Secretele noului Audi A8: 10 lucruri pe care trebuie să le știi despre limuzina germană
Noua generație Audi A8 introduce numeroase tehnologii atractive, inclusiv sisteme de asistență autonome, un sistem micro-hibrid pentru orice motorizare sau funcții noi pentru cele două ecrane touch de la interior.
Audi a organizat un eveniment special la Barcelona pentru a lansa noua generație a limuzinei A8, nava-amiral a constructorului de la Ingolstadt, iar Automarket a avut ocazia de a participa la workshop-urile tehnologice care ne-au dezvăluit secretele noului model.
Din punct de vedere estetic, noul A8 nu aduce schimbări dramatice de design, însă nu este cazul să te lași înșelat la aparențe. Audi a lucrat intens la introducerea unor tehnologii noi care prefațează practic un viitor nu foarte îndepărtat în care mașinile vor fi autonome și electrice. Până să ajungem însă în acel punct, inginerii Audi ne-au explicat la evenimentul de la Barcelona principalele noutăți de ordin tehnologic care au fost implementate pe A8.
Cele mai importante tehnologii introduse sunt sistemele de asistență autonome, care sunt acum reunite sub umbrela Audi AI (Artificial Intelligence).
1. Traffic Jam Pilot
Cel mai important sistem de acest gen este Traffic Jam Pilot, care-i permite mașinii să gestioneze singură startul de pe loc, accelerația, virarea și frânarea pe autostrăzi la rularea în coloană cu viteze de până la 60 km/h.
Sistemul Traffic Jam Pilot există deja pe modele concurente și este asociat unui sistem autonom de nivelul 2, în care șoferul este obligat să fie atent la drum pentru a interveni în orice moment. În schimb, cel implementat pe Audi A8 oferă nivelul 3 de autonomie, care permite șoferului să facă și altceva în timpul condusului, inclusiv să se uite la filme sau să citească ziarul. În plus, sistemul permite evitarea coliziunilor în cazul în care o mașină trece razant prin față.
În momentul în care traficul se decongestionează, sistemul avertizează șoferul în prealabil că va trebui să preia controlul volanului, iar în cazul în care acesta nu se conformează, mașina va trage pe dreapta și se va opri singură.
Este important de menționat că sistemul poate fi activat de șofer doar atunci când se îndeplinesc condițiile menționate mai sus. În plus, în prezent, legislația europeană nu permite utilizarea unor sisteme autonome de nivel 3. Prin urmare, chiar dacă Traffic jam pilot este implementat la nivel hardware pe Audi A8, acesta va putea fi utilizat efectiv doar după ce sistemul va deveni legal.
2. Remote parking pilot
Așa cum sugerează și numele, Remote parking pilot este un sistem care permite parcarea autonomă. Acesta utilizează virarea, accelerarea, frânarea și direcția dinamică integrală, dacă aceasta este disponibilă, iar șoferul nu trebuie neapărat să se afle la volan. În plus, sistemul poate fi folosit și pentru a porni mașina singură, fără prezența șoferului la volan.
3. Remote garage pilot
Remote garage pilot este o tehnologie foarte asemănătoare cu Remote parking pilot, iar principala diferență este că, în acest caz, Audi A8 se parchează singur în garaj, fără niciun fel de intervenție din partea șoferului. La fel ca în cazul tehnologiei precedente, mașina preia controlul unor funcții precum virarea, accelerarea, frânarea și direcția dinamică integrală. Activarea funcției se face prin intermediul aplicației de smartphone MyAudi. Un sistem asemănător este deja disponibil și pe alte modele, inclusiv Tesla Model S și Tesla Model X.
4. Sistem micro-hibrid standard pentru reducerea consumului
Scandalul Dieselgate a scos la iveală numeroasele probleme cu care se confruntă industria auto când vine vorba despre emisiile de noxe ale motoarelor termice. Pe lângă dezvoltarea unor versiuni hibride și a unor modele integral electrice, constructorii au identificat și o metodă prin care pot reduce emisiile și consumul inclusiv pentru actualele motoare diesel și pe benzină: utilizarea unui acumulator de 48 volți.
În cazul noului A8, Audi a implementat un acumulator de 48 de volți care are inclusiv funcție start-stop și poate recupera până la 12 kW din energia rezultată în urma frânării. Acesta va fi disponibil pe A8 indiferent de motorizarea aleasă și permite mașinii să ruleze cu motorul termic oprit la anumite viteze. În ansamblu, sistemul micro-hibrid (mild hybrid electric vehicle – MHEV) asigură o reducere a consumului de carburant de până la 0.7 litri la 100 de kilometri parcurși.
În altă ordine de idei, versiunea cu ampatament mărit A8L va fi disponibilă și în versiune plug-in hybrid. Aceasta va purta numele oficial A8L e-tron quattro și va genera în total 449 de cai putere prin intermediul unui sistem format dintr-un motor electric și propulsorului TFSI de 3.0 litri. În plus, versiunea hibridă cu încărcare la priză a lui A8 va fi capabilă să ruleze în regim integral electric până la 50 de kilometri, iar acumulatorul va putea fi încărcat inclusiv wireless.
