România este pe locul al şaselea în Europa la scumpirea carburanţilor
Benzina de 95 s-a scumpit cu 16.9% în 2010, iar situaţia nu pare să se calmeze în 2011, deoarece accizele s-au scumpit, iar producătorii şi importatorii de petrol pretind că nu au cum să tempereze creşterea preţurilor.
Preţul carburanţilor a crescut semnificativ în 2010 în România, dar şi în alte state europene. Potrivit celor de la Eurostat, benzina euro 5 cu cifra octanică de 95 a crescut cu 16.9 procente în România în 2010, peste media UE. Respectiva medie era de 14.3 la sută, fiind depăşită de zece state. Pe locul întâi la scumpiri este Grecia, unde benzina s-a scumpit cu 44.6%. Locul doi le revine celor din Cipru, cu 22.3%, iar pe locul trei se situează Suedia, cu o creştere de 22.3%.
Pe locul patru la creşterea preţului benzinei se află Marea Britanie, unde preţul a crescut cu 17.4%. Locul cinci îi revine Lituaniei, ţară în care benzina s-a scumpit cu 17.4% în decursul anului care tocmai s-a încheiat. Bulgarii nu au dus-o nici ei mai bine ca noi, benzina fiind scumpită în ţara vecină cu 16.4 procente, cu 0.3% mai puţin decât în România. În Cehia, benzina de 95 s-a scumpit cu 16.1 procente, iar în Estonia cel mai ieftin sortiment de benzina s-a scumpit cu 15.5% în 2010. Polonezii sunt cei mai apropiaţi de media europeană a scumpirii carburanţilor, benzina de 95 marcând o scumpire de 15.1%.
BULGARII AU CEA MAI IEFTINĂ BENZINĂ
Bulgaria păstrează în continuare titlul de lider în materie de benzină ieftină, preţul pe litru fiind înregistrat la valoarea de 1.09 euro în data de 20 decembrie 2010. Pe locul doi vin cei din Cipru. Deşi au scumpit benzina cu 22.3% în 2010, aceasta are un preţ de 1.28 euro pe litru. România stă pe locul patru în acest top, cu 1.14 euro pe litru.
PREŢURILE VOR CREŞTE ÎN CONTINUARE
Din păcate pentru românii cu maşini, creşterea preţului carburanţilor nu se opreşte aici. Acciza pentru benzina fără plumb a crescut din nou cu 15 euro pe tonă, de la 452 de euro la 467 de euro, lucru care va duce la scumpirea benzinei, iar vânzătorii şi distribuitorii de produse petroliere nu vor ezita să rotunjească preţul pentru a-şi păstra marja de profit generoasă. Cei care consideră că nu sunt afectaţi de creşterea preţului carburanţilor se înşeală amarnic, deoarece transportatorii îşi vor mări costurile şi, în mod evident, tarifele pentru a face faţă valului de scumpiri. Toate produsele se vor scumpi, iar consumul populaţiei va scade, ducând la creşterea inflaţiei şi la reducerea profitului pentru transportatorii de mai sus.
La nivel mondial, ţiţeiul s-a scumpit cu 12%, atingând o valoare medie de peste 80 de dolari pe baril, al doilea cel mai ridicat nivel din istorie, totul graţie revenirii cererii pe plan global, a scăderii stocurilor şi a iernii neobişnuit de reci. Livrările OPEC sunt în creştere, iar oficialii organizaţiei spun că nu pot furniza mai mult ţiţei pentru a opri creşterea preţului, considerând că o valoare de 100 de dolari per baril este corectă.
Si tot pe locul 6 la calitatea lor!