01.2010 13:18 de Sebastian Toma, Foto: sxc.hu

Automarket va prezinta cateva ponturi pentru o vanzare mai usoara, mai sigura si mai profitabila a masinii dumneavoastra.

Piata auto second-hand este extrem de complicata, mai ales in aceasta perioada. Un vanzator poate sa astepte chiar si cateva luni pana cand reuseste sa isi vanda masina, iar acest lucru ar putea fi realizat in conditii dificile pentru el. Clientii romani au idei putine si fixe, iar multi cumpara o masina pentru anul de fabricatie si promisiunea unui consum scazut, in defavoarea unor riscuri si cheltuieli mai putin necesare.

Automarket vine in ajutorul tau si iti propune cateva idei pe care le poti aplica pe masina ta in cazul in care vrei sa o vinzi unui client exigent, care cauta nod in papura pentru a obtine un pret mai bun. Iata ce ar trebui sa faci pentru a obtine un pret cat mai bun pentru masina ta, cu doar cateva ore de munca.

Schimbul de ulei


Un cumparator exigent, care stie ce cauta, va verifica intotdeauna joja de ulei a masinii pe care a venit sa o vizioneze. Pe langa faptul ca nivelul uleiului trebuie sa fie cat mai aproape de cota superioara a jojei, acesta trebuie sa aiba o culoare potrivita. Uleiul inchis la culoare denota o intretinere defectuoasa, cu schimburi de ulei destul de rare. Cum uleiul este unul dintre elementele esentiale pentru functionarea motorului, un motor care nu a efectuat schimbul de ulei la timp ar putea avea o fiabilitate indoielnica. Chiar daca nu-i veti vinde masina primului client care apare, este indicat sa schimbati uleiul la intervalul recomandat de constructor, dar nu mai tarziu de 10.000 de kilometri. Nu uitati sa schimbati fitrul de ulei, garnitura de la fitru si sa verificati periodic nivelul acestuia.

Pont: Pentru a verifica daca o masina are pierderi de compresie in carter, desfaceti capacul de umplere cu ulei a motorului dupa ce motorul a fost pornit cateva minute. In cazul unor pierderi de compresie, fie ele si unele minore, gazele de carter vor fi prezente sub forma unui fum alb care va iesi incet la suprafata dupa ce ati desfacut capacul de umplere cu ulei.

Anvelopele trebuie sa fie umflate corect


Verificati periodic presiunea din anvelope. Un pneu care nu este umflat corespunzator va avea o rezistenta la rulare mai mare, va fi mai moale si are mai multe sanse de a face pana. Consumul de carburant va fi mai ridicat, performantele de franare si manevrabilitate vor fi diminuate semnificativ, iar masina va da impresia de "moale" in sensul negativ atunci cand un potential cumparator o va testa. De asemenea, verificati adancimea suprafetei de rulare si uzura pneurilor, elemente estetice care ajuta la vanzare. In cazul in care anvelopa manifesta uzura inegala, autovehiculul are nevoie de un reglaj al unghiurilor sau de reparatii mai complexe.

Pont: Puteti sa umflati pneurile cu 0.1-0.2 bari peste presiunea indicata de constructor pentru ca in testul cumparatorului aceasta sa obtina un consum mai bun de carburant. Uzura inegala a anvelopelor fata (in cazul unei masini cu tractiune fata) sau a pneurilor de pe puntea spate (in cazul unui vehicul cu tractiune spate) ar putea trada un stil de condus extrem de agresiv, sau un proprietar delasator, care a evitat schimbarea anvelopelor din considerente economice.

Asigurati-va ca functioneaza toate elementele electrice


Un bec sau un LED care nu se aprinde, fie el in bord, in blocurile optice sau in stopuri da o impresie proasta unui potential cumparator. Costul redus al unui set de becuri nu scuza pe nimeni de la o asemenea investitie, care se reflecta atat in imaginea prezentata de masina la vanzare, cat si in siguranta oferita de aceasta pe timpul noptii sau in zonele cu vizibilitate slaba.

Pont: Curatati cu atentie farurile si stopurile masinii inainte de orice drum, pentru a asigura iluminare optima. Evitati becurile contrafacute, indeosebi cele provenite de la producator care nu va este cunoscut.

