Şase paşi ai evoluţiei designului Infiniti

Publicat vineri, 19.10.2012 15:15 de Dragoș Băltățeanu

Infiniti este o marcă tânără. Are o istorie relativ scurtă, dar a evoluat rapid, iar acest lucru este evident dacă privim cele şase concepte create de designerii mărcii de-a lungul timpului.

Infiniti a avut un stand plin la Salonul Auto de la Paris din acest an. Pe lângă un monopost Red Bull de Formula 1, modelele de serie Infiniti, standul a fost garnisit cu două concepte spectaculoase. Unul dintre ele este deja celebrul Emerg-E, un posibil viitor supercar Infiniti şi cel mai nou concept numit LE. Acesta din urmă ne arată direcţia de design pe care Infiniti va merge şi previzionează viitorul model electric al mărcii.

Infiniti este o marcă care a luat prin surprindere industria auto. Este un brand tânăr, a cărui istorie are doar 23 de ani. Nissan a dorit să intre pe piaţa automobilelor premium din Statele Unite, un segment unde rivalii japonezi avuseseră succes cu mărci dedicate. Toyota a creat marca Lexus, iar Honda vindea modelele sale în acelaşi segment sub brandul Acura. Astfel, Nissan crea Infiniti, o marcă de lux, al cărei debut oficial avea loc pe 8 noiembrie 1989 în Statele Unite ale Americii. Interesant este că Nissan a decis să nu folosească acest brand pe piaţa autohtonă, japonezii neavând acces la modelele Infiniti. După ce s-a impus pe piaţa americană, Infiniti avea să fie adus şi pe bătrânul continent.

Carlos Goshn anunţa la Salonul Auto de la Geneva din 2008 că Infiniti va veni în Europa. Apoi pe parcursul a doi ani, au lansat marca Infiniti în 21 de ţări europene. Sediul european al mărcii Infiniti este în oraşul Rolle din Elveţia. Pe plan internaţional, Infiniti şi-a mutat de curând sediul central din Japonia în Hong Kong în încercarea de a a deveni o marcă cu mai multă independenţă faţă de grupul mamă. În plus, Infiniti vrea să atace pieţele asiatice, China fiind următoarea redută importată pentru marca premium.

De-a lungul celor 23 de ani de existenţă, Infiniti a evoluat constant. Designul a jucat mereu un rol extrem de important în evoluţia modelelor Infiniti. Iar evoluţia acestui capitol poate fi foarte bine observată privind concept-car-urile create de designerii Infiniti de-a lungul timpului. În scurta istorie Infiniti există doar şase concepte. Să le recapitulăm.

  • Infiniti Triant 2003

    Infiniti Triant este primul concept din istoria mărcii. A fost prezentat la Salonul Auto de la Detroit din 2003 şi previziona viitoarele modele crossover Infiniti. Triant folosea platforma proaspăt lansatului FX45, dar venea cu câteva elemente inovative. Era conceptul unui crossover coupe, cu portiere în stil gullwing sau fluture, elemente care nu au ajuns niciodată în producţia de serie pentru un model Infiniti. Doar Mercedes-Benz a îndrăznit să mai adopte acest tip de portiere pentru modelul SLS, dar aici era vorba de tradiţie. Portierele de pe triant erau operate electric şi aveau o deschidere impresionantă ca amploare. La interior, Triant oferea 2+2 locuri, accentul fiind pus pe cel de la volan şi pasagerul din faţă. Cele două locuri din faţă erau despărţite de o consolă amplă pe care erau masate majoritatea comenzilor importante. Pentru a anima acest concept, inginerii Infiniti au ales un motor V6 de 3.5 litri asociat cu o cutie de viteze automată cu cinci trepte, puterea fiind transmisă către toate cele patru roţi. Să nu uităm că Triant a fost prezentat în 2003.
  • Infiniti Kuraza 2005

    Infiniti Kuraza a fost al doilea concept creat de Infiniti. Prezentat la Salonul Auto de la Detroit din 2005, Kuraza a fost prima şi singura încercare Infiniti în zona monovolumelor. Era mai degrabă un fel de SUV monovolum. Kuraza avea şase locuri amplasate pe trei rânduri cu nu mai puţin de şase portiere, ultimele două având mânere ascunse. Cele şase locuri erau scaune individuale, Kuraza neavând clasicele banchete prezente într-un monovolum. Locurile erau separate de o consolă centrală ce se întindea pe toată lungimea automobilului. Designul acestui ciudat concept a fost semnat de Koji Nagano. Partea frontală amintea de modelul FX45, dar în spate liniile par inspirate de Renault Avantime. Sub capota lui Kuraza era un propulsor V8 de 5.6 litri ce dezvolta 315 CP.
  • Infiniti Essence 2009