5. Direcție integrală și suspensie activă
Lăsăm deoparte Audi AI și trecem la suspensii, acolo unde germanii au introdus două tehnologii noi. Prima dintre ele este direcția integrală, care permite virarea roților de pe puntea spate în aceeași direcție sau în sens opus, în funcție de viteza de rulare. În plus, diferențialul sport asigură distribuția inteligentă a cuplului pe puntea spate.
Cea de-a doua este suspensia activă, care poate înalța sau coborî nivelul fiecărei roți în funcție de situația din trafic și de dorința șoferului. În plus, tehnologia este utilă și pentru a reduce efectele unor coliziuni laterale. Mai mult despre suspensiile inteligente ale noului A8 puteți citi aici.
6. Scanner laser pentru detectarea obiectelor
Audi A8 include un scanner laser de mărimea unui mouse care este integrat în bara de protecție frontală și are rolul de a detecta toate tipurile de obiecte din împrejurimi, inclusiv cele care nu sunt confecționate din metal.
Acest laser are o rază de acțiune mai mare decât radarul, însă “colaborează” cu acesta din urmă și cu o cameră amplasată frontal pentru a obține date cât mai precise. Principalul avantaj al scannerului laser este că funcționează la parametri normali inclusiv pe ploaie sau în condiții de ceață.
7. Comunicare cu alte mașini pentru informații în timp real
La fel ca alte modele de pe piață, noul Audi A8 este capabil să înregistreze anumite date și să le trimită în cloud prin intermediul aplicației de hărți Here Maps, pe care Audi o administrează împreună cu rivalii de la BMW și Mercedes.
În acest fel, informațiile legate de accidente, vehicule staționate pe drum, suprafețe alunecoase sau vizibilitatea redusă sunt transmise mașinilor care se apropie de zonele respective. Practic, sistemul funcționează asemănător cu aplicația Waze, cu diferența că șoferii nu trebuie să raporteze individual problemele înregistrate pe traseu.
8. Aplicația myAudi
Audi a adus câteva îmbunătățiri importante aplicației de smartphone myAudi, care permite acum inclusiv blocarea și deblocarea ușilor sau activarea sistemului de încălzire. Totuși, cea mai importantă funcție este cea care limitează posibilitatea unui furt. Astfel, call center-ul Audi poate localiza un Audi A8 furat și, cu acordul proprietarului, are posibilitatea de a dezactiva mașina.
În plus, operatorii din call center pot activa de la distanță claxonul și luminile, pentru ca poliția să găsească mașina mai ușor. Alte funcții ale aplicației sunt transferarea punctelor de interes pe sistemul de navigație al mașinii sau copierea calendarului.
9. Unitate de control centrală pentru toate datele
Până acum, constructorii auto implementau câte o unitate de control pentru fiecare funcție, însă Audi A8 include o singură unitate care gestionează toate datele. Și nu sunt deloc puține.
Pe numele său oficial Central Driver Assistance Controller (zFAS), unitatea centrală are dimensiunile unei tablete și preia datele transmise de senzori și cele ale unității de control dedicate radarului, iar analiza acestora permite utilizarea sistemelor de asistentă, inclusiv Traffic jam pilot, adaptive driving assistant, suspensia activă sau funcția de parcare autonomă. De asemenea, tot zFAS este responsabil de combinarea dateor despre semnele de circulație cu cele din hărțile digitale.
10. Două display-uri touch, puține butoane
La interior, Audi a actualizat interfața multimedia, iar aceasta este alcătuită din două ecrane. Primul dintre ele are o diagonală de 10.1 inch, rezoluție 1540x720 pixeli și presupune o utilizare discretă: pentru a activa o funcție trebuie să apeși cu degetul cu o anumită presiune până la primirea unui puls generat de un electromagnet. În plus, germanii au implementat și o boxă care emite sunetul unui click de mouse, pentru a asigura o fluență cât mai bună în utilizare. Acest display este folosit pentru controlarea navigației, a funcțiilor mașinii și a celor care țin de partea multimedia.
În plus, există un al doilea display, cu diagonală de 8.6 inch și rezoluție 1280x660 pixeli, pentru a controla funcțiile aerului condiționat și pe cele legate de confort, dar și pentru salvarea anumitor date, cum ar fi numere de telefon, posturi de radio sau destinații pentru sistemul de navigație. De asemenea, acest ecran poate afișa o tastatură QWERTY care suportă inclusiv formatul swipe de introducere a textului.
Rclama si iar reclama. Toate ''tehnologiile'' alea ''misto'' care le-ati enumerat mai sus se gasesc deja in prezent si pe masini de volum de la Ford, Nissan, Honda, Toyota, etc, doar ca diferenta facand-o denumirile propriu-zise, probabil VAG incercand sa ''i-a ochii'' ca deobicei cumva.