Functionarea mecanica ireprosabila impresioneaza pe oricine


O masina second-hand ar putea ascunde numeroase probleme tehnice, iar functionarea defectuoasa sau indoielnica inca de la primul drum cu aceasta ar trebui sa va faca sa evitati achizitia. Daca pornirea la rece nu este realizata inca de la prima rotire a cheii in contact sau motorul prezinta trepidatii la relanti, potentialul client ar putea avea semne de intrebare cu privire la buna functionare a vehiculului dumneavoastra. Asigurati-va ca masina functioneaza bine la nivel mecanic, mai ales atunci cand urmeaza sa o prezentati unui viitor cumparator. Rezolvarea unei probleme tehnice din timp va scapa de cheltuieli ulterioare extrem de ridicate.

Pont: Nu spalati motorul inainte de intalnirea cu potentialul cumparator. Este suficient sa il curatati cu o carpa curata daca simtiti nevoia sa faceti curatenie in compartimentul motor. Un motor proaspat spalat ridica semne de indoiala din partea unui potential cumparator si poate sa ascunda numeroase defecte. De asemenea, curatarea cu apa a motorului poate sa afecteze anumite elemente electronice ale acestuia.

Controlati nivelul tuturor lichidelor esentiale


De la nivelul lichidului de frana pana la nivelul lichidului de parbriz, totul trebuie sa fie la nivel atunci cand masina dumneavoastra este inspectata de un potential cumparator. Daca observati ca lichidul de frana sau lichidul de racire este aproape de cota minima a scarii gradate de pe vasul in care este tinut acest lichid, nu uitati sa completati cu solutia corespunzatoare pentru automobilul dumneavoastra. Curatati duzele sistemului de spalat parbrizul cu un ac in cazul in care sunt infundate si indreptati-le corespunzator inspre parbriz.

Pont: Este de recomandat sa alegeti un lichid de parbriz ceva mai scump, care sa aiba un miros placut.

Inlocuiti toate ornamentele stricate


Daca aveti o masina ceva mai veche pe care timpul a inceput sa isi lase amprenta, incercati sa inlocuiti toate ornamentele si siglele in stare proasta si completati, pe cat posibil, setul de bandouri laterale si alte elemente similare. Este esential sa aveti o masina completa, cu toate ornamentele cu care a plecat din fabrica pentru a face impresie in fata unui potential cumparator.

Pont: Schimbati capacele de roti daca au fost zgariate de borduri (chiar si unele mai ieftine arata mai bine decat unele scumpe zgariate) si nu incarcati masina cu elemente inutile care nu ii apartin in incercarea de a atrage un cumparator.

Pregatiti masina cu atentie pentru sedinta foto


Daca sunteti mandru de aspectul exterior al masinii dumneavoastra, puteti sa o pregatiti cu atentie pentru urmatorul pas: sedinta foto pentru anuntul pe care il veti publica pe internet. Inainte de toate, trebuie sa va alegeti un loc. Evitati locul de parcare actual sau o zona murdara. Este indicat sa folositi un spatiu cu multa lumina, unde puteti sa faceti fotografii fara sa deranjati pe cineva sau sa incurcati traficul. Dupa ce ati gasit locul perfect, mergeti la o spalatorie auto si curatati atat exteriorul, cat si interiorul vehiculului. Apelati la tratamentele de genul polish doar daca este necesar (vopsea matuita, zgarieturi, etc), dar aplicati un strat de ceara pentru un plus de luciu. Nu uitati sa specificati curatirea jantelor si uscati masina cu atentie. Abia apoi veti putea merge la locatia stabilita anterior pentru a putea sa faceti o sedinta foto corespunzatoare.

Pont: Evitati sa faceti fotografii noaptea, cu telefonul mobil, sau in graba. Acestea vor fi neclare si vor atrage cumparatori la fel de grabiti si dezinteresati. Clientii din alte localitati ar putea sa ceara fotografii suplimentare, pentru a evita un drum inutil, asa ca este bine sa aveti cateva imagini suplimentare ale unor detalii (cum ar fi scaunele fata, aspectul motorului si al jantelor, volanul, bordul si bancheta din spate).

Curatati si interiorul inainte de intalnirea cu potentialul cumparator


Curatarea interiorului merita efortul depus, atat in cazul prezentarii unui potential cumparator, cat si in cazul utilizarii de zi cu zi. Aspirati cu atentie fiecare coltisor al masinii, inclusiv portbagajul pentru a scapa de praf, frimituri si alte elemente deranjante. Curatati bordul cu o carpa umeda si evitati orice tratament care va aduce un luciu pe elementele de la interior. Acesta atrage praful si suspiciunea potentialului cumparator. Curatati cu atentie buzunarele usilor si spatiile de depozitare inainte de sedinta foto si strangeti toate obiectele personale din masina. Goliti scrumiera si nu mai fumati in masina pana la intalnirea cu viitorul cumparator si finalizarea tranzactiei. Achizitionati un odorizant auto de calitate, pe care sa il amplasati in masina, nu inainte de a aerisi bine masina dumneavoastra.

