Scandalul Takata atinge un nou vârf: producătorul de airbag-uri anunţă cel mai mare recall din istorie, cu 33.8 milioane de maşini

Publicat miercuri, 20.05.2015 13:12 de Sebastian Toma

Japonezii de la Takata au recunoscut public că airbag-urile montate în peste 33 de milioane de maşini vândute la nivel global au defecte şi ar putea pune în pericol pasagerii. Toate maşinile afectate vor fi rechemate în service.

Takata, producătorul japonez de airbag-uri, a anunţat cel mai mare recall din istorie, urmând să înlocuiască airbag-urile care echipează 33.8 milioane de maşini. În trecut, recall-ul Takata atinsese 18 milioane de unităţi, dar după luni de presiuni şi discuţii cu NHTSA şi Ministerul Transporturilor din SUA, japonezii au fost de acord să-şi recunoască greşeala în mod public şi să efectueze această rechemare, care prevede înlocuirea airbag-urile care intră în echiparea respectivelor vehicule. La nivel mondial, şase persoane au decedat şi peste 100 au fost rănite în urma declanşării defectuoase a airbag-urilor Takata cu defect.

Întreaga problemă cu airbag-urile afectate este la nivelul sistemelor de umflare a airbag-urilor, care conţin o substanţă care se poate degrada în timp şi să genereze o explozie periculoasă la momentul declanşării airbag-urilor. Respectiva soluţie de propulsie a dus chiar la explozia capsulei de declanşare, lucru care a generat spargerea recipientului presurizat în zeci de bucăţi mici, propulsate cu viteză ridicată în airbag şi apoi spre ocupanţi într-o manieră similară cu şrapnelul. În consecinţă, japonezii vor înlocui 33.8 milioane de sisteme de umflare ale airbag-urilor pentru a asigura funcţionarea corectă a sistemelor de siguranţă care trebuie să protejeze ocupanţii vehiculelor în caz de accident, nu să îi pună în pericol.

Agenţia guvernamentală americană nu a determinat ce a cauzat explozia necontrolată a umflătoarelor de airbag-uri folosite de Takata. Analiştii acuză infiltrarea treptată a umezealii în sistemele defecte de umflare ale airbag-urilor pentru defecţiunea acestora. Airbag-urile care ar putea să aibă defecte au echipat numeroase mărci şi modele în ultimii ani, fiind comandate de companii precum BMW Group, Fiat-Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mitsubishi, Nissan, Subaru şi Toyota. Lista completă de modele afectate, defalcată pe ani de fabricaţie şi pe pieţele de distribuţie, nu a fost încă publicată.

Via Automotive News (înreg.) | NHTSA

  • vianu, miercuri, 20.05.2015 13:34

    defect de conceptie? testare incompleta? 150 vs. 34.000.000 GM style http://www.automarket.ro/stiri/scandal-la-gm-recall-ul-de-26-milioane-de-unitati-cauzat-de-o-piesa-55857.html

  • Andy, miercuri, 20.05.2015 14:23

    Ceea ce nu inteleg sau nu vor sa inteleaga unii catine Viene e ca in SUA sunt alte legi ca in Europa...ca sa nu mai zic de despagubirile aferente. De aici si recall-urile masive de acolo. In Europa e mult mai simplu: nimeni nu are nicio problema de proiectare/fabricatie. Insa cand te duci la service pentru revizia anuala vezi ca-ti schimba niste piese si te anunta ca de fapt aveau probleme de proiectare/fabricatie si ca furnizorul e de blamat (desi o firma mare ar trebui sa-si aleaga furnizorii foarte atent). De precizat ca inlocuirile se fac doar in garantie si sunt gratis. Altfel nu-i intereseaza daca ai iesit din garantie. Nici nu te anunta de anumite probleme dupa chiar daca tu ai informatii de pe net de exemplu... Ideea e sa nu te mai bucuri ca X firma face milioane de racall-uri. Astea sunt copilarisme care de multe ori demonstreaza ori ca persoana respectiva nu detine o masina (sau n-a detinut o masina noua in ultimii 3-4 ani ca sa-i faca reviziile la reprezentantele oficiale in garantie) sau pur si simplu ca persoana respectiva e rea intentionata si-i place gargara inutila pe net...in liplsa de altceva mai bun. Energia e scumpa. Uilizati-o mai eficient ca oricum scade odata cu inaintarea in varsta. E doar un sfat.

  • @ vianu, miercuri, 20.05.2015 14:47

    Clar defect de conceptie ! De ce pana acum nu am auzit nicio problema cu airbag-urile produse de suedezii de la Autoliv ( si ei au pe plan global inclusiv in SUA milioane de masini echipate cu airbag-urile lor ) . Sper ca acest recall sa se desfasoare extrem de rapid iar cazuri de genul americancei care a ramas paralizata pe viata de la gat in jos pentru ca airbag-ul Hondei sale a explodat din senin fara ca masina sa loveasca ceva sa fie singular daca se poate .