    În 2009, Infiniti a împlinit 20 de ani existenţă. Pentru a marca cum se cuvine această aniversare, Infiniti a creat un concept spectaculos numit Essence. Este primul concept care defineşte cu adevărat marca Infiniti. Designerii au renunţat la experimente şi au creat un superb coupe cu linii simple şi fluide. Essence a fost prezentat publicului la Salonul Auto de la Geneva din 2009. Liniile fluide au purtat semnătura designerului japonez Takashi Nakajima, iar Infiniti alegea calea automobilelor eficiente, puterea acestui concept car provenind de la un sistem de propulsie hibrid. Sistemul hibrid era format dintr-un motor pe benzină V6 de 3.7 litri twin turbo de 440 CP şi un motor electric de 160 CP. Puterea totală a conceputului Infiniti Essence era de 600 CP.
  • Infiniti Etherea 2011

    Infiniti Etherea a făcut subiectul unei campanii de teasing pentru ca apoi acest concept să fie dezvelit la Salonul Auto de la Geneva din 2011. Infiniti anunţa astfel un posibil model de clasă compactă. Etherea ne-a arătat direcţia de design şi o posibilă siluetă pentru viitorul model compact premium. Etherea s-a făcut remarcată printr-o parte frontală interesantă dominată de faruri absolut spectaculoase. Prin acest concept, Infiniti a dorit să atragă un public mai tânăr, care să intre astfel în universul Infiniti. Etherea a mai dezvăluit o serie de materiale speciale la interior, dar modelul de serie se lasă încă aşteptat.
  • Infiniti Emerg-E 2012

    Infiniti Emerg-E a fost surpriza adusă la Salonul Auto de la Geneva din această primăvară. Emerg-E este cel mai agresiv concept marca Infinit, un adevărat supercar. Reacţiile au fost pe măsură şi mulţi s-au întrebat dacă acest moedl va ajunge în producţia de serie drept cel mai performant model din gama Infiniti. Cel puţin deocamdată, versiunea oficială este că Emerg-E nu va fi fabricat în serie. Rămâne de văzut dacă acest lucru se va schimba sau nu. Infiniti Emerg-E este un supercar cu propulsie electrică, puterea provenind de la două motoarele electrice, câte unul pentru fiecare roată de pe puntea spate. În total, 408 CP şi 1.001 Nm sunt disponibili pentru cel de la volan. Pentru a mări autonomia acestui sistem de propulsie, Emerg-E foloseşte şi un mic motor de 1.2 litri cu trei cilindri pe benzină de 48 CP pentru a reîncărca bateria de acumulatori. Emerg-E nu este doar un show-car, la Goodwood Festival of Speed, pilotul de Formula 1 Mark Webber a pilotat o versiune complet funcţională a conceptului Infiniti Emerg-E.
  • Infiniti LE 2012

    Infiniti LE este cel mai nou concept prezentat de marca japoneză. LE a fost dezvelit la Salonul Auto de la New York din acest an, iar europenii l-au putut admira la recent încheiatul Salon Auto de la Paris din acest an. Pentru Infiniti, conceptul LE anunţă două lucruri. Linia de design ce va fi adoptată pe viitoarele modele berlină şi faptul că în curând vor lansa un model cu propulsie full electric. Modelul LE este bazat pe Nissan Leaf, preluând în întregime trenul de propulsie al compactei electrice a mărcii mamă, în timp ce caroseria şi interiorul sunt creaţia celor de la Infiniti.La capitolul motorizare LE este propulsat de un motor electric de 135 CP, iar dimensiunile exterioare sunt aproximativ identice cu cele ale modelului Nissan Leaf. Versiunea de serie a modelului Infiniti electric va deveni astfel un fel de prim sedan premium cu propulsie full electric. LE mai anunţă şi câteva premiere tehnologice ca de exemplu încărcarea acumulatorilor prin inducţie, un sistem prin care nu mai este nevoie de conectarea fizică la reţeaua electrică pentru încărcare.
Mai departe...