Pont: Nu folositi prea mult odorizant la interior, acesta va degaja un miros deranjant atat pentru potentialul cumparator, cat si pentru dumneavoastra.

Verificati piata inainte de a stabili pretul masinii dumneavoastra


Cautati cu atentie un automobil cu specificatii similare cu cele pe care le are autovehiculul pe care doriti sa il vindeti. Evaluati la rece punctele forte ale masinii dumneavoastra si descoperiti slabiciunile inainte de a va intalni cu un potential cumparator. Stabiliti pretul pe care il veti cere pentru masina si pretul cu care sunteti dispusi sa vindeti masina. Acestea nu au intotdeauna aceeasi valoare, iar primul are rolul de a elimina un anumit tip de client nedorit. Stabiliti ce vreti sa faceti cu banii dupa ce vindeti masina. Doriti un automobil nou sau un alt vehicul second hand? Poate ca ar fi mai avantajos sa faceti schimb de masini cu altcineva, in defavoarea vanzarii.

Pont: Plasarea anuntului de vanzare al masinii dumneavoastra la un pret sub cel al pietei nu garanteaza o vanzare rapida. Incercati sa stabiliti un pret corect pentru masina dumneavoastra, peste care puteti adauga o suma modica pentru cei avizi de negocieri dure. Pentru a primi un prim pret estimativ, accesati calculatorul de pret pe care vi-l ofera gratuit Automarket.ro. Acesta face un calcul bazat pe valorile de pe piata second-hand a momentului si este, in cele mai multe dintre cazuri, un barometru important pentru un pret corect.

Redactarea anuntului de vanzare


Desi nu pare un element important pentru multi vanzatori de automobile second-hand, un anunt cu greseli gramaticale sau cu fraze aberante ar putea sa sperie numerosi clienti. Evitati minciunile si exagerarile in anuntul pe care il veti scrie pentru masina pe care doriti sa o vindeti. Scrieti cu grija denumirea acesteia, numele tehnologiilor si dotarilor de care beneficiaza si celelalte detalii aferente. Nu uitati sa mentionati daca sunteti interesat de un schimb cu alt automobil sau doriti doar bani gheata. Evitati expresii precum "full; fara piele; km reali; tinuta in garaj; merita vazuta; pentru cunoscatori; a fost a unui batran; accept orice test; urgent, plec din tara".

Pont: Verificati textul anuntului si pozele pe care le veti folosi de doua ori inainte de a trimite anuntul spre publicare. Nu folositi prescurtari, abreiveri sau un limbaj colocvial.

CLICK AICI PENTRU A ACCESA SECTIUNEA DE ANUNTURI AUTO A PORTALULUI AUTOMARKET

Convorbirile cu potentialii cumparatori


La ceva vreme dupa ce veti publica anuntul de vanzare al masinii, veti incepe sa primiti telefoane sau e-mail-uri din partea potentialilor cumparatori. Raspundeti cu calm tuturor intrebarilor pe care le primiti, cu conditia ca aceastea sa fie adresate cu bun simt. Evitati clientii care discuta doar pe messenger sau prin e-mail si evita sa va sune chiar si atunci cand vreti sa stabiliti o ora si un loc de intalnire. Nu negociati prin telefon decat daca ati pus un pret exagerat in anuntul de vanzare. Negocierea telefonica va creste asteptarile potentialului cumparator si va puteti trezi cu o oferta ridicola atunci cand va intalniti cu acesta.

Pont: Clientii seriosi prefera sa va contacteze telefonic pentru cateva detalii si stabilirea unei intalniri. Desi exista posibilitatea ca acestia sa va ceara fotografii suplimentare, un anunt complet ar trebui sa elimine aceasta necesitate. Evitati discutiile indelungate pe messenger cu potentialii clienti daca acestia nu prezinta nicio intentie de intalnire in viitorul apropiat.