  • vianu, miercuri, 20.05.2015 15:52

    @Andy... mi-ai tinut o garagara inutila plecand de la o premisa numai de tine stiuta. Deci...faceam o alaturare a unei situatii similare (un recall la fel de masiv) unde, pare-se un detaliu (a carui modificare este insignifianta in termeni financiari) duce la pierderi de vieti omenesti. Asta + faptul ca capii au preferat sa ascunda totul sub presh "pentru ca" banii sau imaginea. Acum, ca si in cazul GM, si aici, la Takata, trebuie sa fii doar pus pe fapte mari si sa nu iei in considerare....soarta. Nu incerc sa fiu avocatul diavolului dar cumva, statistic, defectele (cred) se inscriu intr-o distributie normala de aparitie a acestora. Repet: 33.000.000 de airbaguri vs. 150 de cazuri Tare as vrea sa stiu care sunt cerintele si mai ales, ce rata de aparitie a unui failure este considerat ca acceptabila. Si nu ma refer la NHTSA (care mai actioneaza si politic) ci la cerintele industriei automotive. PS si sa poti dormi linistit Andy...citind articolul primul gand a fost la airbagurile din masina pe care o detin, mai ales ca e o marca ce se afla pe lista "fericitilor" beneficiari. Deci nu vorbesc doar s ama aflu in treaba....ci doar sa privesc ambele fete ale problemei, PS2. sper sa nu devin subiect e stiri de la ora 17.

  • mog, miercuri, 20.05.2015 16:18

    vizeaza doar SUA recall`ul asta sau e la nivel mondial? eu asa inteleg, doar pt america. restul fraierilor cu airbaguri ucigase ce fac?

  • Sam93, miercuri, 20.05.2015 17:08

    @mog Noi astia din Europa cu airbaguri ucigase pur si simplu murim, banuiesc, din moment ce nu prea am auzit de recall-uri in Europa.

  • gică contra´riatul, miercuri, 20.05.2015 19:23

    @Sam93 Se fac recall-uri şi în Europa,chiar şi în Romania.Ca posesor de CR-V,am aflat din presa franceză de specialitate despre pericolul de incendiere ca urmare a defectării comutatorului central pt acţionarea geamurilor(fabricaţie 2003-2004),antrenând decizia Honda de a face verificarea şi înlocuirea celor defecte(subliniez,în Franţa). Pe acestă bază,cu ocazia efectuării întreţinerii periodice am cerut această verificare şi am fost servit fără comentarii(aici,în Romania). E drept că nu ei mi-au propus verificarea şi că timp de 9 ani am făcut service-ul numai la dealer,dar dacă eşti informat şi ştii să pretinzi eşti servit.Nu-i chiar idealul,dar e mai bine decât nimic !

  • Lache, miercuri, 20.05.2015 21:50

    Eu stiu un lucru clar.Daca ai o masina din cele enumerate mai sus, vei primi o mica scrisorica sau e-mail, in care esti rugat(cu mult respect) sa te prezinti la dealerul autorizat,ca sa ti se resolve problema.In nici un caz, nu vor trimite scrisori si toti vecinilor din bloc.eu am schimbat o gramada de piese si am reprogramatECU-uri.Se numesc recalls.Si nu ssunt nici in Europa,nici America.

  • MPT, joi, 21.05.2015 01:15

    La cat sunt de lipsiti de scrupule (au murit totusi 6 oameni) nu m-ar mira sa schimbe airbagurile defecte cu altele la fel. Pina la urma ironia sortii face ca o masina dotata cu un astfel de airbag sa fie mai periculoasa decat una fara airbag.

  • @mpt, joi, 21.05.2015 14:28

    Salut Ivanof, alias Marean , fain noul nick. Ma intreb ti-ai luat pastilele ?

  • Lache, joi, 21.05.2015 21:20

    @gica, Romania este doar fizic, in Europa.Noral, ar fi trebuit sa te anunte imediat in legatura cu acel intrerupator.Intr-0 tara normal,ai putea chiar sa-i dai in judecata.Si-au cerut scuze?

  • MPT, joi, 21.05.2015 23:12

    @mpt, imi pare rau ca trebuie sa te dezamagesc dar nu am nici o legatura cu Ivanoff sau Marian. Am mai fost "confundat" cu aceste personaje dar chiar nu am nimic in comun cu ei. Dimpotriva, se pare ca avem pareri destul de diferite si suntem fani ai unor marci diferite daca nu chiar opuse. Oricum, nostima asocierea. Se pare ca este un sindrom de care sufera mai multi:))

  • Akaem, joi, 05.05.2016 09:46

    http://blog.caranddriver.com/massive-takata-airbag-recall-everything-you-need-to-know-including-full-list-of-affected-vehicles/#list