Intalnirea cu potentialii clienti


Chiar daca ati fost sunat la doar cateva minute din momentul in care ati publicat un anunt pe internet, nu este cazul sa va entuziasmati. Odata cu stabilirea unei intalniri, trebuie sa luati masuri suplimentare de precautie. Este indicat sa va insoteasca un prieten la intalnirea cu potentialul client, pentru a evita evenuale neplaceri. Daca persoana cu care v-ati intalnit nu va inspira incredere, nu il lasati pe acesta sa va conduca masina. Clientul poate sa va avarieze masina si apoi sa plece, dumneavoastra ramanand cu buza umflata. Mai mult decat atat, au existat cazuri de persoane care au fost pacalite de impostori in timpul unei vizionari, acestia lasand cheile in contact si motorul pornit, iar hotii au plecat cu masina in timp ce vanzatorul astepta afara. Va puteti astepta ca potentialul client sa conduca masina dumneavoastra ceva mai agresiv, dar daca vi se pare abuziv comportamentul acestuia, rugati-l sa se calmeze. Nu lasati clientul singur la volanul masinii dumneavoastra cu cheile in contact. Nu vindeti masina fara perfectarea actelor si numarati cu atentie banii primiti in schimbul masinii. Daca aveti indoieli, verificati banii la o banca din apropiere, sub pretextul ca doriti sa ii schimbati in valuta, sa ii schimbati in bancnote mai mari sau sa ii depuneti in cont.

Pont: Fiti extrem de atenti in cazul unei tranzactii de acest gen, indiferent de cata incredere va inspira potentialul client. Riscati sa fiti inselat in orice moment al tranzactiei, asa ca trebuie sa va pastrati calmul pe intreaga perioada.

  • Dan, miercuri, 20.01.2010 15:56
    Felicitari pentru articol

    Fecilitari stimabililor pentru redactarea unui astfel de articol! Foarte util pentru oricare dintre noi.

  • Mircea, miercuri, 20.01.2010 16:05
    Sfaturi sunt utile

    Aceste sfaturi ar trebui aplicate si atunci cand esti proprietarul masinii si nu doar atunci cand vrei sa o vinzi. Astfel de "cozmetizati" pot ascunde anii chinuiti si grei ai masinii. O intretinere corespunzatoare te poate scapa de multe probleme.

  • cozappz, miercuri, 20.01.2010 16:06
    Pentru samsari

    Daca sunteti zgarciti sau nu gasiti un bord cu kilometraj mai mic, nu uitati sa dezactivati in bord toate becurile de avarie. Astfel, gioarsa cu 300.000 Km la bord va parea ca e fata mare. E bine sa vindeti masina pe vreme umeda, nu va scartai nimic la gioarsa. Spalati masina si dati-o cu ceara, vopseaua va parea virgina. Hai ca nu va invat eu aici ce voi faceti de vreo 20 de ani :P

  • castravetele., miercuri, 20.01.2010 16:07
    PONT

    ati uitat ultimul pont : "Vizitati sectiunea automarket de evaluare auto gratuita on line "

  • Vasile ala..., miercuri, 20.01.2010 16:24
    cozappz

    Cati Km ai cu masina ta si din ce an este? Ai luat-o de noua?

  • Flavyuz, miercuri, 20.01.2010 16:48
    Articol

    Felicitari pentru articol! Merita studiat putin.

  • ha ha ha, joi, 21.01.2010 08:03
    ha ha ha

    eu unul nu sunt de acord cu aceste lucruri, neaparat.nu ca nu sunt necesare, dar consider alte lucruri mai importante de verificat la o masina inainte de a o cumpara.treaba cu uleiul:-orice fraier care-si vinde masina are grija sa nu bata la ochi nivelul si culoarea uleiului.starea pneurilor:-sa fim seriosi/cine credeti ca-si vinde masina cu niste cauciucuri varza si mai ales sa se vada lucrul asta;cand vinzi o masina, de obicei cauti sa-i ascunzi defectele;ornamentele:-de obicei, se pun ca sa ascunda zonele cu rugina;instalatia electrica:-nu ai cum sa-ti dai seama daca functioneaza toate becurile din bord, pentru ca unele se aprind doar in caz de urgenta, cum ar fi becul ce indica supraincalzirea motorului (cand temperatura apei depaseste 80 grade celsius), sau becul indicator de nivel de ulei (se aprinde de obicei cand ramai fara ulei);curatarea interiorului si motorului (se poate face la o spalatorie auto si o face oricine din bun simt);functionare mecanica ireprosabila?:cam rar la o masina second hand;eu unul cand am cumparat prima masina, mai intai am pus-o pe rampa si m-am uitat pe sub ea si cu motorul oprit si cu motorul pornit;e important sa se vada cat de antifonata este, sau cum intra in viteza la rece sau la cald si sa verifici cel putin vizual la inceput ce se poate vedea pe sub ea.o masina second nu se compara niciodata cu una noua.in rest, e ok.

  • steli_, joi, 21.01.2010 08:46
    ulei - diesel

    Sunt curios de reactia eventualilor cumparatori (care au citit acest articol) si care verifica culoarea uleiului la un Diesel (si care se stie ca la vreo 5-10 km dupa sch. de ulei se inegreste)...

  • cristi, joi, 21.01.2010 09:59
    Sfat

    Spala motorul si nu o sa spuna nici un client nimic,lipeste ce este de lipit cu ''Picatura'',dai km inapoi la un numar acceptabil(nu prea jos)si ''fai'' o carte service din Vitan luata cu 1 milion,dai un polish la culoare,arata superb si se face manual in 15 min(dupa prima spalare se va vedea toate zgarieturile,dar,ce ne intereseaza?),stinge becurile din bord care tradeaza defecte,acopera zgarieturile caroseriei cu diverse abtibilduri,bagai un 2+1 in motor daca masina scoate fum,nu lasa clientul sa conduca masina pana nu o plateste,vorbeste mult la prezentare imbracat decent!!!Fa o proba cum te invata automarket,si dupa aceea fa si o proba cum te invat eu,si ai sa vezi care sfat e mai bun:D

  • mitzap, joi, 21.01.2010 11:50
    @cristi

    Are perfecta dreptate omu' , asa fac toti ... sincer de aia ne asa frica sa cumparam din ro seconduri. Cel mai important e daca ai grija de ea de la inceput cel care o cumpara poate sa se uite unde vrea ca nu va gasii nimic suspect . O ceara profesionala data 1 data la 2 anii ajuta caroseria masinii enorm ;) tocmai am facut o operatie de acest gen si sunt incredibil de multumit, nu tu chin cu mizerie ,gheata samd vap si piele de caprioara si e ca noua masina ;) Cheers

  • cozappz, joi, 21.01.2010 14:24
    @Vasile

    Am o Octi 1 din 2007 cu 50.000Km la bord luata noua ;)

  • Cornel, joi, 21.01.2010 16:56
    Bravo

    Felicitari domnilor! Acest articol il voi trece la "asa da".

  • YMihai, joi, 21.01.2010 17:38
    felicitarile mele

    Un pas mare Automarket !!! Felicitari pentru ce ati scris. Steli are dreptate ... uleiul la Diesel se inegreste in primele 5 minute de functionare. Cauciucurile iarna nu se umfla peste presiunea recomandata ... daca iti doresti sa ai aderenta mai buna ... si mai sunt multe alte sfaturi care nu isi au locul dar per ansamblu e un articol fooooarte reusit ! La mai mareeeeee !!!!!!!!

  • cutzu78, joi, 21.01.2010 20:43
    bravo

    sfaturile sunt bune. dar asta fac si bisnitari de masini din pacate cu mijloace limitate ca sa castige cat mai mult. uleiul la diesel se innegreste dupa prima cheie-chiar am avut probleme cu un client care nu a stat la revizie si un "cunoscator si binefacator" ia verificat uleiul dupa 200 km. degeaba i-am explicat. pana nu i-am aratat la alta masina care era in service nu a crezut. martori de la bord se pot verifica daca functioneaza cand se pune contactul. dupa care se sting. dupa pornire la cateva minute se aprind daca sunt probleme, si dupa cativa km facuti. ca si cumparator cel mai bun sfat este sa mergeti la reprezentanta sa faceti o verificare generala. mai bine platiti 200-300 lei decat sa luati o masina naspa. eu am stricat mai multe targuri dupa aceste verificari. bafta tuturor

  • andrei, joi, 21.01.2010 23:17
    uau

    frumos articol da treaba cu uleiu ii cam inflorita. la 15.000 se schimba lejer uleiu si dupa 2 drumuri uleiu ii negru dar tot este bun

  • boghymark, vineri, 22.01.2010 00:55

    Uleiul la diesel se inegreste datorita celui vechi, deoarece ramane prin tot felul de orificii si nu se poate scurge.Asta se rezolva simplu: - iei un litru de ulei ieftin - cumperi si motorina( cu un litru mai putin fata de cat ulei recomanda constructorul) Le amesteci in motor, dupa ce ai scurs uleiul vechi si ai pus busonul de scurgere, pornesti motorul cca.un min. jumate si dai drumul lasand sa se scurga bine. Asa veti avea un ulei proaspat mai curat pt. o mai lunga perioada de timp.Bafta !